با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ نامه اي بدون نقطه
زیارت عاشورا

شايد شما با خود فكر كرده باشيد كه آيا ميشود متني بدون نقطه نوشت؟

اصلا شدني است؟

بله ميشود يكي از شاهكار هاي ادبيات فارسي نوشتن متن بدون نقطه ميباشد. 

متن زير نامه اي بدون نقطه است.


 نوشته زير نامه‌اي است كه مرحوم ميرزا محمد الويري به مرحوم احمدخان اميرحسيني سيف الممالك فرمانده فوج قاهر خلج رقمي داشته كه شروع تا خاتمه نامه تمام از حروف بي‌نقطه الفبا انتخاب و در نوع خود از شاهكارهاي ادب زبان پارسي به شمار مي‌آيد. 
انگيزه نامه و موضوع آن قلت درآمد و كثرت عائله و تنگي معيشت بوده است. 


بسمه تعالي 


سر سلسله امرا را كردگار احد، امر و عمر سرمد دهاد. دعاگو محمد ساوه‌اي در كلك و مداد ساحرم و در علم و سواد ماهر. ملك الملوك كلامم و معلم مسائل حلال و حرام. در كل ممالك محروسه اسم و رسم دارم. در هر علم معلم و در هر اصل موسسم. در كلك عماد دومم در عالم، در علم و حكم مسلم كل امم سرسلسله اهل كمالم اما كو طالع كامكار و كو مرد كرم؟ 
دل‌مرده آلام دهرم. كوه كوه دردها در دل دارم. مدام در دام وام، و علي الدوام در ورطه آلام دهرم هر سحر و مساء در واهمه و وسواس كه مداح كه گردم و كرا واسطه كار آرم كه مهامم را اصلاح دهد و دو سه ماهم آسوده دارد. 
مكرر داد كمال دادم و در هر مورد مدح معركه‌ها كردم. همه گوهر همه در، همه لاله همه گل، همه عطار روح همه سرور دل، اما لال را مكالمه و كررا سامعه و كور را مطالعه آمد. همه را طلا سوده در محك ادراك آورده احساس مس كردم و لامساس گو آمدم. اما علامه دهرم، ملولم و محسود و عوام كالحمار محمود و مسرور... لااله‌الاالله وحده وحده دلا در گله مسدود دار در همه حال كه كارهاي همه عكس مدعا آمد علاوه همه دردها و سرآمد كل معركه‌ها عروس مهر در آرامگاه حمل در آمد. 
عالم و عام لام و كرام، صالح و طالح، صادر و وارد، كودك و سالدار، گدا و مالدار، همه در اصلاح اهل و اولاد و هر كس هر هوس در معامله و سودا دارد آماده و اطعمه و هر سماط گرد آورده، حلوا و كاك، سركه و ساك، كره و عسل، سمك و حمل، گرمك و كاهو، دلمه و كوكو، امرود و آلو، الي كلم كدو، همه در راه، مكر دعاگو كه در كل محرومم و در حكم كالمعدوم. 
اگر موهوم و معلول معدل سه صاع و دو درم ارده گردد حامد و مسرورم. مگر كرم سر كار اعلي كه سرالولد و سرالوالد در او طلوع كرده و دادرس آمده، دردها دوا، وام‌ها ادا و كام‌ها روا گردد. 


له طول عمر كطول المطر 
سواء له الدرهم، و له المدر



تاريخ : سه شنبه 24 آذر 1394برچسب:, | 14:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

هشدار پیامبر(ص) درباره 7 فتنه در آخرالزمان

رسول خدا (ص) فرمودند: من شما را می ترسانم از هفت فتنه ای که بعد از من به پا می شود، فتنه ای که در مدینه و مکه خواهد شد، فتنه ای که از یمن پیدا می شود، فتنه ای که از شام پیدا خواهد شد ... و فتنه بین شام و آن فتنه سفیانی است.
 به گزارش فرهنگ نیوز، کتاب‌های ملاحم و فتن دسته‌ای از منابع حدیثی است که به اوضاع آخرالزمان و ظهور امام عصر (عج) می‌پردازد. البته این مبحث در میان شیعه غالبا با عنوان ملاحم و در میان اهل سنت بیشتر با عنوان فتن تعبیر شده و هر دو فرقه کتاب‌های خود را به همین نام ها خوانده‌اند.
 
سید بن طاووس (م ۶۶۴) عالم شیعی با استفاده از کتاب‌های فتن اهل سنت کتاب "التشریف بالمنن" معروف به "الملاحم و الفتن" را جمع آوری کرده است. کتاب حاضر- که در نگاه نخست بخش عمده آن درباره آخرالزمان شناسی و نشانه‌های ظهور به نظر می‌آید- در دیدگاه محدثان و عالمان شیعه، پس از سید اهمیت فراوانی یافته است و از احادیث آن به مثابه روایاتی درباره علامت‌های ظهور بهره برده‌اند.
 
علامه مجلسی روایات الفتن را به نقل از ابن طاووس گزارش کرده و دیگر محدثان بعدی نیز چنین کرده‌اند. سید در این کتاب حدود ۴۲۵ تا ۴۵۰ روایت را نقل کرده است که از این روایت‌ها تنها حدود ۱۷۰ روایت به بحث مهدویت و نام و اوصاف مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف، نشانه‌های ظهور، مدت زمان حکومت، اوصاف حکومت و یاران حضرت مهدی عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف می‌پردازند.
 
در این مجال قسمت هایی از این کتاب گرانقدر مهدوی را متذکر می شویم.
 
فتنه و آشوب های آخرالزمان 
 
1- ابن عباس از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: خدای عالم دنیا را به من ارائه کرد و من نظر کردم به دنیا و دیدم آنچه را که در آن واقع خواهد شد تاروز قیامت، آنچنانکه بکف دستم نظر می کنم.
 
2- زر بن حبیش میگوید: از امیر المومنین علی علیه السلام شنیدم که می فرمود: (هر چه می خواهید) از من به پرسید به خدا قسم نمی پرسید از گروهی که خروج کند و با (صد نفر)جنگ کند یا صد (نفر) را هدایت نماید مگر اینکه من به شما خبر می دهم از رهبر. و سر دسته آن و آنچه را که تا قیامت بین شما واقع شود.
 
3- ابن ضمره از علی بن ابیطالب علیه السلام روایت کرده که فرمود: خدا در این امت پنج فتنه قرار داده: 1- فتنه عمومی 2- فتنه خصوصی 3-فتنه عمومی 4- فتنه خصوصی 5- فتنه ای که مردم در آن مثل چهارپایان خواهند شد. صفحه ۲
 
 4- حذیفه بن یمان از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: فتنه ای بپا می شود، بعد از آن گروهی پیدا می شود، سپس فتنه دیگری خواهد بود، آنگاه گروه دیگری ظاهر می شود، آنگاه فتنه ای بپا می شود که عقل های رجال در آن، متوقف خواهد شد.
 
 5- عبدالله بن مسعود می گوید: رسولخدا صلی الله علیه و آله برای ما فرمود: من شما را می ترسانم از آن هفت فتنه ای که بعد از من بپا می شود، 1- فتنه ای که در مدینه خواهد شد 2- فتنه ای که در مکه بوجود می آید 3- فتنه ای که از یمن پیدا می شود 4- فتنه ای که از شام پیدا خواهد شد 5- فتنه ای که از مشرق بوجود می آید 6- فتنه ای که از طرف مغرب ظاهر می شود 7- فتنه بین شام و آن فتنه سفیانی است.
 
 ابن مسعود گوید: بعضی از شما اول آن فتنه را درک می کنید، و یک عده ای از این امت آخر آن را درک خواهند کرد. ولید بن عباس گوید: فتنه مدینه همان بود که از طرف طلحه و زبیر باشد. فتنه مکه همان فتنه ابن زبیر بود. فتنه یمن از طرف نجده بپا شد. فتنه شام از طرف بنی امیه بوجود آمد. فتنه مشرق از طرف این گروه است (ولید بن عباس گوید:) شاید منظور از این گروه بنی عباس باشد زیرا که سلطنت آنها از طرف مشرق بوده.
 
6- ابو هریره از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: بعد از من چهار [ صفحه 3] فتنه برای شما پیدا می شود، در فتنه اول: (ریختن) خونها حلال خواهد شد در فتنه دوم:(ریختن) خونها و (غصب) اموال حلال می شود. در فتنه سوم:(ریختن) خون ها و (غصب) اموال و ناموس مردم حلال خواهد شد، فتنه چهارم: فتنه ای است شدید و تاریک که حرکت آن نظیر حرکت کشتی است در دریا، بطوری که احدی از مردم از شر آن ملجا و پناهی نخواهند داشت، از شام شروع می شود و عراق را فرا می گیرد و جزیره را با دست و پای خود می کوبد، در آن فتنه، مردم نظیر پوستی که دباغی شود دچار بلا می شوند، در آن موقع احدی از مردم قدرت ندارد که(فتنه انگیزها) بگوید: بس است، ازهر ناحیه ای که آن فتنه را رفع کنند از ناحیه دیگری سر برون خواهد کرد.
 
 7- ابن منذر گوید: به ما رسید که پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: در امت من چهار فتنه پیدا می شود در فتنه اول: بلائی به آنها می رسد که مومن می گوید این فتنه باعث هلاک من خواهد شد، و بعدا آن فتنه ظاهر می شود، در فتنه دوم: نیز مومن می گوید: این فتنه موجب هلاک من می گردد، در فتنه سوم: هر چه می گویند این فتنه قطع خواهد شد؟ آن فتنه ادامه پیدا می کند، فتنه چهارم: موقعی آنها را فرا می گیرد که این امت بدون داشتن امام و سرپرستی گاهی با این (شخص) و گاهی با (شخص) دیگری خواهد بود.  صفحه ۴
 
8- ابن رزین میگوید: از علی بن ابیطالب علیه السلام شنیدم که می فرمود: فتنه ها چهارند، اول: فتنه نیزه و عصا، دوم: فتنه کذا (آنگاه) معدن طلا را ذکر کرد تا اینکه مردی از عترت پیغمبر صلی الله علیه و آله خروج کند و خدا کار این امت را بدست او اصلاح نماید.
 
9- ابو سعید خدری از حضرت محمد بن عبد الله صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: بعد از من فتنه هائی پیدا می شود از آن جمله فتنه بزرگان است که در آن جنگ و گریزی خواهد بود و بعد از آن فتنه هائی می شود که از آنها شدیدتر خواهد بود. نگاه فتنه ای پیدا می شود که هر چه می گویند قطع می شود؟ ادامه پیدا می کند تا اینکه هیچ خانه ای باقی نمی ماند مگر اینکه آن فتنه در آن داخل می شود و هیچ مسلمانی نیست مگر اینکه او را صدمه میزند. تا آنوقتی که مردی از عترت من خارج شود.
 
10- حذیفه بن یمان از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: فتنه ای بپا خواهد شد که عقل های رجال بطوری متوقف می شود که بعید است مرد عاقلی دیده شود، و فرمود: این موضوع در فتنه سومی افتاق می افتد.
 
11- یونس از... از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: بین [ صفحه 5] مردم فتنه ای واقع شود که مرد همسایه و برادر و پسر عموی خود را می کشد: از آن حضرت پرسیدند: عقل های آن مردم با آنها خواهد بود؟ فرمود: عقل بیشتر اهل آن زمان گرفته می شود و به جای آنها افراد قلیل العقل جای گزین می شود و یکی از آنها گمان می کند که شخصیتی دارد.
 
12- عاصم بن ضمره از حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام روایت کرده که فرمود: در پنجمین فتنه شدید و تاریک، مردم چون چهار پایان می شوند. باب 13نعیم بن حماد ذکر کرده که: زمانی می آید که در فتنه های آن انسان تمنای مرگ می کند و نزد قبر می آید و خود را مثل چهار پا بقبر می مالد و می گوید: ای کاش من بجای تو بودم.
 
13- سفیان می گوید: آمدم خدمت حسن بن علی علیهما السلام بعد از آنکه از کوفه به مدینه مراجعت کرده بود به حضرت عرض کردم: ای ذلیل کننده مومنین، (چرا با معاویه صلح کردی) یکی از استدلال هایی که از آن حضرت در جواب من فرمود این بود که فرمود: شنیدم علی علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمود: چند شب و روزی نمی گذرد که این امت به دور مردی اجتماع می کنند که دهانه روده مستقیم مقعد و گلویش گشاد است می خورد ولی سیر نمی شود آن معاویه خواهد بود، پس من دانستم که امر خدا واقع شدنی [ صفحه 6] است، (لذا) ترسیدم که بین من و او خون هائی ریخته شود، بخدا قسم من خوشحال نیستم که خدا را در صورتی ملاقات کنم که خون مسلمانی به نا حق ریخته شود.
 
ابو نعیم حدیث اجتماع امت را به دور معاویه از رسول خدا صلی الله علیه و آله به طریق روایت کرده است. اگر کسی اشکال کند و بگوید: علی علیه السلام هم مثل امام حسن علیه السلام می دانست که بالاخره مردم دور معاویه را خواهند گرفت پس برای چه آن حضرت با معاویه (لع) جنگ کرد و آن همه خون ها در بین آنها ریخته شد؟. جواب، چند وجه است، اول: اینکه مولای ما علی علیه السلام مامور بود که با سه دسته جنگ کند: 1- ناکثین که طلحه و زبیر و عایشه باشند 2- قاسطین که معاویه باشد 3- مارقین که اهل نهروان باشند، پس آن حضرت ماموریت خود را انجام داد.
 
دوم: وقتی که مولای ما علی علیه السلام خبر داد که سلطنت بمعاویه و بنی امیه خواهد رسید از آن حضرت پرسیده شد، پس چرا شما با معاویه جنگ می کنی در صورتیکه میدانی سلطنت باو منتهی می شود؟ فرمود: من عذری دارم که پیش خدای عز و جل موجه است، و باقی این حدیث بعد از این خواهد آمد.
 
سوم: اینکه علی علیه السلام می دانست که اگر با معاویه نجنگند امر بر مردم در باره اعمالی که از معاویه و بنی امیه سر می زد مشتبه می شد و اکثر مردم گمان می کردند که علی نسبت بخلافت معاویه راضی بوده است.  صفحه 7 چهارم: اینکه حسن بن علی علیهما السلام (به صلح) راضی بود.


تاريخ : دو شنبه 23 آذر 1394برچسب:, | 6:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اجتماعی

 هدیه های آسمانی

ریاضی

علوم

 

فیلم قنات مربوط به درس ششم مطالعات اجتماعی کلاس پنجم

منبع : وبلاگ زمزمه ی محبت



تاريخ : یک شنبه 22 آذر 1394برچسب:, | 20:25 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کاتب اثر: منسوب به امام حسن(ع)
نوع خط: کوفی
جنس اوراق: پوست آهو
ابعاد اثر: قطع بیاضی (۱۶/۵ * ۱۱/۷ سانتی‌متر)
تاریخ وقف اثر: ۱۰۰۸ هـجری قمری
واقف اثر: شاه عباس اول صفوی
توضیح: وقف‌نامه‌ی این اثر ارزشمند به خط و امضاء شیخ بهائی است. این قرآن از آغاز جزو بیست وسوم است تا پایان جزو بیست وپنجم؛ به خط کوفی و روی پوست آهو. تحریر قرن سوم است با رقم حسن‌بن‌ابی‌طالب وتاریخ «احدی اربعین». ابتدا و انتهای اثر اینگونه است:
آغاز : « بماغفرلی ربّی وجعلنی من المکرمین » (آیه‌ی ۲۷ از سوره یس)
انجام : « وانّهم لفی شکّ منه مریب » (آیه‌ی ۴۵ از سوره فصلّت )
صفحه‌ی نخست وقف‌نامه‌ی شاه عباس ماضی است به خط و امضاء شیخ بهائی وتاریخ آن که در گوشه‌ی صفحه بوده در صحافی بریده شده است.
عبارت وقفنامه این است :
«این جزء قرآن مجید را که به خط شریف حضرت امام همام سبط الرسول وقره عین الوصی و البتول ابی محمد الحسن علیه الصوه والسّلم است، وقف نمود بر روضه‌ی مقدسه‌ی منوره‌ی مطهره‌ی سدره مرتبه‌ی رضیه‌ی رضویه‌ علی صاحبها الف الف سلام وتحیه، پادشاه اسلام پناه ظل الله خاک آستانه‌ی خیر البشر مروج مذهب حق ائمه‌ی اثنی عشر، غلام باخلاص امیرالمؤمنین حیدر ابوالمظفر شاه عباس الحسینی الموسوی الصفوی بهادرخان خلدالله تعالی ملکه وسلطانه وافاض علی العالمین بره و عدله و احسانه به حق محمد و آله الطاهرین آمین رب العالمین ، حرره الداعی بهاءالدین محمد العاملی»
درحاشیه‌ی بالای صفحه‌ی مزبور سه فقره یادداشت «داخل عرض شد» مرقوم است به تاریخ های : غره‌ی رجب ۱۲۴۸ و ۲۲ شعبان ۱۲۶۶ و ۱۹ شوال ۱۲۷۰ ودر دو فقره‌ی اول عدد اوراق قرآن ۱۲۴ قید شده واکنون ۱۲۲ ورق است .
اسامی سور به زر تحریر دار ودر فاصله‌ی هر ده آیه یک ستاره‌ی زرین وصفه ما قبل آخر با حاشیه‌ی گره‌دار زنگار است.
درصفحه‌ی آخر که پایان قرآن هم نیست چنین رقم کرده اند و روی آن چرک و چرب شده است:
کتبه حسن ابن علی ابن
ابی طالب فی سنه
احدی اربعین
درحواشی صفحه‌‌ی یاد شده هشت فقره یادداشت تاریخی «داخل عرض شد» از رجب ۱۲۸۷ تا شوال ۱۳۴۲ مرقوم و ممهور است به مهر متصدیان وقت.
جلد اثر نوساز و دوروست. بیرون آن ساغری مشکی منگنه‌ای وترنج‌دار و درونش تیماج ارغوانی دارد و قطعش بیاضی است.

photo.aqr.ir_ghoranemansobbdastkhateemamhasanmojtaba



تاريخ : یک شنبه 22 آذر 1394برچسب:, | 6:54 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

چگونه عزت نفس و اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم ؟

یکی از صفحات فایل پاورپوینت مورد دانلود ، انتخاب شده :

 

طناب باورهای غلط را از دست و پایت باز کن.

کوهنوردی که می خواست از بلندترین کوه‌ها بالا برود پس از سالها آماده سازی، ماجراجویی خود را آغاز کرد. ولی از آنجا که افتخار کار را فقط برای خود می‌خواست، تصمیم گرفت به تنهایی از کوه بالا برود. شب، بلندی‌های کوه را در برگرفته بود و مرد هیچ چیز را نمی دید. همه چیز سیاه بود و اصلاً دید نداشت. ابر هم روی ماه و ستاره‌ها را پوشانده بود.

همان طور که از کوه بالا می‌رفت پایش لیز خورد و در حالی که به سرعت سقوط می‌کرد، از کوه پرت شد.

در حال سقوط فقط لکه‌های سیاهی مقابل چشمانش می‌دید و احساس وحشتناک کشیده شدن بوسیله قوه جاذبه او را در خود می‌گرفت. همچنان سقوط می‌کرد، در آن لحظات تمام رویدادهای خوب و بد زندگی اش به یادش آمد. اکنون فکر می‌کرد مرگ چقدر به وی نزدیک است. ناگهان احساس کرد طناب دور کمرش محکم شد و در میان آسمان و زمین معلق ماند.

در این لحظه ی سکون، چاره‌ای برایش نماند جز آنکه فریاد بزند: خدایا کمکم کن. ناگهان صدای پرطنینی از آسمان شنیده شد: چه می خواهی؟ کوهنورد گفت: ای خدا نجاتم بده.

واقعا باور داری که من می توانم نجاتت دهم؟  البته که باور دارم.

اگر باور داری، طنابی که به دور کمرت بسته است پاره کن.

یک لحظه سکوت... و کوهنورد تصمیم گرفت با تمام نیرو طناب را بچسبد.

گروه نجات روز بعد یک کوهنورد را پیدا کردند که از سرما یخ زده و مرده بود. بدنش از طناب آویزان بود و با دستانش محکم طناب را گرفته بود، در حالی که او فقط یک متر از زمین فاصله داشت!

 

 

 



تاريخ : سه شنبه 17 آذر 1394برچسب:, | 14:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

درختان کهن و باستانی بسیاری وجود دارند که نزدیک به ده ها هزار سال عمر دارند. تصور اینکه تک درختانی در رویشگاه های مختلف جهان هزاران سال زنده و پابرجا بمانند، بسیار باشکوه است. این درختان باستانی شاهد ظهور و سقوط تمدن های بسیاری بوده اند، از تغییرات اقلیمی جان سالم به در برده و حتی توانسته اند عصر صنعتی شدن انسان را هم با موفقیت پشت سر بگذارند. آنها وارثان تیمارهای مادر طبیعت از زمین هستند. درختان به ما کمک می کنند تا نگاه موشکافانه و جزئی تری به مادر طبیعت داشته باشیم. با 15 درخت باستانی که هم اکنون نیز روی کره زمین زندگی می کنند آشنا شوید.

80000 سال؛ «پاندو»
 

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


«پاندو» یک تک درخت نیست؛ بلکه مجموعه ای از کلونی های صنوبر لرزان است که در یوتای آمریکا زندگی می کنند. این کلونی 105 هکتاری در حقیقت از مجموعه ای از درخت هایی تشکیل شده است که همگی از نظر ژنتیکی یکسان اند و به یک سیستم ریشه ای متصلند.

این صنوبر لرزان غول پیکر حداقل 80هزار سال پیش متولد شده؛ زمانی که اجداد انسان هنوز در آفریقا به سر می بردند. برخی حتی عمر این درختزار را یک میلیون سال تخمین زده اند که در این صورت، عمر «پاندو» به 800 هزار سال بر می گردد. «پاندو» همچنین با 6615 تن وزن، سنگین ترین موجود زنده کره زمین هم محسوب می شود.



4484 سال؛ «متوشلاح»

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


«متوشلاح» (Methuselah) بین 4484 تا 4485 سال عمر دارد. رشد این درخت بسیار کند است و برگ های سوزنی این درخت تا 40 سال سبز می مانند.

«متوشلاح» که به «کاج زبره» نیز معروف است، کهن ترین موجود زنده روی زمین محسوب می شود که به صورت جنسی تولید مثل می کند. این درخت بومی آمریکاست و در ارتفاعات کالیفرنیا (حدود 3 کیلومتر)، در پارک ملی«آی نیو» زندگی می کند. محل زیست این درخت نشان دهنده این واقعیت است که تلاش بسیاری شده تا از آن در برابر صدمات وارده از جانب عموم مردم محافظت شود.

این درخت کهن سال در میان هم نوعان هزارساله خود در درختزاری به نام «جنگل باستانی ها» قرار گرفته است؛ اما جنگلبانان برای محافظت از آن محل دقیقش را افشا نمی کنند. اگر کسی دوست داشته باشد این درخت را ببیند، می تواند به «رشته کوه های وایت» (White Mountains) در ارتفاعات کالیفرنیا سری زده و درختان باستانی آنجا را از نزدیک ببیند؛ اما این احتمال وجود دارد که نتواند «متوشلاح» معروف را در میان هم نوعانش تشخیص دهد.

درختی که دیگر نیست: گفته می شود که نمونه قدیمی تر «متوشلاح» که «پرومتئوس» نام دارد بیش از 5 هزار سال عمر کرده است؛ اما در سال 1964/1343 در نتیجه اجازه نابخردانه ای که به «دونلد کاری» برای انجام تحقیقات داده شد، قطع شد.

براساس تحقیقات انجام شده توسط این دانشجو این درخت احتمالا بیش از 5 هزار سال عمر داشته است. این درخت نیز همانند «متوشلاح» در نوادا رشد می کرده و یکی از مکان های جذب توریست در منطقه بوده است؛ ما براساس تصمیم گیری اشتباه مسئولان آن زمان و انجام تحقیقات، نسل امروزی دیگر این شانس را ندارد که بتواند این درخت را ببیند یا حتی آن را لمس کند.
   



4000 سال؛ «سرخدار لیانگرنیو»

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


این سرخدار شگفت انگیز در حیاط کوچک کلیسای «دی جین» در روستای «لیانگر نیو» در شمار کشور ولز سکونت دارد. «سرخدار لیانگر نیو» بین 4 هزار تا 5 هزار سال عمر دارد. احتمال داده می شود که این درخت در عصر برنز کاشته شده باشد و در حال حاضر هم به رشد خود ادامه می دهد.

در سال 2002/1381 در مراسم بزرگداشت «ملکه الیزابت دوم»، این درخت به عنوان یکی از 50 درخت انگلیس، تزئین و به معرض نمایش عموم گذاشته شد. سرخدارها معمولا عمری طولانی دارند؛ چون شاخه های جدید با تنه اصلی درخت آمیخته شده و جزئی از آن می شوند. بنابراین وقتی تنه اصلی می میرد، این شاخه ها به زندگی ادامه می دهند. همچنین ریشه های شاخه های جدید می توانند درون ریشه اصلی رشد کنند یا در نزدیکی آن درون خاک فرو برند.
        



4000 سال؛ «سرو ابرکوه»

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


«سرو ابرکوه» سرونازی است که در «ابرکوه» استان یزد، ایران زندگی می کند. تخمین زده می شود این درخت که به «سرو زرتشتی» نیز معروف است؛ 4 هزار سال عمر داشته باشد. «سرو زرتشتی» یک پدیده ملی در ایران به شمار می آید و احتمالا کهن سال ترین موجودی است که در آسیا زندگی می کند. گفتنی است ارتفاع این درخت به 25 متر و محیط ساقه آن نیز به 18 متر می رسد.



3640  سال؛ «آلرس»

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


«آلرس» نام عمومی «Fitzroya cupressoides» است؛ یک گونه درختی سر به فلک کشیده که بومی کوه های آنداست. این درخت باشکوه در سال 1993/ 1372 در بیشه ای درون کوه های آند در جنوب مرکزی شیلی کشف شد. دانشمندان سن آن را حدود 3640 سال تخمین زده اند. بسیاری از گیاه شناسان بر این باورند که این درختان دومین درختان کهن سال روی زمین هستند. (عنوان اول متعلق به «متوشلاح» از آمریکای جنوبی است) با وجود اینکه این سروهای پاتاگونیایی (مثل آلرس) می توانند تا 45.7 متر ارتفاع داشته باشند، تنها در سال یک میلی متر رشد می کنند و بدین ترتیب می توانند سالیان سال به رشد خود ادامه دهند.

گفتنی است کسانی که برای دیدن این درخت می روند از مسیر منتهی به جایگاه درخت لذت می برند؛ چرا که تمامی زمین های اطراف این درخت برای 3500 سال دست نخورده باقی مانده اند؛ به گونه ای که می توان تصویر آینه ای درخت را روی سنگ های اطراف دید. چوب این درخت قرمزرنگ، نفوذناپذیر، نرم و براق است (رنگ خود درخت سبزرنگ است) امروزه از درختان مشابه دیگر برای ساخت خانه، هواپیما و قایق بسیار استفاده می شود؛ چرا که معتقدند چوب «آلرس» هرگز نمی پوسد.



3500 سال؛ «سناتور»

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


«سناتور» بزرگ ترین درخت سرو کچل در ایالات متحده است که در پارک درختی بزرگ فلوریدا در میان نخل های خرما قرار گرفته است. «سناتور» کهن سال ترین گونه درختی در میان هم نوعانش است. علاوه بر این «سناتور» بزرگ ترین گونه درختی است که در شرق رودخانه می سی سی پی زندگی می کند. تخمین زده می شود که این درخت حدود 3500 سال عمر داشته باشد. این گونه درختی به وسیله قبایل بومی منطقه (از جمله قبیله سمینول) به عنوان سمبل راهنما استفاده می شود.

اگرچه اندازه این درخت بسیار شگفت انگیز است؛ اما باید گفت طی سالیان سال اندازه آن دست خوش تغییرات بسیاری شده است؛ چرا که بلایای طبیعی بسیاری را از سر گذرانده است. در حال حاضر این درخت حدود 38متر ارتفاع دارد؛ اما ارتفاع واقعی آن حدود 50 متر بوده است. در جریان طوفانی که در سال 1925/1304 به وقوع پیوست، این درخت آسیب بسیاری را متحمل شد و همین آسیب ها موجب شد ارتفاع درخت 12 متر کاهش پیدا کند.
نام این درخت برگرفته از نام سناتور «Moses Overstree» است؛ چرا که او در سال 1927/1306 این درخت و زمین های اطراف آن را به ایالت فلوریدا اهدا کرد.



3000 سال؛ «پاتریار کادافلورستا»

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


این درخت با عمر تقریبی حدود 3هزارسال ، کهن ترین درخت پهن برگ است. گونه Cariniana legalis در برزیل «پاتریار کادافلورستا» نامیده می شود. این درخت مسن ترین درخت زنده برزیل است و در پارک ملی «Vassunuga» زندگی می کند.

اگرچه این درخت در برزیل مقدس شمرده می شود؛ اما بسیاری از گونه های درختی در برزیل، کلمبیا و ونزوئلا درنتیجه پاک تراشی جنگل ها در معرض تهدید قرار گرفته اند.



2500 سال؛ «ژنرال شرمان»

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


این درخت که حدود 2500 سال عمر دارد، غول پیکرترین چوب سرخ جهان محسوب می شود. قطر تنه این درخت آن را به بزرگ ترین درخت غیردودمانی در جهان مبدل کرده است. در سال 2006/1385 هنگامی که بزرگ ترین شاخه این درخت شکست، حصار اطرافش را از بین برد و حتی سنگفرش اطراف آن را نیز تکه تکه کرد.

«ژنرال شرمان» در پارک ملی سکویا در کالیفرنیا یافت می شود؛ جایی که 5 درخت از 10 درخت عظیم الجثه جهان در آنجا وجود دارد.



2000 سال؛ «درخت زیتون وووز»

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


این درخت باستانی که در جزیره «گریک» (Greek) کرت زندگی می کند، مسن ترین درخت زیتون زنده جهان محسوب می شود. این درخت یکی از 7 درخت زیتون مناطق مدیترانه ای است و تخمین زده می شود حداقل بین 2 تا 3 هزار سال قدمت داشته باشد؛ اما بسیاری از گیاه شناسان معتقدند که سن واقعی این درخت بیشتر از رقم گفته شده، است. یعنی شاید بین 3500 تا 4 هزار سال عمر داشته باشد.

این درخت هم اکنون نیز تولید می کند و زیتون های آن بسیار خوش مزده و البته گران قیمت هستند. درخت های زیتون بسیار سخت و خشک هستند؛ بنابراین در برابر بیماری و آتش سوزی بسیار مقاومند و همین مساله به عمر طولانی و گسترش آنها در بسیاری از نقاط دنیا منجر شده است. به علت طول عمر طولانی و همچنین استفاده گسترده از این درخت، در روستای «آنووووز» کرت درختان زیتون زیادی کاشته شده و مورد استفاده اهالی روستا قرار می گیرد. گفتنی است سالانه بیش از 20 هزار نفر از این درخت بازدید می کنند.



2000 سال؛ «جومون سوگی»

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


این درخت که در یاکوشیمای ژاپن زندگی می کند، کهن ترین و بزرگ ترین درخت «کریپتومریا»ی (نوعی سرو) جزیره است؛ به همین دلیل به این جزیره «میراث یونسکو» گفته می شود. این درخت حدود 2 هزار سال عمر دارد؛ اما تعدادی از کارشناسان معتقدند که ممکن است این درخت بیش از 5هزار سال عمر داشته باشد.

براساس این نظریه این احتمال وجود دارد که «جومون سوگی» یکی از کهن ترین درختان جهان (حتی کهن تر از «متوشلاح») باشد. صرف نظر از اعداد و ارقام،  «جومون سوگی» سزاوار این هست که در فهرست کهن سال ترین درختان روی زمین جای بگیرد.



2000 سال؛ شاه بلوط یکصد اسب

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


این درخت که در دامنه کوه «اتنا» در سیسیل واقع شده؛ بزرگ ترین و کهن ترین درخت شاه بلوط در جهان است. این درخت حدود 2 هزار سال عمر دارد؛ اما بسیاری از گیاه شناسان درباره سن این درخت نظر دیگری دارند. آنها معتقدند که این درخت بین 2 تا 4 هزار سال عمر دارد. این گیاه شناسان در توجیه ادعای خود می گویند که «اتنا» یکی از فعال ترین آتشفشان های جهان است و چون این درخت حدود 8 کیلومتر از دهانه آتشفشان فاصله دارد؛ بنابراین عمر آن تحت تاثیر فعالیت های آتشفشانی کمتر شده و در نتیجه حدود 2 هزار سال برآورد می شود.



2000 سال؛ «تماتوآناهر»

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


این درخت کائوری افسانه ای در جنگل های بارانی بسیار قدیمی «وایپوآ» واقع در زلاندنو زندگی می کند. تصور می شود که این درخت حدود 2 هزار سال داشته باشد. محیط تنه این درخت 16 متر است و همین مساله او را به چاق ترین درخت زلاندنو مبدل کرده است.

«تماتوآناهر» در زبان مائوری به معنای «پدر جنگل» است. این درخت در طوفان سال 2007/1386 آسیب بسیاری دید.



1500 سال؛ «سرو کوهی ژاردین»

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


این سرو کوهی ساکن جنگل ملی «کیچ» (Cache) آمریکا است. ابتدا تصور می شد درخت 3200 سال دارد؛ اما با نمونه هایی که بعدها از آن گرفته شد، سن درخت تا 1500سال کاهش یافت. «سر کوهی ژاردین» 12 متر ارتفاع دارد و محیط تنه آن 7 متر است.



1500 سال؛ «کانگیگن»

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


این بلوط باستانی پر گره، دور از جنگل شمالی «جگرسپریس» (Jaegerspris) در دانمارک واقع شده است. دانشمندان سن این پادشاه بلوط ها را بین 1500 تا 2000 سال تخمین زده اند که آن را مدعی عنوان مسن ترین تک درخت شمال اروپا می سازد.   

«گانگیگن» ابتدا در یک مرتع باز جوانه زده است؛ اما با نزدیک شدن سایر درختان این احتمال وجود دارد که به تدریج از بین برود.



955 سال؛ تیکوی پیر

15 درخت باستانی که همچنان به زندگی خود ادامه می دهند


این صنوبر نروژی پیر 4.8 متری در کوهستان فولوفالت (Fulufjallet) سوئد زندگی می کند. با 955 سال سن، «تیکوی پیر» قدیمی ترین درخت کلونی تک ساقه ای است و تنها اندک زمانی بعد از کنار رفتن کوه های یخی آخرین عصر یخبندان از اسکاندیناوی، ریشه کرده است. دانشمندان برای پی بردن به سن این صنوبر پیر، سن کربن موجود در ریشه هایش را بررسی کرده اند.

آب و هوای سخت برای هزاران سال، «تیکوی پیر» را در حد یک بوته نگه داشت؛ اما با گرم تر شدن هوا در قرن اخیر، این بوته به یک درخت بلند تبدیل شده است. کاشف این صنوبر زمین شناسی به نام «لایف کولمن» بوده است. این زمین شناس نام سگ مرده اش را روی این درخت گذاشته است.

روزی برای پاسداشت درخت

بیستم اکتبر 2012 مراسم «روزملی درختکاری» در سریلانکا برگزار و جشن گرفته شد. در کشورهای دیگری چون استرالیا، کامبوج، کاستاریکا، ایران، کنیا، مالاوی، نیوزیلند، پرتغال، امریکا، ونزوئلا و... روز ملی درختکاری در تاریخ های دیگری برگزار می شود. (15 اسفند در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز درختکاری نام گذاری شده است).

این روز برای نخستین بار توسط «جولیوس استرلینگ مورتون» از ایالت نبراسکا رد 10 آوریل 1872 پایه گذاشته شد. در ایالات متحده بعدها این روز (Arbor Day) به چهارمین جمعه آوریل منتقل شد. («Arbor» یک کلمه لاتین بوده و به معنای درخت است). در این روز تمامی ملت ها به کاشت درخت و مراقبت از آنها تشویق می شوند. برگزاری این روز به همه مردم این نکته را یادآوری می کند که باید از درخت ها مراقبت و نگهداری کنند، از قطع کردن آنها جلوگیری و از تمامی تلاش ها برای کاشت دانه یا نهال درخت حمایت کنند. درواقع این کارها تنها برای حفاظت از درختان نیست؛ بلکه برای حفظ حیات انسان هم ضروری است. درختان مزایای بسیاری برای ما دارند، از جمله به عنوان سپری در برابر گازهای گلخانه ای عمل می کنند هوا را پاکیزه نگه می داند، منبع اولیه اکسیژن هستند، به حفظ آب و انرژی کمک می کنند، تامین کننده مواد غذایی هستند و از اشکال مختلف آلودگی جلوگیری می کنند.



تاريخ : سه شنبه 17 آذر 1394برچسب:, | 7:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

موج جدید آنفلوانزای خوکی هفت استان کشوررا تهدید میکند/ تعداد جانباختگان به ۳۳نفر وبیماران دهها برابر شد/ تعطیلی مدارس واعلام وضعیت فوق العاده درکرمان

 

سعید کوشافر: درحالیکه روزگذشته قدس انلاین گزارشی از وضعیت انفلوانزای خوکی دراستان کرمان و گسترش ان به سایر نقاط کشور منتشر کرد، بررسی خبرهای امروز نشان میدهد که این بیماری نه تنها دراستان کرمان که درسایر استانهای شرق وجنوب کشور ابعاد نگران کننده ای پیدا کرده وتعداد رسمی فوت شدگان براثر بیماری خوکی به بیش از ۳۳ نفرافزایش یافته است .

این درحالی است که موارد ابتلا به آنفلوانزای خوکی دراستانهای سیستان وبلوچستان و هرمزگان نیز رو به افزایش است و باید برای مقابله با این بیماری جدی تر وارد عمل شده و اقدامات بسیار بیشتر از انچه تاکنون صورت گرفته دردستور کارقرار گیرد.

درهمین راستا نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت که علت اصلی آنفلوآنزا در استان کرمان اتباع بیگانه‌ی غیر مجازی هستند که از طریق مرزهای شرقی وارد کشور شده‌اند.

محمد مهدی زاهدی، دراین باره اظهار کرد: انتظار ما از وزارت کشور این است که اهتمام جدی در این زمینه صورت دهند و پیش از این هم با وزیر کشور و شورای امنیت کشور جلسه داشته و مشکلات را مطرح کرده‌ایم، همه پذیرفته‌اند که باید مقابله کرد، انتظار این بود که یک مقابله جدی انجام شود تا هر چه سریعتر جلوی ورود افراد از خارج کشور به صورت غیر قانونی گرفته شود.

او همچنین گفت: از وزارت کشور نیز انتظار داریم اقدامات مقتضی را انجام دهد. در بند 2 اصل 3 قانون اساسی آمده که وزارت بهداشت باید تمام امکاناتش را برای مقابله بسیج کند. علی رغم این که دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان امکاناتی داشتند و تمام تلاش خود را به کار بردند امکاناتشان به قدری نبود که بتوانند با این مساله مقابله اساسی داشته باشد.

او اضافه کرد: از وزیر بهداشت درخواست می‌کنیم تمام تلاش وزارت خانه را در آنجا متمرکز کند که از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری شود.

درهیمن حال دیگر نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی از وزیر بهداشت خواست هیأتی برای بررسی شیوع آنفلوآنزای نوع Aبه کرمان اعزام کند.

محمدرضا پورابراهیمی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی از اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سیدحسین قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی خواست تا هیاتی را برای بررسی و رسیدگی به بیماری آنفلوآنزای نوع N1.H1به استان کرمان اعزام کند.

موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم نیز خواهان رسیدگی جدی‌تر به موضوع بیماری آنفلوآنزا در استان کرمان شد.

***تعداد جانباختگان به 33نفر رسید

دراین حال معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد جان باختگان بر اثر بیماری آنفلوآنزا در کشور به 33 نفر رسید و به جز دو استان کرمان و سیستان وبلوچستان که درگیر این بیماری هستند، هفت استان دیگر از جمله تهران نیز در معرض خطر قرار دارند.

علی اکبر سیاری افزود: از مجموع 33 جانباخته بر اثر آنفلوانزا، 28 نفر در استان کرمان و پنج نفر در استان سیستان و بلوچستان بوده اند که در میان آنها چهار زن باردار مشاهده شده است.

وی ادامه داد: بیماری آنفلوانزایی که اکنون در کشور شایع است، از نوع «اچ 1 ان 1» - H1N1 - بوده که نوعی آنفلوانزای فصلی است که در دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان موارد مرگ بر اثر آن گزارش شده است.

سیاری افزود: تعداد موارد ابتلا به این بیماری در کشور بیش از این تعداد است و پیش بینی وزارت بهداشت این است که این بیماری طی روزهای آینده در کشور گسترش یابد و هفت استان دیگر از جمله تهران، آذربایجان شرقی و غربی و کرمانشاه بیش از بقیه استان ها در خطر این بیماری قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت گفت: سالمندان، بیماران مبتلا به دیابت، بیماران قلبی - تنفسی، بیماران کلیوی و ریوی و افراد مبتلا به سرطان که داروهای شیمیایی مصرف می کنند، بیماران مبتلا به نقص ایمنی، کودکان زیر پنج سال و زنان باردار بیش از دیگران در معرض خطر هستند که همه این گروه ها باید واکسن بزنند.

وی افزود: تب، سرفه، تنگی نفس و عطسه از علائم بیماری آنفلوانزا است و از همه کسانی که این علائم را دارند می خواهیم در خانه بمانند و استراحت کرده و در صورت تشدید علائم به پزشک مراجعه کنند.

همچنین در این راستا دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در قالب توصیه‌های عنوان کرده بود که وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی را برای آنفولانزا توصیه نمی‌کند. همچنین در 10 استان در هفته‌های آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد.

گویا با اشاره به اینکه افراد بالاتر از 65 سال، کودکان زیر 5 سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی مزمن، خانم‌های باردار، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، مبتلایان به بیماری دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند از جمله افراد در معرض خطر هستند که بیماری آنفولانزا در این افراد عارضه شدیدتری دارد، اظهار داشت: اگر این بیماری به موقع تحت درمان نگیرد، منجر به مرگ می‌شود.

وی گفت: در پی بروز این بیماری در رفسنجان و کرمان از سه هفته قبل، مسئولان وزارت بهداشت دو بار برای بررسی وضعیت بیماری و نظارت بر برنامه‌ها و اقدامات درمانی انجام شده بر بیماران در بیمارستان به این دو شهر سفر کرده و تمام اقدامات درمانی انجام شده را از نزدیک مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم.

گویا تاکید کرد: تمام اقدامات درمانی لازم برای همه این بیماران انجام شده است ولی متاسفانه به دلیل وجود بیماری زمینه ای، اقدامات درمانی موثر واقع نشد و 6 مورد اخیر فوت شده در کرمان نیز مربوط به بیمارستان تامین اجتماعی و بخش خصوصی بوده است.

وی عنوان کرد: در ابتدای فصل آنفولانزا در کشور قرار داریم و با سردتر شدن هوا طی روزها و هفته‌های آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد. بر اساس اطلاعات سامانه نرم افزاری انتظار می‌رود در هفته آینده و هفته‌های بعد این بیماری در استان‌های کرمانشاه و آذربایجان شرقی بروز بیشتری داشته باشد.

وی گفت: بعد از این دو استان، استان‌های کردستان، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان شمالی استانهایی هستند که طی هفته‌های آینده درگیر این بیماری خواهند شد.

گویا در ادامه مجدداً بر رعایت نکات بهداشت فردی برای پیشگیری از این بیماری تاکید کرد و با تاکید بر اینکه شستشوی دست‌ها با آب و صابون برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی نیز اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

وی در ادامه توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خودداری کنند. از هرگونه خوددرمانی خودداری کنند و به پزشک مراجعه نمایند.

گویا یادآور شد: مصرف آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمان‌های دارویی ویژه قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه شستشوی دست‌ها با آب و صابون برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

گویا در خاتمه خاطرنشان کرده بود که رعایت فاصله حداقل یک متری با بیمار مبتلا بسیار ضروری است و فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت نماید بنابراین از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداه است باید اکیدا خوددای شود.

***کرمان دروضعیت زرد

درهمین حال استاندار کرمان خبر داد: تاکنون چهار جلسه ستاد بحران در زمینه شیوع آنفلوآنزا و پیشگیری و درمان آن در کرمان تشکیل شده و کارها به خوبی در حال انجام است.

"علیرضارزم‌حسینی" در جلسه فوق‌العاده ستاد مدیریت بحران با موضوع پیشگیری و مقابله با آنفلوآنزایH1N1 اظهار کرد: طبق هم‌اندیشی با مدیران و بنا به درخواست مردم، در تاریخ‌های 17 و 18 آذرماه جاری کلیه مقاطع مدارس استان کرمان تعطیل اعلام می‌شود تا احیانا دانش‌آموزانی که دارای علائم هستند در منازل بمانند و استراحت کنند.

رزم‌حسینی گفت: بحث پیشگیری دائمی و ممکن است نوع دیگری از بیماری بروز کند بنابراین هنوز هم استان در حالت زرد قرار دارد و باید همگی خود را ملزم به رعایت نکات پیشگیری کننده بدانند.

استاندار کرمان اظهار کرد: بهتر است خانواده‌های زائران زیارت عتبات عالیات نیز ولیمه و مهمانی‌های خود را بعد از سپری شدن دوران شیوع بیماری برگزار کنند تا از انتقال این ویروس جلوگیری شود.

رزم‌حسینی گفت: دولت تدبیر و امید با احساس مسوولیت نسبت به زائران کربلای معلی، این رویداد بزرگ تاریخی را به خوبی برگزار کرد و اکنون هم این احساس در راستای حفظ سلامت مردم در مدیران استان وجود دارد.

رزم‌حسینی تاکید کرد: بهترین راه اعتماد سازی، شفافیت است از این رو وقتی ما با مردم صادقانه برخورد کنیم هرچقدر هم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت شود مشکلی پیش نخواهد آمد.

استاندار کرمان گفت: ما به دو اصل معتقد هستیم نخست شفافیت سپس پیشگیری و آموزش؛ بنابراین نقش رسانه‌ها این است که در حوزه آموزش و پیشگیری اطلاع‌رسانی به موقع را انجام دهند، زیرا هرچه به موقع اطلاع‌رسانی شود اعتماد مردم هم بیشتر خواهد شد.

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: شمار فوت شدگان ناشی از ابتلا به آنفلوانزا در کرمان به 28 نفر رسید.

علی اکبر حقدوست از رسانه ها خواست با اطلاع رسانی شفاف و دقیق در راستای جلب اعتماد عمومی تلاش کنند.

وی گفت: در سطوح مختلف توانمندی مجموعه درمانی استان را بسیج کرده ایم و اقدامات برای کنترل بیماری ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره تعطیلی مدارس هم اظهار کرد: تعطیلی مدارس از نظر علمی بی تاثیر نیست ولی راهکار موثری در پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا هم نمی باشد.

وی گفت: تعطیلی مدارس به دلیل آرام کردن جو روانی جامعه انجام می شود و البته تاثیرگذار است.

درهمین حال تعدادی از فرمانداران استان کرمان در نشست فوق العاده ستاد مدیریت بحران استان گزارشی درباره وضعیت بیماری آنفلوانزا در شهرستان های خود ارائه کردند.

فرماندار کرمان گفت: به تمامی شهرداری ها اعلام شده که صابون مایع در تمامی سرویس های بهداشتی عمومی تامین شود.

محمدعلی توحیدی ادامه داد: تمام تلاش خود را بر محور پیشگیری از این بیماری متمرکز کرده ایم.

وی اظهار کرد: آمادگی هر نوع همکاری در حوزه های درمانی را نیز داریم.

فرماندار رفسنجان نیز گفت: اولین مورد از ابتلا به بیماری آنفلوانزا از مهرماه در این شهرستان مشاهده شده است.

حمید ملانوری افزود: در شهرستان رفسنجان از دوم آذرماه تاکنون فوتی ناشی از بیماری آنفلوانزا نداشته ایم که با پیشگیری و اطلاع رسانی های صورت گرفته، حاصل شده است.

وی بیان کرد: در حوزه پیشگیری اقدامات خوبی صورت گرفته و در حوزه دارو و بیمارستانی نیز کارهای خوبی انجام شده است.

وی گفت: 80 تخت بیمارستانی در این شهرستان برای بیماران آنفلوانزا اختصاص یافته که در حال حاضر 12 نفر در بخش مردان، 15 نفر در بخش زنان و 17 نفر در بخش کودکان بستری هستند.

فرماندار رفسنجان افزود: اوضاع در حال حاضر در حال مدیریت است.

وی اظهار کرد: روز گذشته به دلیل اطلاع رسانی های نادرست حدود 700 نفر از دانش آموزان در مدارس حضور نیافته اند.

وی گفت: برنامه تمامی تالارهای پذیرایی در این شهرستان به صورت موقت لغو شده است.

فرماندار انار هم گفت: در این شهرستان در مجموع شش مورد مشکوک به بیماری آنفلوانزا داشته ایم که یک مورد به رفسنجان اعزام شده است.

مجید خادمی افزود: با اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری از این بیماری، در سطح شهرستان انار هیچ مورد فوت ناشی از این بیماری گزارش نشده است.

فرماندار بردسیر نیز گفت: بلافاصله پس از اعلام وضعیت زرد از سوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان شورای بهداشت در شهرستان تشکیل شد و در 10 روز گذشته فوتی نداشته ایم و قبل از آن یک مورد فوتی داشتیم.

جواد صادقی افزود: در حال حاضر 20 نفر در این شهرستان بستری هستند که وضعیت آنها حاد گزارش نشده است.

وی تاکید کرد: در این شهرستان بسیج آموزشی و ارایه آموزش ها از سوی کارشناسان انجام شده است.

فرماندار بم نیز گفت: بم از هفته گذشته شاهد شیوع این بیماری بوده است که 33 نفر در این رابطه به مراکز درمانی مراجعه کرده اند که 10 نفر بستری هستند و دو نفر نیز فوت کرده اند.

رضا اشک به کمبود تخت بیمارستانی در این شهرستان در صورت افزایش تعداد بیماران اشاره کرد و افزود: پیش بینی شده که در صورت افزایش بیماری، مکانی تجهیز شده و به بیماران خدمات رسانی کند.

***آنفلوانزا به هرمزگان و سیستان وبلوچستان رسید

دراین خصوص همچنین رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از فوت 8 نفر مبتلا به آنفلوآنزای خوکی در استان سیستان و بلوچستان خبرداد.

حسینعلی شهریاری در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی در برخی استان‌های کشور، گفت: متاسفانه این بیماری درحال حاضر در استان سیستان منجر به فوت 8 نفر شده، البته علت و چرایی شیوع این بیماری خطرناک در کشورمان هنوز مشخص نشده است.

نماینده مردم زاهدان درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این بیماری در ظاهر شبیه آنفلوآنزای معمولی است، افزود: به طور حتم افرادی که سن بالا داشته و دارای بیماری‌های قلبی و عروقی هستند، همچنین زنان باردار و کودکان، درمعرض آسیب بیشتر هستند؛ بنابراین باید به این نکته تاکید کرد که درصورت ابتلاء به این بیماری خطرمرگ و میر بسیار بالا است.

وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی در جهت کاهش ابتلاء به این بیماری، تصریح کرد: به طور حتم افراد برای کاهش ابتلا به این بیماری باید از دست دادن در مراکز عمومی خودداری کرده  و از افرادی که مشکوک به این بیماری هستند باید دوری شود، همچنین باید مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیری با دقت بسیاری انجام شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم باید با این بیماری آشنا باشند، افزود: اگر آگاهی‌ها نسبت به خطرات این بیماری افزایش پیدا نکند، میزان مرگ ومیر افزایش پیدا کرده و هیچ اقدامی را نمی‌توان پس از ابتلا به این بیماری انجام داد؛ بنابراین آموزش پیش از ابتلا از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و باز هم باید به این نکته تاکید کرد که در این فصل تا جای ممکن افراد پیر و سالخورده در فضای آزاد و اماکن عمومی قرار نگیرند، چون بیماری آنفلوآنزای خوکی در مدت زمان کوتاهی از انسان به انسان منتقل می شود.

دراین راستا همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: ۱۱ نفر مبتلا به انفلوانزا H۱N۱ در استان هرمزگان بستری شده و تحت مراقبت قرار دارند.

دکتر محمدشکاری با اشاره به شیوع آنفلوانزای نوع H۱N۱  در استان هرمزگان بیان داشت: آنفلوانزا در استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان گسترش پیدا کرده است و شهرهای جیرفت، سیرجان و کرمان بیشترین آمار مبتلا به آنفلوانزا را دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار وزارت بهداشت و درمان تا کنون ۴۱ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوانزای نوع H۱N۱ در کشور فوت کرده اند، اظهارداشت: در حال حاضر ۷ نفر در بیمارستان میناب و ۴ نفر هم در بیمارستان شهید مجمدی بندرعباس بستری هستند. یک مورد هم در جزیره قشم به دلیل ابتلا به آنفلوانزای خوکی فوت کرده است.

شکاری با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا در مراکز بهداشتی و درمانی وجود دارد. خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد افرادی که به آنفلوانزا مبتلا شده اند سفر به عتبات عالیات سوریه، کربلا و حج داشته اند.

وی با ابراز نگرانی که بیشترین آمار مبتلایان به آنفلوانزای H۱N۱ در جنوب شرق استان کرمان است، بیان داشت: موج سفرهای مهمانان از استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان به استان هرمزگان آغاز شده است برای مقابله با گسترش این بیماری واکسن مورد نیاز تهیه و در اختیار مراکز درمانی قرار داده شده است

***اطلاع رسانی آنفلوانزا

درهمین حال خبر میرسد که سایت اطلاع رسانی، آموزش و پیشگیری از آنفلوانزا به همت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان راه اندازی شد.

این اقدام در پی افزایش موارد ابتلا به آنفلوانزا H1N1 در استان کرمان انجام شد تا اطلاع رسانی و آموزش لازم با هدف پیشگیری از بروز و شیوع این بیماری متمرکز شود.

اطلاعات مربوط به بیماری آنفلوانزا و راهکارهای پیشگیری از بروز آن با تصاویر همراه در صفحه اصلی این سایت منتشر شده است.

آخرین اخبار مربوط به این بیماری نیز فهرست وار در این سایت قابل دریافت است.

سایت اطلاع رسانی، آموزش و پیشگیری از آنفلوانزا دارای بخش های دیگری از جمله دستورالعمل، پوستر، کلیپ، آوای سلامت و مطالب آموزشی است و بالای آن نوشته شده برای مشاهده بهتر سایت از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید.

دراین حال یک عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا استفاده از واکسن این بیماری را راهکاری موثر علیه آن برشمرد و با اشاره به انتشار ویروس آنفلوآنزا در برخی مناطق کشور، تمامی افراد را به رعایت نکات بهداشتی و اقشار آسیب پذیر را به اقدام فوری برای استفاده از واکسن فراخواند.

دکتر مسعود مردانی روز یکشنبه افزود: با شیوع موجی از بیماری آنفلوآنزا H1N1 در کشور مواجه هستیم، به طوری که تازه ترین آمارها نشان می دهد که 16 تن در کرمان و چند تن در استان سیستان و بلوچستان بر اثر این بیماری فوت کردند.

وی توضیح داد: آنفلوانزا H1N1 بیماری حاد تنفسی است که به صورت واگیر از فردی به فرد دیگر انتقال می یابد، شروع آن به طور ناگهانی اتفاق می افتد و بهبودی بیمار حدود یک هفته طول می کشد.

مردانی اضافه کرد: بیماری آنفلوانزا از نوع آنفلوانزای H1N1 اکنون جزو آنفلوانزاهای فصلی و معمولی در کشور است و هر سال مواردی از ابتلا و مرگ ناشی از این بیماری را در کشور داریم.

مردانی با این هشدار که ویروس آنفلوانزا می تواند به سرعت در سایر استان ها و شهرها منتشر شود، بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی به منظور به حداقل رساندن همه گیری و انتشار این ویروس تاکید کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توضیح داد: ویروس آنفلوانزا مدت ها در هوا پخش می شود و از طریق بینی، دهان، دست دادن، عطسه، سرفه، حرف زدن و روبوسی قابل انتقال است.

وی با بیان این که گروه های آسیب پذیر و بیماران صعب العلاج حتما باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، اظهار کرد: تمامی افرادی که زمینه بیماری هایی مانند سرطان، نقض سیستم ایمنی را دارند و نیز بیماران قلبی و عروقی، بیماران ریوی، بیماران پیوند اعضا، بیماران کلیوی، زنان باردار، کودکان بالای شش ماه، بیماران دیابتی، بیماران اچ ای وی مثبت، افراد بالای 50 سال و همچنین پرستاران و کارکنان بیمارستان ها اگر تاکنون واکسن آنفلوآنزا نزده اند، زودتر اقدام کنند.

به گفته وی، بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا اوایل فصل پاییز است اما به دلیل موج جدید این بیماری در برخی مناطق کشور، افرادی که تاکنون واکسن را تزریق نکرده اند، هم اکنون اقدام کنند. این واکسن می تواند تا شش ماه از بروز بیماری آنفلوانزا پیشگیری کند.

مردانی با اشاره به ورود زائرین از سفر عتبات عالیات ا ظهار کرد: ضروری است زائرانی که از سفر بازگشته اند و اطرافیان آنان در مواجهه با یکدیگر تمامی نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی همچنین توصیه کرد: یکی از بهترین روش های مقابله با این بیماری حاضر نشدن در مکان های عمومی است، در واقع مبتلایان به طور جدی باید از رفتن به ادارات، مدارس، دانشگاه ها و محیط های کاری پرهیز کنند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا یادآور شد: رعایت اصول اولیه بهداشتی، معاشرت نکردن با مبتلایان و شستن مرتب دست ها از روش های پیشگیری این بیماری به شمار می رود.

مردانی توصیه کرد: استفاده از دستمال کاغذی برای دفع ترشحات هنگام عطسه و سرفه و خودداری از روبوسی و دست دادن با زائرین و مسافرین از دیگر روش های پیشگیری از بیماری است.

وی درباره درمان بیماری آنفلوآنزا نیز گفت: استراحت، همچنین مصرف مایعات فراوان، آب میوه های طبیعی، غذاهای ساده و سوپ، بخور برای مرطوب کردن مجاری تنفسی در زمینه بسیار کمک کننده است.



تاريخ : سه شنبه 17 آذر 1394برچسب:, | 7:8 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از تحویل استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 40 امضاء به نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد.
حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش امروز به حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تحویل داده شد.

وی افزود: این استیضاح که به امضای 40 نفر از نمایندگان رسیده به دلیل عدم عمل به تعهدات در قبال فرهنگیان و بخش‌های آموزشی و همچنین ترک تحصیل تعدادی از دانش‌آموزان تهیه شده است.
منبع: خبرگزاری فارس


تاريخ : سه شنبه 17 آذر 1394برچسب:, | 7:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) _ یهودى از امیر المؤمنین(ع) پرسید: مردم می ‏گویند عیسى مردى زاهد بوده آیا همین طور است؟ حضرت فرمود: آرى چنین است و لیکن محمد(ص)از همه انبیاء زاهدتر بود، زیرا علاوه بر کنیزهائى که داشت داراى سیزده همسر بود با این همه هیچ وقت سفره‏اى از طعام برایش چیده نشد و هرگز نان گندم نخورد و از نان جو هم هیچ وقت شکمش سیر نشد و سه شبانه روز گرسنه می‏ماند.
به گزارش شفقنا به نقل از شبستان عصمت انبیا و اولیا در کوچک ترین حرکات و جزیی ترین لایه های حیات آن بزرگان جلوه گر می شود. نشستن و برخاستن و سخن گفتن و غذا خوردن یک پیامبر متأثر از عصمت و معرفت درونی اوست مثل چراغی که زوایای یک خانه را روشن می کند آن معرفت و عصمت درونی هم خانه وجودی و رفتاری نبی را روشن می کند. کتاب “سنن النبی” علامه طباطبایی منبع بسیار ارزشمندی است که ما را با جزیی ترین لایه های رفتاری حضرت رسول (ص) به عنوان اعظم انبیای الهی آشنا می کند. بخش اول این مطلب به آداب غذا خوردن حضرت رسول (ص) می پردازد.
از جمله آداب آن حضرت در خوردنیها و آشامیدنیها و متعلقات سفره یکى آن است که در کتاب کافى آن را به سند خود از هشام بن سالم و غیر او از ابى عبد الله(ع) نقل کرده که فرمود: رسول خدا(ص) هیچ چیزى را دوست‏تر از این نمی‏داشت که دائما گرسنه و از خدا خائف باشد. در کتاب احتجاج به سند خود از موسى بن جعفر از آباى گرامش از امام حسین (ع) حدیث طویلى نقل کرده که همه، جوابهائى است که على(ع)در پاسخ سؤالات مردى یهودى از اهل شام می‏داده، در ضمن می‏رسد به اینجا که یهودى از امیر المؤمنین(ع) پرسید: مردم می‏گویند عیسى مردى زاهد بوده آیا همین طور است؟ حضرت فرمود: آرى چنین است و لیکن محمد(ص)از همه انبیاء زاهدتر بود، زیرا علاوه بر کنیزهائى که داشت داراى سیزده همسر بود با این همه هیچ وقت سفره‏اى از طعام برایش چیده نشد و هرگز نان گندم نخورد و از نان جو هم هیچ وقت شکمش سیر نشد و سه شبانه روز گرسنه مى‏ماند.
رسول خدا (ص) هیچ گاه در حال تکیه غذا نخورد
در امالى صدوق از عیص بن قاسم روایت شده که گفت: خدمت حضرت صادق(ع) عرض کردم حدیثى از پدرت روایت شده که فرمود: رسول خدا (ص)از نان گندم سیر نشد، آیا این روایت صحیح است .فرمود: نه، زیرا رسول خدا(ص)اصلا نان گندم نخورد، و از نان جو هم یک شکم سیر نخورد. و در کتاب دعوات قطب روایت شده که رسول خدا(ص)در حال تکیه غذا نخورد مگر یک مرتبه که آن هم نشست و از در معذرت گفت: بار الها من بنده و رسول توام. این معنا را کلینى و شیخ به طریق زیادى نقل کرده‏اند و هم چنین صدوق و برقى و حسین بن سعید در کتاب زهد ـ و در کافى به سند خود از زید شحام از ابى عبد الله (ع) نقل کرده که فرمود: رسول خدا از روزى که خداوند او را به نبوت مبعوث کرد و تا روزى که از دنیا رفت در حال تکیه غذا نخورد، بلکه مانند بردگان غذا میل مى فرمود و مانند آنها مىنشست، پرسیدم چرا؟فرمود : براى اظهار کوچکى و تواضع در برابر خداى عز و جل. در آن کتاب به سند خود از ابى خدیجه نقل کرده که گفت: “بشیر دهان”از ابى عبد الله(ع)پرسید آیا رسول خدا(ص)در حالى که به دست راست یا به دست چپ تکیه کرده غذا میل مى‏فرمود؟ابى خدیجه مى‏گوید من هم در آن مجلس بودم امام صادق(ع)فرمود: نه، رسول خدا در حال تکیه به طرف راست و یا به طرف چپ غذا میل نمى‏کرد و لیکن مثل بنده‏ها می‏نشست، من عرض کردم چرا؟ فرمود: براى تواضع در برابر خداى عز و جل. و در آن کتاب به سند خود از جابر از ابى جعفر(ع)نقل کرده که فرمود: رسول خدا(ص) مثل بنده‏ها غذا میخورد، و مثل آنها بر روى زمین می‏نشست و غذا می ‏خورد، و روى زمین می ‏خوابید .
پیامبر (ص) غذا را تنها میل نمی کردند
در کتاب احیاء العلوم می‏گوید: رسول خدا(ص)وقتى براى خوردن می‏نشست بین دو زانو و دو قدم خود را جمع می‏کرد، همانطورى که نمازگزار می ‏نشیند، الا اینکه یکى از زانوها و قدمها را روى زانو و قدم دیگر می‏گذاشت، و می‏فرمود: من بنده‏اى هستم و لذا مثل بنده‏ها غذا می‏خورم و مثل آنان مى‏ نشینم. و صفوانى در کتاب التعریف از على(ع)نقل کرده که فرمود: رسول خدا(ص)وقتى بر سر سفره غذا می‏نشست مثل بنده‏اى می‏نشست، و بر ران چپ خود تکیه می‏کرد . و در کتاب مکارم از ابن عباس نقل مى ‏کند که گفت: رسول خدا (ص)روى زمین م‏نشست و گوسفندان را بین دو پاى خود گذاشته شیر آنها را میدوشید و اگر غلامى از آن حضرت دعوت مى ‏کرد مى ‏پذیرفت. و در محاسن به سند خود از حماد بن عثمان از ابى عبد الله(ع)روایت کرده که فرمود : رسول خدا(ص)وقتى غذا میل می‏فرمود انگشتان خود را مى ‏لیسید. در احتجاج از کتاب موالید الصادقین نقل کرده که گفته است: رسول خدا از تمامى انواع غذاها میل مى‏ فرمود، و هر چه را که خدا حلال کرده، با اهل بیت و خدمتگذاران خود و هر وقت که ایشان مى‏ خوردند مى ‏خورد، و هم چنین با کسى از مسلمانان که او را دعوت مى‏کرد هم غذا مى‏شد، هر چه آنان می‏خوردند می‏خورد و روى هر چیزى مى‏ خوردند مى ‏خورد مگر اینکه براى آنها میهمانى مى رسید که در این صورت با آن میهمان غذا میل مى‏ فرمود ـ تا آنجا که مى‏گوید ـ : از هر غذائى، بیشتر آن را دوست مى‏داشت که شرکت کنندگان در آن بیشتر باشند. مؤلف: اینکه در این روایت داشت: و روى هر چیزى مى ‏خوردند مى ‏خورد، مقصود سفره و خوان و امثال آن است، و اینکه گفت: “و ما أکلوا ـ و هر چه مى ‏خوردند”، ممکن است “ما”موصوله باشد، یعنى هر چیزى را که مى ‏خوردند، و ممکن است”وقتیه”باشد یعنى تا هر وقت که مى‏خوردند، و اینکه گفت: مگر اینکه براى آنها میهمانى مى ‏رسید، استثنائى است از اینکه گفت: با اهل بیت و خدمتگذاران خود غذا مى ‏خورد.و معنایش این است که مگر وقتى که میهمانى براى ایشان مى ‏رسید که در این صورت دیگر با اهل بیت خود غذا میل نمى ‏فرمود، بلکه با میهمان غذا مى ‏خورد ـ
شام انبیا بعد از نماز عشاء است
در کافى به سند خود از ابن قداح از ابى عبد الله(ع)نقل کرده که فرمود: رسول خدا(ص)وقتى با گروهى غذا میل مى‏ فرمود، اولین کسى بود که دست به غذا مى ‏برد و آخرین کس بود که دست برمی داشت و چنین مى کرد تا همه مردم غذا بخورند و خجالت نکشند. و نیز در کافى به سند خود از محمد بن مسلم از ابى جعفر(ع)نقل کرده که فرمود: امیر المؤمنین(ع)فرموده: شام انبیاء بعد از نماز عشا بوده شما هم شام خوردن را ترک نکنید که باعث خرابى بدن است. و نیز در کافى به سند خود از عنبسه بن نجاد از ابى عبد الله(ع)نقل کرده که فرمود : هیچ طعامى نزد رسول خدا(ص)حاضر نشد که در آن خرما باشد مگر اینکه ابتدا از آن خرما میل فرمود. ـ و نیز در کافى و صحیفه الرضا به سند خود از آباء گرام آن حضرت نقل کرده که آن حضرت فرمود: رسول خدا(ص)وقتى خرما مى ‏خورد هسته آن را پشت دست خود مى ‏گذاشت، آنگاه آن را دور مى ‏انداخت.
رسول خدا (ص) خلال می کردند تا دهان خوشبو باشد
در کتاب اقبال از جلد دوم تاریخ نیشابورى نقل کرده که در ضمن شرح حال حسن بن بشر به سند او نقل نموده که گفته است: رسول خدا(ص) بین هر دو لقمه، خدا را حمد مى ‏کرد . در کافى به سند خود از وهب بن عبد ربه نقل کرده که گفت: امام صادق(ع)را دیدم که خلال مى ‏کرد و من به او نگاه مى ‏کردم، حضرت فرمود: رسول خدا (ص)همیشه خلال مى‏ کرد، و خلال، دهن را خوشبو مى ‏کند. و در کتاب مکارم از رسول خدا(ص)نقل مى ‏کند که هر وقت آب مى ‏آشامید ابتدا”بسم الله “مى ‏گفت ـ تا آنجا که مى‏ گوید ـ : و آب را به طور مخصوصى مى ‏مکید و آنرا به پرى دهان نمى ‏بلعید و مى ‏فرمود: درد کبد از همین قورت دادن است.
آب یا آشامیدنی را در سه نفس می نوشیدند
در کتاب جعفریات از جعفر بن محمد از آباى گرامش از على (ع)نقل مى‏کند که فرمود : چند بار تجربه کردم و دیدم که رسول خدا (ص)آب یا هر آشامیدنى دیگر را به سه نفس مى ‏آشامید و در ابتداى هر نفس “بسم الله”و در آخر آن”الحمد لله”مى‏گفت، از سبب آن پرسیدم فرمود : حمد را به منظور اداى شکر پروردگار و”بسم الله”را به منظور ایمنى از ضرر و درد مى‏گویم . و در کتاب مکارم مى‏گوید: رسول خدا(ص)در ظرف آشامیدنى نفس نمى‏کشید، و اگر مى‏خواست نفس تازه کند ظرف را از دهنش دور مى‏کرد و آنگاه تنفس مى‏نمود. و در احیاء العلوم مى‏گوید: وقتى رسول خدا(ص)گوشت میل مىفرمود سر خود را به طرف ظرف گوشت پائین نمى‏ انداخت بلکه آن را به طرف دهان خود مى‏برد و آنرا بطور مخصوصى و با تمام دندانها مى‏ جوید، و مخصوصا وقتى گوشت میل مى‏ فرمود هر دو دست خود را به خوبى مى‏ شست آنگاه دست تر را به صورت خود مى ‏کشید.



تاريخ : سه شنبه 17 آذر 1394برچسب:, | 7:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

امنیت در همه چیز مهم ترین اصل است. امنیت مودم ها و دسترسی های به نت نیز از این قضیه مستثنی نیست. هکر ها هم خدا خیرشان بدهد علاقه وافری به استفاده از حفره های امنیتی و اشکالات بوجود آمده تولید کنندگان است که می تواند میلیون ها کاربر را تحت اشعاع قرار دهد. اکنون نیز کافی است با پستی دیگر از برسام همراه باشید تا از امنیت مودم یا روتر خود اطمینان کامل پیدا کنید.

تجارت مودم و ساخت آن، دست کمی از تجارت تلفن های اندروید نیست! سازندگان این وسایل ارتباطی، تعداد زیادی از دستگاه های مختلف را تولید کرده و همینطور به ارائه آپدیت های جدید نیز اهمیتی نمی دهند که کاربران را نسبت به حمله آسیب پذیر تر می کنند.

چگونه از نیمه تاریک روتر خود مطلع شویم؟

تغییر تنظیمات سرور DNS راهی است که هکر ها برای تغییر مسیر به یک دی ان اس مخرب از آن استفاده می کنند. هنگامی که به یک سایت متصل می شوید -برای مثال سایت بانکی تان -دی ان اس تغییر یافته شما را به یک سایت مخرب و سوء استفاده کننده به جای سایت اصلی راهنمایی می کند. البته این اتفاق معمولا رخ نمی دهد و بعضی اوقات دی ان اس قادر به پاسخگویی نیست و شما را به سایت اصلی توسط پوشش دهنده اینترنت خودتان راهنمایی می کنند. به طور معمول درخواست های دی ان اس کند نشانه ای از داشتن چنین مشکلی است.

البته دچار شدن به چنین مشکلی بسیار واضح است و سایت های مخرب هیچ گاه از اتصالات و امنیت HTTPS استفاده نخواهند کرد.

البته هکر ها (حمله کنندگان اطلاعاتی) از تبلیغات ورودی، نتایج جستجوی تغییر یافته یا تلاش برای نصب فایل های دانلود شده نیز استفاده می کنند.

بیشترین حملات از طریق فایل های مخرب جای سازی شده جاوا اسکریپت در یک سایت می باشد. پس از این که کد جاوا اسکریپت بر یک دستگاه متصل به سیستم وای فای شما اجرا می شود، این کد توانایی دسترسی به اینترفیس را خواهد داشت که تنها در شبکه شما موجود است.

البته در این میان، بعضی از مودم ها دارای یک اینترفیس مدیریت از راه دور هستند که با یوزر و پسورد پیشفرض همراه می شود. برخی از روبات ها می توانند این مودم ها را پیدا کرده و به آن ها دسترسی پیدا کنند. البته داستان به همین جا ختم نمی شود و می توانند تنظیمات دیگری را نیز درگیر کنند از جمله UPnP

نحوه بررسی

یکی از علائم شایع حمله به دی ان اس، مشاهده تغییر در سرور آن می باشد. در این مورد، باید به اینترفیس مبتنی بر وب مودم تان رفته و تنظیمات سرور دی ان اس را بررسی نمایید. معمولا در این مورد در صورتی که خودتان تغییری ایجاد نکرده باشید، نحوه دی ان اس به صورت منوال یا دستی خواهد بود و شبیه به ۰٫۰٫۰٫۰ می باشد.

از بین بردن و محافظت بیشتر اگر احیانا با تغییر در دی ان اس مواجه شدید، باید به تنظیمات مودم رفته، ابتدا آن را روی حالت آتوماتیک تنظیم نمایید و سپس آن را با روش های زیر ایمن تر نمایید

۱) نصب آپدیت های فریم ویر؛ برای اطمینان از نصب آخرین آپدیت کافی است به سایت تولید کننده و یا پوشش دهنده اینترنت خود مراجعه نمایید.

۲) غیر فعال سازی امکان دسترسی از راه دور؛ با رفتن به صفحه مدیریت وب مودم، این امکان را نیز غیرفعال نمایید.

۳) گذرواژه خود را تغییر دهید؛ گذرواژه خود را به کلمه ها و اعدادی تغییر دهید که قابل حدس نباشند.

۴) UPnPرا تغییر دهید؛ حتی اگر این قابلیت آسیب پذیر هم نباشد، تکه ای از برنامه های مخرب موجود در شبکه داخلی شما می تواند از آن سوء استفاده نموده و دی ان اس شما را تغییر دهد زیرا هر درخواستی که از طرف شبکه لوکال شما باشد را می پذیرد.



تاريخ : دو شنبه 16 آذر 1394برچسب:, | 20:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اگر مایل به اسکن کامپیوتر خود بدون استفاده از نرم افزارهای مخصوص هستید در این گزارش به شما آموزش خواهیم داد.

خیلی اوقات پیش می آید که کامپیوتر شما دچار ویروسی می شود که امکان اسکن و تشخیص آن توسط آنتی ویروس وجود ندارد و یا آنکه ویروس با تشخیص نصب بودن آنتی ویروس بروی سیستم شما عملکرد آن را دچار اختلال می کند و مانع از این می شود که شما بتوانید از آنتی ویروس خود برای اسکن کامپیوتر استفاده کنید.

در این شرایط چه باید کرد؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان در این شرایط کامپیوتر را خودمان اسکن کنیم و مشکل به وجود آمده در آنتی ویروس را برطرف کرد؟ پاسخ تمامی این سوالات مثبت است! در این ترفند قصد داریم به معرفی روشی ابتکاری و در عین حال کاربردی بپردازیم که با استفاده از آن می توانید کامپیوتر خود را شخصا اسکن کنید و ویروس موجود را پاک کنید، بدون بهره گیری از هیچ نوع آنتی ویروسی!

اولین قدم برای اسکن کردن کامپیوترتان نمایش فایل های مخفی در کامپیوتر می باشد.

ترفند:

ابتدا با مراجعه به My Computer بروی منوی Tools کلیک کنید و از منوی حاصل بروی عبارت Folder Options کلیک کنید سپس بروی برگه View کلیک کنید و در این برگه تیک کنار عبارت های Show Hidden Files and Folders را فعال کنید و تیک کنار عبارت Hide Extensions For Known File Types را بردارید و بروی عبارت OK کلیک نمایید.

اینک از طریق مسیر C:/Windows/system32 به پوشه System32 مراجعه کنید. پس از ورود به پوشه system32 بروی منوی View کلیک کنید و از منوی حاصل عبارت Details را انتخاب کنید.

حال در پوشه system32 بروی جدا کننده Date Modified کلیک کنید و آنرا به سمت راست بکشید به طوری که تاریخ تمامی فایل ها یه طور کامل نمایش داده شود.

فایل های نمایش داده شده در پوشه system32 فایل های سیستمی مربوط به ویندوز می باشد که اکثرا با پسوند dll می باشد و این بخش معمولا مورد هدف ویروس ه و Spyware قرار می گیرد و خود را در بین این فایل ها مخفی می کنند.

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که اکثر این فایلهای قرار گرفته در این بخش دارای یک زمان مشخص می باشد و این زمانها (مثلا 2004.10.8) معرف این می باشد که مایکروسافت در این تاریخ برنامه مربوط به فایل مورد نظر را به پایان رسانیده است (ترفندستان) و در واقع این زمان ها هیچ ربطی به زمان نصب ویندوز ندارد.

حال اگر ویروس و یا spyware به این بخش حمله کند زمان آن با زمان فایل های سیستمی موجود در پوشه system32 مطابق ندارد و زمانی جدید تر از زمان مربوط به فایلهای سیستمی ویندوز خواهد بود و به راحتی از طریق مشاهده زمان های قرار گرفته در Date Modified قابل تشخیص می باشد. البته نکته بسیار مهم که باید توجه شود این است که نصب یک سخت افزار جدید و یا یک نرم افزار خاص می تواند فایلی را در این بخش کپی کند که زمان آن با زمان فایل های سیستم مطابق ندارد.

پس برای اینکه فایلی را در این بخش به اشتباه پاک نکنید روشی را مطرح می کنیم که این اشتباه رخ ندهد: اگر میان فایل های واقع در پوشه system32 به فایلی برخورد کردیدکه تاریخ آن با تاریخ فایل های سیستمی ویندوز مطابقت ندارد بروی این فایل کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب نمایید سپس در پنجره Properties بروی برگه Version کلیک کنید و در این برگه نام کمپانی و ورژن فایل مورد نظر را مطالعه کنید.

اگر اطلاعات این فایل شامل نام کمپانی و خیلی اطلاعات دیگر برایتان آشنا نبود نام فایل مورد نظر را در موتور جستجوگر گوگل تایپ کنید و اگر در نتایج جستجو به این اشاره شده بود که این فایل ویروس است حتما آن را پاک کنید ولی اگر در نتایج جستجو به آلوده بودن این فایل اشاره نشده بود این فایل به واسطه یک سخت افزار و یا نرم افزاری به وجود آمده است.



تاريخ : دو شنبه 16 آذر 1394برچسب:, | 20:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
حضرت آیت‌الله العظمی صافی به پرسشی درباره دفن پیامبر(ص) در حجره عایشه پاسخ گفته است.
به گزارش شفقنا متن پرسش مطرح شده وپاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:
پرسش : چگونه پیامبر در حجره عایشه دفن مى‌شود و حال آنکه شما شیعه‌ها عایشه را به کفر و نفاق متّهم مى‌کنید؟
پاسخ: شیعیان او را به کفر اصطلاحی متّهم نمی‌کنند و نفاق هم، درجات و مراتبی دارد. شیعه او را رسماً به عدم اعتقاد به خدا یا نبوّت پیغمبر متّهم نمی‌کند هرچند رفتار او، ایمان بی‌شک را نشان نمی‌دهد.
جریان دفن پیغمبر اکرم‌(ص) در حجره او برای این بود که پیغمبر‌(ص) به علی‌(علیه‌السلام) فرمود: در همان مکانی که از دنیا رفته دفن شود. در تجهیز آن حضرت هیچ‌یک از عایشه و پدر او و عمر دخالت نداشتند. آنها سراغ کار خود در سقیفه حاضر شدند و حجره هم ملک عایشه نبود و حجره‌ها همه ملک خود پیغمبر‌(ص) بود و پیغمبر‌(ص) به حکم آیه: (إِنَّا أَحْلَلْنَا لَکَ أَزْوَاجَکَ اللَّاتِى آتَیْتَ أُجُورَهُنَّ)[۱] صداق آنها را هم داده بود.
از باب ارث هم اگر بگویند، اولاً بنابر مذهب اهل‌بیت‌ (علیهم‌السلام) زنی که از شوهر فرزند نداشته باشد از خانه او ارث نمی‌برد و به‌علاوه پدر عایشه که آن حدیثِ مورد حرف و اشکال را از پیغمبر‌(ص) نقل کرد: که انبیا چیزی به ارث نمی‌گذارند (و حضرت فاطمه‌(علیها‌السلام) با استدلال به قرآن آن را ردّ فرمود) [۲] به‌هرحال خانه از آن عایشه نبود و بنابر این ادّعای ابوبکر، خانه پیغمبر‌(ص) و هرچه پیامبر‌(ص) داشته است صدقه است و به همه مسلمانان تعلّق دارد، ولی ما از شما سؤال می‌کنیم که با اینکه این خانه از عایشه نبود و به قول شما از آن مسلمانان بود،‌ ابوبکر و عمر به چه حقّی در آن دفن شدند؟!
البته این مسئله مهمی است که باید در جای خود بحث شود.
[۱]. احزاب، ۵۰؛ «ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته‏اى براى تو حلال کردیم».
[۲]. بخاری، صحیح، ج۵، کتاب المغازی، ص۲۵۲، حدیث۷۰۴ و دیگر مصادر اهل‌سنّت.


تاريخ : دو شنبه 16 آذر 1394برچسب:, | 6:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

امیر عباس هویدا یکی از مقاماتی بود که پس از ورود کامپیوتر در تیرماه 1341 به ایران، کامپیوتر شخصی در محل کارش داشت.

معلوم نیست که هویدا از چه زمانی کار با کامپیوتر که هنوز تکنولوژی نا آشنایی به شمار می رفته را یاد گرفته است اما عکسی که "جیمز بلر" عکاس نشنال جئوگرافی از او در دفتر کارش گرفته او را پشت یک سیستم ابتدائی کامپیوتر نشان می دهد. این عکس مربوط به سال 1354 و سال های پایانی نخست وزیری 13 ساله اوست.

 
اولین کامپیوتری که به ایران آمد+ عکس


تاريخ : دو شنبه 16 آذر 1394برچسب:, | 6:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سقف، در بناهای ایرانی، به خصوص در بناهایی که کارکرد مذهبی دارند نقش بسیار مهمی دارد.تاریخ معماری در ایران، به بیش از ۲۵۰۰ سال قبل باز‌می‌گردد. اکنون در اقصی نقاط کشورمان، بناهای تاریخی فراوانی که مربوط به دوره‌های تاریخی مختلف بوده‌اند وجود دارد.



زیباترین گنبدهای ایران
مسجد امام، اصفهان

زیباترین گنبدهای ایران
مسجد جامع یزد

زیباترین گنبدهای ایران
مسجد نصیرالملک، شیراز

زیباترین گنبدهای ایران
مسجد نصیرالملک، شیراز

زیباترین گنبدهای ایران
مسجد سید، اصفهان

زیباترین گنبدهای ایران
مسجد شیخ لطف‌الله، اصفهان

زیباترین گنبدهای ایران
مسجد شیخ لطف‌الله، اصفهان

زیباترین گنبدهای ایران
مسجد وکیل، شیراز

زیباترین گنبدهای ایران
مسجد جامع اصفهان

زیباترین گنبدهای ایران
عمارت عالی قاپو، اصفهان

زیباترین گنبدهای ایران
عمارت عالی قاپو، اصفهان

زیباترین گنبدهای ایران
عمارت باغ دولت آباد، یزد

زیباترین گنبدهای ایران
حرم حضرت معصومه (س)، قم

زیباترین گنبدهای ایران
مسجد جامع اصفهان

زیباترین گنبدهای ایران
مسجد امام، اصفهان



تاريخ : یک شنبه 15 آذر 1394برچسب:, | 7:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

1

یکی از کهن ترین شهرهای خارق العاده در دنیا شهر تاریخی پترا است که پیشینیان گفته اند این شهر بدست جن ها ساخته شده است.

این شهر تاریخی در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته شد.
پترا شهری تاریخی در کشور پادشاهی اردن است که پایتخت حکومت باستانی نَبَطی‌ها بود . نبطیان از عرب‌های شمال جزیره به شمار می‌آمده‌اند و شاید نزدیکترین دولت‌های کهن به عرب حجاز نیز بوده‌اند .
ساختار معماری این شهر به قدری مرموز است که بسیاری عقیده دارند پترا را موجودات فضایی و یا جن ها بنا کرده اند.
این شهر باستانی در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر عمّان پایتخت اردن ودر غرب راه اصلی بین این شهر و بندر عقبه واقع شده‌است.

 



تاريخ : یک شنبه 15 آذر 1394برچسب:, | 6:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
پیامبر(ص) درباره علامت‌هاى ظهور امام مهدى(عج) مى‌فرماید: او پرچمى دارد که چون وقت ظهورش فرا رسد، خود به خود باز مى‌شود و خداى تعالى آن را به سخن مى‌آورد و عرض مى‌کند: اى ولى خدا؛ دشمنان خدا را نابود کن.

 

از سوى پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) علامت‌ها و نشانه‌هایى براى ظهور امام زمان(عج) ذکر شده است که مردم با دیدن آن علائم و نشانه‌ها، از ظهور حضرت(عج) با خبر مى‌شوند، رسول رضوی در کتاب «امام مهدی(عج)» به بیان این علائم می‌پردازد:

این علائم از یک حیث دو گونه اند:
1- علائم خاص

این علامت‌ها خاص و مختص وجود پر برکت حضرت صاحب الامر(عج)است و حضرت بدان وسیله مى‌داند که خداوند او را اذن و اجازه ظهور داده است.
در روایتى طولانى، ابى بن کعب از پیامبر اکرم(ص) درباره علامت‌هاى ظهور امام مهدى(عج) سؤال مى‌کند، آن حضرت مى‌فرماید: او -امام مهدى(عج)- پرچمى دارد که چون وقت ظهورش فرا رسد، خود به خود باز مى‌شود و خداى تعالى آن را به سخن مى‌آورد و عرض مى کند: «یا ولى الله فاقتل اعدالله»؛ اى ولى خدا! دشمنان خدا را بکش!» و این دو علامت است: اولى باز شدن پرچم، دومى صدایى است که از پرچم بر مى‌آید.
و نیز او شمشیرى دارد که در غلاف است و چون هنگام ظهور حضرتش فرا رسد از غلاف بیرون مى‌آید و خداوند آن را به سخن مى‌آورد و صدا مى‌زند: «اخرج یا ولىّ الله! فلایحل لک أنْ تقعَد فی أعداء الله»؛ اى ولىّ خدا! قیام کن که دیگر جاى درنگ نیست و نشستن براى تو روا نیست که از دشمنان خدا دست بردارى، پس حضرت خروج مى‌کند و قیام مى‌کند و دشمنان خدا را هر کجا که بیابد به قتل مى‌رساند... .
2- علائم عامه

علائم عامه علامت‌هایى هستند که جنبه عمومى دارد و براى مردم ظاهر خواهد شد و هر کس از عوام و خواص، در طول زندگى خود، برخى از آن‌ها را خواهد دید، این علامت‌ها بسیار است، در اینجا به برخى از مهم‌ترین آن‌ها اشاره مى‌شود:
1- خروج سفیانى.
2- گرفتن خورشید در نیمه ماه مبارک رمضان.
3- گرفتن قرص ماه در آخر ماه مبارک بر خلاف عادت.
4- فرو رفتن زمین «بیداء» که سرزمینى میان مکه و مدینه است.
5- فرو رفتن زمین یا جمعیتى در مشرق.
6- توقف خورشید از آغاز ظهر تا وسط وقت عصر.
7- طلوع خورشید از مغرب.
8- کشته شدن نفس زکیه که سیّدى هاشمى در پشت کوفه است ـ یعنى: نجف ـ با هفتاد نفر از صالحان.
9- خراب شدن دیوار مسجد کوفه.
10- نمایان شدن پرچم‌هاى سیاه از طرف خراسان.
11- خروج یمانى از طرف یمن.
12- فرود آمدن ترک‌ها در جزیره(شمال عراق کنونى).
13- ورود رومیان در رمله.
14- پیدا شدن سرخى شدید در آسمان که در اطراف آن پراکنده شود.
15- پیدایش آتش در طول مشرق که تا سه روز یا هفت روز در هوا بماند.
16- عربان استقلال پیدا کنند و کشورگشایى کنند و از زیر بار و نفوذ دیگران بیرون روند.
17- اهل مصر، فرمانرواى خود را بکشند.
18- شام خراب شود و سه پرچم در آن جا پدیدار شود.
19- رودخانه فرات طغیان کند یا شکافته شود، به حدّى که آب در کوچه هاى کوفه داخل شود.
20- پلى در بغداد در کنار محله (کرخ) ساخته شود.
21- ترسى عمومى و مرگى سریع و همگانى، همه اهل عراق و مردم بغداد را فرا گیرد که قرار و آرام یا راه فرار نداشته باشند.
22- صدایى از آسمان بلند شود که همه مردم روى زمین آن را به زبان خود بشنوند.
علامت‌ها و نشانه‌هاى دیگرى نیز هست که در کتاب‌هاى مبسوط، مانند بحارالأنوار، (جلد پنجاه و دوم) ذکر شده است و ما در این قسمت به برخى از این احادیث که شامل چندین علامت است، اشاره مى‌کنیم.
1- امام صادق(ع) فرمود: «پنج اتّفاق قبل از ظهور قائم(عج) اتفاق مى‌افتد: قیام یمانى، خروج سفیانى، منادى که از آسمان ندا مى‌کند، فرو رفتن زمین در بیدا، کشته شدن نَفْسِ زکیه».
2- از امام باقر(ع) نقل شده است: «... در آخرالزمان نشانه‌هایى هست، از آن جمله است: دابّه الأرض، دجال، نزول حضرت عیسى، طلوع خورشید از مغرب».
3- در حدیثى طولانى صعصعة بن صوحان از امیرالمؤمنین على(ع) در مورد خروج دجّال که از علائم ظهور امام مهدى(عج) است، مى‌پرسد. آن حضرت مى‌فرماید: «... علامت خروج دجال، این است که نماز را سبک شمارند و امانت را ضایع کنند و دروغ را حلال بدانند و ربا بخورند و رشوه بگیرند و ساختمان‌ها را بلند سازند و دین را به دنیا بفروشند و سفیهان را به کار گیرند و با زنان مشورت کنند و قطع رحم کنند و از هواهاى نفسانى تبعیت کنند و خون‌ریزى را سبک شمارند و حلم، ضعف شمرده شود و ظلم فخر باشد و حاکمان، فاجر و وزیران، ظالم باشند و عارفان ضعیف و قاریان، فاسق باشند و شهادت دروغ آشکار شود و فسق و فجور و بهتان و گناه و طغیان علنى شود و قرآن‌ها تزئین شود و مساجد آراسته شود و مناره مرتفع شود.... زنان با شوهران خود به خاطر حرص دنیوى در تجارت شریک شوند و...».
بنابراین، علامت‌ها و نشانه‌هاى فراوانى براى ظهور امام زمان(عج) وجود دارد که مردم با دیدن آن‌ها به ظهور امام زمان(عج) پى خواهند برد، لکن باید توجه داشت که برخى از این علائم، نشانه نزدیکى ظهور است و برخى دیگر، نشانه وقوع ظهور، به عنوان مثال علامت‌هایى که حضرت على(ع) در این حدیث بیان داشتند، نشانه‌هاى نزدیک شدن ظهور است، امّا خروج سفیانى، متّصل به ظهور امام زمان(عج) است و او با آن حضرت جنگ خواهد کرد.

امام صادق(ع) مى‌فرماید: «... زمانى که سفیانى مالک مناطق پنج‌گانه شام(دمشق، حمص، فلسطین، اردن، قنسرین) شد، در آن زمان، متوقع فرج باشید...».



تاريخ : شنبه 14 آذر 1394برچسب:, | 7:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
امام صادق(ع) می‌فرمایند: پس آنگاه به اسم او از آسمان ندا شود و او در پشت مقام باشد، اصحاب به ایشان عرض می‌کنند: اکنون دیگر به اسم شما ندا شد، منتظر چه هستید؟ آنگاه دست او را بگیرند و برای بیعت عمومی بیاورند.

 

 

 

 

 

 

ظهور حضرت مهدی(عج) ظهور حکومت عدل الهی، ظهور رحمت، رأفت، امنیت، آسایش، صمیمیت و ... است و حکومت الهی جز اجرای فرامین او و هدایت به صراط مستقیم چیزی دیگر نیست، امام زمان(عج) هنگام ظهور و آغاز علنی قیام، در شهر مکه ابتدا به معرفی خویش می‌پردازد، امام سجاد(ع) در این رابطه می‌فرماید: آن حضرت به سخن گفتن پرداخته و می‌فرمایند که ایها الناس منم فلانی (مهدی) پسر فلانی (حضرت امام عسکری(ع)) منم پسر پیغمبر خدا(ص) دعوت می‌کنم شما را به آنچه پیغمبر خدا دعوت می‌کرد.

-دفاع در برابر مهاجمان

در ادامه این حدیث آمده: پس هجوم می‌آورند که او را بکشند، پس 313 تن از او دفاع می‌کنند.

-نیایش

پس از دفاع حضرت بین دو نقطه رکن و مقام (در خانه خدا) چهار رکعت نماز می‌گذارند.

-بیعت گرفتن

امام صادق(ع) می‌فرماید: پس آنگاه به اسم او از آسمان ندا شود و او در پشت مقام باشد، اصحاب به ایشان عرض می‌کنند: اکنون دیگر به اسم شما ندا شد، منتظر چه هستید؟ آنگاه دست او را بگیرند و برای بیعت عمومی بیاورند، حضرت آمده و به حجرالاسود تکیه کرده و …

-سخنرانی در مراسم بیعت

و اولین جمله‌ای که ایشان با آن کلام خود آغاز می‌کند، این آیه است: «بَقِیةُ اللّهِ خَیرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ»:‌ باقیمانده حجت خدا برای شما بهتر است، البته اگر مؤمن بوده‌اید، سپس بگوید: منم بقیه الله، آنگاه 313 نفر با او بیعت کرده و دیگران هم بیعت می‌کنند.

-اجرای عدالت و حدود الهی

امام رضا(ع) می‌فرماید: آنگاه که مراسم بیعت تمام شود، سراغ طایفه بنی‌شیبه‌(کلیدداران و خادمان خائن خانه خدا) بیاید، دست‌های ایشان را قطع کند، برای اینکه ایشان دزدهای خانه خدایند، دست و پایشان را قطع کرده، ایشان را در مکه بگرداند و منادی ندا دهد: اینها دزدان خانه خدا هستند، البته حضرت چنین اقداماتی را برای قبیله قریش هم انجام می‌دهند.

امام صادق(ع) درباره میزان نفود عدالت مهدوی در زمان ظهور می‌فرماید: به خدا سوگند، به طور حتم عدالت مهدی(عج) به درون خانه‌ها نفوذ می‌کند، همچنان که سرما وگرما در آن وارد می‌شود.

-تکمیل تعداد یاران 10 هزار نفر اصلی

-تعیین حاکم برای مکه

-خروج از مکه و عزیمت به مدینه

-تخریب مساجد در مسیر جاده و مشرف

امیرالمؤمنین(ع) فرمود: بی‌گمان هنگامی که حضرت قائم قیام کند، مسجد کوفه را خراب کرده و قبله آن را اصلاح می‌کند.

ابوبصیر می‌گوید: امام باقر(ع) فرمود: هنگامی که قائم ما قیام کند، چهار مسجد را در کوفه ویران می‌سازد و همچنین مسجدی که مشرف بر دیگران باشد نمی‌گذارد، مگر اینکه حالت اشراف آن را برداشته و با حالت سادگی می‌گذارد و دیگر مسجدی که در مسیر جاده‌ها قرار گیرد از بین می‌برد.

-مقابله با عالمان دین‌نما

امام هادی(ع) درباره نقش علما در حافظت دین در دوران غیبت می‌فرماید: اگر در دوران غیبت قائم آل محمد(عج) دانشمندان نبودند که مردم را به سوی او هدایت کنند و با حجت‌های الهی از دینش دفاع نمایند، کسی در دین خدا پابرجا نمی‌ماند. و همه مرتد می‌شدند، ولی آنان همانند ناخدای کشتی، سکان کشتی را نگاه می‌دارد و آنان نزد خدا، والاترین انسان‌ها هستند.

اما هنگام ظهور برخی از عالمان دین‌نما در برابر حضرت می‌ایستند و به مخالفت می‌پردازند، چنانچه در روایت آمده است: حضرت مهدی(عج) بعد از ظهور رهسپار کوفه می‌شود و در آنجا عده‎ای، با سلاح در برابر حضرت می‌ایستند و می‌گویند: ای فرزند فاطمه! از همان راهی که آمدی برگرد، ما به تو نیازی نداریم!

البته از آنجایی که همه انسان‌ها حتی علما از نظر معرفت و تهذیب نفس یکسان نیستند، انسان بعید نمی‌داند که عده محدودی از علمای شیعه نیز در زمان ظهور با امام مهدی(عج) مخالفت کنند، آن‌چنان‌ که معلوم است اندیشه علمای شیعه‌ اندیشه اهل بیت است و علمایی که غیر از این باشند، بسیار محدود و در اقلیت هستند.

-مقابله امام با دشمنان

امام صادق(ع) می‌فرماید: امام مهدی(عج) و سپاهیانش بر پیروان هیچ دینی وارد نمی‌شوند، مگر اینکه آن‌ها را به خداوند، اسلام و اقرار به نبوت حضرت محمد(ص) دعوت می‌کنند.

اهتمام امام زمان(عج) بر هدایت انسان‌ها به اندازه‌ای زیاد است که آن حضرت برای ارشاد مردم از تمام ابزارها استفاده خواهد کرد، امام صادق(ع) می‌فرماید: هیچ معجزه‌ای از معجزات انبیاء و اوصیا نیست، مگر اینکه به جهت تمام شدن حجت بر دشمنان خداوند مانند آن را به دست قائم ما ظاهر خواهد کرد.

بنابراین با ظهور حضرت صاحب امر(عج) روزگار خوار ساختن زورداران فراهم می‌شود و بندگان صالح خدا در سایه حکومت توحیدی اسلام در صلح و عدالت روزگار می‌گذارنند.



تاريخ : شنبه 14 آذر 1394برچسب:, | 7:2 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

علت و فلسفه واقعى غیبت حضرت ولى عصر(عج) یکى از رازهاى الهى است، جز خداوند و پیشوایان معصوم(ع) کسى نسبت به آن اطلاع کامل ندارد. فراهم نبودن شرایط ظهور، محفوظ ماندن از شر ستمگران و آزمایش مردم از جمله علل فلسفه غیبت امام(عج) است.

غیبت امام زمان(عج) از امورى است که عقل بشر به تنهایى از کشف همه اسرار آن ناتوان است و پیوسته مورد سؤال قرار گرفته و فکرها را مشغول نموده است، ولى باید توجه داشت که بر اساس برخى روایات فلسفه واقعى غیبت امام مهدى(عج) سرّى از اسرار الهى است که حکمت آن بر بندگان پوشیده است و جز خدا و امامان معصوم(ع) کسى نسبت به آن اطلاع کافى و کامل ندارد و تنها بعد از ظهور آن حضرت این مطلب روشن خواهد شد.

پیامبر اکرم(ص) مى فرماید: اى جابر! (غیبت امام زمان) سرّى از اسرار الهى است که بر بندگان پوشیده است، مبادا در امر خدا شک کنى، چرا که تردید در امر خدا کفر است و چنانکه عبداللّه بن فضل هاشمى روایت کرده که از امام صادق(ع) شنیدم، مى‌فرمود: همانا براى «صاحب الامر» غیبتى تخلف ناپذیر است، به طوری که اهل باطل در آن تردید مى‌کنند.

عرض کردم: یابن رسول اللّه! چرا غیبت مى‌کند؟

فرمود: به علتى که به ما اجازه نداد‌ه‌اند آشکار سازیم.

عرض کردم: چه حکمتى در غیبت اوست؟

فرمود: همان حکمتى که در غیبت حجت‌هاى پیش از او بوده است، حکمت غیبت قائم بعد از آمدن خود او ظاهر مى‌شود، چنانکه حکمت سوراخ کردن کشتى توسط خضر و کشتن آن بچه و تعمیر دیوار، براى حضرت موسى(ع) ظاهر نگشت، مگر موقعى که خواستند از هم جدا شوند.

بنابراین هر چند نمى‌توان به همه اسرار آن حضرت پى برد، اما با استفاده از روایات معصومین(ع) به برخى از این علل و حکمت‌ها اشاره مى‌کنیم:

*آزمایش مردم

رسول اکرم(ص) مى فرماید: او (امام زمان) کسى است که از یاران و شیعیانش غایب مى‌شود، غیبتى که در آن غیبت کسى در اعتقاد به امامت حضرت ثابت نمى‌ماند، مگر کسى که خدا قلبش را به ایمان آزموده باشد.

امام على(ع) مى‌فرماید: به خدا قسم من، و این دو فرزندم (حسن و حسین) شهید خواهیم شد، خداوند در آخرالزمان مردمى از فرزندانم را به خونخواهى ما بر خواهد انگیخت و او مدتى غایب خواهد شد تا مردم آزمایش شوند و گمراهان جدا گردند تا جایى که نادان مى گوید: خداوند دیگر نیازى به آل محمد ندارد.

امام حسین(ع) مى‌فرماید: براى امام مهدى(عج) غیبتى است. در این غیبت برخى از دین بر مى‌گردند و برخى ثابت قدم مى‌مانند، هر کس در این غیبت صبر کند و بر مشکلاتى که از سوى دشمنان ایجاد مى شود استقامت کند، به قدرى از اجر خداوند بهره‌مند مى‌شود که انگار در کنار پیامبر(ص) با شمشیر با دشمنان جنگیده است.

*آزادى از بیعت طاغوت هاى زمان

امام حسن مجتبى(ع) در این باره فرمود: هر کدام از ما در زمان خود بیعت حاکمان و طاغوت‌هاى زمان را از روى تقیه به عهده گرفته‌ایم، مگر امام مهدى(عج) که عیسى بن مریم به امامت آن حضرت نماز مى‌گذارد، خداوند ولادت او را مخفى نگه داشت و براى او غیبتى در نظر گرفت تا زمانى که قیام مى‌کند بر گردنش بیعت حاکمى نباشد.

*حفظ جان امام مهدى(عج)

امام باقر(ع) فرمود: براى قائم ما قبل از آنکه به پا خیزد غیبتى است.

راوى پرسید: براى چه؟ حضرت(ع) فرمود: به جهت اینکه ترس از کشته شدن او وجود دارد.

*آمادگى جهان

ظهور حضرت مهدى(عج) به عنوان «خاتم الاوصیا» و منجى بشریت و کسى که در کره زمین دین اسلام را بر تمامى دین ها پیروز مى‌گرداند، قطعاً به زمینه و آمادگى جهانى نیازمند است. زیرا روش و سیره آن حضرت مبنى بر رعایت امور ظاهرى و حکم به ظاهر نیست بلکه مبنى بر رعایت حقایق و حکم به واقعیات و ترک تقیه و مسامحه نکردن در امور دینى و احقاق حقوق و برقرارى عدالت واقعى و اجراى تمام احکام اسلامى است.

معلوم است که انجام این برنامه و انقلاب بزرگ و همه جانبه نیازمند ترقى و رشد بشر در ناحیه علوم، معارف، فکر، اخلاق و آمادگى جامعه براى پذیرش و استقبال این نهضت و لیاقت زمامدارى آن رهبر الهى است.

از این رو جهان باید زمینه این پذیرش را داشته باشد تا این هدف محقق شود. بنابراین مى‌توان فقدان آمادگى جهان را یکى از فلسفه‌ها و حکمت‌هاى غیبت امام مهدى(عج) بر شمرد.

 



تاريخ : شنبه 14 آذر 1394برچسب:, | 7:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

آشنایی با کلید های میانبر و ترکیبی به شما کمک می کند تا آسان تر و سریع تر از ویندوز 8 استفاده کنید ما نیز در این مقاله سعی می کنیم لیستی ار مهمترین کلیدهای ترکیبی را به شما معرفی کنیم:

 
1-  وقتی تازه سیستم را روشن کرده اید، کلید ویندوز را فشار دهید (windows key) با فشار این کلید، صفحه استارت ظاهر می شود. هنگام کار با ویندوز نیز هر زمان این کلید را فشار دهید، به آخرین اپلیکیشن دسترسی پیدا می کند.
 
2-  Windows key+M با زدن کلیدهای ویندوز و ام روی کیبورد، هر چیزی که روی دسکتاپ باشد را می نی مایز می کنید؛ یعنی همه پنجره ها به پایین می روند.
 
3-  Windows key+E برای دسترسی سریعتر به فولدرها ، اکسپلورر ویندوز شما باز خواهد شد.
 
4- روی صفحه استارت، کلید ویندوز و دی را فشار دهید (Windows key+D) دسکتاپ را خواهید دید.
 
5-  Windows key+Tab کلید ویندوز و تب را فشار دهید ، برنامه های در حال اجرا را خواهید دید.
 
 
 
 
با کلید های مخفی ویندوز 8 آشنا شوید!
 
 
 
6-  Windows key+Print Screen فشار کلیدهای ویندوز و پرینت اسکرین، با انجام این کار از صفحه دسکتاپ تان که در حال مشاهده هستید، عکس گرفته وبه صورت خودکار در فولدر Pictures ذخیره می کند.
 
7-  روی تبلتی که ویندوز 8 دارد، دکمه ویندوز را همراه با دکمه کم کردن صدای تبلت بزنید تا اسکرین شات از دسکتاپ شما بگیرد.
 
8- Windows key+Q با زدن این کلیدها منوی سرچ باز می شود و با وارد کردن کلمه دلخواه روی اینترنت نتایج دلخواه می آید.
 
9-  Windows Key+W در سیستم ستینگز صفحه جستجو باز می شود.
 
10- Windows key+F با زدن این کلیدها جستجوی فایل و فولدر باز می شود.
 
11-   Windows key+C چارم یا همان منوی استارت در ویندوز های قدیمی باز می شود.
 
12-   Windows key+ Pause با زدن کلید ویندوز و پاز، صفحه پراپرتیز باز می شود و مشخصات ظاهر می شود.
 
13-   Windows key+, با زدن کلیدهای ویندوز و کاما همه پنجره ها را به صورت ترنسپرنسی نمایش می دهد و وقتی کلید ویندوز را همچنان نگه دارید، دسکتاپ نمایش داده می شود.
 
14-   Windows key+ . فشار دادن کلیدهای ویندوز و نقطه روی کیبورد، پنجره را به راست و چپ صفحه می برد و به اصطلاح تاگل می کند.
 
15-   Windows Key+ R با ترکیب کلیدهای ویندوز و آر روی کیبورد می توانید ران RUN را بالا آورده و دستورات و عملیاتهای مورد نظر را تایپ کنید. از طریق ران می توانید اپ ها را با نوشتن اسم آن ظاهر و اجرا کنید.
 
16-   Windows Key+ X دسترسی سریع به منو ها از طریق زدن کلیدهای ویندوز و ایکس فراهم می گردد و منوهایی مانند کامند، مدیریت بر دیسک، اکسپلورر فایل ها و ... از این طریق فراهم می شود. همچنین با کلیک راست در قسمت راست صفحه می توانید دسترسی سریع به منو ها را بیابید.
 
17-   Windows Key+ I با زدن کلیدهای ویندوز و آی، منوی ستینگز را باز می کنید و می توانید منوی پاور و روشن و خاموش را نیز در میان سایر منوها ببینید.
 
18-   Windows Key+K دسترسی به ابزارهای متصل به ویندز را برای شما فراهم می سازد.
 
19-   Windows Key+W، با زدن کلید ویندزو و دبیلو، دسترسی به ستینگ جستجو فراهم می شود.
 
20-   Windows key+P ، دومین اسکرین بار نمایش داده می شود.
 
21-   Windows key+Z، وقتی اپ ها در ویندوز 8 در حال اجراست، اپ ها را نمایش می دهد.
 
22-   Windows key+O، قفل اسکرین
 
23-   Windows key+Shift با زدن کلید ویندوز و شیفت روی کیبورد ، اسکرین به سمت چپ جدا می شود.
 
24-   Windows key+V، همه تذکرات و نوتیفیکیشن ها ظاهر می شود.
 
 
با کلید های مخفی ویندوز 8 آشنا شوید!
 
 
25-   Windows key+Enter با زدن دکمه های ویندوز و اینتر،  نریتور ویندوز بالا می آید.
 
26-   Windows key+E، کامپیوتر باز می شود.
 
27-   Windows key+Ctrl+F جستجوی کامپیوتر باز می شود.
 
28-   Windows key+1,2,3,…10 ، برنامه های چیده شده روی تسکبار به ترتیب شماره ها اجرا می شوند.
 
29-   Windows key+L کامپیوتر قفل می شود.
 
30-   Windows key+D ، مخفی شدن و آشکار شدن دسکتاپ.
 
31-   Esc با زدن کلید اسکیپ، یک چارم در ویندوز 8 بسته می شود. (چارم همان منوی استارت در ویندوز های قدیمی)
 
32-   Alt+Esc چرخش برنامه های باز شده به ترتیبی که قبلا باز شده اند.


تاريخ : شنبه 14 آذر 1394برچسب:, | 6:58 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یکی از بزرگترین معضلاتی که در میان کاربران ایرانی مشاهده می شود عدم رعایت آداب صحیح ایمیل زدن است. می توان به جرأت گفت از هر 10 ایمیلی که ارسال می شود 8 تای آن ها عنوان salam را دارند.

در اینجا قصد داریم آداب صحیح ارسال ایمیل برای اطرافیان خود را به شکل مفصل برای شما توضیح دهیم، با رعایت این موارد در اصل شخصیت خودتان را نیز از پشت میز کامپیوتر برای طرف مقابل به نمایش گذاشته اید.

عنوانی مناسب و مشخص انتخاب کنید

هرگز هیچ ایمیلی را بدون عنوان ارسال نکنید. یک عنوان واضح و ماهرانه باعث می شود گیرنده به سرعت تشخیص دهد که ایمیل مربوطه با کار آن ها در ارتباط است یا خیر. این مسئله به آن ها کمک می کند تا بدون خواندن کل پیام موجود در ایمیل، از روی عنوان بتوانند برنامه ها و وظایف روزانه خود را اولویت بندی کنند. عنوان ایمیل باید خاص باشد و بتواند موضوع ایمیل را به طور خلاصه بیان کند. برای مثال، ایمیلی که برای استخدام تعدادی کارگر برای کار در مؤسسه خیریه محلی زده می شود باید عنوانی این چنینی داشته باشد:

موسسه خیریه: داوطلبان علاقه مند جواب دهند".  نه چیزی مثل"به تعدادی داوطلب نیازمندیم". اگر به پیامی با عنوانی نا واضح و نا مشخص پاسخ می دهید، توضیح خود را نیز در آخر عنوان اضافه کنید. این مسئله باعث می شود که گیرنده ایمیل را به عنوان پاسخی به ایمیل خود بشناسد، و موضوع را برای گیرنده های دیگر که ممکن است به لیست گیرنده های ایمیل اضافه شوند حل خواهد کرد. عادت کنید تا به همه کسانی که ایمیل های بدون عنوان به شما می فرستند، پاسخی داده و این نکته را به آنها گوشزد کنید که برای دفعات بعدی برای ایمیل های خود عنوانانتخاب کنند.
 

راه و رسم صحیح ارسال ایمیل

عنوانی برای ایمیل خود انتخاب کنید، که موضوع پیغام را به طور خلاصه بیان کند. دیگران را ترغیب کنید تا آن ها نیز عنوان هایی مناسب برای ایمیل های خود انتخاب کنند تا در آینده از اتلاف وقت هر دو طرف شما جلوگیری شود. از ارسال بی رویه ایمیل به افراد زیاد خودداری کنید. برخی افراد دوست دارند تا از همه پیشرفت ها باخبر باشند. متاسفانه، این مسئله به آنها این بهانه را می دهد که هرچه را که به دست یا مغزشان می رسد به سایرین بفرستند. سعی کنید خود همه چیز را نخوانید و مسئولیت بررسی اطلاعات جدید را به سایرین واگذار کنید.

از ارسال بیش از حد یک ایمیل به افراد مختلف اجتناب کنید

عنوانی درخور و مناسب برای اینگونه ایمیل ها درنظر بگیرید. پیام ها را به دسته های معین و متعارف تقسیم کنید. بسیاری از ما ایمیل هایی مرتب و روتین دریافت می کنیم، که به کار ما و یا به علایق ما مربوط است، اما آنقدر مهم نیستند که فوراً به آنها رسیدگی کنیم. این ایمیل ها معمولاً حاوی اخبار یا اطلاعاتی است که دوست دارید از آن ها باخبر باشیم اما نمی خواهیم درون صندوق پستی ( Inbox) را پر کند. آن افرادی که تعداد زیادی از این پیام ها دریافت می کنند، می توانند فیلتر هایی بسازند که این ایمیل را برحسب ویژگی هایشان به صورت خودکار دسته بندی کند. اکثر برنامه های ایمیل به کاربران این امکان را می دهد تا بتوانند از میان این دسته ها جستجو کنند و پیام مورد نظر خود را پیدا کنند. برای استفاده بهینه از زمان و مکان، بهتر است که فیلتر هایی طرح ریزی کنید که با جستجو کلمات اصلی در موضوع و عنوان این ایمیل ها، ایمیل مربوطه یافت شود.

راه و رسم صحیح ارسال ایمیل


فیلتر کردن به شما امکان می دهد تا صندوق پستی خود را از هرج و مرج و بینظمی نجات دهید

مرتباً ایمیل خود را چک کنید.. اگر هر ۲۰ ثانیه یکبار بخواهید ایمیلتان را چک کنید، خواهید دید که همه روز خود را به این کار اختصاص داده اید و وقتتان به هدر رفته است. برای بررسی ایمیل خود و چک کردن پیغام های جدید، باید فواصل مشخص تنظیم کنید. زمانی که برای چک کردن آن ها وقت می گذارید، سعی کنید تا آنجا که می توانید همان موقع به آنها پاسخ دهید. اگر پاسخ گویی به پیام ها را به تعویق بیندازید، بسیاری از این پیام ها به طور کلی به فراموشی سپرده می شوند و وقت برای پاسخ گویی به همه آنها نخواهید داشت. پس نگذارید ایمیل های جدید آنقدر روی هم تلنبار شوند تا یکسری از آنها به کلی مدفون شوند.

با چک کردن مرتب ایمیل ها، از درهم و برهم شدن آنها جلوگیری کنید.

تا آنجا که می توانید زودتر به ایمیل های دریافتی پاسخ دهید. برای نوشتن پیام به همکاران اداری خود، بهتر است تا مطالب را به صورت نکات مجزا فراهم و آن ها را به صورت نکات بولت دار بنویسید. با اینکار خواننده سریعتر می تواند ایمیل را خوانده و پی به مطالب آن ببرد. اگر ایمیل بین همکاران داخلی نوشته می شود که به خوبی یکدیگر را می شناسند، نیازی به نوشتن ایمیل ها به این حالت رسمی خارجی نیست. ایمیل های خارجی به مشتریان و ارباب رجوع ها باید مثل نامه ها و فکس های رسمی به مشتریان تلقی شود. پس اینگونه ایمیل ها را طوری بنویسید که گویی قصد چاپ کردن آن را دارید، مگر اینکه با آن مشتری رابطه ای دوستانه و صمیمی داشته باشید.

ایمیل به همکاران را به صورت نکات بولِت دار بنویسید

ایمیل های خارجی را به صورت فرم نامه ها و فکس های رسمی و حرفه ای بنویسید. از همه نشانه ها و ابزار های لازم در نوشتن ایمیل استفاده کنید. وقتی ایمیلی می نویسید که نیاز به توجه فوری دارد، می توانید از نشانه هایی استفاده کنید که این پیام را به گیرنده برساند، این نشانه ها فقط به همین جهت طراحی شده اند. با استفاده از این نشانه ها و علائم، قادر خواهید بود که توجه گیرنده را به خوبی جلب کنید و به هدف خود برسید. همچنین می توانید این موضوع را به صورت کوتاه در عنوان ایمیل ذکر کنید.

راه و رسم صحیح ارسال ایمیل


برای نوشتن ایمیل های خود، در صورت لزون از نشانه ها و علائم نوشتاری استفاده کنید

الصاقات (Attachments) حجیم را از هم جدا کنید. آیا تا به حال به فایلی برخورد داشته اید که الصاق کردن آن به ایمیل دشوار بوده باشد؟ برای سهولت کار می توانید این فایل ها را کم حجم تر کنید تا بارکردن آن در ایمیل وقت کمتری ببرد. حتماً در متن پیام درمورد این الصاقات برای گیرنده توضیح دهید. با ارائه ی اطلاعات کافی در مورد آن ها به گیرنده این امکان را می دهید تا تشخیص دهد فایل مورد نظر ارزش باز کردن را دارد یا خیر. همچنین برای پایین آوردن سایز فایل های حجیم، می توانید آنها را zip یا فشرده کنید تا برای باز کردن آن ها وقتتان هدر نرود. اما به گیرنده یادآور شوید تا آنها را unzip کند.

