با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ مریخ و آب
زیارت عاشورا

مریخ‌نورد فرصت در دهمین سال حضور در مریخ، به شواهدی از جریان داشتن آب شیرین بر سطح سیاره سرخ در چهار میلیارد سال قبل دست یافته است که می تواند به معنای میزبانی از حیات میکروبی در صدها میلیون سال قبل باشد.

details-images

به گزارش تازه های نجوم به نقل از ايسنا مریخ‌نورد فرصت (Opportunity) ناسا 24 ژانویه (چهارم بهمن) دهمین سالگرد حضور بر سطح سیاره سرخ را در حالی جشن می‌گیرد که به نتایج قابل توجهی در خصوص جریان داشتن آب در تاریخچه باستانی این سیاره دست پیدا کرده است.

درحالیکه مریخ‌نورد کنجکاوی به تازگی یک دریاچه و سیستم آبی زیر زمینی با قدمت 3.7 میلیارد ساله را در بخش دیگری از سیاره سرخ کشف کرده است، مریخ‌نورد فرصت به شواهدی دست یافته که نشان می‌دهد، آب با اسیدیته (pH) خنثی در حدود چهار میلیارد سال قبل بر سطح مریخ جریان داشته است.

مطالعه سنگ‌های باستانی

مریخ‌نورد فرصت در ادامه اکتشافات بر سطح سیاره سرخ، از آگوست 2011 در دهانه اندیور به وسعت 22 کیلومتر حضور دارد.

مدارگرد اکتشافی مریخ (MRO)‌ ناسا شواهدی در خصوص کانی‌های رسی غنی از آلومینیوم در منطقه‌ای موسوم به Matijevic Hill را شناسایی کرد؛ این نوع خاک رس معمولا در مناطقی با اسیدیته خنثی آب یافت می‌شود.

برای ادامه تحقیقات، مریخ‌نورد فرصت بررسی ساختار قدیمی‌ترین سنگ‌های این منطقه را آغاز کرد؛ قدمت برخی از این سنگ‌ها به دوره Noachian – دوره نخست حیات مریخ با میزان بالای برخوردهای شهاب‌سنگی و سیارکی – در چهار میلیارد سال قبل باز می‌گردد.

این سنگ‌های غنی از رس دارای شکستگی‌های متعددی هستند که احتمالا در اثر جریان داشتن آب با اسیدیته خنثی در چند میلیون سال قبل ایجاد شده‌اند.

«ری آرویدسون» از محققان دانشگاه واشنگتن و سرپرست تیم مأموریت فرصت تأکید می‌کند: این شرایط آبی احتمالا بمدت چند صد میلیون سال در مریخ باستانی وجود داشت که میزبانی از حیات میکروبی در این بازه زمانی را امکانپذیر می‌کند.

نتایج این تحقیقات در مجله Science منتشر شده است.

بررسی سنگ‌هایی با قدمت چهار میلیارد ساله توسط مریخ‌نورد فرصت

بررسی سنگ‌هایی با قدمت چهار میلیارد ساله توسط مریخ‌نورد فرصت
بررسی سنگ‌هایی با قدمت چهار میلیارد ساله توسط مریخ‌نورد فرصت
بررسی سنگ‌هایی با قدمت چهار میلیارد ساله توسط مریخ‌نورد فرصت


تاريخ : چهار شنبه 21 خرداد 1399برچسب:, | 8:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |