با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی 95-1394
زیارت عاشورا
 
وزیرآموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی 95-1394 پیامی صادر کرد.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش ، متن پیام دکترعلی اصغر فانی به شرح زیر می باشد:

سوگند به قلم و آن چه می نویسد و سپاس و ستایش پروردگار یکتا راکه اسباب تعالی انسان ها را در اندیشه ورزی و تفکر قرار داد. درآستانه پاییز برگ ریز ودرطلیعه ی مهرشورانگیز و هم زمانی فصل « دانش » و روز « نیایش » یاد وخاطره حماسه سازان و شهیدان دفاع مقدس به ویژه معلمان و دانش آموزان شهید را گرامی می دارم و بر روح تابناک امام شهیدان بنیانگذار جمهوری اسلامی که اصالت حضورِ انبیاء را برامر « آموزش و پرورش » انسان ها برشمرد و «معلم» و« مدرسه » را  مبدأ « سعادت » و « شقاوت » دانست، درود می فرستم.

بدون شک در جهان امروز نهاد تعلیم و تربیت در تعالی، رشد و پیشرفت همه جانبه ملت ها سهمی اساسی، سترگ و بی بدیل و در فرهنگ ملی و دینی ما والاترین جایگاه را دارد .

رهبر فرزانه انقلاب هم به درستی این نهاد را کانون اساسی برای خلق دنیای آینده خوانده و آینده کشور و همچنین دنیای ما را مرهون تلاش امروز آموزش و پرورش دانسته و هزینه کردن در آن را سرمایه گذاری و منشاء نتایج مضاعف می دانند.

همچنین رئیس جمهور محترم  نیز این نهاد مقدس را نقطه ی آغاز حل و فصل اساسی مشکلات کشور معرفی نموده و ارتقای فرهنگ ،  اخلاق، دینداری و ظهور همه پیشرفت ها را در سایه سار « مدرسه » و « معلم » ممکن و مقدور می دانند.

این نگاه های دقیق و توجه ویژه می تواند زمینه ساز صدر نشینی نهاد آموزش و پرورش ، حمایت همه جانبه تمامی دستگاه ها و نویدبخش تحقق عزمی ملی برای ایجاد تحوّل واقعی باشد.

اینجانب در سالی که  مزین به «همدلی و همزبانی دولت و ملت » است، طلوع مهر و آغاز سال تحصیلی 95-1394 و بازگشایی مدارس این بوستان های علم و اندیشه را به همه دانش آموزان عزیز ، فرهنگیان فرهیخته و اولیاء گرامی ، صمیمانه تبریک و تهنیت می‌گویم.

آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید ، با ایجاد زیر ساخت های لازم ، همه تلاش و مساعی خود را  به کارگرفته تا با یاری و همراهی مربیان و معلمان دلسوز ، مدیران آگاه واولیاء ارجمند، باتوجه به رهنمودهای روشنگرانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و توصیه های داهیانه رئیس جمهورمحترم و برنامه های ارایه شده به مجلس شورای اسلامی و سیاست های « ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاهی ، ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت ها ، تمرکز زدایی و بودجه ریزی عملیاتی » ، تحول بنیادین در آموزش وپرورش را  از یک « ضرورت » به مرحله اجرای راهکارها و حرکت براساس نقشه راه سند تحول بنیادین برساند تا بتواند در پرتو این اسناد بالادستی و اهتمام جدی به ساحت های تربیت، توسعه عدالت آموزشی ، انسجام اجتماعی ، گسترش مشارکت، توجه به منزلت و جایگاه معلم، تعمیق هویت ایرانی و اسلامی، بسط فرهنگ گفتگو و پرورش نسلی توانمند، صلح جو و متخلق به فرهنگ ایرانی و اسلامی بپردازد .

بدون تردید معلمان وآموزگاران دلسوز، این طلایه داران دانایی ، اصلی ترین محور تحقق عینی سیاست ها وبرنامه های تحولی آموزش و پرورش در مدرسه می باشندکه درکنار همراهی و مشارکت اولیا شریف دانش آموزان از طریق حضور موثر در انجمن های اولیاء و مربیان می توانند تسهیل گر دست یابی به این افق های روشن باشند.

از خداوند متعال می خواهم در پرتو توجهات حضرت ولی عصر (عج) وبا ابتنا بر کاربست « تدبیر » در کلیه امور، بهار تعلیم وتربیت وسال تحصیلی جدید نویدبخش پیشرفت همه جانبه کشور و بسط «امید » در پیکر جامعه همیشه سرافراز ایران اسلامی باشد .



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 12:57 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدیرکل امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه نتایج آزمون استخدامی ۳۰ مهر یا اول آبان توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود، گفت: هفته نخست آبان نیز کار گزینش و مصاحبه تخصصی توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود.

سید حسن حسینی مدیرکل امور اداری وزارت آموزش و پرورش  در پاسخ به این پرسش که نتایج آزمون استخدامی این وزارتخانه چه زمانی اعلام می‌شود؟‌اظهار داشت:‌طبق تفاهم با سازمان سنجش مقرر شد تا نتایج 30 مهر یا اول آبان اعلام شود.
وی افزود:‌ طبق قانون سازمان سنجش باید تا سه برابر ظرفیت اعلام نتیجه کند، پس از آن اقدامات مربوط به مصاحبه تخصصی و گزینش توسط آموزش و پرورش انجام می‌شود.
مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت:‌30 درصد سهم پذیرش مربوط به مصاحبه تخصصی و 70 درصد سهم آزمون است که نتایج این دو با یکدیگر، نفرات پذیرفته شده را مشخص می‌کند. انجام این مراحل برای هر نفر حدود 140 هزار تومان هزینه دارد.
حسینی بیان کرد: بعد از اعلام نتایج توسط سازمان سنجش، آموزش و پرورش در نیمه نخست آبان کار گزینش و مصاحبه را انجام می‌دهد و پس از اعلام نتایج دوره‌های آموزشی توسط دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود که جلسات مربوطه در این زمینه در حال برگزاری است و تلاش می‌کنیم از اواخر آبان یا اوایل آذر دوره‌های آموزشی را برگزار کنیم.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 12:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به گزارش سایت خبری تحلیلی 9 صبح  به نقلاز روزنامه اعتماد، زنگ آغاز شروع سال تحصيلي جديد با شروع مهر نواخته مي‌شود تا آموزش‌و‌پرورش همزمان با نشستن دانش‌آموزان پشت نيمكت‌هاي كلاس وارد سومين دوره خود در دولت يازدهم شود. چند ماه است كه وزير و معاونانش در مناسبت‌هاي مختلف از طرح رتبه‌بندي معلمان به عنوان برگ برنده‌اي نام مي‌برند كه قرار است از هفته آينده تغييراتي را در وضعيت معلمان ايجاد كند تا شايد پرونده اعتراضات معلمان كه در نيمه دوم سال گذشته و نيمه اول سال جاري بارها خبرساز شد، بسته شود. در اين ميان چند تن از معلمان هنوز در بازداشت به سر مي‌برند و علي‌اصغر فاني هفته گذشته در جمع خبرنگاران ابراز اميدواري كرد كه همكارانش « با شروع سال تحصيلي آزاد شوند.»سال تحصيلي جديد از راه مي‌رسد اما مطالبات قديمي معلمان بر جاي خود باقي است. مهدي نويد ادهم، دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش به برخي از اين مطالبات، اقدامات آموزش و پرورش و البته رابطه اين وزارتخانه با انجمن‌هاي صنفي فرهنگيان اشاره كرد.

 
بخشي از بدنه فرهنگيان معتقدند كه طرح رتبه‌بندي آن‌گونه كه بايد، پاسخگوي نيازهاي اين قشر نيست و بيشتر ترجيح مي‌دهند كه مانند نظام مهندسي و نظام پزشكي جايي باشد كه اختيار و آزادي عمل بيشتري براي‌شان وجود داشته باشد. در مقابل اين گفته چه دفاعي از رتبه‌بندي مي‌توان كرد؟


امروز سند تحول بنيادين، سند مادري است كه تمام فعاليت‌هاي آموزش و پرورش بايد حول محور آن برنامه‌ريزي، سياستگذاري و اجرا شود. در سند تحول دو حسن از اين منظر وجود دارد؛ اول طراحي و استقرار سيستم سنجش صلاحيت حرفه‌اي معلمان و دوم طراحي و استقرار نظام رتبه‌بندي معلمان. اين دو به هم وابسته هستند در سنجش صلاحيت حرفه‌اي صلاحيت و توانايي معلمان در دوره‌هاي زماني خاص سنجيده مي‌شود هم در بدو ورود و هم بر اساس پيش‌بيني‌هاي اوليه ما هر پنج سال يك‌بار كساني كه به گونه‌هاي مختلف سعي در ارتقاي توانايي خود دارند از امتياز بيشتري برخوردار شوند، دوم اينكه متاثر از رتبه‌بندي معلمان است يعني اگر معلمي تلاش و پژوهش بيشتري كرد و براي بچه‌ها وقت بيشتري گذاشت رتبه برتر مي‌گيرد و ما‌به‌ازاي اين رتبه از حقوق و مزاياي بيشتري هم برخوردار مي‌شود. اين دو طرح با اين ديد در حال تنظيم هستند كه رتبه‌بندي مراحل آخرش را طي مي‌كند و اميدواريم كه در آغاز سال تحصيلي اجرايي شود. دولت محترم هم با وجود مشكلات و تنگناهاي مالي كه داشت اعتبارات مورد نياز اين طرح را اختصاص داده است تا از مهر ماه براي شش ماه دوم سال اجرايي شود. براي سال آينده هم كه تامين اعتبار شده. ما در شروع راه هستيم همان‌گونه كه مي‌دانيد سند تحول بنيادين يك سند استراتژيك براي وزارت آموزش و پرورش است و ذيل سند چشم‌انداز بيست‌ساله كشور قرار مي‌گيرد. احكام ١٣١ گام سندبايد در طول زمان اجرا شود و نمي‌شود انتظار داشت كه يك‌شبه محقق شوند. خوشبختانه نقشه راه سند هم رونمايي شده است. نقشه راه تقدم و تاخر و زمان‌بندي اجراي احكام را مشخص مي‌كند كه گامي است به سوي جلو تا زمينه اجراي مناسب‌تر سند فراهم شود.

بحث ديگر اعتراض معلمان به نابرابري ميان آموزش و پرورش با ساير دستگاه‌هاي دولتي است. دولت يازدهم براي رفع اين نابرابري چه قدمي برداشته؟

كسري‌هاي آموزش و پرورش و نابرابري‌هاي موجود در حقوق معلمان يك شبه اجرا نشده كه يك شبه درمان شود. ساليان سال اينها روي هم انباشته شده‌اند و براي همين زمان مي‌برد تا جبران شود. دولت از منظر خودش نگاه مي‌كند و مي‌گويد من حقوق را افزايش داده‌ام و درست هم مي‌گويد: چون به ساير دستگاه‌ها ٧٠ تا ٨٠ درصد بودجه تخصيص داده‌ و به آموزش و پرورش ١١٠ درصد پس اگر از اين منظر نگاه كنيم حرف دولت درست است. اما وقتي نياز معلمان و ميزان حقوق‌شان را مي‌بينيم، متوجه مي‌شويم كه حداقل با دستگاه‌هاي مشابه دولتي فاصله دارد. از نظر خود بودجه‌هاي آموزش و پرورش هم اين كسري مضاعف و مزمن است، وقتي يك دستگاهي بالاي ٩٧ درصد اعتباراتش صرف حقوق كاركنان مي‌شود ديگر بودجه‌اي براي طراحي و برنامه‌ريزي دارد. بارها شاهد بوده‌ايد كه مديران ما از تامين اعتبار براي هزينه آب و برق مدارس نگرانند و مي‌نالند. اين هست كه بايد زمان بدهيم و ما اميدواريم كه در برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش در اولويت اعتبارات دولتي قرار بگيرد تا مشكلات كاستي‌هاي مزمن را بتوانيم جبران كنيم.

اما در كوتاه‌مدت هم مطالباتي وجود دارد، در چند ماه گذشته اعتراضات و تجمع سكوت معلمان بارها خبرساز شده، براي رسيدگي به اين درخواست‌ها چه مي‌كنيد؟


معلم‌ها قشر فهميده و فرهيخته‌اي هستند، شرايط كشور را درك مي‌كنند و تاكنون هم همراهي كرده‌اند. در مورد اعتراضات هم كه مي‌فرماييد بايد بگويم خيلي از معلمان ديگر هم مشكلات مالي دارند اما در اين حركت‌ها شركت نكرده‌اند به اين دليل كه شرايط دولت را درك مي‌كنند و البته همه اينها به اين معنا نيست كه دولت و مجلس نبايد وظايف خود را انجام دهند. همچنان كه متوليان امر تخصيص اعتبارات دولتي مدعي هستند كه امكاناتي را براي آموزش و پرورش و فرهنگيان فراهم آورده‌اند اما انتظار ما و معلمان اين است كه توجه بيشتري به اين امر شود. ما هم از نابرابري‌ها و تفاوت‌ها رنج مي‌بريم و اميدواريم كه اين قشر فرهيخته‌اي كه همواره مدافع دولت بوده و هست، همواره همراه انقلاب بوده و خواهد بود مشكلات معيشتي‌اش به حداقل برسد و بتواند زندگي خوبي را داشته باشد و با نشاط بيشتري سر كلاس‌هاي درس حاضر شوند. عدد و رقم‌ها نشان مي‌دهند كه درصد رشد بودجه آموزش و پرورش و حقوق معلمان نسبت به دستگاه‌هاي ديگر بهتر بوده اما هنوز به حد مطلوب نرسيده است.

معاون حقوقي وزارت آموزش و پرورش از وجود تعدادي معلم زنداني خبر داد. سيستم حمايتي آموزش و پرورش تا كجا اجازه پيگيري مسائل معلمان را دارد؟


اين نوع مسائل در همه دستگاه‌ها وجود دارد يك مشكل اجتماعي است نه صنفي. اين جمله مشكلات براي آحاد مردم به وجود مي‌آيد بخشي از آنها هم خب طبعا معلم هستند.

يكي از مشاوران وزير در گفت‌وگو با ما گفت چون معلم هستند وزير آموزش و پرورش شخصا اقدام كرده است.

بله من گاهي گله كرده‌ام كه گاهي در اين جاده‌ها تصادف پيش مي‌آيد اما تا دو تا معلم تصادف كنند عنوان شغلي‌شان ذكر مي‌شود. اين به قشر ربطي ندارد. معلم‌ها هم مانند ديگر مردم به دليل مشكلات مالي گاهي به زندان مي‌افتند. از آنجايي كه اين موضوع براي وزارت آموزش و پرورش اهميت دارد و مسووليتي كه در جهت حمايت از معلمان براي خودش قايل است، وزير تدابيري را اتخاذ كرده است تا با استفاده از منابع دولتي و كمك‌هاي خيرين بتوانند بخشي از مشكلات معلمان عزيز را كاهش دهند. اين كمك دستگاهي نيست و در تمام اقشار هست.

زندانيان صنفي چطور كه الان در مطالبات هم اسم‌شان مطرح مي‌شود و فرهنگيان خواستار آزادي آنها هستند.

دستگاه‌هاي ذي‌ربط بايد پاسخ دهند، قطعا نگاه آن دستگاه‌ها هم به آموزش و پرورش و معلمان نگاهي توام با كرامت است. هيچ كدام از اين مسوولان نظامي و امنيتي دل‌شان نمي‌خواهد حرمت معلمان شكسته شود و اگر مواردي هم پيش آمده اميدواريم هر‌چه زودتر مرتفع شود.

چقدر واقعا انجمن‌هاي صنفي در تصميم‌گيري‌ها سهيم هستند؟

شايد حضور انجمن‌هاي صنفي به صورت نظام‌مند اندك باشد اما حضور معلمان و مديران در سياستگذاري‌ها و تصميم‌گيري‌هاي آموزش و پرورش خيلي پررنگ است.

از چه طريقي؟

مثلا گروه‌هاي آموزشي داريم كه متشكل از معلمان است. اين تشكل‌ها و گروه‌هاي آموزشي در فرآيند تصميم‌گيري حضور دارند و ديدگاه، نظرات و نقدشان به سيستم منتقل مي‌شود. نمايندگان معلمان در انواع و اقسام تشكل‌ها، جلسات و برنامه‌هاي ما از شوراي‌عالي آموزش و پرورش گرفته تا ساير بخش‌ها حضور دارند نه به عنوان تشكل سياسي و صنفي بلكه به عنوان فرد يا جمعي از گروه معلمان.

يعني انجمني اسم صنفي داشته باشد مشكلي دارد؟

نه اشكالي ندارد اما شرايط به گونه‌اي است كه ما از حضور ساير تشكل‌ها داريم بهره مي‌گيريم.

اصلا ارتباطي با اين كانون و انجمن‌هاي صنفي داريد؟

بله گاهي ارتباطاتي بوده و از ظرفيت آنها استفاده شده است.

اما گويا خيلي پررنگ نيست.

شايد اما اين ادعا را كه ارتباط سياستگذاران با معلمان كمرنگ است را قبول ندارم اما با يك تشكل شايد.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:21 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «اعتماد»:
نابرابری حقوق معلمان یک‌شبه درمان نمی‌شود
 
 

مرضیه کوهستانی/ زنگ آغاز شروع سال تحصیلی جدید با شروع مهر نواخته می‌شود تا آموزش‌و‌پرورش همزمان با نشستن دانش‌آموزان پشت نیمکت‌های کلاس وارد سومین دوره خود در دولت یازدهم شود. چند ماه است که وزیر و معاونانش در مناسبت‌های مختلف از طرح رتبه‌بندی معلمان به عنوان برگ برنده‌ای نام می‌برند که قرار است از هفته آینده تغییراتی را در وضعیت معلمان ایجاد کند تا شاید پرونده اعتراضات معلمان که در نیمه دوم سال گذشته و نیمه اول سال جاری بارها خبرساز شد، بسته شود. در این میان چند تن از معلمان هنوز در بازداشت به سر می‌برند و علی‌اصغر فانی هفته گذشته در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که همکارانش « با شروع سال تحصیلی آزاد شوند.»سال تحصیلی جدید از راه می‌رسد اما مطالبات قدیمی معلمان بر جای خود باقی است. مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با «اعتماد» به برخی از این مطالبات، اقدامات آموزش و پرورش و البته رابطه این وزارتخانه با انجمن‌های صنفی فرهنگیان اشاره کرد.

 

بخشی از بدنه فرهنگیان معتقدند که طرح رتبه‌بندی آن‌گونه که باید، پاسخگوی نیازهای این قشر نیست و بیشتر ترجیح می‌دهند که مانند نظام مهندسی و نظام پزشکی جایی باشد که اختیار و آزادی عمل بیشتری برای‌شان وجود داشته باشد. در مقابل این گفته چه دفاعی از رتبه‌بندی می‌توان کرد؟

امروز سند تحول بنیادین، سند مادری است که تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش باید حول محور آن برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و اجرا شود. در سند تحول دو حسن از این منظر وجود دارد؛ اول طراحی و استقرار سیستم سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان و دوم طراحی و استقرار نظام رتبه‌بندی معلمان. این دو به هم وابسته هستند در سنجش صلاحیت حرفه‌ای صلاحیت و توانایی معلمان در دوره‌های زمانی خاص سنجیده می‌شود هم در بدو ورود و هم بر اساس پیش‌بینی‌های اولیه ما هر پنج سال یک‌بار کسانی که به گونه‌های مختلف سعی در ارتقای توانایی خود دارند از امتیاز بیشتری برخوردار شوند، دوم اینکه متاثر از رتبه‌بندی معلمان است یعنی اگر معلمی تلاش و پژوهش بیشتری کرد و برای بچه‌ها وقت بیشتری گذاشت رتبه برتر می‌گیرد و ما‌به‌ازای این رتبه از حقوق و مزایای بیشتری هم برخوردار می‌شود. این دو طرح با این دید در حال تنظیم هستند که رتبه‌بندی مراحل آخرش را طی می‌کند و امیدواریم که در آغاز سال تحصیلی اجرایی شود. دولت محترم هم با وجود مشکلات و تنگناهای مالی که داشت اعتبارات مورد نیاز این طرح را اختصاص داده است تا از مهر ماه برای شش ماه دوم سال اجرایی شود. برای سال آینده هم که تامین اعتبار شده. ما در شروع راه هستیم همان‌گونه که می‌دانید سند تحول بنیادین یک سند استراتژیک برای وزارت آموزش و پرورش است و ذیل سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور قرار می‌گیرد. احکام ١٣١ گام سندباید در طول زمان اجرا شود و نمی‌شود انتظار داشت که یک‌شبه محقق شوند. خوشبختانه نقشه راه سند هم رونمایی شده است. نقشه راه تقدم و تاخر و زمان‌بندی اجرای احکام را مشخص می‌کند که گامی است به سوی جلو تا زمینه اجرای مناسب‌تر سند فراهم شود.

بحث دیگر اعتراض معلمان به نابرابری میان آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌های دولتی است. دولت یازدهم برای رفع این نابرابری چه قدمی برداشته؟

کسری‌های آموزش و پرورش و نابرابری‌های موجود در حقوق معلمان یک شبه اجرا نشده که یک شبه درمان شود. سالیان سال اینها روی هم انباشته شده‌اند و برای همین زمان می‌برد تا جبران شود. دولت از منظر خودش نگاه می‌کند و می‌گوید من حقوق را افزایش داده‌ام و درست هم می‌گوید: چون به سایر دستگاه‌ها ٧٠ تا ٨٠ درصد بودجه تخصیص داده‌ و به آموزش و پرورش ١١٠ درصد پس اگر از این منظر نگاه کنیم حرف دولت درست است. اما وقتی نیاز معلمان و میزان حقوق‌شان را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که حداقل با دستگاه‌های مشابه دولتی فاصله دارد. از نظر خود بودجه‌های آموزش و پرورش هم این کسری مضاعف و مزمن است، وقتی یک دستگاهی بالای ٩٧ درصد اعتباراتش صرف حقوق کارکنان می‌شود دیگر بودجه‌ای برای طراحی و برنامه‌ریزی دارد. بارها شاهد بوده‌اید که مدیران ما از تامین اعتبار برای هزینه آب و برق مدارس نگرانند و می‌نالند. این هست که باید زمان بدهیم و ما امیدواریم که در برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش در اولویت اعتبارات دولتی قرار بگیرد تا مشکلات کاستی‌های مزمن را بتوانیم جبران کنیم.

اما در کوتاه‌مدت هم مطالباتی وجود دارد، در چند ماه گذشته اعتراضات و تجمع سکوت معلمان بارها خبرساز شده، برای رسیدگی به این درخواست‌ها چه می‌کنید؟

معلم‌ها قشر فهمیده و فرهیخته‌ای هستند، شرایط کشور را درک می‌کنند و تاکنون هم همراهی کرده‌اند. در مورد اعتراضات هم که می‌فرمایید باید بگویم خیلی از معلمان دیگر هم مشکلات مالی دارند اما در این حرکت‌ها شرکت نکرده‌اند به این دلیل که شرایط دولت را درک می‌کنند و البته همه اینها به این معنا نیست که دولت و مجلس نباید وظایف خود را انجام دهند. همچنان که متولیان امر تخصیص اعتبارات دولتی مدعی هستند که امکاناتی را برای آموزش و پرورش و فرهنگیان فراهم آورده‌اند اما انتظار ما و معلمان این است که توجه بیشتری به این امر شود. ما هم از نابرابری‌ها و تفاوت‌ها رنج می‌بریم و امیدواریم که این قشر فرهیخته‌ای که همواره مدافع دولت بوده و هست، همواره همراه انقلاب بوده و خواهد بود مشکلات معیشتی‌اش به حداقل برسد و بتواند زندگی خوبی را داشته باشد و با نشاط بیشتری سر کلاس‌های درس حاضر شوند. عدد و رقم‌ها نشان می‌دهند که درصد رشد بودجه آموزش و پرورش و حقوق معلمان نسبت به دستگاه‌های دیگر بهتر بوده اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است.

معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش از وجود تعدادی معلم زندانی خبر داد. سیستم حمایتی آموزش و پرورش تا کجا اجازه پیگیری مسائل معلمان را دارد؟

این نوع مسائل در همه دستگاه‌ها وجود دارد یک مشکل اجتماعی است نه صنفی. این جمله مشکلات برای آحاد مردم به وجود می‌آید بخشی از آنها هم خب طبعا معلم هستند.

یکی از مشاوران وزیر در گفت‌وگو با ما گفت چون معلم هستند وزیر آموزش و پرورش شخصا اقدام کرده است.

بله من گاهی گله کرده‌ام که گاهی در این جاده‌ها تصادف پیش می‌آید اما تا دو تا معلم تصادف کنند عنوان شغلی‌شان ذکر می‌شود. این به قشر ربطی ندارد. معلم‌ها هم مانند دیگر مردم به دلیل مشکلات مالی گاهی به زندان می‌افتند. از آنجایی که این موضوع برای وزارت آموزش و پرورش اهمیت دارد و مسوولیتی که در جهت حمایت از معلمان برای خودش قایل است، وزیر تدابیری را اتخاذ کرده است تا با استفاده از منابع دولتی و کمک‌های خیرین بتوانند بخشی از مشکلات معلمان عزیز را کاهش دهند. این کمک دستگاهی نیست و در تمام اقشار هست.

زندانیان صنفی چطور که الان در مطالبات هم اسم‌شان مطرح می‌شود و فرهنگیان خواستار آزادی آنها هستند.

دستگاه‌های ذی‌ربط باید پاسخ دهند، قطعا نگاه آن دستگاه‌ها هم به آموزش و پرورش و معلمان نگاهی توام با کرامت است. هیچ کدام از این مسوولان نظامی و امنیتی دل‌شان نمی‌خواهد حرمت معلمان شکسته شود و اگر مواردی هم پیش آمده امیدواریم هر‌چه زودتر مرتفع شود.

چقدر واقعا انجمن‌های صنفی در تصمیم‌گیری‌ها سهیم هستند؟

شاید حضور انجمن‌های صنفی به صورت نظام‌مند اندک باشد اما حضور معلمان و مدیران در سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش خیلی پررنگ است.

از چه طریقی؟

مثلا گروه‌های آموزشی داریم که متشکل از معلمان است. این تشکل‌ها و گروه‌های آموزشی در فرآیند تصمیم‌گیری حضور دارند و دیدگاه، نظرات و نقدشان به سیستم منتقل می‌شود. نمایندگان معلمان در انواع و اقسام تشکل‌ها، جلسات و برنامه‌های ما از شورای‌عالی آموزش و پرورش گرفته تا سایر بخش‌ها حضور دارند نه به عنوان تشکل سیاسی و صنفی بلکه به عنوان فرد یا جمعی از گروه معلمان.

یعنی انجمنی اسم صنفی داشته باشد مشکلی دارد؟

نه اشکالی ندارد اما شرایط به گونه‌ای است که ما از حضور سایر تشکل‌ها داریم بهره می‌گیریم.

اصلا ارتباطی با این کانون و انجمن‌های صنفی دارید؟

بله گاهی ارتباطاتی بوده و از ظرفیت آنها استفاده شده است.

اما گویا خیلی پررنگ نیست.

شاید اما این ادعا را که ارتباط سیاستگذاران با معلمان کمرنگ است را قبول ندارم اما با یک تشکل شاید.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:20 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه در گفتگو با خبرنگار   حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  در خصوص وضعیت معلمان هنرستان‌ها و ارائه خدمات به آنها گفت: تا مدتی پیش قبل از اجرای قانون خدمات کشوری برای معلمان هنرستان ها حق فنی وجود داشت اما با توجه به اینکه قانون خدمات کشوری به همه کارمندان نگاه یکسانی دارد این قضیه بهره‌مندی از حق فنی لغو شده است. 
 
وی در ادامه افزود: در حال حاضر به دنبال این مسئله هستیم تا مجددا معلمان هنرستان‌ها از مزایا بهره‌مند شوند و برای پیگیری این قضیه از مراجع مختلف اقدامات لازم از سوی آموزش و پرورش در حال انجام است. 
 
زرافشان با بیان اینکه معلمان هنرستان‌ها با توجه به شرایط کاری که دارند،‌نیازمند برخورداری از حق فنی هستند، تصریح کرد: سختی کار و گاهی فعالیت در شرایط خطرناک از مسائلی است که توجه به اجرای مجدد حق فنی را شدت می‌بخشد . 
 
معاون آموزش متوسطه از دیگر مسائلی که معلمان هنرستان‌ها با آنها مواجه هستند، بحث تفاوت سلامت کاری است که تلاش بر این است تا در قانون کشوری این موضوع هم بر طرف شود. 
 
وی در پایان با اشاره به اینکه مسیر اداری برای رفع مشکلات معلمان در جریان است، گفت: این فرآیند طولانی می باشد ولیکن آموزش و پرورش همچنان پیگیر این وضعیت است.


تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:19 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به گزارش زمان به نقل از خبرگزاری فارس علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص موضوع نیروی انسانی آموزش و پرورش و احتمال کمبود نیرو در سال تحصیلی جدید با اجرای «مصوبه عدم به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی»، اظهار داشت: اکنون در انتظار اقدام مجلس درباره این مصوبه هستیم که اگر به شورای نگهبان ارائه شود باید ببینیم نظر این شورا در خصوص مصوبه مجلس درباره بازنشستگان چه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که «اگر این مصوبه در شورای نگهبان تصویب شود، آیا باید حدود 30 هزار نفر از آموزش و پرورش خارج شوند؟»، گفت: این موضوع اصلاً بحث آموزش و پرورش نیست و موضوع کل کشور است زیرا آموزش عالی، مجلس، قوه قضائیه و به طور کلی تمام قوا را در بر می‌گیرد.

زرافشان با بیان اینکه اگر این مصوبه در شورای نگهبان تصویب شود، با مشکل مواجه می‌شویم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از ابتدای سال، ساماندهی نیروی انسانی را با فرض استفاده از این افراد انجام داده‌ایم، منتظر هستیم که آیا مجلس این مصوبه را ارسال می‌کند یا اینکه در نظر دارند برای سال آینده در نظر بگیرند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر این مصوبه تصویب شود باید خیلی سریع بازنگری در ساماندهی داشته باشیم و نیروهایی را جایگزین کنیم و اگر این مصوبه تصویب نشود خوشبختانه مشکل خاصی برای سال تحصیلی جدید نخواهیم داشت.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:18 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سیدمحمد میرمحمدی امروز در همایش مدیران مدارس استان که با حضور وزیر آموزش و پرورش در سالن شهیدان پاکنژاد یزد برگزار شد، نظام هماهنگ پرداخت را از انتظارات فرهنگیان کشور و استان خواند و خواستار پیگیری‌های بیشتر این مجموعه در دولت و مجلس برای تحقق این مهم شد.

وی یکی دیگر از دغدغه‌های امروز در حوزه آموزش و پرورش را تاثیر سوء شبکه‌های اینترنتی، تلفن همراه و ماهواره‌ای بر دانش اموزان ذکر کرد و گفت: این موضوع در سفر دکتر واعظی وزیر ارتباطات مطرح و پیشنهاد طراحی و ساخت تبلت‌های ویژه دانش اموزان با محتوی مناسب بومی و آموزشی مطرح شد.

میرمحمدی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در ایستان در این رابطه، ابراز امیدواری کرد که با توجه به هزینه اندک هر کدام از این تبلت‌ها، در این رابطه شاهد استفاده کشوری از این وسیله برای هر دانش‌آموز باشیم.

استاندار با اشاره به حساسیت بالای دانشگاه فرهنگیان در تربیت افرادی که آینده‌سازان کشور را تربیت خواهند کرد، اندیشیدن تدابیر برای استفاده از ارزنده‌ترین اساتید در این دانشگاه را خواستار شد.

به گفته وی، آموزش و پرورش، معماری است که بنای علم و فرهنگ، ادب و اخلاق، و بسترساز مسائل مادی و معنوی متعددی است و قطعاً معماران آن باید خشت اول را به نحوی صحیح بگذارند که تا ثریا کج نرود.

میرمحمدی همچنین از پیشنهاد استان در رابطه با جذب نخبگان و دانش اموزان ممتاز کشور سخن گفت و افزود: مجموع این افراد حدود ۲۰۰ نفر در سال خواهند شد و جلب آن‌ها برای جلوگیری از فرار مغز‌ها برای دولت کار دشواری نخواهد بود.

وی در ادامه وجود ظرفیت‌های دانش آموزی، نظم و مدیریت مدارس، معلمان، خانواده و محیط مدرسه را از عوامل موثر در اموزش و پرورشی مطلوب عنوان کرد و افزود: خوشبختاه در یزد ظرفیت‌های دانش آموزی بسیار مطلوبی وجود دارد به نحوی که دانش اموزان این خطه برای ۲۱ سال متوالی صدرنشینی قبولی کنکور سراسری را در اختیار دارند.

استاندار مدارس استان را به لحاظ نظم و انضباط با بهره‌مندی از مدیریت شایسته مدارس خوب قلمداد کرد و گفت: خوشبختانه فرهنگیان و معلمان استان یزد از احساس مسئولیت بالایی در رابطه با فعالیت کاری خود برخوردارند و علی رغم مشکلاتی که وجود دارد، آموزش دانش اموزان را در اولویت قرار می‌دهند.

وی با اشاره به نقش به سزای اولیاء در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، بر ارتباط تنگاتنگ اولیاء و مربیان بیش از گذشته تاکید کرد و گفت: اولیاء دانش اموزان نیز باید از اموزش‌های لازم برای نحوه رفتار با فرزندانشان از طریق مدارس بهره‌مند شوند.

میرمحمدی با اشاره به آخرین عامل یعنی محیط‌های آموزشی و نقش آن‌ها در شادابی و طراوات و یا برعکس افسردگی دانش آموزان، اظهار کرد: متاسفانه در این رابطه مدارس فرسوده در استان داریم که نیازمند بازسازی هستند و در این رابطه با اداره کل آموزش و پرورش استان همکاری لازم را خواهیم داشت.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تراز: بعضی افراد نمی توانستند درست این موضوع را درک کنند که چطور ممکن است امام شیعیان، عالم و دانشمند بزرگ دوران با بیل روی زمین کشاورزی کار کند!

با مطالعه در زندگی و سیره امام پنجم شيعيان حضرت امام محمد باقر (ع) در می یابیم که آن دردانه دوران که به علم و دانش و تربیت شاگردان شهره است نه تنها از کار و تلاش بدنی خود را مبرّا و بی نیاز نمی دانسته بلکه به سخت ترین فعالیت ها برای تامین هزینه های زندگی خود و اطرافیان مشغول بوده است.
حضرت مخارج فراوانی هم داشت و همه را از طریق کار و تلاش تهیه می کرد. آن امام غیر از خانواده و فرزندان به افراد زیر نیز رسیدگی می نمود: خانواده پدر بزرگوارشان امام سجاد (ع)، فقرای مدینه، خانواده شیعیانی که دچار خشم و فشار بنی امیه قرار گرفته بودند و همچنین افرادی که از نقاط دور به محضر امام رسیده و تقاضای کمک مالی می کردند.
حضرت کار را عبادت می دانست و لذا با وجود کهولت سن، هرگز از کار و تلاش دست نکشید. امام باقر (ع) در طول مدّت زندگانی اش علاوه بر انجام عباداتِ واجب و مستحبّی و نیز پرورش شاگردان ممتاز و صالح، به سر و سامان دادن زندگی اقشار آسیب پذیر هم اهمیّت می داد به طوری که خود می فرماید:
«... ولأن أعول اهل بیت من المسلمین أسدّ جوعتهم و أکسو عورتهم فأکفّ وجوههم عن النّاس أحبّ الیّ من أن أحجّ حجّة و حجّة - انتهی الی... سبعین - ؛...»
«هرگاه متکفّلِ یک خانواده از مسلمانان شوم، از گرسنگی نجاتشان دهم، و بدن آنها را بپوشانم، و آبرویشان را از مردم حفظ کنم، این کارها را بیشتر دوست می دارم از اینکه یک حجّ [مستحبّی] یا دو تا... و حتی هفتاد حج را انجام بدهم.» (مراة العقول، ج ۹، ص ۱۰۸)
                                                                                                            ***
سه نکته:
* دوست دارم در حال کشاورزی مرگم فرا برسد

بعضی افراد نمی توانستند درست این موضوع را درک کنند که چطور ممکن است امام شیعیان، عالم و دانشمند بزرگ دوران با بیل روی زمین کشاورزی کار کند! لذا حتی ایراد می گرفتند. حضرت هم پاسخ کسانی که درک صحیحی از عبادت نداشتند از جمله "محمد بن مُنْکَدر" را چنین می دادند که:
«هرگاه مرگ به سراغم بیاید و من در حال کشاورزی باشم، در واقع مرگ در حالی مرا فراگرفته که در مسیر بندگی و عبادت الهی بوده ام. انگیزه من از کار و کوشش، این است که خود و خانواده ام را از تو و دیگران بی نیاز گردانم...» محمد بن منکدر بعد از شنیدن کلام حکیمانه حضرت، گفت: «راست گفتی! خدایت تو را رحمت کند. من می خواستم تو را پند و اندرز بدهم، لیکن تو مرا موعظه کردی.» (المحجّة البیضاء، ج ۳، ص ۱۴۲)
 

** پولی را که امام آن را می بویید!
امام صادق (ع) می فرماید پدرم وقتی صدقه می داد پولی را که به فقیر داده بود پس می گرفت و می بوسید و می بویید و دوباره در دستان سائل قرار می داد و می فرمود: «صدقه قبل از آنکه در دست مستمند قرار بگیرد، به دست خدا می رسد. لذا دوست دارم چیزی را که در دست خداوند نهاده شده و مورد قبولش واقع شده است، ببوسم و ببویم.» (آثار و برکات صدقه، محمود جویباری، ص ۸۵)