ایمیل هایی کارآمد و موثر
این روز ها ایمیل زدن یکی از پرطرفدار ترین و رایج ترین ابزار برقراری ارتباط گردیده است. اگر به درستی انجام شود، می تواند هم در وقت و هم در پول شما صرفه جویی کند. اما اگر نادرست استفاده شود، بر هزینه های شما اضافه هم می کند. پس با به کار گیری نکاتی که در این مقاله آورده شد، راه و روش ایمیل زدن به طریق صحیح را یاد گرفته و تمرین کنید تا کار کردتان در محل کار افزایش یابد.



تاريخ : پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:, | 9:5 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

برو و بیای مهمان‌های خارجی میان دیپلمات‌ها و دولتمردان و سرمایه‌گذاران بهانه شد تا برویم سراغ پیشنهادهایی برای مهمان‌های خارجی خودمان. آنها که تابعیت کشور مبدا را در شناسنامه دارند یا مهمان‌هایی که اینجا خودشان صاحبخانه‌اند.

مهمان‌هایی که حالا آنقدر زیاد شده‌اند که خیلی‌های‌مان میان فامیل و دوست و آشنا و در و همسایه می‌شناسیم و هرچند وقت یک‌بار میزبان‌شان می‌شویم.

مهمان‌هایی که تکمیل ساخت ساختمان نیمه‌کاره‌ای را که چندین سال به حال خودش رها شده بود، از نظرشان پنهان نمی‌ماند، در پایتخت می‌گردانیم و هزار و یک رنگ شهر را نشان‌شان می‌دهیم.

روی پل طبیعت عکس می‌گیریم، یک فیلم ایرانی توی سینما می‌بینیم، سراغ تئاترهای روی صحنه را می‌گیریم، برای دید و بازدیدها برنامه‌ریزی می‌کنیم و به فامیل و آشنا نوبت می‌دهیم. در کنار همه این برنامه‌ها باید به فکر این سوال حیاتی هم بود که «حالا چی بخوریم؟».

برای همین باید نبض خورد و خوراک تهران دست‌مان باشد تا بتوانیم هم خاطره‌های گذشته را یادآوری کنیم و هم خاطره‌های جدید بسازیم. برای اینکه بتوانیم سلیقه همه جور مهمان را دریابیم رفته‌ایم سراغ چند دسته خوراکی و اینکه بهترین هر کدام از این خوراکی‌ها را باید کجا سراغ بگیریم.

اگر با اغماض به قیمت‌ها نگاه کنید، نتیجه راضی‌تان می‌کند. اگر هم مهمان خارجی ندارید باز هم با تجربه ما شریک شوید، خدا را چه دیدید؟

کباب، فاتح مرزها

مهمون خارجی دارم چیکارش کنم؟

فرقی نمی‌کند مهمان‌تان ایرانی از فرنگ برگشته باشد یا خارجی در هر صورت کباب را بگذارید اول لیست. مگر اینکه دور و برتان کسی را بشناسید که کباب دوست ندارد. اگر کلاس مهمان‌تان خیلی بالاست و می‌خواهید همه چیز رسمی برگزار شود بروید سراغ شعبه‌های نایب.

این‌طوری هم کباب برگ و کوبیده درجه یک را امتحان کرده‌اید و هم مهمانی خیلی رسمی برگزار شده است. اگر خیلی هم دنبال مهمانی رسمی نیستید و می‌خواهید کمی هم قیمت مناسب‌تر باشد بروید سراغ پیشنهادهای دیگر.

کبابی ریحون
مثلا کبابی ریحون در خیابان کاج‌آبادی واقع در خیابان آفریقا. هرچند منوی اینجا شیشلیک و انواع کباب و جوجه دارد، اما به کوبیده‌هایش معروف است، هم برای قیمت و هم برای کیفیت. در ضمن اینجا تا غذا آماده شود با نان داغ، سبزی ریحون و پنیر از شما پذیرایی می‌کنند آخر کار روی فاکتور غذا حساب می‌کنند.

644636_637

اگر نیت کرده‌اید در همین خیابان آفریقا چیزی بخورید و ریحون جزو انتخاب‌های‌تان نیست سراغ بلوار صبا را بگیرید. رستوران شاندیز مشهد یک شعبه در تهران دارد، آن هم بلوار صبا در خیابان آفریقا که حالا شده نلسون ماندلا.

منوی اینجا محدود و تخصصی است:‌ شیشلیک، گوشت سرخ شده، ماهیچه، جوجه و کباب که صد البته انتخاب اول و آخرتان باید شیشلیک باشد که با برنج ایرانی سرو می‌شود.

نان و کره‌ قبل از غذا هم جزو جاذبه‌های توریستی اینجاست. اگر اینجا چشم‌تان به جمال جناب برانکو ایوانکوویچ روشن شد تعجب نکنید، هر چند قوت غالبش میوه و سبزیجات است، اما زیاد سر و کله‌اش در شاندیز پیدا می‌شود.

مجموعه کبابی های گلپایگانی

غیر از اینها یک انتخاب اصیل دیگر هم درباره کباب‌ها دارید: مجموعه کبابی‌های گلپایگانی که استفاده از گوشت تازه و درست کردن کباب جلوی خودتان آنها را یک سر و گردن از بقیه کبابی‌های مشابه جلو انداخته.

کبابی گلپایگانی در خیابان طالقانی یا شعبه دوم همین کبابی در ضلع جنوب شرقی میدان سرو سابق و چهارراه کنونی سرو جایی است که باید بروید. دوغ و ماست محلی گلپایگان و جوجه با استخوان که می‌گویند یک جوجه واقعی بدون هورمون است ارزش افزوده کباب‌تان را چند برابر می‌کند.

644637_719
رستوران گلپایگانی

ایران از شمال

644301_678

غذای ایرانی که همه‌اش قورمه و قیمه و فسنجان نیست. بر همگان واضح و مبرهن است! که غذاهای گیلانی برای خودشان دسته‌بندی جدایی در غذاهایی ایرانی دارند و اتفاقا همه جور ذائقه‌ای را هم جواب می‌دهند بس که متنوع‌اند.

از آنجا که قبلا رستوران‌های گیلکی را معرفی کرده‌ایم، فهرستی معرفی‌شان می‌کنیم. مثل کبابی‌ها با کلاس‌ترین این رستوران‌ها گیلک است. یک رستوران با منوی غذاهای گیلکی اما لوکس و مجلل. گیلک چند فرق اساسی با بقیه رستوران‌های گیلکی دارد. اول اینکه برنج را برای‌تان سر میز و از دیس می‌کشند و اگر بخواهید برای بار دوم هم این کار را تکرار می‌کنند.

لیوان بزرگ دوغ گیلک را می‌توانید با دلال (مخلوطی از سبزی‌های معطربا نمک)میل کنید. همان ترکیب سحرآمیز شمالی‌ها که با دوغ و گوجه‌سبز و خیار همراه می‌کنند تا طبع سرد آنها را خنثی کنند. سوم، بعد از اینکه غذای‌تان را میل کردید می‌توانید دست‌تان را همان‌جا سر میز بشویید، البته اگر بخواهید. تازه بعد از غذا چای نبات هم به راه است.

در گیلک برنجی که با همه غذاها سرو می‌شود، دودی است و خودش ارزش افزوده هر خورش و کبابی به حساب می‌آید. این نکته سنجی در دیگر اجزای سفره هم رعایت شده و هر کدام از آنها را به عناصر مستقلی تبدیل کرده.

در گیلک می‌توانید غذاهایی را پیدا کنید که در کمتر رستوران باکلاس گیلکی دیگری سر و کله‌شان پیدا می‌شود. نمونه‌اش واویشکا که فقط گیلانی‌های اصیل با آن آشنا هستند.

اگر رستوران‌های گیلکی را روی یک طیف ردیف کنیم، سر دیگر طیف خوشبین قرار می‌گیرد. ممکن است چندبار خیابان سعدی را بالا و پایین کنید و از جلوی رستوران خوشبین رد شوید، اما آن را نبینید. رستورانی که قدیمی‌ها آن را با اسم «حسن رشتی» می‌شناسند.

644639_595

خوشبین حال و هوای تهران قدیم را هم برای مهمان‌تان زنده می‌کند. گیلانه، گیلکی، بنه و ماهی سفید هم بقیه رستوران‌هایی هستند که غذای گیلانی دارند.

فقط یادتان باشد ماهی سفید سیدخندان و ماهی سفید شهرک غرب هیچ ربطی به هم ندارند و این فقط یک تشابه اسمی است! گیلانه و گیلکی هم حسابی روی فضای سنتی رستوران کار کرده‌اند.


دستپخت کودکی

مهمون خارجی دارم چیکارش کنم؟

نمی‌شود آدم مهمان از خارج آمده داشته باشد و سراغ غذاهای ایرانی نرود. آن هم غذای ایرانی حسابی! درست کردن غذاهای ایرانی حسابی البته کار هر کسی نیست، اگر آدمش را دارید که خوش به سعادت‌تان، اگر نه غم به دل‌تان راه ندهید که اصلا فلسفه وجودی ما رفع اینجور نگرانی‌هاست.

کافی است دست مهمان‌تان را بگیرید و بروید خیابان شهیدبهشتی (عباس‌آباد)، بعد از قائم‌مقام فراهانی، نرسیده به خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) و دنبال تابلوی «رستوران و سلف سرویس‌هانی پارسه» بگردید.

نه می‌شود اسمش را گذاشت سلف‌سرویس نه چیز دیگر. در ‌هانی دیگر خبری از گارسن‌های دست به سینه و منوی عریض و طویل و سفارش گرفتن‌های بعد از آن نیست. حتی فرصت ته‌بندی‌ با ماست و سالاد را هم ندارید. برای اینکه خودت غذایت را دستت می‌گیری و می‌آوری سر میز. البته نه به شکل سلف‌سرویس که به روشی عجیب.

روش ریلی! غذا را می‌بینی و یک پرس از آن سفارش می‌دهی و می‌روی سراغ غذای بعد. اگر می‌خواهید از منوی‌هانی پارسه بدانید باید برای یک لحظه چشم‌های‌تان را ببندید و یاد هر چه غذای خوشمزه است، بیفتید.

مهمون خارجی دارم چیکارش کنم؟

هر چند کیفیت غذای هانی که در همه این سال‌ها ثابت مانده شرط کافی برای انتخاب است، اما مشوق‌های دیگری هم در کار است. اینجا می‌توانید مهمان‌تان را با انتخاب حلوا، شله‌زرد کشکول و سمنو به عنوان دسر غافلگیر کنید یا مثلا یک بسته نساء شیرین پلو یا زرشک پلو را به ساک سوغاتی‌هایش اضافه کنید.

خلاصه که در‌هانی یاد و خاطره بهترین دست‌پخت‌های عمرتان زنده می‌شود.


نوستالژی‌بازی

644304_394

یکی از جاهایی که هنوز از دست تخریب و تسطیح و این‌جور چیزها در امان مانده بازار تهران است. گردش در بازار تهران می‌تواند برای مهمان‌های ایرانی هم به اندازه مهمان‌های خارجی جذاب باشد، اگر سراغ غذاخوری‌های بازار هم بروید.

البته اصلا از این غذاخوری‌ها انتظار سوسول‌بازی! نداشته باشید. این رستوران‌ها فقط به کیفیت غذای‌شان معروف هستند.

از قیمت غذاهای این رستوران‌ها هم می‌توانید راضی باشید اگر حجم غذا را ببینید. از راسته بازار زرگرها ۵۰متر که پایین بروید، دست چپ‌تان ورودی غربی مسجد امام خمینی است که به جلوخان غربی مسجد معروف است.

چلوکبابی شرف‌الاسلامی که از سال۱۳۱۷ همین‌جا جاخوش کرده، یک‌جورهایی تنها نمونه زنده یک رستوران ۱۰۰درصد سنتی ایرانی است. از همان‌ها که سیستم سفارش غذا با ژتون بود.

مهمون خارجی دارم چیکارش کنم؟

آنچه می‌تواند خیال شما را از غذاهای رستوران شرف‌الاسلامی راحت کند این است که خیلی از رستوران‌دارهای قدیمی و استخوان‌دار تهران از شاگردان و پرسنل حاج‌حسن شرف‌الاسلامی و پدرش بوده‌اند، برای همین هر غذایی که اینجا می‌‌خورید می‌تواند یک تجربه تکرار نشدنی باشد.

حالا اگر از چهارراه گلوبندک به سمت سبزه میدان بروید در ورودی دالان حاج حسن، همان‌جا که یک عالمه جمعیت ایستاده، رستوران مسلم است که با وجود قدمت کم برای خودش جایی در بازار و در قلب‌ها باز کرده!

بهداشت در این رستوران یکی از ویژگی‌هایی است که با کیفیت غذا برابری می‌کند. پرچم ته‌چین مرغ مسلم هم بین همه ته‌چین‌ها بالاست که می‌تواند به انتخاب شما با ران یا سینه مرغ آماده شود.

644638_146

در مسلم حتما برای هر دو نفر یک غذا بگیرید. در ضلع جنوب‌شرقی سبزه میدان هم می‌توانید سراغ رستوران شمشیری را بگیرید که در کنار همه خوبی‌ها از کیفیت و برخورد خوب پرسنل، سالاد بار رایگانش خیلی وسوسه‌انگیز است.

اگر در محدوده جنوبی و غربی بازار یعنی خیابان خیام، میدان محمدیه یا بازار فرش فروش‌ها و بازار پارچه فروش‌ها دنبال جایی برای مهمان کردن مهمان‌تان می‌گردید، در انتخاب قدح شک نکنید و بروید خیابان خیام، روبه‌روی مسجد سیدنصرالدین، اواسط کوچه شهید کربلایی.

قدح به کباب‌های غول پیکرش معروف است. فضای داخلی قدح سنتی و به حال و هوای قهوه‌خانه‌های قدیمی نزدیک است.


این چند قلم از قلم نیفتد

غیر از این غذاخوری‌های رسمی انتخاب‌های خرده‌ریز دیگری هم دارید که حیف است مهمان‌های‌تان از آنها بی‌نصیب بمانند. مثلا تجربه رستوران‌های فرحزاد و درکه و دربند می‌تواند شب‌تان را به یادماندنی کند، به‌خصوص اگر آن را با پیاده‌روی و آلوچه و ترشک‌های توی مسیر همراه کنید. حواس‌تان به اینها هم باشد.

644704_656
رستوران فرحزاد

‌جگرکی‌های میدان بهمن هم جگر تازه دارند و هم قیمت مناسب. به‌خصوص که رستوران‌ها برخلاف تصور معمول از جگرکی‌ها دل‌تان را به هم نمی‌ریزد.

‌فلافل چیزی است که مهمان‌های خارجی شما اگر ساکن لبنان و مصر و بعضی از کشورهای عربی نباشند از خوردن‌شان محروم‌اند. برای اینکه فلافل کار داده باشید دست مهمان سری به فلافلی سلف سرویس میدان تجریش در اول بازار بزنید یا بروید یکی از شعبه‌های فلافل کورت که به تازگی باز شده است.

644660_347

‌بستنی سنتی و فالوده هم متاعی است که فقط در این گوشه از کره‌زمین پیدا می‌شود، البته اگر مردانی از پارس آن را صادر نکرده باشند!

644306_616

‌آش و هلیم فراموش نشود. مکان‌های نوستالژیکش را که دیگر بلدید، غیر از آن می‌توانید به آش‌فروشی پایتخت در ستارخان حدفاصل میدان توحید و پاتریس لومومبا یا آش‌فروشی‌های خارج از تهران در گردنه امامزاده‌هاشم سر بزنید.

644661_223

‌احتمالا می‌دانید کله‌پاچه یکی از ۱۰غذای ترسناک دنیاست، کلی هم برای قند و چربی مضر است، برای همین مشتری اول و آخرش خودمانیم. طباخی‌های مادوتا،‌ کاج و طلایی نیاوران می‌توانند جلوی مهمان‌ها روسفیدتان کنند. البته این یکی فقط مربوط به آن دسته از مهمان‌هایی است که از خودمان‌اند!

‌دست آخر اگر می‌خواهید مهمان‌ها را با آجیل و سوهان و میوه خشک راهی کنید، بروید سراغ پاتوق مسافران مرزها، یعنی آجیل‌فروشی تواضع در خیابان ولیعصر نرسیده به چهارراه پارک وی

644662_323
 منبع:برترین ها


تاريخ : چهار شنبه 11 آذر 1394برچسب:, | 18:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

فلفل دلمه ای بخورید تا جوان بمانید

مصرف فلفل دلمه ای به داشتن پوستی سفت، مرطوب و سالم کمک می کند.

یکی از بهترین سبزیجاتی که می تواند با چین و چروک پوست مبارزه کند، فلفل دلمه ای است. فلفل دلمه ای انواع مختلفی دارد و به رنگ های زرد، قرمز، سبز و نارنجی موجود می باشد.

اما رنگ قرمز آن اثر بیشتری بر روی چین و چروک های پوست دارد. انواع فلفل دلمه ای منبعی غنی از ویتامین A و C می باشد. ویتامین A از ویتامین های محلول در چربی بوده و می تواند به رادیکال های آزاد موجود در سلول های چربی که برای بدن مضر هستند حمله کرده و آنها را از بین ببرد.

ویتامین C نیز از ویتامین های محلول در آب است و به رادیکال های آزاد که در بخش مایع سلول ها وجود دارند حمله کرده و آنها را از بین می برد. بنابراین، فلفل دلمه ای با از بین بردن رادیکال های آزاد و مضر که به نوعی موجب تضعیف کلاژن می گردند از پوست دفاع می کند و پوستی سالم با بافتی محکم و چین و چروک کمتر به شما هدیه می دهد.

پوستی سالم و شاداب و رگ هایی سالم

آیا می دانید رادیکال های آزاد یکی از عوامل مهم ایجاد کلسترول در رگ های خونی بدن هستند؟ کلسترول موجود در خون به عروق خونی و سلول های عصبی آسیب می رساند. از طرفی لازمه داشتن پوستی جوان، سالم، زیبا، عروق خونی و سلول های عصبی سالم است، زیرا در صورت عدم سلامت رگ های خونی مجاور پوست، پوست نمی تواند مواد مغذی و مبارزه کننده با چین و چروک را از رگ های خونی دریافت کرده و علائم پیری پوست را به تأخیر بیندازد.

انواع فلفل دلمه ای با رساندن ویتامین A و C لازم به بدن (دو ویتامین مبارزه کننده با رادیکال های آزاد) نه تنها با نابود کردن رادیکال های آزاد از پیری پوست جلوگیری می کند، بلکه سبب بهبود عملکرد عوامل غذا رساندن به پوست (رگ های خونی) نیز می گردد.

فلفل دلمه ای نیز مانند گوجه فرنگی حاوی لیکوپن (مناسب برای سلامت پوست) بوده و از آنجایی که محلول در چربی است، می تواند در بافت هایی مانند بافت پوست که حاوی چربی و لیپید بالایی می باشد، موثر و با از بین بردن رادیکال های آزاد از آسیب رسیدن به پوست و ایجاد چین و چروک جلوگیری نماید.

فلفل دلمه ای و جلوگیری از شل شدن پوست

فلفل دارای آنتی اکسیدانی به نام لوتین (Lutein) و (zeadanthin) است که به جوان و سالم ماندن پوست کمک می کنند. تحقیقات نشان داده وجود این دو آنتی اکسیدانی در خون می تواند مانند یک کرم ضد آفتاب عمل کرده و پوست را از اشعه UVB نور آفتاب محافظت و از التهاب پوست و آسیب دیدن آن جلوگیری کند و در نتیجه مانع از ایجاد چین و چروک در پوست گردد.

آنتی اکسیدان لوتین همچنین سبب افزایش خاصیت کشسانی پوست شده و نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد چین و چروک دارد. زمانی که اخم می کنید و ابرو در هم می کشید، این عمل اگر دائما تکرار شود، چین و چروک در پوست ایجاد می گردد.

آنتی اکسیدان لوتین با افزایش خاصیت کشسانی پوست از جمع شدن آن و ایجاد چین و چروک جلوگیری می کند. برخی پژوهشگران معتقدند ترکیبات لیکوپن که در فلفل دلمه ای قرمز رنگ وجود دارد، می تواند از شل شدن و افتادن پوست جلوگیری کرده و موجب سفتی پوست شود. در نتیجه مانع از ایجاد چین و چروک گردد. فلفل دلمه ای همچنین از سبزیجات آبدار و گوشتی است که می تواند به سلول های پوست آبرسانی کند.

از آنجایی که آب از عناصر مهم و حیاتی سلول های پوست می باشد، مصرف فلفل دلمه ای به داشتن پوستی سفت، مرطوب و سالم کمک می کند؛ زیرا خشکی یکی از عوامل بروز چین و چروک در پوست می باشد. با مصرف انواع فلفل دلمه ای به جنگ چین و چروک های پوست خود بروید. فلفل دلمه ای را می توان به طرق مختلف در سالاد، پیتزا و پاستا مورد استفاده قرار داد.



تاريخ : چهار شنبه 11 آذر 1394برچسب:, | 17:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در ادامه با مجموعه ای از دانستنی های قرآنی بصورت مختصر آشنا می شوید.
۱. تعداد سوره های قرآن؟ ۱۱۴
۲. تعداد جزء های قرآن؟ ۳۰
۳. طولانی ترین سوره قرآن؟ دومین سوره، بقره.
۴. کوتاهترین سوره قرآن؟ صدوهشتمین سوره، کوثر.
۵. طولانی‌ترین آیه قرآن؟ آیه ۲۸۶سوره البقره.
۶. بهترین شب که قرآن به آن اشاره کرده است؟ شب قدر.
۷. بهترین ماه که در قرآن ذکر شده است؟ ماه رمضان.
۸. بزرگترین حیوان که در قرآن آمده است؟ فیل.
۹. کوچکترین حیوان که در قرآن آمده است؟ پشه.
۱۰. قلب قرآن یا ریحانه القرآن ؟ یس .
۱۱. سوره‌ای که به نام یکی از حکما است؟ لقمان.
۱۲. سوره‌ای که در آن فقط یک کسره وجود دارد؟ اخلاص.
۱۳. سوره‌ای که به نام یکی از فلزات می‌باشد؟ حدید.
۱۴. آیات سجده تلاوت چند است؟ ۱۴
۱۵. کدام سوره بدون بسم‌الله است؟ توبه
۱۶. کدام سوره دارای دو بسم الله می‌باشد؟ نمل
۱۷. عروس قرآن؟ الرحمن.
۱۸. سوره‌ای که معادل یک سوم قرآن است؟ اخلاص
۱۹. سوره‌ای به نام یکی از روزهای هفته؟ جمعه.
۲۰. چند سوره با قل شروع می‌شود؟ (۵) کافرون، اخلاص، فلق، ناس، جن .
۲۱. سوره‌ای که در تمام آیات آن کلمه الله وجود دارد؟ مجادله.
۲۲. سوره‌ای به نام یکی از میوه‌ها؟ تین.
۲۳. سوره‌ای به اسم یک حکومت یا کشور؟ روم.
۲۴. معوذتین شامل کدام سوره‌هاست؟ فلق و ناس.
۲۵. دو سوره که اگر نامهایشان را برعکس بخوانی باز هم همانست؟ لیل و تبت.
۲۶. سبع المثانی کدام سوره است؟ حمد.
۲۷. زهراوین کدام سوره‌هاست؟ بقره و آل عمران.
۲۸. سوره ای‌ که تمام آیاتش با حرف د تمام می‌شود؟ اخلاص.
۲۹. سوره ای که تمام آیاتش با حرف سین تمام می‌شود؟ ناس.
۳۰. سوره‌ای که از اخلاق و ادب سخن میگوید؟ حجرات.
۳۱. چند سوره نام‌هایشان متشکل از یک حرف است؟ ۳ سوره: ص، ق، ن.
۳۲. شخصی که با ثروت زیاد مشهور است ؟ قارون.
۳۳. در کدام سوره یک آیه ۳۱ بار تکرار می‌شود؟ الرحمن.
۳۴. آیه الکرسی در کدام سوره است؟ بقره.
۳۵. آیه‌ ای که با عکس خواندن آن هم تغییر نمی‌کند؟ ربک فکبر .
۳۶. نام چند پیامبر در قرآن ذکر شده است؟ ۲۶ پیامبر.
۳۷. آیه استرجاع که مصیبت زده می‌گوید چیست؟ انالله و انا الیه راجعون.
۳۸. اولین آیه نازل شده؟ إقرء باسم ربک الذی خلق .
۳۹. پیامبری با لقب صفی الله؟ حضرت آدم (ع).
۴۰. پیامبری با لقب خلیل الله؟ حضرت ابراهیم (ع).
۴۱. پیامبری با لقب ذبیح الله؟ حضرت اسماعیل (ع)
۴۲. پیامبری با لقب کلیم الله؟ حضرت موسی (ع).
۴۳. پیامبری با لقب روح الله؟ حضرت عیسی (ع).
۴۴. پیامبری با لقب حبیب الله؟ حضرت محمد (ص).
۴۵. تنها زنی که نام او در قرآن ذکر شده؟ مریم.
۴۶. زنان کدام پیامبران کافر بوده و به شوهرشان خیانت کردند؟ نوح و لوط.
۴۷. زن کدام کافر ملعون به راه پیامبر خار می‌انداخت؟ ابولهب و اسم زن او ام جمیل.
۴۸. اولین زنی که مسلمان شد؟ حضرت خدیجه رضی الله عنها.
۴۹. پیامبری که در نوجوانی بتها را شکست؟ حضرت ابراهیم (ع).
۵۰. پیامبری که در شکم ماهی چندین روز زنده ماند؟ حضرت یونس (ع).
۵۱. چند سوره به اسم پیامبران است؟ ۶ سوره : یونس، محمد، نوح، هود، یوسف، ابراهیم، علیهم الصلاه و السلام.
۵۲. پیامبری که بدون اینکه صلیب شود به آسمان رفت و بجایش کسی دیگر از کافران صلیب شد؟ حضرت عیسی (ع).
۵۳. نام رسول اکرم صلی الله علیه وسلم چند بار در قرآن ذکر شده؟ ۴ بار.
۵۴‌. پیامبری که بدون پدر، و پیامبری که بدون پدر و مادر به دنیا آمد؟ حضرت عیسی(ع).و حضرت آدم (ع).
۵۵. پیامبری که با حیوانات حرف می‌زد؟ حضرت سلیمان (ع).
۵۶. پیامبری که پسر او از او اطاعت نکرد و در آب غرق شد؟ حضرت نوح و اسم پسرش کنعان است.
۵۷. پیامبری که در صبر مثال زده می‌شود؟ حضرت ایوب (ع).
۵۸ زبور به کدام پیامبر نازل شد؟ حضرت داود(ع).
۵۹. پیامبری که خداوند متعال به او ریاضیات و نجوم آموخت و اولین بار خیاطی کرد و خط نوشت؟ حضرت ادریس (ع).
۶۰. در کدام سوره آمده که عیسی (ع) آمدن حضرت محمد (ص) را بشارت داده است؟ سوره صف.
۶۱. نصف قرآن کدام کلمه می‌باشد؟ ولیتلطف .
۶۲. به مادر کدام پیامبر وحی نازل شد؟ حضرت موسی (ع).
۶۳. نامهای‌ ظالمین که در قرآن مذکور است؟ جالوت، هامان،



تاريخ : چهار شنبه 11 آذر 1394برچسب:, | 12:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
هدیه

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور گفت: ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان امروز صبح هدیه ای ویژه برای دیدار با رییس جمهور کشورمان آورده بود.
پرویز اسماعیلی با اعلام این مطلب در صفحه اینستاگرامش نوشت: او نقشه ای از ایران که متعلق به سال ۱۸۴۰ میلادی (حدود ۱۷۵ سال پیش) و از مجموعه نقشه ها و اسناد ملی آن کشور محسوب می شده را به دکتر حسن روحانی هدیه داد.
اگر در نقشه دقت کنید نکات فراوان و قابل توجهی یافت می‌کنید. یکی وسعت سرزمینی ایران در آن زمان است که سیر تطور جغرافیا و نام برخی کشورهای همسایه را نیز بازگو می‌کند.
همچنین دریای کاسپین در شمال و خلیج همیشه فارس در جنوب به همین نام‌ها ثبت شده و جلوه‌گری می کند. کل نقشه نیز به نام persia ثبت شده است.
در خاک کشورمان، برجستگی برخی مناطق و شهرها هم جالب است. از جمله اینکه گویا تهران روستایی بوده و ری؛ شهری مهم و حتما مرکز مقتدری در سیاست و کشاورزی و اقتصاد بوده است.
اگر دقت کنید نکات جالب زیادی خواهید یافت.

هدیه
 
هدیه


تاريخ : چهار شنبه 11 آذر 1394برچسب:, | 12:23 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

 1-   اولین گام، بررسی وضعیت بینایی دانش آموز است. در صورت عدم مشکل جدی در چشمها، ادراک بینایی نیز نقش مهمی را در یادگیری خواندن و نوشتن دارد. تعدادی از دانش آموزان در تمریناتی که مربوط به این فرآیند است با مشکل رو به رو هستند. به عنوان مثال دانش آموز نمی تواند بین کلماتی مانند حوادث، حوادس، هوادس و... تفاوت بگذارد.

2-   بررسی وضعیت اندام گفتاری دانش آموز نیز در این دسته از کودکان ضروری است. از عوامل دیگری که باعث غلطهای املایی می شود اختلال تلفظ است. به عنوان مثال، دانش آموزی که زیپ را دیپ تلفظ می کند در املا نیز همین طور عمل می نماید. بنابراین این کودکان باید به گفتار درمان مراجعه نمایند.

3-   ارزیابی مهارتهای حرکتی ظریف دانش آموز نیز باید مد نظر باشد، زیرا در بعضی از مواقع بر اثر شیوه نوشتن نامناسب، غلطهای املایی زیاد می شود، در نتیجه باید طرز صحیح قرار گرفتن مداد بین انگشتان، وضعیت نشستن و قرار گرفتن کاغذ مقابل دانش آموز، به او آموخته شود. در این زمینه تمرینات مربوط به هماهنگی چشم و دست  کمک زیادی به رفع این مشکل می کند.

4-   بررسی حافظه بینایی دانش آموز نیز از اهمیت لازم برخوردار است. یکی از علل اصلی ناتوانی در املای صحیح کلمات با حروف همصدا مربوط به ضعف در حافظه بینایی دانش آموز است. اکثر این کودکان نمی توانند آنچه را که از تک تک حروف یا ترتیب توالی آنها از طریق دیدن به خاطر سپرده اند حفظ کنند.

5-   تعدادی از کودکان نیز در پیوند دادن صدا و نماد نوشتاری دارای مشکل هستند و نمی توانند صداهایی را که می شنوند به نماد مناسب آن تبدیل نمایند که علت آن  گاهی ناشی از ضعف در حافظه شنیداری و تشخیص و تمیز شنیداری می باشد.



تاريخ : دو شنبه 9 آذر 1394برچسب:, | 20:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تمرین املا ،پایه ششم

توضیح و تمرین های مربوط به کلمات هم خانواده



تاريخ : دو شنبه 9 آذر 1394برچسب:, | 20:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دانلود آزمون هوش و خلاقیت



تاريخ : دو شنبه 9 آذر 1394برچسب:, | 20:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سوالات تستی

دروس 1 تا3 علوم تجربی

ودروس 1تا8 علوم اجتماعی

پایه ی ششم ابتدایی 

  
روی تصویرکلیک کنید .
 



تاريخ : دو شنبه 9 آذر 1394برچسب:, | 20:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در باره تاريخ و نحوه ثبت نام در آزمون ورودي تحصيلات تكميلي (دوره‌هاي كارشناسي ارشد ناپيوسته) سال1395 و دوره بيست و يكم المپياد علمي دانشجويي كشور

بدين وسيله به اطلاع كليه متقاضيان ثبت نام و شركت در آزمون ورودي تحصيلات تكميلي (دوره‌هاي كارشناسي ارشد ناپيوسته) سال 1395 و بيست و يكمين دوره المپياد علمي دانشجويي كشور مي‌رساند كه ثبت نام براي شركت در آزمون مذكور منحصراً بصورت اينترنتي از روز دوشنبه مورخ 94/09/16 آغاز و در روز يكشنبه مورخ 94/09/22 پايان مي‌پذيرد. 

لذا كليه متقاضيان، ضرورت دارد كه در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقيق دفترچه راهنما و فراهم نمودن مدارك و اطلاعات مورد نياز ثبت‌نام به پايگاه اطلاع رساني سازمان سنجش‌ آموزش كشور به نشاني: www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت نام و شركت در آزمون مذكور اقدام نمايند.

با توجه به اينكه پرداخت هزينه ثبت‌نام به صورت اينترنتي انجام مي‌شود، داوطلبان لازم است به وسيله كارت‌هاي عضو شبكه بانكي شتاب كه پرداخت الكترونيكي آن‌ها فعال مي‌باشد، با مراجعه به پايگاه اطلاع رساني سازمان سنجش و پرداخت مبلغ 300.000 (سيصد هزار) ريال به عنوان وجه ثبت‌نام نسبت به ثبت‌نام اقدام نمايند. 

لازم به توضيح است آزمون مذكور در تاريخهاي 16 و 95/2/17 برگزار خواهد شد. 

 
روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور


تاريخ : یک شنبه 8 آذر 1394برچسب:, | 16:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

بودجه زندان‌ها دو برابر سرانه دانش‌آموزان است/ تاکید بر کیفی شدن آموزش در کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی

کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی با سخنرانی خبرگان علوم سیاسی و جامعه شناسان، امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اين كنفرانس با تلاوت قرآن مجيد و سرود جمهوري اسلامي ايران، ارائه گزارش رئيس كنفرانس محمدرضا واعظ مهدي، ارائه گزارش دبير كنفرانس ميثم هاشم خاني ساعت ٨:٣٠ آغاز شد.

در این كنفرانس محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي، محمدحسين فرهنگي عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، رضا درمان مديرعامل جامعه ياوري فرهنگي، مسعود خوانساري رئيس اتاق بازرگاني ، صنايع و معادن تهران، عليرضا نخعي مدير اداره آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان، سيدمحمد بطحايي قائم مقام وزير آموزش و پرورش سخنراني كردند.

همدلي و همزباني مردم و سياست گذاران(براي كاهش فقر آموزشي كودكان)، تبديل مدارس به پيشروان فقرزدايي و نشاط آفريني پايدار(در چشم انداز ١٤٠٤)، تبديل مدارس به پيشروان توسعه كيفي جمعيت(در راستاي سياست هاي كلان جمعيتي) و غنابخشي عدالت محور سرمايه انساني كودكان، به عنوان جانشين سرمايه نفتي، براي تثبيت اقتصاد مقاومتي از جمله شعارهاي اين كنفرانس است.

سهم هر دانش آموز از بودجه؛ ۲۳۰۰ تومان

میثم هاشم خانی، دبیر کنفرانس گفت: سال گذشته بعد از برگزاری اولین کنفرانس در دانشگاه شریف، آقای نوبخت ردیف بودجه مخصوصی را برای توسعه عدالت آموزشی به عنوان یکی از ردیف های بودجه لحاظ کرد. 20 روز پس از برگزاری اولین کنفرانس در دانشگاه شریف ما کار خود را از 23 آبان 93 برای برگزاری دومین کنفرانس و مقدمات اجرای آن آغاز کردیم.

هاشم خانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سه دهه اخیر در محرومیت زدایی آموزشی به ویژه در زمینه محرومیت زدایی آموزشی كمي، توفیق داشته است، افزود: میانگین تحصیلات بالای 25 سال رشد محسوسی داشته است اما ما هم اکنون به برهه ای از زمان رسیده ایم که باید محرومیت زدایی را در زمینه آموزش کیفی آغاز کنیم.

دبیر کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی به تاثیر تحصیلات بر درآمد اشاره کرد و گفت: با آمارگیری هایی که انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که در استان تهران به ازای هر یک سالی که هر فرد تحصیل می کند 7/5 درصد بر درآمدش افزوده می شود اما این میزان در استان سیستان و بلوچستان به 2/5 درصد می رسد این نشان می دهد که ما باید به ارتقاء کیفیت ساختار آموزشی در مناطق محروم توجه ویژه داشته باشیم زیرا تمرکز آموزشی پایتخت محور شد، اگر بودجه وزارت آموزش و پرورش را به ماه های سال تقسیم کنیم می توان گفت سهم هر دانش آموز ایرانی دو هزار و 300 تومان می شود زیرا بخش عمده بودجه وزارت آموزش و پرورش صرف معوقات و دستمزد کارکنان این وزارتخانه می شود. از سال 1380 به بعد بودجه سیاستگذاری در آموزش و پرورش به شدت کاهش پیدا کرده است و آموزش و پرورش از نهاد سیاست گذار به یک نهاد حسابدار تبدیل شده است. زندان ها و شوراهای حل اختلاف تقریبا دو برابر سرانه دانش آموزان 12 میلیونی ایران از بودجه برخوردار هستند.

هاشم خانی گفت: از زمانی که یارانه نقدی به خانواده ها پرداخت شد ما دو دهک پایین جامعه را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم در خانواده های 4 نفری از میزان یارانه دریافتی فقط 850 تومان به سمت آموزش رفته است و این نشان می دهد فقر زدایی تنها با تزریق پول نقد امکان پذیر نیست.

دبیر کنفرانس گفت: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که ضریب جینی اش در این سطح باشد در واقع از سال 90 به بعد خانواده ها با بحث آموزش همانند یک کالای لوکس برخورد کرده اند و از آن سال مخارج آموزشی در برخی از خانواده ها به زیر صفر رسید زمانی که دولت جدید کشور را تحویل گرفت خانواده هایی که دارای دانش آموز بودند برای آموزش فرزندان‌ شان زیر هزار تومان خرج می کردند. او با بیان اینکه 70 درصد خانواده ها در سیستان و بلوچستان برای فرزندانشان در بحث آموزش در ماه کمتر از هزار تومان هزینه می کنند گفت: در کشورهای عضو OECD هر سال 180 شاخص در آموزش کودکان منتشر می شود اما ما در ایران بخش عظیمی از این شاخص ها را محاسبه نمی کنیم و یا بخش اعظمی از آن محرمانه تلقی یا عنوان نمی شود.

مدرسه یاری، فقط مدرسه سازی نیست

در ادامه جلسه رضا درمان، مدیر عامل جامعه یاوری فرهنگی گفت: باید به چند نکته اشاره کنم: 1) مدرسه یاری، فقط مدرسه سازی نیست که مورد نیاز است بلکه مدرسه یاری هم در کنار آن مورد نیاز است، موضوع مدرسه یاری از مهمترین موضوع هاست که باید در سر فصل این کنفرانس اضافه شود که این اتفاق هم افتاده است.2) مسولیت اجتماعی دولت، تجریه ما نشان می دهد ایجاد این ارزش اجتماعی، می تواند اثر بخشی بیشتری در حوزه کمک های مردمی داشته باشد.

درمان ادامه داد: سازمان های مردم نهاد، لطفا حرفه ای رفتار کنید! اصول فعالیت های حرفه ای را ما در سازمان های مردم نهاد بلد نیستیم. سطح کار سازمان های مردم نهاد باید بتواند از کیفیت کافی برخوردار باشد.



تاريخ : یک شنبه 8 آذر 1394برچسب:, | 16:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مولانا جلال الدین  مشهور به مولوی شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری است. وی در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد. پدر وی بهاءالدین که از علما و صوفیان بزرگ زمان خود بود به سبب رنجشی که بین او و سلطان محمد خوارزمشاه پدید آمده بود از بلخ بیرون آمد و بعد از مدتی سیر و سیاحت به قونیه رفت. مولانا بعد از فوت پدر تحت تعلیمات برهانالدین محقق ترمذی قرار گرفت. ملاقات وی با شمس تبریزی در سال ۶۴۲ هجری قمری انقلابی در وی پدید آورد که موجب ترک مسند تدریس و فتوای وی شد و به مراقبت نفس و تذهیب باطن پرداخت. وی در سال ۶۷۲ هجری قمری در قونیه وفات یافت. از آثار او میتوان به مثنوی، دیوان غزلیات یا کلیات شمس، رباعیات، مکتوبات، فیه مافیه و مجالس سبعه اشاره کرد.

هفت آسمان را بردرم وز هفت دریا بگذرم

چون دلبرانه بنگری در جان سرگردان من



تاريخ : یک شنبه 8 آذر 1394برچسب:, | 15:47 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مردم این روستاها با ساکنان تمامی روستاهای دنیا تفاوت دارند. این تفاوت آنقدر زیاد است که باعث شده نام آنها در فهرست عجیب ترین روستاهای دنیا بیاید. این مردم یا به خاطر شرایط طبیعی که در آن قرار گرفته اند و یا به دلیل علایق شخصی خودشان، سبک زندگی خاصی دارند که آنها را مشهور کرده است.

روستای کونگفوکارها

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


«گانزی دانگ» نام روستای کوچکی است که در عمق کوهستان «تیانژو» در مرکز چین قرار دارد. ساکنان این روستا همگی ورزشکار هستند و در ورزش رزمی تخصص دارند. ساکنان روستای دانگ یکی از 56 قوم بومی هستند که در چین زندگی می کنند و در این میان نکته ای که باعث شهرت بسیار زیاد آنها شده است این است که تمامی آنها در کونگفو مهارت دارند و مهمتر این که هر کدام از آنها یک هنر رزمی چین باستان را جداگانه یاد گرفته است، آنها در نهردهای رزمی از سلاح های مختلفی چون چوب و نیزه و حتی مشت های گره کرده کمک می گیرند.

روستاییان درباره سبک زندگی شان نظریه عجیبی دارند. آنها می گویند برای اینکه احشام شان را از شر حیوانات درنده در امان نگه دارند، مجبور به یادگیری این فنون شده اند. معمولا حرکات رزمی آنها از حرکات حیواناتی مانند مار، ببر و پلنگ و همینطور اژدهای افسانه ای الهام گرفته شده است و از آنجا که هر خانواده مدل خاصی از کونگفو را تمرین می کند، در نتیجه الگوهای مختلفی از کونگفو در این منطقه شکل گرفته است.

در نظریه دیگری علت یادگیری کونگفو توسط تمامی مردم روستا اینطور بیان شده است که چون ساکنان روستا مورد حمله اقوام دیگر قرار می گرفته اند، بنابراین برای دفاع از خود، به کونگفو روی آورده اند.



روستای بدون جاده

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


در روستای «گیتورن» هلند هیچ حاده ای وجود ندارد. تنها راه دسترسی به این روستا راه آبی است که چندین کیلومتر در سرتاسر روستا کشیده شده است و به همین دلیل به روستا لقب «ونیز هلند» را داده اند. تعداد ساکنان این روستا به 2600 نفر می رسد. در این روستا 180 پل ساخته شده است که به خانه ساکنان روستا راه دارد.



روستایی با یک خورشید

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


ویگانلا روستای کوچکی در میلان ایتالیاست که در دره ای به عمق 130 کیلومتر قرار دارد و به این ترتیب هیچ وقت نور خورشید به آنجا نمی تابد و سه ماه زمستان، روستاییان از خورشید بی بهره اند.

در این روستا در ماه نوامبر، خورشید ناپدید می شود و تا فوریه دیده نمی شود. به گفته ساکنان روستا؛ در این مدت روستا آنقدر سرد است که انگار در سیبری زندگی می کنند. اخیرا مهندسان محلی و معماران به کمک روستاییان آمده اند و با یک فکر خلاقانه خورشید را به روستا آورده اند.
آنها آینه بزرگی را در سمتی که خورشید بیرون می آید قرار داده اند تا نور خورشید را به روستا منعکس کند. سال 2005 با کمک شهرداری میلان نزدیک به صد هزار یورو جمع آوری شد تا این آینه بزرگ ساخته شود.

سال 2006 این آینه یک تنی روی شیب کوهستان در ارتفاع 1100 متری قرار داده شد و از آنجا که آینه برای گرم کردن تمام روستا بسیار کوچک بود، میدان اصلی روستا برای تاباندن نور خورشید در نظر گرفته شده و شش ساعت در روز، نور خورشید آنجا را گرم می کنند و روستاییان می توانند با رفتن به میدان، از دیدن آفتاب لذت ببرند.



روستای آلزایمری ها

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


در نزدیکی آمستردام هلند روستایی به نام دمنتیا قرار دارد که ساکنان این روستا 152 نفر هستند که همگی از فراموشی و دیگر بیماری های حافظه رنج می برند.

این روستا طوری طراحی شده که شبیه یک شهر بزرگ است و همه امکانات در آن دیده می شود. ساکنان آزادانه در روستا می چرخند، خرید می کنند، در رستوران غذا می خورند و قدم می زنند اما دوربین هایی در سراسر روستا نصب شده است و آنها کاملا زیر نظر هستند تا مبادا به خودشان صدمه بزنند.



مرطوب ترین روستای دنیا

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


روستای مگالایا در هندوستان مرطوب ترین روستای جهان است. سالانه نزدیک به 11 متر باران در این روستا می بارد، بنابراین کاملا پیداست که چرا به این روستا چنین لقبی داده اند.

جریان هوای تابستانی که از دشت های بنگلادش می گذرد و رطوبت را جمع می کند، به سمت شمال حرکت کرده و وقتی به تپ1ه های مگالایا می رسد، ابرها آنقدر رطوبت در خود دارند که شروع به باریدن می کنند.

این روستا مرطوب ترین نقطه جهان است و به همین دلیل کارگرانی که در آنجا مشغول کار هستند، همیشه لباس ضد آب به تن دارند.

یکی از زیباترین مناظر این روستا، پل های زنده است که با هنرمندی ساخته شده اند. ساخت این پل ها به این صورت است که در طول زمان، ساکنان روستا، ریشه درخت های تنومند را از روی رودخانه به طرف دیگر هدایت کرده اند تا با تنیده شدن ریشه ها به یکدیگر، یک پل طبیعی ساخته شود.



روستای کوتوله ها

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


یانگسی روستای دور افتاده ای در چین است که سال های زیادی است دانشمندان را به خود مشغول کرده است چرا که بیش از 40 درصد از ساکنان روستا کوتوله هستند.

درباره دلیل کوتاه قدی ساکنان روستا فقط یک نظریه منطقی وجود دارد و آن این که شاید به دلیل وجود سرب در خاک این منطقه، روستاییان کوتاه قد شده اند.

به گفته ساکنان قدیم یروستا سال ها پیش در یک شب تابستان شادی از این روستا رخت بست، بیماری اسرارآمیزی کودکان روستا را بیمار کرد و از آن موقع به بعد، قد آنها رشد نکرد و همه کوتوله باقی ماندند.



روستای یک کلیه ای ها

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


ساکنان روستای «هاکس» در نپال، آنقدر فقیر هستند که مجبورند کلیه خود را برای تامین مایحتاج زندگی شان بفروشند. این روستا آنقدر معروف است که به آنجا لقب «روستای تک کلیه ای» داده اند.

قاچاقچیان اعضای بدن در این روستا زیاد رفت و آمد می کنند و هر بار با دست پر برمی گردند. قاچاقچی ها افرادی را که تمایل به فروش کلیه دارند به جنوب هندوستان می برند تا در آنجا عمل جراحی لازم انجام شود.

قاچاقچی ها به دروغ به روستاییان می گویند که کلیه آنها دوباره رشد خواهد کرد و به این ترتیب آنها را فریب می دهند. یکی از این فریب خورده ها «گیتا» - زنی با چهار فرزند - بود که یکی از کلیه هایش را به مبلغ ناچیز دو هزار دلار فروخت و یک خانه خرید اما خانه در زلزله سال 2015 با خاک یکسان شد. البته گاهی اوقات قاچاقچیان مردم این روستا را می ربایند و به اجبار، کلیه آنها را از بدن شان خارج می کنند.



روستای خواب آلودها

با ما به عجیب ترین روستاهای جهان سفر کنید


یک چهارم از ساکنان کالاچی قزاقستان دچار بیماری خواب هستند. این بیماری از سال 2013 در این روستا آغاز شد. در این زمان مردم روستا، ساعت ها و حتی روزها می خوابیدند و با حالت گیجی و سردرد از خواب بیدار می شدند. بیشتر از 20 هزار آزمایش روی هوا، خاک، غذا و آب آشامیدنی و ساکنان روستا انجام گرفت اما هیچ کدام نتیجه ای نداشت.



تاريخ : یک شنبه 8 آذر 1394برچسب:, | 7:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
تاريخ : شنبه 7 آذر 1394برچسب:, | 19:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

برای دیدن جانوران و پرنده های عجیب و غریب نیاز نیست راهی سفر دور دنیا بشوید، بلکه کافی است به نقاط مختلف کشورمان سری بزنید تا بتوانید ده ها موجود شگفت انگیز جهان را ببینید، آنها موجوداتی هستند که به خاطر کمیاب بودن شان باعث شدند خیلی از محققان و دانشمندان پایشان به ایران باز شود.

در این گزارش هیجان انگیز همراه ما باشید تا بیشتر با این «اعجاب برانگیزهای وطنی» آشنا شوید.

سیاه گوش - گربه درنده

عجیب و غریب های وطنی


«سیاه گوش» جزو سنگین ترین و سریع ترین گربه های کوچک در جهان است. این حیوان به تنهایی می تواند جان یک گراز را بگیرد. خیلی وقت است که به جز ایران هیچ کشوری اعلام نکرده است که چنین گربه ای را در طبیعتش رویت کرده. زیستگاه اصلی این گربه در حاشیه کویر مرکزی ایران است و چندی پیش در مرکز حفاظت شده «نایین» نیز دیده شده است.

مطالعات ژنتیکی نشان داده است گربه طلایی آفریقایی و یوز گربه، نزدیکترین خویشاوندان این «اعجاب انگیز» وطنی هستند. این موجود به عنوان یکی از زیباترین گربه های جهان شناخته شده است.

هوبره - پرنده بمب افکن

عجیب و غریب های وطنی


«هوبره» به دلیل شیوه دفاعی اش در برابر پرندگان شکارچی «پرنده بمب انداز» نام گرفته است. این پرنده زمانی که احساس خطر کند، مدفوعی چسبناک که مانند یک بمب است به سمت دشمنش پرتاب می کند، این بمب طبیعی در بیشتر اوقات باعث می شود پر و بال پرنده شکارچی به هم بچسبد و سقوط کند.

این پرنده را بیشتر می توان در دشت های باز با پوشش گیاهی کم دید، «هوبره» پراکندگی جهانی محدودی دارد و بیشترین جمعیت آن در ایران زندگی می کنند.

رفتار جالب «هوبره» باعث شده که به عنوان پرنده ای مرموز شناخته شود، برای مثال این پرنده در زمان جفت گیری می رقصد و این مورد مهمترین شاخصه اکوتوریستی این گونه پرنده است.

هوبره را می توان از شروع فصل زمستان تا اوایل بهار در منطقه شکار ممنوع قره تپه در استان یزد، پارک ملی کویر و پارک ملی توران در استان سمنان دید. هوبره گاهی در کشتزارهای یونجه هم دیده می شود.

گاندو، کروکودیل ایرانی

عجیب و غریب های وطنی


گاندو یک گونه کمیاب از خانواده کروکودیل هاست که زیستگاه اصلی اش در شبه قاره هند است.
گاندو می تواند گوزن 225 کیلویی و گاومیش 450 کیلویی را شکار کند. این گونه از کروکودیل حتی توانایی نبرد با ببر و پلنگ را هم دارد و بارها در نبرد با گاومیش و ببر پیروز دیده شده است.

در ایران تاکنون فقط یک مورد شکار انسان از سوی این خزنده گزارش شده است که در جریان آن یک کودک 6 ساله توسط «گاندو» شکار و کشته شد. این موجود تنها در مسیر رودخانه های سیستان و بلوچستان و آن هم در فصول کم آب سال قابل مشاهده است. گاندوی ایرانی بیش از 4 متر طول دارد، برای دیدن آن حتما باید از افراد مجرب کمک گرفت.

آنها را فقط زمانی می شود دید که به شدت سکوت رعایت و آرامش منطقه حفظ شود. یکی از رفتارهای عجیب این خزنده این است که در رودخانه ها برای خود کانالی با طول 15 متر حفر می کنند تا در آنجا زندگی کنند. این کانال ها از تبخیر شدن آب رودخانه جلوگیری کرده و باعث ذخیره شدن آب و کمک به حفظ آب برکه و تالاب ها در فصل گرم و ایام خشکسالی می شود. به همین دلیل، مردم سیستان و بلوچستان علاقه خاصی به «گاندو» دارند و می گویند هر جا این موجود دیده شود بی آبی در آنجا ریشه کن می شود.

خفاش دم دراز

عجیب و غریب های وطنی


برای دیدن این گونه خفاش باید کوله پشتی و ساک خود را ببندید و راهی «غارت خفاش» شوید. این غار در سه کیلومتری شمال شرقی شهر دهلران در دامنه کوهی مشرف به دره و چشمه های آبگرم دهلران واقع شده است.

این غار به علت زندگی میلیون ها خفاش در داخل آن به «غار خفاش ها» معروف شده اما خفاش هایی که در این غار زندگی می کنند، هیچ شباهتی به خفاش های دیگر غارهای جهان ندارند.

این گونه خفاش را در ایران فقط در این غار می توان دید. آنها جثه بزرگ و دم درازی دارند و می توان به راحتی گفت دو برابر دیگر خفاش ها هستند. در غارهای این منطقه، کف زمین غار پر است از فضله های این گونه خفاش که کشاورزان این منطقه از این فضله ها برای زمین های کشاورزی شان استفاده می کنند و اعتقاد دارند که فضله این خفاش ها به زمین شان جان می دهد.

فیلوش مارخور

عجیب و غریب های وطنی


طول این پرنده 56 سانتیمتر است. نرها در این گونه از پرندگان، دمی بلند و مشکی دارند، سر و گلوی «فیلوش» قهوه ای پر رنگ و سینه اش سفید رنگ است و از کنار گردن پرنده یک نوار سفید رنگ تا صورتش کشیده شده و در زیر دمش یک لکه زردرنگ دارد.

این پرنده از مار تغذیه می کند. یکی از رازهای زیبای خلقت این پرنده این است که او در اردیبهشت ماه لانه خود را روی زمین می سازد و بین 7 تا 11 تخم می گذارد و در آب های شیرین کم عمق نسبتا راکد دیده می شود. تالاب عشق آباد و بند علی آباد از جمله زیستگاه های این پرنده عجیب و غریب است.

زاغ بور

عجیب و غریب های وطنی


این پرنده تنها پرنده بومی انحصار (اندمیک) ایران است. می توان گفت زیستگاهش فقط در ایران است و در بیابان ها و حاشیه های مرکزی در استان های سمنان، یزد و کرمان دیده شده است.

البته این پرنده فقط در دشت های وسیع در مناطق بیابانی دیده می شود و با دشت های کوچک کاری ندارد. هر دشتی که در آن گیاه قیچ (درختچه ای بیابانی) دیده شود می تواند زیستگاه این پرنده باشد. این پرنده تفاوت های زیادی با هم خانواده های معروف خود یعنی زاغ و کلاغ دارد.

یکی از تفاوت ها زمین زی بودن این پرنده است. این پرنده برعکس دیگر پرنده ها حتی زمانی که احساس خطر می کند دویدن را به پرواز کردن ترجیح می دهد و بیشتر شبیه هدهد و چکاوک است.

محققان اعتقاد دارند این پرنده بسیار شگفت انگیز با شروع بهار تا اواخر ماه اردیبهشت بیشتر در فضای دشت ها دیده می شود و بعد از اتمام اردیبهشت فعالیت این پرنده کمتر شده و به سختی آن را می توان دید. صدای این پرنده یکی دیگر از ویژگی های شاخص آن است که محققان بیشتر با صدای این پرنده، محل زندگی و یا مکانی که آنجاست را نشانه گذاری می کنند.

پلنگ 90 کیلویی

عجیب و غریب های وطنی


شاید نام «پلنگ مازندران» را بارها و بارها از زبان گزارشگران کشتی شنیده باشید اما مطمئنا نمی دانید که این پلنگ یکی از عجیب و غریب ترین پلنگ های دنیاست. این پلنگ نسبت به دیگر پلنگ ها یک شاخصه دارد: «پلنگ ایرانی» که در منطقه شمال کشور زندگی می کند بیش از 90 کیلو وزن دارد. این در صورتی است که پلنگ های هندوستانی و آفریقایی که موفق شدند کلی شهرت جهانی کسب کنند، کمتر از 60 کیلو وزن دارند.

محققان دلیل بزرگ بودن جثه پلنگ ایرانی را استخوان بندی و عضله قدرتمند می دانند. گفته می شود که پلنگ مازندران، درشت اندام ترین پلنگ دنیاست. «پارک ملی گلستان» و «پارک ملی تندوره» در خراسان رضوی از جمله مناطقی است که این پلنگ عظیم الجثه در آنجا دیده شده است.

خرس سیاه آسیایی

عجیب و غریب های وطنی


«خرس سیاه آسیایی» نیز یکی دیگر از این شگفت انگیزهای وطنی است که در کوهستان های شهرستان نیکشهر در جنوب سیستان و بلوچستان زندگی می کند. نسل این گونه خرس در دنیا در حال انقراض است.

سفره ماهی برقی

عجیب و غریب های وطنی


«سفره ماهی برقی» در عمق آب های جزیره قشم و کیش دیده شده است. این موجود خارق العاده زمانی که احساس ترس کند، برقی با ولتاژ بیش از 200 ولت تولید می کند که این برق می تواند اندام یک مرد 100 کیلویی را تا ساعت ها بی حس کند.



تاريخ : جمعه 6 آذر 1394برچسب:, | 12:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اسم شما چه رنگی است؟

برای اسم هر فرد رنگ مخصوصی وجود دارد. که می‌تواند بر زندگی او تاثیر بگذارد.جالب است نه؟! اینکه شما بدانید برای اسم تان رنگ مخصوصی وجود دارد و می‌توانید راز شخصیت ی خود را از لا به لای آن دریابید! باید بسیار جالب و هیجان انگیز باشد.پس به موارد زیر به ترتیب ذکر شده کاملا توجه کنید:
 
رنگهای هماهنگ با ارقام و حروف عبارتند از :
 
قرمز:
۱ ش ج س الف
نارنجی ۲ ت ث ک ب
 
زرد:
۳ ی ل ص ض
 
سبز:
۴ و م د ژ
 
آبی:
۵ چ ن ط ظ
 
نیلی:
۶ ح خ ف
 
بنفش:
۷ ع پ غ
 
صورتی:
۸ ز ق ه
 
طلایی:
۹ ر ذ گ
برای اینکه با چگونگی موضوع آشنا شوید یک مثال می‌آوریم بدین شکل که اسم و فامیل خودرا روی برگه کاغذی می‌نویسید و بر اساس حروف و اعداد ذکر شده برای هر کدام،به رنگ مربوطه دست پیدا می*کنید.
 