*** می گوییم و می شنویم ولی دریغ از عمل!
هرچند گفتن این نکات اخلاقی بسیار پسندیده است اما زیباتر و پسندیده تر آن است که بدان عمل کنیم. چیزی که در جامعه امروز کمتر شاهدش هستیم. فقط می گوییم و می شنویم و به به و چه چه می کنیم اما دریغ از عمل! به قول یکی از رفقای خوش ذوق بهره ما فقط حظّ زبان و گوش است! یعنی زبان و گوشمان لذت می برد از گفتن و شنیدن این اخلاقیات ولی از بهره اصلی یعنی عمل کردن محرومیم. چون اصحاب حرفیم نه اصحاب عمل.
همه دنبال عباداتی هستیم که در چشم مردم باشد، لذت داشته باشد، کیف دنیا و آخرت داشته باشد اما نگاه نمی کنیم که امام معصوم دنبال چه بوده. بسیارند افرادی که در کشور ما چندین بار به حج مستحبی رفته اند ولی یکبار هم دست مستمندان را نگرفته اند. کمی فکر کنیم، به خود بیاییم و ببینیم عملکرد ما با سیره امام چقدر فاصله دارد.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

سرزمین مادری جایی است که متولد شده ایم و در آن پرورش یافته ایم. جایی است که هر کسی به آن تعلق خاطری خاص و جدا ناشدنی دارد. بوی خاکش و رنگ آسمانش همیشه در ذهن می ماند. جایی که مردمانش نسبت به هم احساس نزدیکی دارند و به نوعی همراه و پشتیبان هم هستند. سرزمین مادری موسم عاطفه های یکرنگ است، جولانگاه خاطره های شیرین و خاستگاه عشق ابدیست. سرزمین مادری دارای حرمت است و همگان موظفند به طریقی دین خود را در برابر آن ادا کنند چون از هوایش نفس میکشند، از غذایش می خورند، از آبش می نوشند و فرصت های زندگی را در فضایش میگذرانند ... در ادامه ایمیل، شما دوستان روشهای دهگانه ای را از نظر خواهید گذراند که بوسیله آنها می توانید مقداری از دین خود را به سرزمین مادری تان ادا کنید:

1. هر روز، کاری خوب انجام دهید.

از کمک کردن به افراد بی بضاعت و تنگدستان گرفته تا عیادت از بیماران و سالمندان و گره گشودن از مشکلات گرفتاران، با خود قرار بگذارید که در هر روز کاری خوب، هرچند کوچک، انجام دهید.

2. تلاش کنید فرد مفیدی باشید.

شرایط کنونی یک سرزمین، برآیند افکار و رفتار همه افراد آن سرزمین است. هر کسی برای اعتلا و پیشرفت سرزمین مادری اش باید از خود شروع کند و سعی نماید سهم خود را ادا کند. حتما نباید کاری بزرگ انجام دهید، همین که قدمهای کوچک مثبت را با عشقی بزرگ بردارید کافیست.

3. هوای هموطنان خود را داشته باشید.

برای پشتیبانی و یاری رساندن به دیگران پیشقدم شوید. به انسانها احترام بگذارید و همیشه لبخند بر لب داشته باشید. وقتی در طول روز به اطراف خود نگاه میکنید مطمئناً فرصت های زیادی را خواهید یافت که میتوانید با دستگیری از دیگران، به آنها کمک کنید. حق تقدم سالمندان و کودکان را در همه حال رعایت کنید، بی توقع عشق بورزید و هیچکس را قضاوت نکنید.

4. محافظت از محیط زیست را یک اولویت بدانید.

همه ما در برابر محیطی که در آن زندگی میکنیم و تلاش برای ایجاد شرایط بهتر زیستی و جلوگیری از صدمه دیدن طبیعت مسئولیم. کاشتن درخت، تولید زباله کمتر، استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و جلوگیری از هدر رفت منابع تجدید ناپذیر مانند آب، رعایت بهداشت و پرهیز از آلوده کردن اماکن عمومی، برخی از مواردی هستند که برای نگهداری از محیط زیست باید لحاظ شوند.

5. زمان مطالعه خود را افزایش دهید.

افراد جامعه ای که مطالعه نمیکنند همیشه در یک زندان فکری و اعتقادی محبوس هستند و اینگونه است که سرزمین مادری شان فرصت پیشرفت و توسعه پیدا نمی کند. مردمی که کتاب نمی خوانند به نوعی اسیر و دنباله رو کسانی هستند که از این نقطه ضعف و عدم آگاهی عموم به نفع خود برای فریفتن و به بیراهه کشاندن آدمها بهره میبرند. بنابراین مطالعه و ارتقای فرهنگ کتاب خوانی درنهایت به اعتلای همه جانبه یک سرزمین خواهد انجامید.

6. در یک زمینه تخصص پیدا کنید.

متخصص شدن در یک حرفه، هم آینده شما را از لحاظ شغلی تضمین میکند و هم سودآوری سرشاری برای سرزمین مادری تان دارد. تصور کنید که همه افراد یک جامعه در حرفه شان متخصص باشند و از تجربه خود برای بهبود شرایط استفاده کنند، آنگاه بسیاری از مشکلات و معضلات براحتی حل میشد. سعی کنید تا جایی که میتوانید تجربه کسب کنید و سطح شغلی خود را بالا ببرید و اندکی از این اندوخته را رایگان به دیگران اختصاص دهید.

7. در شرایط اضطرار، منافع جمع را به منافع شخصی مقدم بدانید.

وقتی حادثه ای غیر مترقبه مانند سیل، زلزله و طوفان رخ میدهد، هم دل و متحد برای حمایت از دیگران بکوشید و بجای هجوم برای جمع آوری مواد غذایی و سایر مایحتاج، بکوشید تا منافع عموم به رفع نیازهای شخصی تان ارجحیت داشته باشد.

8. به فکر نسلهای بعد باشید.

سرزمین مادری شما فقط به شما تعلق ندارد، بلکه به نسلهایی که قرار است در آینده در آن زندگی کنند نیز متعلق است. یادتان باشد که پیشرفت و آبادانی مطالبه ای است که نسلهای آینده از شما خواهند داشت و منابع یک سرزمین امانتی است که باید بخوبی از آن مراقبت کنید تا به دست آیندگان برسد.

9. در برابر متجاوزان متحد شوید.

در دنیای امروز همیشه احتمال دارد کشوری یا گروهی به سرزمین شما تجاوز کنند. در این شرایط باید همه در برابر این تعدی متحد و همصدا برای دفاع از سرزمینشان به پا خیزند و تا بیرون راندن متجاوزان از پای ننشینند و از هیچ فداکاری دریغ نکنند. دفاع از سرزمین مادری، وظیفه و ادای دینی است که بر گردن همه است.

10. به سلامتی تان اهمیت بدهید.

یک سرزمین سالم نیاز به مردمانی سالم دارد. باید به سلامت جسم و فکرتان اهمیت دهید. سالم غذا بخورید و همیشه وقتی را برای ورزش کنار بگذارید. شادی را فراموش نکنید و مثبت بیاندیشید. استرس و افکار منفی را از خود دور کنید. هر روز بخندید و از غم و اندوه فاصله بگیرید. تفریح و مسافرت کنید. به موسیقی گوش دهید، به سینما، تئاتر، کنسرت و موزه بروید و ذهنتان را از ناامیدی و افسردگی خالی کنید.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:7 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستور کار مجلس قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۱۹۶ نماینده آغاز شد. این اولین جلسه مجلس پس از سه هفته تعطیلات است.

اولین دستور کار جلسه علنی امروز ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دوفوریتی اصلاح ماده ۹۵ قانون مدیریت خدمات کشوری (طرح ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان) است.

امروز نمایندگان همچنین دو نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی با انتخاب مجلس به عنوان ناظر در ستاد امر به معروف و نهی از منکر را در دستور کار دارند.

وکلای ملت امروز همچنین گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود را بررسی خواهند کرد.

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون انرژی در مورد طرح حمایت از صنعت برق کشور نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.

وکلای ملت امروز همچنین رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح یک فوریتی توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی را در دستور کار دارند.



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 9:4 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
اینترنت چه اجزایی دارد و مهم‌تر این که به چه کسی تعلق دارد؟ به سروری که از طریق آن وارد دنیای مجازی وب می‌شویم؟ به ما که کاربران آن هستیم؟

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اینترنت پدیده‌ای است که زندگی بدون آن برای بسیاری از انسان‌ها، دیگر غیرقابل تحمل و حتی غیرممکن است. همه ما بااینترنت سر و کار داریم.
 
اینترنت مجموعه‌ای جهانی از شبکه‌های بزرگ و کوچک است که به هم پیوسته‌اند و نام اینترنت (شبکه‌های در هم تنیده) از همین مجموعه گرفته شده است.

اینترنت کارش را سال 1969 با چهار هسته یا سیستم کامپیوتری میزبان شروع کرد اما امروز میلیون‌ها مورد از آنها در سراسر جهان وجود دارند.

مفاهیم و چطورهای دیجیتال / سیستم عامل چیست؟ / تاریخچه کامپیوتر / شرکت‌های فناوری جهان / فناوری‌های دیجیتال / نرم‌افزار / سخت افزار
البته این که گفته می‌شود اینترنت صاحب ندارد بدان معنا نیست که هیچ کس بر آن نظارت ندارد. یک موسسه غیرانتفاعی به نام انجمن اینترنت (Internet Society) که در سال 1992 تشکیل شده است مسئول نظارت بر  آن است و مراقب است که پروتکل‌ها و قوانینی که در مورد اینترنت تصویب شده‌اند، در سراسر جهان اجرا شوند.

آشنایی با آیکان
تسلسل شبکه‌ها

هر کامپیوتری که به اینترنت وصل است - از جمله کامپیوتری که با آن این گزارش را می‌خوانید- بخشی از یک شبکه است. شما که در خانه با یک مودم به یک موسسه ارائه دهنده سرویس‌های اینترنتی (ISP) وصل می‌شوید؛ در محل کار  بخشی از یک شبکه محلی هستید و بیشتر مواقع باز هم از طریق مودم به یک ISP  و از آن به اینترنت وصل می‌شوید و یا اینکه ...

به هر حال این که از چه طریق به اینترنت وصل شوید مهم نیست، مهم این است که با اتصال به اینترنت،  بخشی از دنیای شبکه‌ها می‌شوید. بسیاری از شرکت‌های ارتباطاتی بزرگ بک‌بُن‌های (ستون فقرات) اختصاصی خودشان را دارند که مناطق زیادی را به هم وصل می‌کنند.

معمولا این شرکت‌ها در هر منطقه یک نقطه حضور (POP) دارند. POP جایی است که کاربران محلی با استفاده از مودم و تلفن یا خطوط ارتباطی مشخصی به شبکه شرکت وصل می‌شوند. نکته جالب این است که در هیچ شبکه‌‌ای مرجع کنترل کننده‌ای وجود ندارد و به جای آن چند شبکه سطح بالا وجود دارند که از طریق نقاط دسترسی شبکه (NAP) به هم متصل می‌شوند.

نمونه شبکه‌ای

برای درک این پروسه به این مثال توجه کنید:
شرکت A یک ISP بزرگ است. این شرکت در هر شهر بزرگی یک نقطه حضور (POP) دارد. این POP ها قفسه‌های پر از مودم‌ هستند که مشتریان ISP با تلفن به آنها متصل می‌شوند. شرکت A خطوطی از  جنس فیبر نوری  را از شرکت مخابرات اجاره کرده است تا به وسیله آنها نقاط حضورش را به هم متصل کند.

حالاشرکت B را در نظر بگیرید. این شرکت از چند ISP کوچک‌تر تشکیل شده است و در هر شهر بزرگ ساختمان‌هایی دارد که ISPهای آن ماشین‌های ارائه دهنده خود را در آنها مستقر کرده‌اند. این شرکت آن قدر بزرگ است که خودش با استفاده از خطوط فیبر نوری خودش‌ ساختمان‌هایش را به هم متصل کرده است و در واقع ISP هایی که زیر نظر این شرکت کار می‌کنند از این طریق به هم وصل شده‌اند.

در این ساختار تمام مشتریان شرکت A می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند و تمام مشتریان شرکت B با هم در ارتباط هستند. اما هیچ کدام از مشتریان شرکت A نمی‌تواند با مشتریان شرکت B ارتباط داشته باشد.

برای رفع این مشکل دو شرکت توافق می‌کنند با NAPها در شهرهای مختلف ارتباط قرار کنند و انتقال داده‌ها بین مشتریان دو شرکت در شهر های مختلف از طریق نقاط دسترسی شبکه انجام می‌گیرد. تحت این شرایط تمام کامپیوترهایی که به اینترنت وصل می‌شوند با هم ارتباط خواهند داشت.

پلی برای انتقال اطلاعات
تمام این شبکه‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر به نقاط دسترسی شبکه، بک‌بُن‌ها (ستون فقرات) و روترها (راهبان) نیاز دارند. نکته جالب توجه در این پروسه این است که یک پیغام می‌تواند در کسری از ثانیه از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر برود و با عبور از شبکه‌های مختلف،  نیمی از جهان را بپیماید. اما این پیغام‌ها از کدام مسیر باید رفت و آمد کنند.

اینترنت چطور کار می کند؟

مشخص کردن این مسیرها به عهده روتر‌ها است. روتر‌ها (راهبان‌ها یا مسیریاب‌ها) مشخص می‌کنند که اطلاعات از کدام مسیر از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر بروند.

آنها در واقع کامپیوتر‌های حرفه‌ای و قدرتمندی هستند که پیغام‌های ما را می‌فرستند  و از طریق هزاران مسیری که تعریف شده است انتقال پیغام را سرعت می‌بخشند.

یک روتر (راهبان) دو وظیفه مجزا اما مرتبط با هم دارد:
    - تضمین می‌کند که اطلاعات به جایی که نباید بروند، نروند.
    - تضمین می‌کند که اطلاعات به مقصد مورد نظر برسد.

به دلیل انجام این کارها، روتر‌ها نقش بسیار موثری در نحوه ارتباط دو شبکه کامپیوتری ایفا می‌کنند. روتر‌ها دو شبکه را به هم متصل می‌کنند و  اطلاعات میان آن دو را رد و بدل می‌کنند. آنها همچنین از شبکه‌ها در برابر انتقال بی‌مورد اطلاعات محافظت می‌کنند. بدون توجه به تعداد شبکه‌ها،‌ طرز کار روتر‌ها  بدون تغییر باقی می‌ماند.

از آنجا که اینترنت از ده‌ها هزار شبکه مختلف تشکیل شده است، استفاده از روتر‌هادر آن ضروری است.

بک‌بُن‌ها
اولین بک‌بُن دنیا در سال 1987 توسط بنیاد ملی علم آمریکا (NFS) درست شد. این بک‌بُن که NSFNET نام داشت یک خط T1 بودکه 170 شبکه کوچک‌تر را به هم متصل می‌کرد و با سرعت انتقال 554/1 مگابایت در ثانیه کار می‌کرد. یک سال بعد NSF با همکاری IBM و MCI بک‌بُن T3 (چهل و پنج مگا بایت بر ثانیه) ایجاد کرد.

بک‌بُن‌ها معمولا شاهراه‌هایی از جنس فیبر نوری هستند. این شاهراه‌ها از چندین فیبر نوری در هم تنیده تشکیل شده‌اند تا ظرفیت انتقال داده‌هایشان بیشتر شود.
 این کابل‌ها با  علامت OC مشخص می‌شوند مانند: OC-3 ،OC-12 یا OC-48 . یک OC-3 توانایی انتقال 155 میلیون بایت را در ثانیه دارد در حالی که یک OC-48 می‌تواند 2488 میلیون بایت(488/2 گیگا بایت) را درثانیه انتقال دهد.

برای این که به سرعت بالای بک‌بُن‌های مدرن پی ببریم کافی است آنرا با مودم‌های معمولی 56K مقایسه کنیم که 56000 هزار بایت را در ثانیه منتقل می‌کنند.

امروزه شرکت‌های بسیاری وجود دارند که بک‌بُن‌های با ظرفیت بالای خود را دارند و به نقاط اتصال متفاوتی در سراسر جهان متصل‌اند. در این حالت هر  کاربر اینترنتی، بدون توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش و شرکتی که از آن برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند می‌تواند با هر کاربر دیگری در زمین به راحتی صحبت کند.

اینترنت موافقت‌نامه‌ای تو در تو و بسیار عظیم بین شرکت‌ها است تا به صورت مجانی با هم ارتباط برقرار کنند.

پروتکل اینترنتی: نشانی‌های IP
هر کامپیوتری در اینترنت یک شماره اختصاصی دارد که به آن نشانی IP می‌گویند.

IP علامت اختصاری پروتکل اینترنتی ‌است؛ زبانی که کامپیوترها به ‌وسیله آن با هم ارتباط برقرار می‌کنند. یک پروتکل، راه از پیش تعریف شده‌ای است که هرگاه کسی می‌خواهد از یک سرویس استفاده کند، از طریق آن وارد عمل می‌شود.

این «استفاده کننده» (کاربر) در این جا می‌تواند یک شخص حقیقی‌ و یا یک برنامه  مثل نرم افزارهای  استفاده کننده از اینترنت باشد.

یک IP معمولا بدین شکل است:

38.113.162.42

ما انسان‌ها برای اینکه این نشانی‌ها را راحت حفظ کنیم، آنها را به صورت بالا می نویسی (که البته این هم راحت نیست) اما کامپیوترها به صورت باینری یا با هم ارتباط برقرار می‌کنند‌ و نشانی IP بالا به زبان باینری بدین شکل است:

100110.111001.10100010.101010

به عدد چهار بخشی موجود در IP اوکتتز(اوکتتز از ریشه عدد هشت یونانی گرفته شده است) گفته می‌شود چون هر کدام از آنها در صورت تبدیل به فرم باینری (دو دوئی) هشت موقعیت دارند. اگر این موقعیت‌ها را به هم اضافه کنیم می‌شود 32 و دلیل این که به نشانی‌های IP اعداد 32 بایتی می‌گویند همین است.

چطور بیت و بایت کار می‌کند؟

از آن جا که هر کدام از این موقعیت‌ها در سیستم باینری می‌توانند دو حالت داشته باشند  (صفر یا یک)، تعداد نهایی حالات ترکیب آنها در اوکتتز، 232  یا  4,249,967,296تعداد منحصر به فرد است.

در ازای تقریبا 4.3 میلیارد ترکیب محتمل، اعداد خاصی به عنوان نشانی‌های ‌IP مشخص انتخاب شده‌اند.

برای نمونه، نشانی 0.0.0.0 برای شبکه‌های پیش‌فرض در نظر گرفته شده است و نشانی 255.255.255.255 برای broadcastها.

اوکتتز‌ها به جز جدا کردن اعداد کار دیگری هم دارند. از آنها برای ساخت کلاس‌هایی از IP ها استفاده می‌شود که می‌توانند در موارد خاص تجاری، دولتی و ... استفاده شوند.

 اوکتتز‌ها به دو بخش نت (Net) و هاست (Host) تقسیم می‌شوند.بخش نت همیشه اولین اوکتتز را در بر می‌گیرد و از آن برای یشناسایی شبکه‌ای که کامپیوتر به آن تعلق دارد استفاده می‌شود. هاست (که گاهی به آن Node هم گفته می‌شود) کامپیوترهای حقیقی را در شبکه مشخص می‌کند. بخش هاست همیشه آخرین اوکتتز را در بر می‌گیرد.

پروتکل اینترنت: سیستم نام دامنه
وقتی که اینترنت در دوران ابتدایی‌اش به سر می‌برد، از تعداد کمی کامپیوتر که بوسیله مودم‌ها و خطوط تلفن با هم در ارتباط بودند، تشکیل شده بود.

در آن زمان برای این که ارتباط بین دو کامپیوتر برقرار شود کاربران باید IP  کامپیوتری را که می‌خواستند با آن ارتباط برقرار کنند تهیه می‌کردند. برای نمونه نشانی IP یک کامپیوتر 216.27.22.162 بود و کاربر برای برقراری ارتباط با آن باید آن را تهیه می‌کرد. در اوایل این کار چندان سخت نبود اما با گسترش استفاده‌کنندگان اینترنت، تهیه IP دیگران دیگر غیر ممکن شد.

اولین راه‌حل یک تکست فایل ساده بود که توسط مرکز اطلاعات شبکه‌ها تهیه شد و نام‌ها را به نشانی‌های IP هدایت می‌کرد. به زودی این فایل به قدری کند و ناکارآمد شد که نمی‌شد آن را مدیریت کرد. در سال 1983، دانشگاه وییسکانسین سیستم نام‌ دامنه (DNS) را ابداع کرد که نام‌های تکست را به صورت خود‌کار به نشانی‌های IP  هدایت می‌کرد.

در این روش شما به جای این که IP یک سایت،‌ مثلا yjc.ir را حفظ کنید تنها  yjc.ir را حفظ می‌کنید.

URL ؛ مکان‌نمای یکسان منبع (نشانی سایت)

وقتی که شما از اینترنت استفاده می کنید یا یک میل می‌فرستید، از یک نام دامنه استفاده می‌کنید که این کار را برای شما انجام می‌دهد.

برای نمونه نشانی www.yjc.ir نام دامنه yjc.ir را در بر دارد. همین نام دامنه در example@.yjc.ir هم وجود دارد. هر بار که ما از یک نام دامنه استفاده می‌کنیم، از سرورهای نام‌های دامنه (DNS) استفاده می‌کنیم که نام‌های دامنه قابل خواندن برای انسان را به IPهای قابل فهم برای ماشین تبدیل می‌کند.

اینترنت چطور کار می کند؟

نام‌های دامنه سطح بالا که به آنها دامنه‌‌های سطح اول هم گفته می‌شود این‌ها هستند: .COM، .ORG ، .IR،  .NET ، .EDU و .GOV.

چند سایت معروف که از دامنه .COM استفاده می‌کنند این‌ها هستند:

• Google
• Yahoo
• Microsoft

هر نامی در دامنه سطح بالای COM. باید منحصر به فرد باشد. کلمه همیشگی سمت چپ مثل WWW، نام میزبان است که نام یک ماشین خاص (با یک IP خاص) را در یک دامنه مشخص می‌کند.

یک دامنه داده شده می‌تواند به صورت بالقوه نام میلیون‌ها هاست(میزبان) را تا زمانی که در آن منحصر به فرد هستند در بر بگیرد.

سرور نام‌ ‌ای دامنه (DNS)، درخواست‌ها را از برنامه‌ها و دیگر سرورهای نام‌ دریافت می‌کنند تا نام‌های دامنه را به نشانی‌های IP تبدیل کنند.

وقتی که یک درخواست به سرور نام‌دامنه وارد می‌شود، سرور یکی از چهار کار زیر را بر روی آن انجام می‌دهد:

1- با یک نشانی IP به آن جواب می‌دهد چون نشانی IP دامنه درخواست شده را می‌داند.
2- با دیگر سرور‌های سیسم نام‌ دامنه تماس می‌گیرد و سعی می‌کند نشانی IP نام درخواست شده را پیدا کند. البته سرور شاید چندین بار این کار را انجام دهد.
3- امکان دارد بگوید: من نشانی IP دامنه‌ای که شما خواسته‌اید ندارم اما نشانیIP سرور دیگری را به شما می‌دهم که نشانی‌های بیشتری از من می‌داند.
4- یک پیغام ارور(Error) می‌فرستد، چون دامنه درخواست شده یا وجود ندارد یا دیگر اعتبار ندارد.

برای درک این پروسه بهتر است به این نمونه توجه کنید:

فرض کنید شما نشانی yjc.ir را در مرورگر خود تایپ می‌کنید. مرورگر برای یافتن نشانی IP به یک سرور نام‌ دامنه(DNS) مراجعه می‌کند. این سرور هم جستجو را با تماس با یکی از روت سرور‌ها(سرورهای اصلی)  آغاز می‌کند.

روت سروها نشانی‌های IP تمام DNS سرورها را که با دامنه‌‌های سطح بالا (.COM ،.NET ،.IR  و... ) کار می‌کنند دارند. سرور DNS شما از روت‌ سرور  www.yjc.ir را می‌خواهد. اگر روت سرور این IP را نداشته باشد می‌گوید:

«من IP درخواست شما (www.yjc.ir) را ندارم اما IP سرور دامنه‌‌های .IR را به شما می‌دهم».

آن وقت سرور نام دامنه شما، یک درخواست به سرور  دی‌ان‌اس‌ .IR می‌فرستد و از آن می‌پرسد که آیا نشانی IP برای www.yjc.ir  می‌شناسد یا نه. سرور DNS دامنه‌های IR، نشانی‌های IP سرور نامی را که با دامنه www.yjc.ir در ارتباط‌ هستند می‌شناسند، به همین خاطر درخواست شما را به آنها ارجاع می‌دهد.

سرور نام شما سپس به سرور دی‌ان‌اسwww.yjc.ir مراجعه می‌کند و می‌پرسد که آیا این سرور DNS ، نشانی IP  www.yjc.ir را می‌شناسد یا نه.

این سرور قطعا نشانی IP مورد درخواست ما را دارد بنابر این آن‌را به سرور DNS ما می‌‌دهد. این سرور هم آن را به مرورگر ما می‌دهد و مرورگر برای دریافت یک صفحه وب از www.yjc.ir به سرور مراجعه می‌کند.

یکی از کلیدهای موفقیت در  انجام چنین کاری افزونگی تکرار و فراوانی است. در هر سطح چندین سرور DNS وجود دارد و هر گاه یک درخواست به جواب نرسد چندین سرور دیگر برای رسیدن به جواب وجود دارد. کلید دیگر  cashing است.

وقتی که یک سرور DNS یک درخواست را به جواب می‌رساند، نشانی IP دریافت شده را ذخیره می‌کند. و وقتی که یک درخواست دامنه .IR  را به یک روت سرور ارجاع می‌دهد، نشانی IP سروری را که IP دامنه‌های .IR را دارد ذخیره می‌کند تا دفعه بعد که دوباره درخواستی برای نشانیIP دامنه .IR دریافت کرد بدون واسطه روت سرور به همین سرور DNS مراجعه کند.

سرور DNS این کار را می‌تواند برای هر درخواست انجام دهد و cashing به آن این اجازه را می‌دهد که از جستجو‌های بی‌مورد دست بردارد.
سرورهای DNS روزانه به میلیاردها درخواست پاسخ می‌دهند و وجود آنها برای عملکرد روان اینترنت بسیار ضروری است.

این حقیقت که این مراکز اطلاعاتی بسیار گسترده و پراکنده به این خوبی و البته به دور از چشم ما کار می‌کنند، گواه طراحی بی‌نظیر آنهاست.

کلاینت‌ها و سرورها

سرورها دسترسی یه اینترنت را برای ما میسر می‌کنند. تمام ماشین‌های موجود در اینترنت یا سرور هستند یا کلاینت. سرورها دستگاه هایی هستند که به دیگر ماشین‌ها سرویس ارائه می‌دهند و ماشین‌هایی که از آنها برای برقراری ارتباط با سرورها استفاده می‌شود کلاینت هستند.

در فضای اینترنت، این سرور‌های وب،‌ سرورهای ایمیل، سرورهای FTP و دیگر سرورها هستند که نیازهای ما برای ایجاد ارتباط  را برطرف می‌کند.
وقتی که شما می‌خواهید بهwww.yjc.ir متصل می‌شوید تا یک صفحه را بخوانید، از یک کلاینت (کامپیوتری که پشت آن نشسته‌اید) استفاده می ‌کنید.

در واقع ابتدا به سرور وبwww.yjc.ir دسترسی پیدا می‌کنید؛ ماشین سرور صفحه‌ای را که شما درخواست کرده‌اید پیدا می‌کند و برایتان می‌فرستد. کلاینت‌هایی هم که به یک ماشین سرور متصل می‌شوند همین کار را با یک منظور مشخص انجام می‌هند؛ یعنی درخواست‌هایشان را به یک نرم افزار مشخص سرور که در یک ماشین سرور فعال است هدایت می‌کنند.

هر سرور یک نشانی IP ثابت دارد که به ندرت تغییر پیدا می‌کند. در مقابل یک کامپیوتر خانگی که از طریق مودم شماره‌گیری می‌کند هر بار که به ISP متصل می‌شود یک نشانی IP دریافت می‌کند. 
این IP تا هنگامی که شما به اینترنت وصل هستید منحصراً در  اختیار شماست اما هر بار که به یک ISP متصل شوید، یک IP  جدید دریافت خواهید کرد. بدین ترتیب ISP  به جای این که هر مشتری را با یک IP بشناسد، هر مودم را با یک IP می‌شناسد.

پورت‌ها

وقتی‌ که یک کلاینت به وسیله یک پورت به یک سرویس متصل می‌شود، از یک پروتکل مشخص استفاده می‌کند. پروتکل‌ها معمولاً به صورت تکست هستند و به سادگی تعریف می‌کنند که چگونه کلاینت‌ها و سرورها با هم ارتباط برقرار می‌کنند. هر وب سرور در اینترنت پروتکل انتقال تکست‌های هایپر (HTTP) را می‌شناسد.

اجزایی که طرز کارشان در این گزارش معرفی شدند (شبکه‌ها، روتر‌ها [راهبان‌ها]، نقاط دسترسی شبکه[NAP]، سیستم نام‌‌های دامنه[DNS] و سرورهای پرقدرت)، جیزهایی هستند که ما برای دسترسی به اینترنت به آنها نیاز داریم.

نکته جالب در مورد آنها این است که این سیستم‌های عریض و طویل دسترسی ما به اینترنت را تنها در چند میلیونیوم ثانیه امکان‌پذیر می‌کنند. 
این اجزا در دنیای مدرن بسیار مهم هستند چرا که بدون آنها دسترسی به اینترنت ممکن نیست و دنیای بدون اینترنت هم برای بسیاری از ما معنایی ندارد.


تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 8:58 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
والدین همیشه تلاش می‌کنند، فرزندانشان را از آسیب‌های روحی، روانی و جسمی مصون نگه دارند. به همین علت، شایعاتی مانند این که اینترنت فرزندان دلبندشان را در معرض سوءاستفاده قرار می‌دهد، همیشه برایشان نگران‌کننده بوده است.

در طول یک دهه گذشته، شایعات خنده‌‌داری درباره اینترنت از طریق هرزنامه‌ها (اسپم‌ها) و شبکه‌های پیام‌رسان به هزاران نفر در سراسر جهان ارسال شده است. ‌در یک مورد از این هرزنامه‌های دروغین آمده بود، اگر آن را به مخاطب دیگری ارسال کنید، مبلغ ۲۴۵ دلار از بیل گیتس جایزه دریافت خواهید کرد!

هرزنامه دیگری حاوی این پیام بود که نیمه شب ۳۱ مارس، اینترنت به مدت یک روز کامل برای پاکسازی سالانه قطع خواهد شد. مسخره‌ترین این هرزنامه‌ها ادعا می‌کرد مایکروسافت در حال ساخت نوعی توالت قابل حمل است که به اینترنت متصل می‌شود. اینها فقط چند نمونه از هزاران شایعاتی است که تا امروز دست به دست شده است.

اندکی هوشمندی کافی است تا فریب این ادعاهای پوچ را نخورید، اما پرسش این است که چرا اینترنت اسباب شایعه‌پردازی شده است؟ شاید علت این باشد که اینترنت در مدت کوتاهی، زندگی بشر را به کلی تغییر داده است؛ حال آن که بسیاری از ما هنوز بدرستی نمی‌دانیم این فناوری فراگیر چگونه کار می‌کند. همین ناوارد بودن کافی است تا این موضوع اسباب شایعه‌پردازی شود. در ادامه، پنج شایعه‌ای را که پیرامون این فناوری پرطرفدار مطرح می‌شود، با یکدیگر مرور می‌کنیم.

 

اَل‌گور مخترع اینترنت است

 

شایعه در شایعه! دروغ اول این که اَل‌گور مخترع اینترنت نیست و دروغ دوم این که اَل‌گور اصلا چیزی اختراع نکرده است! 19 اسفند 1387، اَل‌گور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، طی مصاحبه‌ای با سی.‌ان.‌ان اعلام کرد در دوران کارش در کنگره ایالات متحده آمریکا توانسته علاوه بر راه‌اندازی سرویس اینترنت به رشد اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و تقویت سیستم آموزشی کشور کمک کند. مدافعان وفادار اَل‌گور ادعا می‌کنند او به هیچ وجه نمی‌خواسته اختراع اینترنت را به نام خودش ثبت کند، اما منتقدان زیادی با حمله به اَل‌گور ادعاهای او را اغراق آمیز توصیف کردند. دو روز پس از مصاحبه، دِکلان مَک کولاف، روزنامه‌نگار وایردنیوز طی مقاله‌ای صحبت‌های اغراق‌آمیز اَل‌گور را مورد سرزنش قرار داد. در تیتر این مقاله به استهزا آمده بود، اَل‌گور مخترع اینترنت است. این ماجرا بسرعت در همه جا نقل شد در حالی که اَل‌گور هرگز این عبارت را که مخترع اینترنت است، به کار نبرده بود. مخترعان اصلی اینترنت، وینت سِرف و رابرت کان هستند و اَل‌گور فقط عبارت شاهراه اطلاعات را بر سر زبان‌ها انداخت و از تصویب قانون اینترنت پرسرعت حمایت کرد.

 

اینترنت، کمینگاه مجرمان خطرناک است

 

والدین همیشه تلاش می‌کنند، فرزندانشان را از آسیب‌های روحی، روانی و جسمی مصون نگه دارند. به همین علت، شایعاتی مانند این که اینترنت فرزندان دلبندشان را در معرض سوءاستفاده قرار می‌دهد، همیشه برایشان نگران‌کننده بوده است. براساس گزارش اخیر مرکز تحقیقات جرایم علیه کودکان در دانشگاه نیوهمپشایر، اینترنت آن طور که تصور می‌شود کمینگاه مجرمان خطرناک نیست. واقعیت این است که اینترنت فقط یک ابزار جدید برای یک معضل قدیمی است؛ زیرا سوءاستفاده‌کنندگان ‌ محدود به عصر اینترنت نمی‌شوند و در گذشته نیز وجود داشته‌اند. تفاوت فقط در این است که در عصر پیش از اینترنت به راهکارهای دیگری متوسل می‌شدند.

 

کارشناسان معتقدند والدین نباید فرزندانشان را از جستجو در اینترنت منع کنند. در عوض به والدین توصیه می‌شود فرزندانشان را از پیامد روابط اینترنتی ناسالم آگاه کنند. مدارس و سایر نهادهای مسئول نیز موظفند با شناسایی کودکان و نوجوانانی که به علت مشکلات خانوادگی، مصرف مواد مخدر و طرد شدن، مستعد رفتارهای پرخطر هستند، آنها را از دام سوءاستفاده‌گران نجات دهند.

 

خدمات‌دهندگان اینترنتی به اطلاعات شما دسترسی دارند

 

مراکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی، امکان اتصال کاربران را به شبکه جهانی اینترنت فراهم می‌کنند. هر صفحه‌ای را که باز می‌کنید و هر پیامی را که از طریق ایمیل می‌فرستید، ابتدا باید از روترهای این مراکز عبور کند. شاید به نظر برسد مراکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی می‌توانند تمام اطلاعاتی را که از سیستم‌های آنها گذر می‌کند، اسکن و ذخیره کنند. واقعیت این است که قابلیت فوق امکان‌پذیر است، اما اگر قرار باشد این مراکز، تمام اطلاعاتی را که به سیستم‌هایشان وارد می‌شود ذخیره کنند، هزینه‌های هنگفتی برای آنها در پی خواهد داشت و خوشبختانه هیچ یک از آنها دلیلی برای پرداخت چنین هزینه‌هایی نمی‌بینند.

 

مراکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در ایالات متحده آمریکا به طور معمول، تاریخچه گشت و گذار اینترنتی و محتوای ایمیل‌های کاربران را ذخیره نمی‌کنند. علاوه بر این که ذخیره‌سازی تمام این اطلاعات مقرون‌به‌صرفه نیست، این عمل نقض حریم خصوصی محسوب می‌شود و نهادهای آزادی‌های مدنی با آن مقابله خواهند کرد، اما این مراکز موظفند در صورت دستور پلیس امنیت اطلاعات، کاربرانی را که مشکوک به اعمال تروریستی یا سوءاستفاده ‌ از کودکان هستند، ردیابی کنند. در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مراکز ارائه‌دهنده خدمات اینترنت براساس مقررات کمیسیون اروپا ناگزیرند اطلاعاتی نظیر این که کاربران به چه کسانی و در چه زمانی ایمیل ارسال می‌کنند، به مدت دو سال برای تحقیقات جنایی ذخیره کنند، اما ذخیره محتوای پیام‌های رد و بدل شده همچنان غیرقانونی است.

 

تمام اطلاعات موجود در اینترنت صحیح و معتبر است

 

اینترنت صنعت نشر و رسانه را متحول کرده است. در عصر حاضر، هر کس به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند افکار و عقاید خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. بتازگی شرکت گوگل تعداد صفحات وب را بیش از سه تریلیون اعلام کرده است. این حجم عظیم صفحات مختلف به این علت است که هر کاربر می‌تواند یک وبگاه اختصاصی ثبت کند. از این رو تصور عموم بر این است که به هیچ طریقی، نمی‌توان از صحت و اعتبار اطلاعات به اشتراک گذاشته اطمینان حاصل کرد، اما واقعیت این است که با به کار گرفتن مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های ساده می‌توانید صحت و اعتبار این اطلاعات را ارزیابی کنید.

 

قبل از هر چیز توصیه می‌شود نشانی صفحه مورد نظر را چک کنید و ببینید سه حرف پایانی آن کدام است: gov. یا edu. ؟ gov. نشانگر وبگاه‌های دولتی و edu. نشانگر وبگاه‌های وابسته به مراکز آموزشی است. در مرحله بعد ببینید آیا نشانی اینترنتی حاوی اسم شخص یا اشخاص است؟ بنابراین فقط با داشتن یک نشانی می‌توانید تا حدی از اعتبار منبع اطلاعات مطلع شوید. اگر محتوای مورد نظر یک مقاله است، به دنبال نام نویسنده و تاریخ انتشار مقاله بگردید. چنانچه نام نویسنده ذکر شده بود، توصیه می‌شود نام او را جست و جو و درباره تجربیات و تخصص او اطلاعات جمع‌آوری کنید. چنانچه وبگاه مورد نظر مربوط به روزنامه، مجله یا یک برنامه تلویزیونی است، ابتدا باید قسمتی را که معمولا با عبارت «درباره ما» یا عبارات مشابه دیگر مشخص شده، مطالعه و سعی کنید از جهتگیری‌ و منافع تجاری نشریه یا برنامه مورد نظر مطلع شوید. کارشناسان معتقدند، کاربران باید به اطلاعات اینترنتی با تردید نگاه کنند و در درجه اول، صحت و اعتبار آنها را مورد ارزیابی قرار دهند. به عبارت دیگر، برای هر گونه اطلاعاتی که در اینترنت می‌خوانید، به دنبال منبع موثق باشید.

 

اینترنت، فرصتی برای ثروتمند شدن است

 

شاید در گشت و گذار اینترنتی به تبلیغاتی نظیر این که چگونه روزانه ۵۰ هزار دلار از طریق مشاغل اینترنتی سود کنیم، برخورد کرده باشید. گاهی هرزنامه‌هایی با این عنوان که میلیونرها چگونه از طریق اینترنت تجارت می‌کنند، به هزاران کاربر ارسال می‌شود. اگر از آن دسته کاربرانی هستید که این شایعات را باور می‌کنید، لابد اینترنت را معدن طلایی می‌بینید که شما فقط باید استخراجش کنید!

 

از دید کسب و کار، به این علت که میلیون‌ها کاربر روزانه از اینترنت استفاده می‌کنند، این فناوری می‌تواند اسباب درآمدزایی شود. میلیون‌ها کاربر یعنی میلیون‌ها مشتری که اگر هوشمندانه عمل کنید، می‌توانید درصد فروش محصولات و خدمات خود را افزایش دهید، اما این احتمال هم وجود دارد که کاربران به خرید محصول یا استفاده از خدمات شما جذب نشوند. بازاریابی آنلاین شغلی نیست که به علت وجود مشتریان زیاد، موفقیت کاربران در آن تضمین شده باشد. این حرفه مستلزم تبلیغات پرهزینه است، اما آنچه ممکن است محصول یا خدمات شما را با شکست مواجه کند، این واقعیت است که شاید میلیون‌ها کاربر از صفحه شما بازدید کنند، اما مشتری واقعی نباشند و نخواهند بابت محصول یا خدمات شما هزینه کنند. به عبارت دیگر، هیچ راهکار تضمین‌شده‌ای برای موفقیت در کسب و کار آنلاین وجود ندارد. مهم‌ترین اصل در هر نوع کسب و کاری در درجه اول، کیفیت محصول و خدمات عرضه شده است. صاحبان مشاغل، ضمن رعایت این اصل باید بکوشند با کارکنان، شرکای کاری و مشتریان رفتار مناسبی پیش بگیرند تا نه‌تنها رضایت همگان جلب شود بلکه منافع شغلی و مالی آنها نیز به خطر نیفتد.

منبع: جام جم



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 8:44 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

کار برگ تعیین میزان افزایش  حق شغل رتبه بندی

فایل مربوط به محاسبه رتبه بندی توسط یکی از همکاران پرتلاش برای استفاده کاربران محترم این وبلاگ طراحی شده است.

جهت مشاهده به لینک زیر مراجعه نمایید.
لینک دانلود



تاريخ : دو شنبه 30 شهريور 1394برچسب:, | 1:9 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

طرح یک روز بدون کیف و کتاب دانش آموزان در مدرسه همچون سال گذشته و بدون هیچ تغییری در سال جدید در روزهای پنجشنبه اجرا می شود. به نقل از ایرنا:از سال 89 وزیر وقت آموزش و پرورش پیشنهاد تعطیلی مدارس را با هدف اینکه دانش آموزان یک روز را با والدین خود و در کنار آنان بیشتر سپری کنند، مطرح و این موضوع با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش از سال تحصیلی 90 نخست با تعطیلی مدارس ابتدایی و در مرحله بعدی با تعطیلی تمامی مقاطع تحصیلی در روزهای پنجشنبه همراه شد.
محمد فاضل مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفت و گو با ایرنا درباره بازگشایی پنجشنبه های مدارس در سال تحصیلی جدید 95 - 94 گفت: امسال نیز همان دو هزار و 150 مدرسه ای که سال گذشته در طرح آزمایشی بازگشایی مدارس در روزهای پنجشنبه مشارکت کردند، همچنان این طرح را اجرا می کنند.
وی افزود: هنوز در ارزیابی نهایی در خصوص اجرای طرح یک روز بدون کیف و کتاب به نتیجه نرسیده ایم.
مشاور وزیر با عنوان این مطلب که سیاست آموزش و پرورش دادن اختیار به مدیران مدرسه است، ادامه داد: اجرای این سیاست موجب می شود تا مدیران با مشورت اولیای مدرسه تشخیص دهند آیا مدرسه پنجشنبه ها باز باشد یا خیر و چه فعالیت هایی انجام شود که اجرای این سیاست یکی از آرزوهای وزیر آموزش و پرورش نیز است.

**اجرای تعطیلی پنجشنبه ها در شش هزار مدرسه
معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: تنها مشکل این طرح تامین اعتبارات لازم برای اجرای آن است.
حمیدرضا کفاش اظهارداشت: گزارش نهایی در این خصوص به وزیر آموزش و پرورش ارایه شده و درخواست کردیم این طرح با افزایش سه برابری در سطح شش هزار مدرسه برگزار شود مشروط به اینکه اعتبار لازم در ابتدای اجرای طرح به مدارس تزریق شود.

**اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه ها از سال 91 در تمام مدارس
این طرح که از سال 89 مطرح و در سال 90 تنها در مقطع ابتدایی و به طور آزمایشی به مورد اجرا گذاشته شد ، در پایان سال ، آموزش و پرورش در دولت دهم اعلام کرد به دلیل استقبال خانواده ها این طرح در مهر ماه 91 در تمام دبستان های کشور به صورت سراسری اجرا شود. همچنین در تعدادی از مدارس راهنمایی و متوسطه نیز که یک نوبته بودند و امکان تعطیلی پنجشنبه مدارس را داشتند، این طرح اجرا شد.

** تعطیلی پنجشنبه های مدارس نتیجه مثبت نداشت
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع تعطیلی پنجشنبه مدارس در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: موضوع را باید تفکیک کرد ؛ مساله موظف معلمان یک موضوع قانونی است و تفاوتی بین دوره ها نیست و باید این موضوع را تنظیم کنیم که این وظایف چگونه باشد.
حمید رضا کفاش با بیان اینکه دولت در صدد اضافه کردن بار به دوش معلمان نیست، خاطرنشان کرد: در مصوبه یاد شده تعطیلی وجود ندارد و مساله شخصی بوده است و در ساماندهی مساله آموزش تصویب و ابلاغ شده است.
وی با اشاره به ساعات برنامه هفتگی مدارس تصریح کرد: برنامه هفتگی مدارس در 25 جلسه آموزشی و در 5روز اول هفته ساماندهی می شود؛ بر این اساس دانش آموزان اول و دوم دبستان 45 دقیقه در کلاس حضور دارند و دانش آموزان سوم، چهار و پنجم دبستان 50 دقیقه در کلاس حضور دارند.
کفاش ادامه داد: پس از جلسه آموزش دانش آموزان اول و دوم دبستان 20 دقیقه و دانش آموزان سوم، چهارم و پنجم دبستان 15 دقیقه زمان استراحت در اختیار خواهند داشت؛ همچنین 15 دقیقه زمان بندی برای شروع کلاس های درس و 20 دقیقه برای اقامه نماز جماعت در نظر گرفته شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مصوبه طرح تعطیلی پنجشنبه های مدارس تصریح کرد: مدارس ابتدایی می توانند روز پنجشنبه برای فعالیت های مکمل و فوق برنامه و همچنین شرکت معلمان در کلاس های ضمن خدمت دایر باشند.
وی با بیان اینکه موضوع تعطیلی در آموزش و پرورش سابقه دارد ، گفت: یک بار این موضوع برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 79ـ 78 برای تعطیلی پنجشنبه مدارس اتفاق افتاد که پژوهشکده کودکان استثنایی مسوول طرح بود و در گزارش آمده است که این طرح باعث پیشرفت دانش آموزان نمی شود وعملکرد اردویی مدرسه هم پیشرفت نداشته و کادر مدرسه تقاضای یک روز را دارند و اولیا هم به دلیل پنجشنبه های مدارس مشکل داشته اند و در نهایت این طرح ابهام داشته و در نهایت متوقف شد.
کفاش گفت: گزارش یادشده توسط مرکز پژوهش های مجلس در سال 92 به مجلس ارایه شد و تعطیلی نه در قانون است و نه نتیجه مثبت داشت.

**وزیر اسبق آموزش و پرورش: تعطیلی پنجشنبه قانونی است
رییس کمیسیون سبک زندگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: تعطیلی پنجشنبه های مدارس تصمیمی مشروع و قانونی است.
علیرضاعلی احمدی گفت: این طرح توسط مرجع مربوطه یعنی شورای عالی آموزش و پرورش اتخاذ شد.
وی افزود: زمانی که این تصمیم گرفته شد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم پس از بررسی رضایت خود را جهت به اجرا در آمدن این تصمیم اعلام کرد.
رییس کمیسیون سبک زندگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصمیم اتخاذ شده را دارای مقبولیت نسبی دانست و افزود: بدون شک تعطیلی پنجشنبه های مدارس برای همکاران در آموزش و پرورش به ویژه معلمان پایه ابتدایی ثمرات زیادی دارد.
علی احمدی تصریح کرد: معلمان مقاطع راهنمایی و دبیرستان هم فرصت بیشتری را برای تصمیم گیری ساعات باقی مانده دارند.
وی تعطیلی پنجشنبه های مدارس را مورد قبول مدیران دانست و گفت: مدیران مدارس باید از این تصمیم راضی باشند چرا که فرصت بیشتری برای انجام فعالیت های خود دارند.
علی احمدی گفت: اکثر خانواده ها از تعطیلی پنجشنبه های مدارس استقبال می کنند مگر خانواده هایی که پدر و مادر به هر دلیلی نمی توانند روز پنجشنبه در مدرسه باشند.

**پنجشنبه های سال تحصیلی 95- 94 ، تعطیلی مدارس همانند سال قبل
با روی کار آمدن دولت یازدهم، علی اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش خبر از لغو تعطیلی پنجشنبه ها و جایگزینی روز بدون کیف و کتاب دانش آموزان در مدرسه داد.
سال گذشته طرح طرح بدون کیف و کتاب در 2 هزار و 151 مدرسه ابتدایی به صورت پایلوت اجرا شد و در سال جدید تحصیلی 95 - 94 نیز اینگونه خواهد بود.



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 23:35 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری فارس: ماجرای «خارج شدن نیروهای بازنشسته از آموزش و پرورش» تشریح شدمعاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، ماجرای مصوبه جدید مجلس و احتمال خارج شدن نیروهای بازنشسته از آموزش و پرورش را تشریح کرد.

به نقل از فارس:علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص موضوع نیروی انسانی آموزش و پرورش و احتمال کمبود نیرو در سال تحصیلی جدید با اجرای «مصوبه عدم به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی»، اظهار داشت: اکنون در انتظار اقدام مجلس درباره این مصوبه هستیم که اگر به شورای نگهبان ارائه شود باید ببینیم نظر این شورا در خصوص مصوبه مجلس درباره بازنشستگان چه خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که «اگر این مصوبه در شورای نگهبان تصویب شود، آیا باید حدود 30 هزار نفر از آموزش و پرورش خارج شوند؟»، گفت: این موضوع اصلاً بحث آموزش و پرورش نیست و موضوع کل کشور است زیرا آموزش عالی، مجلس، قوه قضائیه و به طور کلی تمام قوا را در بر می‌گیرد.

زرافشان با بیان اینکه اگر این مصوبه در شورای نگهبان تصویب شود، با مشکل مواجه می‌شویم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از ابتدای سال، ساماندهی نیروی انسانی را با فرض استفاده از این افراد انجام داده‌ایم، منتظر هستیم که آیا مجلس این مصوبه را ارسال می‌کند یا اینکه در نظر دارند برای سال آینده در نظر بگیرند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر این مصوبه تصویب شود باید خیلی سریع بازنگری در ساماندهی داشته باشیم و نیروهایی را جایگزین کنیم و اگر این مصوبه تصویب نشود خوشبختانه مشکل خاصی برای سال تحصیلی جدید نخواهیم داشت.

 



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 23:34 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری پانا+مشاورمعاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مشخصات تک کارت سرمایه فرهنگیان در قالب تجمیع خدمات رفاهی معلمان را اعلام کرد.

به نقل از پانا:حسین روحی اظهار داشت: از طریق تک کارت سرمایه فرهنگیان  و با استفاده از روش های نوین ، نیازهای همکاران فرهنگی در انتخاب یک سامانه جهت تجمیع و یکپارچه سازی خدمات متنوع رفاهی  بر آورده می شود.

در این طرح کلیه پرسنل ، کارت الکترونیکی ویژه ای را دریافت می کنند که بواسطه آن می توانند در قالب سیاست های انگیزشی و یا خدمات رفاهی طراحی شده از طرف وزارت آموزش و پرورش ، از خدمات و تسهیلات متنوعی بهره مند شوند.

مشاورمعاون توسعه مدیریت و پشتیبانی با اشاره به سرویس های متنوع تک کارت سرمایه فرهنگیان افزود:  این کارت قابلیت استفاده به عنوان کارت پرسنلی، کارت بانکی، کارت ورود و خروج، کارت خرید اقساطی ، کارت استفاده از مراکز رفاهی و درمانی را دارا است.
مراسم رونمایی از تک کارت سرمایه فرهنگیان فردا دوشنبه 30/6/94 با حضور مسئولین وزارت آموزش و بانک سرمایه انجام خواهد شد.

 



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 23:33 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معلمان از بخشنامه سازمان مدیریت مبنی بر ممانعت از ادامه تحصیل مستثنی شوندعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به بخشنامه اخیر سازمان مدیریت مبنی بر ممانعت از ادامه تحصیل کارمندان دولت در بیش از یک مقطع تحصیلی، تصریح کرد: معلمان نیز مشمول این بخشنامه شدند در حالی که باید برای آنها استثنا قائل شد.

به نقل از خبرگزاری خانه ملت:ابوالقاسم خسروی سهل‌آبادی در تشریح دستور کار امروز یکشنبه (29 شهریور) کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: کمیسیون امروز به بررسی مصوبه مجلس درباره مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی پرداخت که بر اساس این مصوبه افراد مذکور باید به صورت حق‌التدریس به کار گرفته شوند که متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدام موثر و جامعی صورت نگرفته است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امروز نشستی مشترک برای تعیین تکلیف وضعیت حق‌التدریسی مربیان پیش دبستانی با حضور بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد که در این جلسه وی وعده داد تا هرچه سریع‌تر به این وضعیت رسیدگی شود تا برابر مصوبه مجلس هرزمان که نیاز به حضور این نیروها در آموزش و پرورش بود از آنها استفاده شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه استفاده از نیروهای بسته حمایتی نیز در کمیسیون آموزش و تحقیقات مورد بررسی واقع شد، تصریح کرد: در بودجه سال 94 ، مجلس به کارگیری آنها را ممنوع کرده اما در برخی شهرستان‌ها از این نیروها استفاده می‌شود که باید تجدیدنظری صورت گیرد.

وی یادآورشد: بررسی استفاده از نیروهای بازنشسته نیز در دستور کار کمیسیون واقع شد که با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان، به نظر می‌رسد استفاده از این افراد در آموزش و پرورش مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

خسروی سهل‌آبادی، تاکید کرد: اخیرا بخشنامه‌ای از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد  اینکه کارمندان دولت بیش از یک مقطع تحصیلی حق ادامه تحصیل ندارند صادر شد که  معلمان نیز مشمول این بخشنامه شدند؛ حال نظر کمیسیون آن است که معلمان نباید در ردیف کارمند معمولی ادرات محسوب شود و باید این بخشنامه برای معلمان استثنا قایل شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ همچنین به بعضی از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور که تعدادشان به 360 نفر می‌رسد نامه‌ای ارسال شده که بر اساس آن، این افراد شرایط عضویت هیات علمی دانشگاه را ندارند و به نظر می‌رسد افرادی که در هیات علمی جذب دانشگاه هستند حالا این نوع برخوردها بوی مسایل سیاسی را می دهد که باید این مهم مورد توجه واقع شده تا حق آنها ضایع نشود.



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 23:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 

میوه‌ها از جمله مهم‌ترین گروه‌های غذایی در هرم راهنمای غذایی می‌باشند که سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند و مصرف مداوم آن‌ها سلامتی و تندرستی را برای افراد جامعه به همراه دارد؛ اما گاهی همین میوه‌ها دارای اجزایی هستند که درعین‌حال که به نظر، خوراکی می‌آیند اما سمی و مضر می‌باشند. در زیر چند مورد از این اجزای سمی را به شما معرفی می‌کنیم:

 هسته زردآلو

زردآلو منبع عالی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و به سلامتی چشم‌ها، پوست، مو، دهان و … کمک می‌کند و به بدن برای مبارزه با عفونت‌ها یاری می‌رساند. این میوه به صورت خشک‌شده، کمپوت و تازه مصرف می‌شود. هسته آن دارای آمیگدالین است این ماده وقتی در مقادیر زیاد مصرف شود سمی می‌باشد. اگرچه زردآلو به عنوان یک مکمل طبیعی شناخته می‌شود اما مصرف بیش از حد هسته آن مضر است. بیش از 1-2 عدد از این هسته‌ها را در طی روز مصرف نکنید؛ زیرا مشکلات معدی و تهوع ایجاد خواهد کرد و مصرف مقادیر بسیار زیاد آمیگدالین، کشنده است.

 هسته آلو

آلو ظاهر جذابی دارد. محدود از چربی است و سرشار از ویتامین A و ویتامین C می‌باشد. آلو به صورت خام، مربا، ترشی، لواشک و … استفاده می‌شود؛ اما هسته آن کاملا بی‌خطر نمی‌باشد؛ بالأخص وقتی برای تهیه آلوچه و لواشک از آن استفاده می‌شود، ممکن است دانه‌های آن در ماده غذایی وارد شوند و حالت سمی ایجاد کنند. دانه آلو دارای گلیکوزیدهای سیانوژنیک است که در بدن به مواد سمی و خطرناکی تبدیل می‌شود. بدن مقادیر اندکی از سیانید را می‌تواند پاکسازی کند، اما مقادیر فراوانی از آن خطرناک است و بدن توانایی از بین بردن آن را ندارد. مخصوصاً در کودکان بسیار مواظب باشید که هسته‌ی ‌این میوه را در دهانشان نگه ندارند.

 دانه گلابی

گلابی میوه‌ای زنگوله‌ای شکل است که در محدوده رنگ‌های سبز، زرد، قهوه‌ای، قرمز و یا ترکیبی از این رنگ‌ها وجود دارد. این میوه زیبا سرشار از پتاسیم، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشد. بیش از 30 گونه گلابی در جهان وجود دارد و به صورت پخته، کمپوت شده یا خام مصرف می‌شود. دانه گلابی برای انسان خطرناک است. دانه به نیز مانند دانه گلابی در همین دسته قرار می‌گیرد و میوه به بهتر است به صورت پخته مصرف شود وگرنه خطرناک است.

 هسته گیلاس

گیلاس هم به صورت خام و هم پخته مصرف می‌شود. رنگ قرمز گیلاس نشان‌دهنده مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان در آن است. دانه، ساقه و برگ‌های گیلاس سمی هستند. دانه این میوه دارای سیانید است. سیانید یکی از سمومی است که آلمان‌های نازی برای کشتن زندانیان در جنگ جهانی دوم استفاده می‌کردند. حواستان باشد دفعه بعدی که گیلاس خوردید هسته آن را مک نزنید.

 هسته هلو

هلو میوه‌ای با ظاهر زیبا و طعمی بی‌نظیر است. هلو از نظر چربی اشباع، کلسترول و سدیم بسیار محدود می‌باشد و سرشار از فیبر و ویتامین‌های ضروری برای بدن است. میوه هلو بسیار مفید است اما دارای هسته‌ای است که مواد شیمیایی سمی در خود دارد. هسته هلو بسیار سفت است و با دندان شکسته نمی‌شود؛ اما در برخی گونه‌های این میوه که هسته از وسط نصف می‌شود، دانه آن در دسترس قرار می‌گیرد. حواستان به آن باشد. البته این دانه بسیار تلخ است و همین مسئله مانع از مصرف آن می‌شود.

 دانه سیب

عقیده متداولی که در رابطه با سیب وجود دارد، این است که سیب میوه‌ای برای سلامتی است و مصرف یک عدد سیب به صورت روزانه شما را از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها بازمی‌دارد. فیبر و ویتامین‌های موجود در سیب از ابتلا به گرفتگی عروقی و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. سیب به صورت خام، کمپوت شده، آب سیب، پای سیب، سس سیب و … کاربرد دارد. سیب در رنگ‌ها و گونه‌های بسیار متفاوتی وجود دارد؛ اما دانه‌های سیب دارای سیانید می‌باشند. عقیده‌ای که در رابطه با مصرف سیب (بالأخص سیب گلاب) به طور کامل وجود دارد درست نمی‌باشد و مصرف مقادیر زیادی از دانه‌های سیب سمی می‌باشد. البته مصرف یک عدد سیب کامل همراه با تمام ضمایم مانند دانه‌ها مشکلی را به وجود نمی‌آورد؛ اما مقداری ماده سمی سیانید وارد بدن می‌کند و بار تحمیل‌شده به کبد و کلیه‌ها را، برای پاکسازی آن افزایش می‌دهد.

 بادام تلخ

بادام تلخ نیز مانند دانه‌های هلو، زردآلو، آلو، سیب، به و گیلاس از آمیگدالین تشکیل یافته است که می‌تواند در بدن تبدیل به سیانید شود. در تمام دنیا دو نوع بادام وجود دارد: بادام شیرین و بادام تلخ. بادام تلخ باید به منظور از بین رفتن مواد شیمیایی سمی موجود در آن حرارت داده شود و یا پاستوریزه شود. بادام سرشار از پروتئین، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن است که برای بدن مفید می‌باشد؛ اما مصرف بادام تلخ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 سخن آخر

شاید یکی از علت‌های اصلی وجود مواد سمی چون سیانید در دانه‌های میوه‌ها، جلوگیری از مصرف آن توسط انسان‌ها و حیوان باشد. تا بدین وسیله این دانه‌ها محفوظ بمانند و نسل گونه‌های گیاهی تداوم پیدا کند و از تولیدمثل بازنمانند.

منبع : تبیان



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 11:36 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در زندگی همه ما پیش آمده که برخی اصطلاحات را بدون دانستن ریشه و وجه تسمیه اش بکار ببریم و یا یک رسم و آداب خاص را به صرف تقلید از پیشینیان خود، بدون اینکه بدانیم چیست و از کجا آمده انجام داده باشیم. شاید اصلاً این موضوع برای شما اهمیت نداشته باشد و از بکار بردن اصطلاح و انجام دادن آن رسم بدون دانستن اصل و ریشه آن هم راضی بوده باشید، ولی جالب بودن قضیه و اینکه شاید دانستن آن برای شما هم جذاب باشد، ما را بر آن داشت که مطلبی با عنوان «دانستنی های جالب» را به صورت سریالی برای شما تدارک ببینیم و در اختیارتان قرار بدهیم.

 این مطلب علاوه بر پرداختن به موضوعات بالا، دانستنی ها و نکات جالب، به برخی از باورهای غلطی که بین مردم رایج است نیز پرداخته و سعی در اصلاح آنها خواهد داشت. امیدواریم مورد استقبالتان قرار بگیرد.

مثل همیشه ما را با نظراتتان یاری کنید.

آفتاب عطر را بد بو می کند. بهتر است عطر را در نقاطی از بدنتان استفاده کنید که در معرض تابش نور خورشید نباشد.
 

دانستنی‌ های جالب (12)

 


سالانه 1.6 میلیون نفر در چین به علت مشکلات قبلی و تنفسی که به دلیل آلودگی هوا بوجود می آید، می میرند.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


آدولف هیتلر گیاه خوار بوده است.

دانستنی‌ های جالب (12)
 

ایسلند اولین کشوری است که سقط جنین را در سال 1935 قانونی کرد.

دانستنی‌ های جالب (12)
 

کوه دماوند کوهی که بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین قله آتشفشانی آسیاست یک آتشفشان خفته است نه خاموش. این یعنی اینکه اگر فوران کند دمای هوای اطرافش در عرض چند ساعت به 200 تا 400 درجه سانتیگراد میرسد.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


زرافه ایستاده وضع حمل می کند و نوزادش از فاصله 180 سانتی متری به زمین می