مثال : لیلا جلالی
 
ل۳ ی۳ ل۳ الف۱ ج۱ ل۳ الف۱ ل۳ ی۳
 
سپس اعداد را با هم جمع می‌کنیم:
 
۲۱=۳+۳+۱+۳+۱+۱+۳+۳+۳
 
باز هم دو عدد را با هم جمع می‌کنیم:
 
۳=۱+۲ عدد ۳ مربوط به رنگ زرد است.
 
حال میتوانید مشخصات خود را بخوانید.
 
صورتی
دارای قدرت جسمی بالایی هستید بخاطر اراده ی بالایی که دارید میتوانید رویاهایتان را به راحتی به واقعیت تبدیل کنید. با مسئولیت ها به راحتی کنار می‌آیید و می‌توانید دیگران را در حل مشکلاتشان راهنمایی کنید.از نظر عاطفی فردی قوی و عمیق هستید.صمیمیت بیش از اندازه با دیگران سخت است.
 
قرمز
بسیار جاه طلب بوده و گاهی برای رسیدن به اهداف خود ممکن است از دیگران هم مایه بگذارید. قرمز رنگ حیات و جسارت است.همیشه تلاش دارید که آشکارا به فعالیت بپردازید و مورد توجه قرار بگیرید.بسیار خونگرم هستید و بسادگی تحریک می‌شوید. ممکن است در اوج شادی نیز ناگهان و با کوچکترین بهانه ای اخمهایتان در هم رفته و به لاک خود فرو بروید.باید سعی کنید که از انرژی فوق العاده تان در جهت مثبت استفاده کنید.
 
زرد
بسیار تیز هوش هستید.شخصیت ی بسیار خوش بین و فعال دارید. هرگز در ابراز آنچه می‌خواهید بر زبان بیاورید کم نمی آورید.بخاطر زنده دلی ابتکار و مستعد بودنتان در بر قراری ارتباطی خوب با دیگران همیشه دور و برتان پر از دوستان مختلف خواهد بود.با وجودی که روحیه ی بسیار شادی دارید هرگز احساس رضایت نخواهید کرد مگر اینکه شادیهایتان را با دیگران تقسیم کنید.تنها ایرادی که ممکن است داشته باشید قدرت تخیل و تجسم بیش از اندازه تان است که گاهی شمارا در خود غرق می کند!اگر نتوانید انرژی و توانتان را در مسیر درستی هدایت کنید در آخرخواهید دید بیشتر کارهایی که با هدفی مشخص شروع کرده اید ناتمام مانده اند.
 
طلایی
در هر چیزی فقط حد بالای آن می تواند رضایت خاطر شمارا بر آورده کند. از طرف دیگر رفتار و کلامتان چنان جذابیتی دارد که به ندرت ممکن است کسی با شما آشنا شود ولی شیفته تان نشود. دانش و آگاهی شما نسبت به زندگی غیر قابل توصیف است. به هر چیزی با خوش بینی زیاد نگاه می کنید. می توانید معلم خوبی باشید و تمام تجربیاتتان را به دیگران نیز انتقال دهید.شرایط منفی را می توانید به بهترین موقعیت ها تبدیل کنید.
 
نیلی
زندگی شما بیشتر به زندگی عارفان شباهت دارد. با عشق و علاقه ای که به پاکی و زیبایی های دنیا دارید می‌توانید توان و شادی فوق العاده ای به افراد افسرده ببخشید .علاوه بر روحیه و شخصیت نوع دوست و انسان پروری که دارید ازیک حس ششم بسیار قوی برخوردارید که از این طریق نیز می‌توانید براحتی از مشکلات مردم با خبر شوید.
 
سبز
برای شما خیلی مهم است که برنامه روزانه داشته باشید.نظم و انضباط برایتان اهمیت زیادی دارد.بندرت ممکن است زنگیتان آشفته و بی هدف باشد. دیگران اغلب برای گرفتن راهنماییهای جدی نزد شما می‌آیند.برای حل مشکلات دیگران بشدت حرص می‌خورید. تکامل شخصیت ی برایتان بسیار حائض اهمیت است و برای وسعت بخشیدن به دانش خود هرگز از آموختن دست بر نمی‌دارید. ترجیح می‌دهید بجای از شاخه ای به شاخه ی دیگر پریدن روی هدف ثابتی به فعالیت بپردازید.
 
بنفش
عاشق کند و کاو و جستجو در عمق هر پدیده هستید و شاید هم به همین دلیل عشق به علوم ماوراء الطبیعه در شما به حد کافی رشد کرده است.این باعث شده به رشته هایی چون فلسفه روی آورید هیچ اتفاقی را به راحتی قبول نمی‌کنید. مگر آنکه خودتان آنرا شخصا تجربه کرده باشید .برای حل مشکلات نیز راه حل را در درون خود می جویید. عاشق تنهایی هستید و هماهنگ شدن با دیگران کمی برایتان مشکل است.
 
آبی
به احتمال قوی دیگران شما را شخصی بدون تعارف و غیر تشریفاتی می‌دانند و شاید هم به همین دلیل برایشان جالب توجه هستید.آزادی برایتان ارزش زیادی دارد و هرگز نمی‌توانید در محیطی کار کنید که به شما تحکم شود و یا زیر نظر قرار دارید. اگر این همه دنبال تنوع هستید به این دلیل است که اعتقاد زیادی به حقیقت دارید وبرای همین زندگی با تمام مشکلات و سختی هایش برای شما ارزشی فوق العاده دارد.
 
نارنجی
شوخ طبعی و بذله گویی بخصوصی را که به ارث برده اید باعث شده محبوب دیگران باشید.دیگران از بودن با شما لذت برده و انرژی مثبت میگیرند.سعی می‌کنید همیشه لیوان را از نیمه پر آن ببینید و با بذله گویی خاص خود محیط را برای انجام کاری مثبت فراهم سازید. آماده کمک به دیگران هستید . رنگین کمان زندگی تان را دوست دارید تا زندگی را برای دیگران نیز زیباتر نمایید


تاريخ : جمعه 6 آذر 1394برچسب:, | 12:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

درمان های طبیعی شایع سرماخوردگی : کدامیک کارساز است؟!

ما از پزشکان برنامه های تلویزیونی خواستیم که درباره بهترین و بدترین روشهایی که با سرماخوردگی به طور طبیعی مبارزه میکنن، توضیح بدن.
هیچ درمان قطعی برای سرماخوردگی وجود نداره فقط برخی درمان ها علائم رو تسکین داده و طول مدت بیماری رو کم میکنن. البته در وهله اول برخی عادات سالم هم خطر ابتلا به بیماری رو کاهش میده. به گفته این پزشکان: برخی از بیماران ما درمان طبیعی رو موثر میدونن و ما نیز طبق آخرین مطالعات این درمان ها رو مورد بررسی قرار دادیم.

 

مدیتیشن
آیا کارسازه؟ طبق یه تحقیق بزرگسالانی که برای هشت هفته مدیتیشن میکردن حدود یک سوم کمتر از گروه کنترل سرما خوردن.
جنبه های منفی؟ تا الان مسئله خاصی گزارش نشده

ورزش کردن
کارسازه؟ افرادی که یه برنامه ورزشی با شدت متوسط داشتن ۲۹ درصد کمتر از گروه کنترل سرما خوردن. ورزش ملایم ممکه علائمی مثل گرفتگی رو تسکین بده.
جنبه های منفی؟ وقتی که احساس بیماری میکنین، مراقب باشین که بیش از حد فعالیت جسمی انجام ندین.

خوابیدن
کارسازه؟ کسانی که کمتر از هفت ساعت خوابیده بودن نسبت به اونایی که هشت ساعت یا بیشتر خوابیده بودن نزدیک به سه بار بیشتر احتمال داشته که دچار سرماخوردگی بشن (وقتی که در معرض ویروس بودن)
جنبه های منفی؟ هیچ جنبه منفی نداره پس با خیال راحت هر چقد که میخواین بخوابین!

زینک
کارسازه؟ ارزش امتحان کردن رو داره. اگه در عرض ۲۴ ساعتی که احساس بیماری میکنین این ماده معدنی رو دریافت کنین نمیذاره ویروس تکثیر بشه و در نتیجه دوره بیماری کاهش پیدا میکنه.
جنبه های منفی؟ این قرص ممکنه طعم بدی داشته باشه و یا باعث تهوع بشه.

اکیناسه (گل سرخارگل)
کارسازه؟ بیشتر شواهد نشون میدن که زیاد هم برای سرماخوردگی مفید نیست، اما بعضی کارشناسان هنوز هم اون رو توصیه میکنن. طبق یه تحقیقی که در این زمینه انجام شده اکیناسه دوره سرماخوردگی رو همونطوری که یه دارونما کوتاه میکنه کاهش میده و زیاد قوی نیست.
جنبه های منفی؟ این گیاه عوارض جانبی شایعی نداره. اما بهتره که با پزشکتون مشورت کنین، شاید بهش آلرژی داشته باشین!!

ویتامین C
کارسازه؟ تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده، این مکمل باعث کاهش علائم سرماخوردگی نمیشه و دوز بالای اون در برخی مواقع ممکنه اینکارو انجام بده.
جنبه های منفی؟ مطالعات خطر خاصی ازش پیدا نکردن، اگرچه در مواردی ممکنه باعث ناراحتی در معده یا ایجاد سنگ کلیه در کسانی بشه که در معرضش هستن.

جینسینگ
کارسازه؟ بهتره ازش بگذرین! برخی تحقیقات نشون دادن که مصرف پیشگیرانه جینسینگ میتونه دوره سرماخوردگی رو کوتاه کنه، اما از طرف دیگه کارشناسان نگران نتایج متناقضی هستن که از مطالعات گوناگون بدست اومده.
جنبه های منفی؟ جینسینگ به طور عادی خطری نداره، و قند خون رو هم پایین میاره (برای افرادی که دیابت دارن). اما اگه بیش از حد مصرف بشه میتونه باعث سردرد و بیخوابی بشه.



نکات زیبایی که باید در آب و هوای سرد رعایت کنید

کم کم با نزدیک شدن به زمستون هوا هم داره سرد میشه، برخی نکات هستن که باید رعایت کنین تا زیباییتون حفظ بشه. وقتی هوا سرد میشه فقط به این فکر میکنیم که لباسهای گرم رو از چمدونامون دربیاریم اما به چیزایی بیشتر از لباس نیاز دارین. زیبا بودن یه فرد در زمستان خیلی مهمه.

 

- برای نرم کردن پوست: همیشه با خودتون یه کرم مرطوب کننده خوب که حاوی روغن جوجوبا باشه همراه داشته باشین تا در صورت نیاز دست و صورتتون رو مرطوب و نرم نگه داره، بخصوص بعد از اینکه با آب تماس پیدا میکنن.

- برای زیبا نگه داشتن لبها: لبها در هوای سرد به مراقبت زیادی نیاز دارن. لیزین (نوعی اسید آمینه است) برای نرم نگه داشتن لبها لازمه. غذاهایی مثل ماهی و تخم مرغ میتونین لیزین مورد نیازتون رو تامین کنن. حتما از نرم کننده های لب که حاوی روغن کاستور، روغن زیتون و کره کاکائو باشن هم استفاده کنین.

- برای سالم نگه داشتن موها: موها رو با ماساژ روغن روی اونا تغذیه کنین تا از خشک شدنشون جلوگیری بشه. روغن نارگیل بهترین گزینه برای هوای سرده.

- دوش گرفتن: توی یه روز سرد، دوش آبگرم بهتون احساس خوبی میده البته باید توجه داشته باشین که آبگرم پوست رو خشک میکنه.



تاريخ : پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:, | 23:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تفاوت های فردی دانش‌آموزان که حاکی از وجود تفاوت در توانایی های آنان است از مهم ترین اصول و مواردی است که همیشه باید در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد. از جمله توانایی های متفاوت کودکان که موجب تفاوت عمده بین عملکرد آنان می شود، توانایی های شناختی از جمله هوش است که میزان آن در همه افراد یکسان نیست. در نتیجه باید به آن توجه خاصی مبذول شود. زیرا نوع و سرعت آموزش باید با توانمندی های شناختی دانش آموزان هماهنگ شود. قشر نسبتا وسیعی از دانش آموزان مدارس عادی که در عین تفاوت هوشی بارز با دیگر دانش آموزان در کنار سایر کودکان می نشینند و از امکانات مشابه آنان در مدارس بهره می برند دانشآموزان دیرآموزند. دیرآموزان ۱۰ تا ۱۴ درصد کل دانش آموزان مدارس را تشکیل می دهند و به طور معمول در کلا س های عادی ابتدایی (به خصوص کلا س های اول) چند دانش آموز دیرآموز وجود دارد. طبق آمار سازمان آموزش و پرورش استثنایی فقط در بین کودکانی که در طرح سنجش آمادگی ورود به دبستان در سال تحصیلی ۷۵-۷۴ و ۷۶-۷۵ شرکت کردند ۷۸۰۰ دانش آموزان در سال اول و ۱۰۹۵۰ نفر در سال دوم تشخیص داده شد طرح سنجش آمادگی ورود به دبستان را از سال ۱۳۷۲ سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اجرا کرده است. در این طرح توانایی های شنوایی و بینایی و آمادگی تحصیلی (هوشی) کودکانی که در آستانه ورود به دبستان هستند مورد ارزیابی قرار می گیرد. از نتایج این طرح شناسایی و تشخیص عده زیادی از کودکان دیرآموز است با توجه به این مساله وزارت آموزشی و پرورش عهده دار (جایابی آموزش) تدوین برنامه های آموزشی مناسب برای این افراد شده است. اولین گامی که در این جهت برداشته شده، تشکیل کلاس هایی موسوم به کلا س ضمیمه ویژه است، تعداد کل این کلاس ها در کل کشور در سال تحصیلی ۷۵-۷۴ حدود ۸۵ کلاس بود. لا زم به ذکر است کلا س ضمیمه کلا سی است که برای استفاده دانش آموزان دیرآموز پایه اول ابتدایی در مدارس عادی تشکیل می شود.
تعداد دانشآموزان این کلا س ها حداکثر ۱۵ نفر است و فرصت های بسیاری برای یکپارچه شدن کودکان در فعالیت های عادی مدرسه فراهم میآید. معلمان با تجربه و آموزش دیده کلا س های ضمیمه معمولا دوره های تخصصی سازمان آموزش و پرورش استثنایی را گذرانده اند و با خصوصیات عاطفی، شناختی و اجتماعی این کودکان آشنایی کافی دارند. طرح سنجش برای ارزیابی هوشی کودک ابتدا با یک آزمون هوشی مورد ارزیابی اولیه قرار می گیرد و اگر این احتمال وجود داشته باشد که هوش او پایین تر از حد متوسط هوش کودکان باشد برای سنجش دقیق تر با آزمون های هوشی دیگر به مرحله ارزیابی تخصصی ارجاع داده شوند. نتیجه به دست آمده در این مرحله مشخص می کند که باید کودک را به کجا ارجاع دهند. در چنین شرایطی معمولا کودکانی که هوش عادی و بالا تر داشته باشند به مدارس عادی معرفی می شوند. اما کودکانی که دیرآموز تشخیص داده می شوند برای استفاده از کلا س های ضمیمه (در کنار کلا س های عادی) به مدارس عادی ارجاع داده می شوند و در مورد کودکان عقب مانده نیز تصمیمات خاصی اتخاذ می شود.
● ویژگی های دانش‌آموزان دیرآموز:
دانش آموزان دیرآموز در مقایسه با کودکان عادی دارای رفتارهای سازشی ضعیف تر و قابلیت یادگیری کمتری هستند. این گروه به سبب رشد کم ذهنی قادر به فراگیری مطالب و حل مسایل در سطح افراد عادی و همسن و سال خود نیستند. در میان گروه های عقب مانده ذهنی دیرآموزان بالا ترین درجه رشد ذهنی را دارند و در عین حال بزرگ ترین گروه از گروه های عقب مانده ذهنی را تشکیل می دهند و بهره هوشی آنان حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد است و درصد قابل توجه ای از جمعیت دانش آموزان مدرسه رو که معمولا نمی توانند در تحصیل و یادگیری مطالب همگام با سایر همکلا سان خود پیش بروند از این گروهند. دیرآموزان ۱۰ تا ۱۴ درصد از جامعه دانش آموزی را شامل می شوند. بعضی مولفان ویژگی های شناختی دانشآموزان دیرآموز را چنین ذکر کرده اند.
▪ ویژگی های شناختی دانش‌آموزان دیرآموز
- در درک مفاهیم یادگیری مطالب، کندتر از متوسط شاگردان کلا س هستند
- در تشخیص روابط پیچیده ضعیف اند
- از درک مفاهیم انتزاعی عاجزند
- برای یادگیری مطالب درسی به تمرین بیشتری نیاز دارند
- دامنه معلومات عمومی آنان نسبت به همسالا ن خود محدودتر است
- نسبت به همسالا ن خود خزانه لغات محدودتری دارند و از دستور زبان ساده ای که ویژه دانش آموزان کوچک تر است استفاده می کنند
- در خواندن و فهمیدن کتاب های درسی با مشکل مواجهه اند
- در انجام تکالیف درسی معمولا دو تا سه سال از همسالا ن خود عقب ترند.
آموزش کودکان دیرآموز: یکپارچه سازی یا جداسازی
آن چه در مورد این دسته از دانش آموزان مشهود است این است که برخلا ف کودکان باهوش تر خودآموزی ضمنی و اتفاقی چندانی ندارند و در امر فراگیری خودکار نیستند.
معمولا این کودکان در خواندن خیلی ضعیف اند و به تدریج از هم ردیفان تواناتر خود عقب و عقب تر می مانند. اینان هر چه به سطح آموزشی بالا تری ارتقا یابند مدارس را برای تنظیم برنامه های درسی معمولی و تطبیق آن با یادگیری کند خود پیش از پیش با مشکل روبه رو می سازند. دکتر آفرند ویژگی بارز این دانش‌آموزان دیرآموز را چنین بیان کرده که: دیر میآموزند و زود فراموش می کنند.
مولفان دیگر نیز تاکید کرده اند که دانش آموزان دیرآموز در پایین ترین حد دامنه هوشی کودکان عادی قرار دارند و نباید آنان را عقب مانده ذهنی تلقی کرد.
با توجه به ویژگی های دانش آموزان دیرآموز متخصصان تعلیم و تربیت عادی و استثنایی عموما بر این باورند که چون این قبیل دانش آموزان از نظر رشد ذهنی تفاوت کمی با دانش آموزان عادی دارند بهتر است در مدارس عادی و همراه سایر همسالان خود تحصیل کنند. این تفکر که یکپارچه سازی نام دارد به معنای همگام و همزمان کردن فرآیند تعلیم و تربیت کودکانی با نیازهای ویژه در مدارس عمومی به طور پاره وقت یا تمام وقت است. حمایت از روش یکپارچه سازی مبتنی بر این باور است که افرادی که معلولیت یا هرگونه مشکلات یادگیری دارند همانند افراد عادی با حداکثر توان بالقوه خود از فرصت ها و امکانات برابر برای خودشکوفایی بهره مند شوند تحقیقات حاکی از آن است که دانش آموزان پیش دبستانی مبتلا به ناتوانایی، رفتارهای مثبت همسالان توانای خود را الگو قرار می دهند و بسیاری از دانش آموزان پیش دبستانی ناتوان در صورتی که با همسالان عادی خود ادغام شوند به بازی سازنده تری می پردازند.
تحلیل یازده مطالعه که طی سال های ۸۴ - ۱۹۷۵ انجام شده نشان داده اند که دانش آموزان مبتلا به ناتوانایی در موقعیت یکپارچه و در مقایسه با موقعیت های جدا به سطح بالاتری از مهارت های تحصیلی نایل می شوند بسیاری از برنامه های تابع اصل جداسازی کودکان که در گذشته اجرا شده به زیان ناتوانان بوده است نتایج پژوهش های زیادی نشان می دهد که دوره های تربیتی جدا برای دانش آموزان ناتوان به طور نسبی ثمربخش نبوده است. البته نتایج بعضی پژوهش ها نیز حاکی از آن است که گاه کنار آمدن با برنامه های نسبتا سنگین و فشرده که در موقعیت های یکپارچه برای کودکان ناتوان وجود دارد، برای آنان مشکل است و این کودکان مهارت های اجتماعی لازم را برای کنار آمدن با موقعیت های یکپارچه ندارند. به هر حال برای رفع تناقضات ذکر شده راهبرد یکپارچه سازی از طریق دائر نمودن کلاس های ضمیمه درون مدارس عادی و مختص دانش آموزان دیرآموز قضایی تحصیلی در مدارس ایجاد می کند که در عین ایجاد نقاط قوت مربوط به روش یکپارچه سازی نقائص و ضعف های ناشی از ادغام صددرصد دانش آموزان را نیز کم رنگ و تعدیل نماید.
● نگرش معلمان به یکپارچه سازی:
در یک تحقیق طی پرسش نامه ای نظریات ۲۲۱۹ معلم کلاس های عادی و ۳۳۲ معلم کودکان استثنایی که در مدارس عادی به ارائه خدمات تکمیلی مشغول بودند بررسی شد. نتایج آن به این صورت بود که، نگرش اکثر معلمان در جهت تایید روش یکپارچه سازی است. بخش بزرگی (۷۷ درصد) از معلمان با این شیوه موافق یا بسیار موافق اند. معلمانی که آموزش ضمن خدمت یا پیش از خدمت در تعلیم و تربیت استثنایی را گذرانده بودند با این راهبرد پیش از کسانی که چنین آموزشی ندیده بودند، موافق بودند. البته این معلمان لازم می دانستند که تغییراتی در برنامه عادی مدرسه برای انطباق با دانش آموزان ناتوان ایجاد شود. حال این که نگرش کارکنان مدارس به این نحوه آموزش حتی مثبت تر از معلمان است. نتایج بررسی نشان داد که معلمان ابتدایی با ادغام کودکانی که ناتوانایی های حسی عمیق، شرایط چند معلولیتی، یا درجات معتدل آسیب هوشی و رفتاری موافق نبودند و نگرش مثبت آنان تنها شامل دانش آموزان مبتلا به ناتوانی های خفیفی می شد که نیاز چندانی به آموزش یا حمایت ویژه نداشتند.
نتایج این پژوهش نشان داد که معلمان در کلاس های معمولی به کودکان ناتوان به مثابه افرادی متفاوت می نگرند و بر فنون آموزشی متفاوتی تاکید می ورزند که در حال حاضر در سیستم آموزش و پرورش کنونی ما در دسترس نیست.
در عین حال، معلمان درباره مشکلا ت همراه با سیاست های رایج یکپارچه سازی اظهار نگرانی کردند. نگرش معلمان ابتدایی کمتر از حد انتظار بوده به نظر می رسید که لا زم است تربیت معلم و تاکید فرایند، بر رشد بیشتر مهارت های آموزشی، در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد. علا وه بر آن از نظر معلمان ارائه آموزش های تکمیلی به معلمان مرجع برای ارتقای کیفیت کار ضروری است.
● نظرات برخی پایان نامه ها در این رابطه:
پژوهشگر، مصطفی اکبری در رسانه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان مقایسه پیشرفت تحصیلی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان پایه اول ابتدایی دیر آموز استفاده کننده از کلا س های ضمیمه و عادی، به ارائه آمار و ارقامی می پردازد که به خودی خود پاسخگوی دو روش آموزشی برای دیر آموزان، است.
او در تحقیق خود که جامعه آماری آن دانش آموزان دیرآموز پایه اول ابتدایی مدارس بوده اند، در پی پاسخگویی به این دو سوال برآمده است:
الف) آیا بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دیرآموز پایه اول ابتدایی استفاده کننده از کلا س های ضمیمه و کلا س های عادی تفاوتی وجود دارد؟
ب) آیا بین سازگاری اجتماعی دانش آموزان دیرآموز پایه اول ابتدایی استفاده کننده از کلا س های ضمیمه کلا س های عادی تفاوتی وجود دارد؟
هدف از این پژوهش، مقایسه وضعیت دیر آموزان استفاده کننده از کلا س های ضمیمه در مدارس عادی یا دیرآموزانی است که در مدارس ابتدایی عادی تحصیل می کنند ومدرسه هیچ برنامه ویژه ای که متناسب با توانمندی هوشی آنان باشد تدارک ندیده است و صرفا از آموزش مربوط به دانش آموزان مدارس عادی (برخوردار از هوش متوسط) بهره می گیرند.
طبق مقایسه هایی که در این زمینه انجام شده است داده ها صراحتا بیانگر تاثیر مثبت کلا س های ضمیمه و نقش آن در بالا بردن معدل دانش آموزان دیرآموز است. همچنین این نتایج به خودی خود ونقش کلا س های ضمیمه را در ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تایید می کند بالا ترین نمره مقیاس بلوغ اجتماعی (۱۱۲/۵) مربوط به پسران و نمره بعد از آن (۱۰۴/۹۵) متعلق به دختران استفاده کننده از کلا س های ضمیمه است. این یافته ها نیز در تایید نقش موثر کلا س های ضمیمه در بالا بردن سازگاری اجتماعی دانش آموزان دیر آموز است.
در پایان، پژوهشگر در مورد نقش مهم کلا س های ضمیمه در پیشرفت تحصیلی و سازگاری های اجتماعی دیرآموزان چنین نتیجه گیری می کند:
۱) توصیه می شود که کلا س های ضمیمه در سطح گسترده تری در کشور تشکیل شود. به نحوه ای که در تمام مدارس ابتدایی عادی کشور به صورت یک قاعده اجرا شود و تمام دانش آموزان دختر و پسر دیرآموز مدارس ابتدایی راتحت پوشش قرار دهند.
۲) لا زم است که والدین در مورد درس هایی که برای تسهیل سازگاری بچه ها در مراحل اولیه به کار می رود اطلا عاتی کسب کنند.
در همین زمینه لا زم است مشاوران مدرسه و معلمانی همراه با مدیر و ناظم و دیگر مسوولا ن جلسات مشاوره ای برای اولیای دانش آموزان دیر آموز برقرار کنند و آنان را از اهداف و فرایند آموزش و تربیت فرزندان و ضروریات مربوط به آن کاملا آگاه گردانند.
۳) نگرش در رفتار والدین دانش آموزان عادی هم کلا س با کودکان دیرآموز برای موفقیت یک پارچه سازی بسیار مهم است. متاسفانه اغلب والدین در مورد برنامه های یک پارچه سازی موضعی آشتی ناپذیر دارند.
بنابراین توصیه می شود جلساتی با شرکت معلمان و والدین برگزار و در آن اهداف یک پارچه سازی توضیح داده و روشن شود که در صورت همکلا سی شدن فرزندانشان با دانش آموزان دیر آموز فرزندان آنها در معرض افت تحصیلی قرار نمی گیرند هیچ گونه خطری متوجه تعلیم و تربیت و پیشرفت علمی آنان نیست.
۴) این مسئله، به ویژه زمانی بیشتر قابل تحقیق است که عده دانش آموزان دیرآموز ادغام شده در کلا س عادی کم جمعیت و معلم قادر به اداره دانش آموزان دیر آموز، بدون تغییر زیاد در برنامه های عادی درسی باشد.
۵) سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، طرح سنجش کودکان را در سنین پایین تری به اجرا در آورد تا دانش آموزان دیرآموز بتوانند از آموزش های پیش دبستانی نیز بهره مند گردند.
۶) از آن جا که دانش آموزان دیرآموز دچار مشکلاتی به جز افت تحصیلی نیز هستند، مسوولا ن مدارس خدمات توان بخشی ویژه ای از قبیل مشاوره، گفتار درمانی و ... را برای دیرآموزان مدارس اختصاص دهند.



تاريخ : پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:, | 23:6 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روستای آب ملخ در شهرستان سمیرم در ۱۶۰کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد. روستای آب ملخ در دامنه کوه دنا سرشار از چشمه‌سارهای گوارا و سرد و آبشارهای خروشانی است که آب خود را از ذوب شدن برف کوه دنا تامین می‌کند.
 

«آب ملخ»، ترسناک ترین آبشار ایران


آبشارآب ملخ، یکی از عجیب‌ترین آبشارهای ایران است که ترکیبات خاص موجود در آب آن، تمام ملخ‌های مهاجم را درجا نابود می‌کند. این روستا و چشمه آن نیز به همین علت آب ملخ نام گرفته‌اند.

به گفته اهالی روستا سال‌ها قبل، وقتی مزارع گندم روستاهای اطراف مورد تهاجم ملخ‌ها قرار گرفت، از آب این چشمه بزرگ برای دفع آفت استفاده کردند و آنها را یکجا نابود کردند.

«آب ملخ»، ترسناک ترین آبشار ایران


این آبشار به آبشار تخت سلیمان نیز معروف است. وجه تسمیه این منطقه به دلیل قطعه سنگ بزرگ و طبیعی است که به مانند یک پل روی رودخانه آب ملخ قرار گرفته است و دو دره را به یکدیگر متصل می‌کند.

برخی از اهالی این منطقه اعتقاد دارند که این پل به مانند یک تخت، محل استراحتگاه حضرت سلیمان بوده است. منظره خیال انگیز و بی مانند تخت سلیمان روی رودخانه آب ملخ همچون تخت طاق مانندی که بر بالای رودخانه قرار گرفته است مانند پلی زیبا و طبیعی مسافران و گردشگران را به غار داخل کوه هدایت می‌کند.از دهانه غارطبیعی که در تخت سلیمان وجود دارد، چشمه‌ای با آب زلال و گوارا می‌جوشد و از اطراف این تخت به رود پایین دست آن می‌پیوندد.

«آب ملخ»، ترسناک ترین آبشار ایران


در محل تخت سلیمان، طی یک پدیده نادر طبیعی، آب رودخانه ماربر برای مدتی ناپدید شده و سپس کمی جلوتر در بستر خود هویدا می شود.

این پدیده منحصر بفرد، صدها سال پیش طی ریزش عظیمی از کوه در این محل ایجاد شده و جلوی عبور آب را مسدود کرده است. سپس جریان آب توانسته در همان بستر قبلی خود راهی تونل مانند به طور تقریبی هشتاد متر باز کرده و به جریان خود ادامه دهد اما آنچه که زیبایی خاصی به این پدیده بخشیده است وجود چشمه یا سرابی با آبدهی فراوان است که از دیواره های شمالی بالای سقف تونل خارج شده به شکل آبشاری آبپاش مانند، هر دو دهانه تونل را پوشانده است. در حقیقت آب ملخ نام همین آبشار یا سراب خروشان است.

«آب ملخ»، ترسناک ترین آبشار ایران


آبشار آب ملخ از دو بخش تشکیل شده است. اولین قسمت آن سرچشمه آبشار است که از دل کوه بیرون می‌آید و بخش دیگر که در زیر سرچشمه آن قرار گرفته، طاقدیسی سبز رنگ است که مثل پل روی رودخانه ماربر خم شده است.

پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک‌ترین آبشارهای ایران تبدیل کرده است. بهترین زمان بازدید از آبشار آب ملخ فصل‌های بهار و تابستان است.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که موقعیت جغرافیایی روستای آب ملخ مانع از آن می شود که آفتاب بیش از سه ساعت در این روستا توقف کند. بنابراین، شما در آب ملخ ظرف سه ساعت هم طلوع خورشید را خواهید دید و هم غروب آن را. به همین دلیل است که این روستا به روزستای نیمروز نیز معروف است.

«آب ملخ»، ترسناک ترین آبشار ایران


مسیر دسترسی

اگر از سمت استان اصفهان راهی آب ملخ می شوید، باید از شهرهای اصفهان و سمیرم بگذرید و این شهر را به سمت یاسوج ترک کنید. در جاده سمیرم- یاسوج، بلافاصله بعد از روستای چهار راه، جاده ای خاکی می بینید که در مسیر آن دو دوراهی وجود دارد. در هر دو مورد راه سمت چپ را در پیش بگیرید و حدود ۷ کیلومتر در آن پیش بروید، تا به روستای آب ملخ برسید. روستایی در شمالی ترین قسمت خط الراس دنا و مردمی که اصالتشان بختیاری است.



تاريخ : پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:, | 5:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

یکی از بناهای تاریخی و گردشگری شهر مشهد، آرامگاه نادر شاه افشار، موسس سلسله‌ی افشاریان است. بازدید از این آرامگاه به همراهه دو موزه‌ای که در مجاورت آن قرار دارد، شما را به سفری تاریخی خواهد برد و با سلاح و جنگ‌افزار‌ها و سایر اشیای مربوط به تاریخ پر فراز و نشیب کشور عزیزمان ایران آشنا خواهد کرد. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با این آرامگاه و موزه، بیشتر آشنا شویم.

 

موقعیت جغرافیایی

شهر مشهد یکی از شهر های بزرگ ایران و مرکز استان پهناور خراسان رضوی است. خراسان در زبان پهلوی خوراسان KHURASAN تلفظ می شود که به معنای سرزمین خورشید یا خاورزمین یا محل طلوع آفتاب است. سابقه تاریخی مشهد با شهر طوس کاملا مرتبط است. مشهد امروز جزء کوچکی از شهر نوغان است که بنا به اعتقاد باستان شناسان و براساس آثار یافت شده در اطراف کشف رود دارای پیشینه ای هشتصد هزار ساله می باشد. در افسانه ها آمده است که جمشید، از سلسله کیانیان طوس را بنا کرد و به جانشین خود کیخسرو سپرد.

این شهر در موقعیت جغرافیایی  ۳۶°۱۷′۴۱.۴۹″ شمالی ۵۹°۳۶′۳۷.۶″ شرقی قرار گرفته و از شمال به شهرستان کلات، از شمال‌غربی به درگز، از غرب به چناران و نیشابور و از شرق به سرخس و تربت‌جام محدود می‌گردد. این شهر در زمان افشاریان، پایتخت ایران بود. مشهد با ۳۲۸ کیلومتر مربع مساحت، دومین شهر پهناور ایران بعد از تهران است.

khorasan

مکان قرارگیری: اثر درخیابان شیرازی (بالا خیابان ) – چهارراه شهدا ( چهاراه باغ نادر) – باغ و موزه نادر شاه افشار واقع شده است.

آرامگاه نادر

تاریخچه بنا

پس از انقراض سلسله‌ی صفویه و تسلط محمود افغان و اشرف افغان بر ایران، نادرشاه افشار (۱۱۰۰ الی ۱۱۶۰ هجری قمری) که به او در اروپا لقب «آخرین جهانگشای شرق»، «ناپلئون ایران» و «اسکندر دوم» نیز داده‌اند از منطقه‌ی خراسان قیام کرد و توانست مدعیان محلی، افغان‌ها و امپراتوری عثمانی را سرکوب کند. سپس در سال ۱۱۴۸ در دشت مغان مجلسی ترتیب داد و خود را پادشاه ایران نامید.

آرامگاه نادرشاه

نادرشاه افشار که برای اولین بار شهر مشهد را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد، اولین مقبره‌ی خود را در این شهر در سال‌های ۵-۱۱۴۳ قمری احداث کرد. او بعد از اینکه در سال ۱۱۴۸ قمری رسما پادشاه ایران شد، بلافاصله در صدد فتح هند برآمد ، زمانی که از این سفر پر‌غنیمت بازگشت تصمیم گرفت تا مقبره‌ی دیگری برای خود در این شهر بسازد. از این رو ، دستور داد تا سنگ‌های مرمر سیاه بزرگی را از دهخوار قان آذربایجان به خراسان بیاورند.

بعضی از این سنگ‌ها بین ۲۰ تا شصت خروار، وزن داشتند و حمل و نقلشان هزینه‌ی بسیار سنگینی داشت. به همین دلیل سه قطعه از این سنگ‌های حجیم را «ایران خراب » ، «عالم خراب »  و خراج عالم » نامیدند.

آرامگاه نادرشاه


او سر انجام در سال‌های آخر عمرش، بنای دیگری به عنوان مقبره‌ی خانوادگی ساخت که عمارت خورشید نام گرفت ولی جسدش در هیچ کدام از این سه مقبره به خاک سپرده نشد.

سر نادرشاه افشار را پس از قتل در سال ۱۱۶۰، از قوچان به هرات فرستادند. جسد بی سر او نیز به طور موقت در یکی از این مقبره‌ها به خاک سپرده شد اما بعد‌ها آغا محمد خان قاجار آن را به تهران منتقل کرد.

آرامگاه نادرشاه
به همین دلیل نادرشاه تا مدت‌ها در شهر مشهد مقبره‌ای نداشت تا اینکه قوام السلطنه در اواخر دوره‌ی قاجار یعنی در سال ۱۲۹۶ در محل یکی از همان سه مقبره‌ی ویران شده‌ی نادری، یک آرامگاه جدید برای وی احداث کرد و استخوان‌هایش را از تهران به آنجا منتقل کرد. این بنا تا مدت‌ها بر پا بود و سر انجام در سال ۱۳۳۵، انجمن آثار ملی ایران تصمیم گرفت تا آرامگاهی در شان نام نادرشاه در آنجا بنا کند که این کار از سال ۱۳۳۶ آغاز شد و در سال ۱۳۴۲ پایان یافت.

آرامگاه نادرشاه

مشخصات معماری

آرامگاه فعلی نادرشاه افشار در ضلع شمال غربی چهار راه شهدا (نادری سابق) در باغی به مساحت ۱۴۴۰۰ متر مربع بنا شده‌است.

بنای اصلی آرامگاه به مساحت ۱۲ هزار متر مربع میباشد .آرامگاه نادرشاه واقع در ضلع شمال غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) که پس از آرامگاه امام رضا مهم‌ ترین مکان گردشگری و تاریخی داخل شهر مشهد تلقی می‌ شود.

3264635100362189701328201338219707

68692

اصل بنا چهار قسمت دارد:

تالاری به طول و عرض ۵/۱۵ در ۴/۸ متر فضای اصلی مقبره ۱۵ در ۱۵ متر و دو طرف آن به عرض تقریبی ۴ متر و ارتفاع ۵/۲ متر است.

۱۶ستون یکپارچه سنگی به ارتفاع ۲۶/۲ متر در اطراف مقبره قرار دارد.سقف مقبره بیش از ۶ متر ارتفاع دارد .

در این مقبره یک سکوی دوازده پله‌ای، محل گور، یک پوشش خیمه‌مانند بر روی قبر، یک سکوی مرتفع در کنار قبر که مجسمه‌ی نادرشاه سوار بر اسب به همراه سه نفر دیگر که به دنبال او هستند، غرفه‌ی فروش کتاب و دو تالار به عنوان موزه، یکی برای نمایش جنگ‌افزار‌های زمان سلطنت نادرشاه و دیگری برای نمایش اسلحه‌های زمان ماقبل نادر، قرار دارد.

 

141858480649251

آرامگاه نادرشاه

ÇíÑÇä¡ Ú˜Ó åÇ æ ÊÕÇæíÑí ÇÒ ÇÞÕí äÞÇØ ÇíÑÇä

طراحی بنا بر اساس دو شکل مربع و مثلث صورت گرفته‌است . تالار مربع شکل از دو دیوار قرمز رنگ سنگی بسته و در قسمت ستون بندی باز تشکیل شده است که سنگ مزار نادر در گوشه این مربع در پناه دو دیوار قرار دارد. فضای باز تالار حالت صحنه جنگ و دفاع و حمله دارد و رنگ قرمز دو دیوار به مفهوم جنگ است. طرح ستون‌های اطراف تالار، کلاه نادر را تداعی می‌کند.  مصالح این بنا از سنگ‌های خشن و سخت گرانیت کوهسنگی مشهد است.

پوشش مقبره نیز در اصل نمایانگر و تداعی‌کننده‌ی چادر عشایر است؛ یعنی جایی که زندگی نادر در آنجا هم آغاز شده و هم پایان یافته‌است. در باغ اطراف مقبره نیز بناهای فرعی متعددی مانند سالن اجتماعات، کتابخانه، سرویس بهداشتی و… قرار دارد که با بنای آرامگاه هماهنگی دارند. همچنین در گوشه‌ی شمالی آرامگاه نادر، آرامگاه محمد تقی خان پسیان سردار خراسان قرار گرفته است.

آرامگاه نادرشاه

طراح بنا مهندس هوشنگ سیحون بوده و مجسمه‌ها را هنرمند فقید، ابوالحسن صدیقی ساخته‌است .تاریخ ساخت این بنا از سال ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۴۲ به طول انجامیده است .

download (1)

download
download (4)

موزه‌ی نادری

موزه نادری دارای دو تالار است.

تالار شماره ۱:

به انواع سلاح‌های دوره‌ی افشاریه ، وسایل سوارکاری مانند زین و برگ اسب از دوره‌ی افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی از جمله تاریخ جهان‌گشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادر اختصاص دارد و دیوارهای آن با تابلوهایی از صحنه‌های نبرد نادر در جنگ کرنال اثر استاد سیدحسین میر مصور، مزین شده‌است.

تالار شماره ۲:

این تالار در سال ۱۳۷۳ به مجموعه اضافه شده است و در آن انواع سکه، اشیای باستانی و مردم شناسی، ظروف و دیگر اشیای اهدایی از دوره‌ی صفویه تا معاصر به نمایش در‌آمده‌است.
علاوه بر اشیای داخل موزه، مدخل ورودی سالن اصلی نیز با عراده‌های توپ جنگی تزیین شده‌است. موزه‌ی آرامگاه نادر، وابسته به سازمان میراث فرهنگی خراسان است.

آرامگاه نادرشاه

از  ویژگی ها ی خاص این بنا میتوان به  طراحی آبریزها و حوضها و جویبارها  که همه  بر پایه باغ ایرانی طراحی شده اند و نیز  دیوارهایی با سنگ گرانیت و با تلفیق نرده های آهنی به نقش تبرزین همچنین طراحی ساختمان بر اساس دو شکل اصلی هندسی یعنی مربع و مثلث از سنگ خارای مشهد با قطعات بزرگ که نمادصلابت و عظمت نادر شاه دارد اشاره کرد .

منابع:

aftab.ir

shahrebehesht.ir

toursara.com

citypedia.ir



تاريخ : پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:, | 5:49 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

برای اینکه از بیماری های مختلف در امان بمانید میوه و سبزیجات نارنجی را فراموش نکنید. میوه و سبزیجات نارنجی علاوه بر اینکه رنگ و لعاب اشتهابرانگیزی دارند، به سلامت بیشتر شما کمک می کنند. پس برای تنوع غذایی و خوشرنگ شدن میز غذا از این خوراکی ها غافل نشوید و آنها را به رژیم غذایی تان راه دهید.


پرتقال، میوه ضدسرماخوردگی


شاید تا به حال شنیده باشید که پرتقال یک منبع خوب از ویتامین C است. ویتامین C آنتی اکسیدان پرقدرتی است که با رادیکال های آزاد می جنگد. رادیکال های آزاد به ساختار سلول ها آسیب می رسانند و مشکلاتی ایجاد می کند. علاوه بر این ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی ما نقش مهمی دارد؛ از بروز بیماری های رایج فصل پاییز مانند سرماخوردگی پیشگیری می کند و احتمال بروز عفونت های گوش را کاهش می دهد.

پیشگیری از بیماری های کلیوی: مصرف مداوم آب پرتقال احتمال بروز بیماری های کلیوی و ایجاد سنگ کلیه را کاهش می دهد. با این وجود توصیه می شود که آب پرتقال را به طور متعادل مصرف کنید چون مصرف زیاد این آبمیوه می تواند خرابی دندان ها یا آسیب به مینای دندان را به دنبال داشته باشد.

کاهش کلسترول خون: از آنجا که پرتقال سرشار از فیبر قابل حل در آب است در کاهش کلسترول خون تاثیردارد. پرتقال منبع خوبی از پتاسیم است. این ماده معدنی عملکرد قلب شما را بهبود می بخشد. اگر سطح پتاسیم بیش از حد پایین بیاید ضربان قلب غیرعادی می شود.

از پرتقال به نام اکسیر زندگی یاد کرده اند، زیرا سرشار از ویتامین c است و فیبر موجود در آن در برابر سرطان مفید است و محافظ خوبی برای روده محسوب می شود. با مصرف به اندازه پرتقال تا حد زیادی از خطر ابتلا به سرطان روده دور می مانید. همچنین پرتقال می تواند بدن را در برابر سنگ کلیه محافظت کند. کاهش میزان کلسترول خون یکی دیگر از مشخصات پرتقال است و از آنجا که مانع تشکیل لخته خون می شود جلوی سکته قلبی یا مغزی را می گیرد. اگر پس از غذا پرتقال مصرف شود دهان را پاک و ضدعفونی، ترشحات معده را زیاد و عمل هضم را راحت تر می کند. دم کرده برگ پرتقال و بویژه گل پرتقال برای افرادی که به بی خوابی دچار شده اند مفید است.
 


کدو حلوایی و پیشگیری از سرطان


این عضو دور افتاده خانواده نارنجی ها هم خواص زیادی دارد و به شما کمک می کند تا از ابتلا به سرطان های مختلف در امان بمانید. کدو تنبل تقریبا به اندازه هویج کاروتنوئید دارد. این رنگدانه از رشد و تکثیر سلول های سرطانی پیشگیری می کند. نتایج تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد افرادی که در رژیم غذایی شان انواع مختلفی از سبزیجات نارنجی مانند کدو حلوایی وجود دارد از ابتلا به سرطان های مختلف به ویژه سرطان پروستات، سینه و کولون در امان هستند. کدو حلوایی هم در دسته سبزیجات کم کالری قرار می گیرد.

هر ۱۰۰گرم از آن حدود ۲۶کالری دارد و البته هیچ نوع چربی یا کلسترول هم در آن پیدا نمی شود. کدوحلوایی با داشتن مقدار زیادی فیبر، ویتامین A، ویتامین E و C به حفظ سلامت بدن شما کمک می کند. کدوحلوایی منبع خوبی از ویتامین های گروه B محسوب می شود و املاح معدنی مانند مس، کلسیم، پتاسیم و فسفر هم در آن وجود دارد.
 


زالزالک های کوچک و مقوی


شاید وقتی در بساط میوه فروشی ها به زالزالک های کوچک نگاه می کنید به سادگی از کنارشان می گذرید و به نظرتان نمی رسد که این میوه های پاییزی کوچک تا چه اندازه می توانند مقوی باشند. زالزالک ها در رنگ های زرد و نارنجی به بازار می آیند و در نواحی معتدل بیشتر دیده می شوند. به هر حال این روزها زالزالک ها را از دست ندهید و در سبد میوه های پاییزی جایی هم برای شان درنظر بگیرید. در گذشته از زالزالک به عنوان میوه ای برای درمان خانگی بیماری های قلبی استفاده می شد اما امروزه خواص متعددی را به آن نسبت می دهند و با درمان برخی مشکلات و بیماری ها ارتباط دارد. بهتر است با چند نمونه از مهم ترین خواص شان آشنا شوید.

گلودرد: ثابت شده که این میوه می تواند آنژین و گلودرد را تسکین دهد.
نارسایی خفیف قلبی: زالزالک ورود جریان خون از طریق سرخرگ به قلب را تسهیل کرده و از سفت شدن دیواره رگ ها پیشگیری می کند.
تنظیم ضربان قلب: تپش قلب و نامنظم بودن ضربان قلب با مصرف زالزالک برطرف می شود.
فشارخون بالا: با گشاد کردن رگ های خونی به پایین آمدن فشارخون کمک می کند.
ضعف قلب: بعضی بیماری های عفونی مانند ذات الریه، دیفتیری و مخملک سبب بروز ضعف و سستی در قلب می شوند. در این زمینه هم زالزالک به بهبود عملکرد قلب کمک می کند.
کاهش تمرکز: مصرف زالزالک سبب می شود که تمرکز بیشتری داشته باشید و حافظه تان بهتر شود چون این میوه با بهبود گردش خون اکسیژن بیشتری را به مغز می رساند.

زالزالک منبعی غنی از ویتامین های A، B و C و برای تقویت قلب و معده بسیار مفید است. در واقع زالزالک حرکات نامنظم قلب را تنظیم می کند و دم کرده آن برای درمان بیماری های مزمن مناسب است. آنتی اکسیدانی بسیار قوی است و در تنظیم وزن، قند خون و عملکرد انسولین نقش موثری دارد. می تواند به بیماران کم خون و مبتلا به سل کمک کند. زالزالک اشتهاآور و آرامش بخش است و چنانچه آن را بسوزانید و به صورت ذغال درآورید سوءهاضمه و اسهال را درمان می کند. جوشانده زالزالک برفک دهان را درمان و غرغره آن، گلو درد و آنژین را خوب می کند.
 


طالبی؛ دشمن آب مروارید


طالبی هم ویتامین A و بتاکاروتن فراوانی دارد. بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است و در بدن به این ویتامین ضروری تبدیل می شود. وقتی یک فنجان طالبی می خورید حدود ۵۶کالری وارد بدن تان می شود. مطالعات محققان نشان می دهد خانم هایی که در رژیم غذایی شان ویتامین A بیشتری مصرف می کنند در سنین میانسالی کمتر به بیماری آب مروارید مبتلا می شوند و حتی ممکن است نیاز به عمل جراحی چشم در این قبیل افراد ۵۰درصد کمتر از دیگران باشد. در طالبی ویتامین C هم وجود دارد که این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی و نابودی ویروس ها و باکتری ها کمک می کند.

پتاسیم، ویتامین B۶، فیبر، فولات و نیاسین هم سایر مواد مغذی تشکیل دهنده طالبی هستند. قند موجود در طالبی قند فروکتوز است و مصرف متعادل این میوه تابستانی برای بیماران دیابتی مشکلی ایجاد نمی کند ولی اگر قرار باشد این میوه ها در هر وعده به همراه مقدار زیادی شکر مصرف شوند، قند خون را بالا می برند.
 


خرمالو برای کاهش وزن


خرمالو مانند سایر میوه های نارنجی رنگدانه ای به نام بتاکاروتن دارد و البته فیبر، ویتامین A و C هم به طور قابل توجهی در ترکیبات خرمالو ها به چشم می خورند. دغدغه بسیاری از افراد چاق این است که چطور می توانند مواد غذایی کم کالری و البته خوشمزه را انتخاب کنند. اگر شما هم از چاقی رنج می برید بهتر است این میوه را در رژیم غذایی تان جای دهید. با مصرف خرمالو می توانید ویتامین ها و مواد معدنی موردنیاز بدن تان را تامین کنید و همزمان اندام متناسبی داشته باشید.

دشمن سرطان: یکی از مهم ترین مزایای خرمالو این است که با داشتن مقدار زیادی بتاکاروتن و ویتامین A در مقابل انواع سرطان ها حفاظت می کند و به ویژه خطر بروز سرطان ریه را کاهش می دهد، بنابراین به افرادی که در معرض آلودگی هوا و دود سیگار قرار دارند یا خودشان سیگار می کشند توصیه می شود حتما از این میوه استفاده کنند.

حفاظت از قلب و رگ ها: اگر در فصل پاییز که خرمالو فراوان است هر روز حدود ۱۰۰گرم از این میوه را مصرف کنید، سیستم قلب و عروق تان مقاوم و سالم می شود و خطر بسته شدن رگ های خونی به حداقل می رسد.

رفع کم خونی: از آنجا که خرمالو یک منبع عالی از آهن است، برای بیماران مبتلا به کم خونی بسیار مفید است.
تنظیم عملکرد غده تیروئید: در ترکیبات خرمالو مقدار فراوانی ید هم وجود دارد که مصرف مداوم مواد غذایی سرشار از ید به تنظیم عملکرد غده تیروئید کمک می کند.

خرمالو، یکی از منابع غنی آنتی اکسیدان و ضدپیری است. خرمالو به جذب آهن کمک می کند و در درمان کم خونی بسیار موثر است. به هضم غذا کمک می کند و پرکالری است و مناسب کسانی که رژیم گرفته اند، نیست.

خرمالو سرشار از ویتامین و موادمعدنی مفید برای بدن است و نقش فوق العاده ای در سلامت فرد دارد. اشتهاآور و شست وشودهنده کلیه و کبد و مناسب برای افراد مبتلا به نقرس است. از چربی خون می کاهد. البته گاهی موجب یبوست می شود. از آب خرمالو می توان در درمان زخم ها استفاده کرد. همچنین این میوه برای آفت دهان و گلودرد بسیار مفید است. مصرف مداوم خرمالو مانع حمله قلبی براثر تصلب شریان می شود و ضد تومور و سرطان است.

هشدار: طبع خرمالو گرم است، پس در مصرف آن زیاده روی نکنید و چون میوه ای اسیدی است و نباید با معده خالی مصرف شود. خرمالو به صورت های مختلف تازه، خشک شده، خام یا پخته مصرف می شود.
 


هویج و سلامت چشم ها


هویج را می توان غذای اصلی سلامت دانست. هویج می تواند با بسیاری از بیماری ها بجنگند و ضد سرطان بویژه مثانه و سینه است و علاوه بر آن به جنگ سرطان پروستات، روده، نای و مری می رود. از خطر سکته مغزی می کاهد و به دلیل فیبرموجود در آن سطح کلسترول بدن را پایین می آورد. یکی از خواص جالب و منحصر به فردش این است که هنگام خرد شدن نه تنها از خاصیتش کاسته نمی شود، بلکه ارزش غذایی اش بیشتر هم می شود. ۸۷ درصد هویج، حاوی آب است که برای بدن بسیار مفید است.

اگر می خواهید چشم های تیز و سالمی داشته باشید هویج را در برنامه غذایی تان جا دهید. این خاصیت هویج به ویتامین A مربوط است. هویج مقدار قابل توجهی ویتامین A دارد. البته سایر میوه های نارنجی که بتاکاروتن دارند هم به حفاظت از چشم های شما کمک می کنند. علاوه بر این در هویج ترکیباتی وجود دارد که به گفته پژوهشگران عملکرد حافظه شما را بهبود می بخشد.

خاصیت دیگر هویج این است که کلسترول خون شما را پایین می آورد. اگر می خواهید کبد سالمی داشته باشید آب هویج را فراموش نکنید. وقتی کبد شما عملکرد درستی داشته باشد سموم و آلاینده های شیمیایی محیط زیست راحت تر از بدن تان دفع می شود. از سوی دیگر خاصیت ضدالتهابی را هم به آب هویج نسبت می دهند و می توانید برای کاهش التهابات از این سبزی پرخاصیت کمک بگیرید.



تاريخ : سه شنبه 3 آذر 1394برچسب:, | 15:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

دانلود سوالات اجتماعی کلاس چهارم1تا6

کتاب جدید التالیف
 

                                               

      دانلود فایل pdf                                                دانلود فایل word

 

دانلود سوالات ریاضی کلاس چهارمفصل 1و2
عددنویسی و الگو + کسرها
 
کتاب جدید التالیف
 

                                               

      دانلود فایل pdf                                                دانلود فایل word

       دانلود سوالات ریاضی کلاس چهارمفصل 1و2

عددنویسی و الگو + کسرها
 
کتاب جدید التالیف
 

                                               

      دانلود فایل pdf                                                دانلود فایل word



تاريخ : دو شنبه 2 آذر 1394برچسب:, | 21:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرنگار افتخاری

خبرنگار افتخاری دوتا است؛ یکی ش خبرنگار خودِ خودِ افتخاری است. چون علیرضا افتخاری در سال های گذشته اینقدر خبرساز بوده که یکسری خبرنگار به صورت تخصصی در موردش کار کردند. همچنین مثل خبرنگار ده نمکی، خبرنگار مشایی، خبرنگار سلحشور، خبرنگار احمدی نژاد. این خبرنگاران با ظهور این قبیل اندیشمندان بروز و با غروب آنان مستور می شوند.

نوع دیگر خبرنگار افتخاری، خبرنگاری است که به صورت افتخاری دنبال کارت افتخاری بگردد تا به صورت افتخاری بتواند کارت طرح ترافیک بگیرد. خیلی از بازاری ها، خیلی از تاجرها، خیلی از سیاستمدارها، خیلی از سلاخ ها، خیلی از قصاب ها، خیلی از وانتی های منطقه بازار که مجهز به آرم طرح ترافیک هستند، در رزومه خود فعالیت روزنامه نگاری و خبرنگاری را دارند و در واقع از پیشکسوت های روزنامه نگاری، پیشکسوت تر محسوب می شوند.
 

انواع خبرنگار


خبرنگار سیاسی

خبرنگار سیاسی خبرنگاری است که سیاست را پوشش دهد اما دیده شده سیاست، خبرنگار را تحت پوشش خود قرار داده و خبرنگار مربوطه یا سیاسی شده یا مصاحبه سیاسی کرده و در واقع به جای مصاحبه کننده سیاسی باید مصاحبه پس بدهد و سوال جواب شود.

خبرنگار ورزشی

خبرنگاری است که همیشه در اماکن ورزشی است و با همه ورزشکارها رفیق است و خودش یک دست گرمکن ندارد و مهمترین فعالیت ورزشی اش حرکت انگشتی است! کامپیوتر را با حرکت انگشت مبارک، ظهرها روشن و آخر وقت خاموش می کنند.

خبرنگار فرهنگی

خبرنگاری است که کار فرهنگی می کند و اهالی فرهنگ باهاش مشکل دارند که چرا آنان را تیتر یک نمی کند و پس از مدتی خودش کتاب شعر یا داستان منتشر می کند و با خبرنگار فرهنگی مشکل پیدا می کند که چرا تیتر یکش نمی کند.

خبرنگار حوادث

خبرنگاری است که قبلاها می رفت توی دل حادثه و خون و خونریزی اما الان چون حادثه و قتل و بی ناموسی و جرم و جنایت – خوشبختانه و با تلاش دست اندرکاران – دیگر در جامعه اصلا وجود ندارد، چیزی نیست درباره اش بنویسد.



تاريخ : دو شنبه 2 آذر 1394برچسب:, | 7:1 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی

جایگاه امر به معروف و نهی از منکر :

ملاک برتری تقوا است پس این فریضه با تقوای اجتماعی مرتبط است.

تعریف وسیع از امر به معروف : تعریف معروف به خوبی ها و منکر به بدی ها می تواند وسعت این فریضه را گسترده کند و استدلال عقلایی آن را تقویت کند.

برای مخاطب حفظ فاصله امر به معروف و نهی از منکر با حریم خصوصی بخوبی تبیین شود تا امر به معروف و نهی از منکر ترک نشود.

امر به معروف ابزار فشار نیست: در امور فردی و اجتماعی امر به معروف تبدیل به ابزاری برای فشار و تسویه حساب در راستای منافع فردی یا گروهی قرار نگیرد که در این صورت وجهه این فریضه الهی مخدوش می گردد. امر به معروف محدود به امور افراد نیست، یکی از مصادیق بزرگ این فریضه الهی امر و نهی حاکمان است دولت و مردم در اجرای امر به معروف و نهی از منکر مکمل هم هستند. امر به معروف و نهی از منکر زمانی تکمیل خواهد شد که همگانی باشد.

امر به معروف و نهی از منکر از واجباتی است که دارای مراتبی است که باید رعایت شوند، انتخاب روش مناسب تاثیر اجرای این فریضه خود را بخوبی نشان می دهد.

 

 

 



تاريخ : جمعه 10 آذر 1394برچسب:, | 1:0 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |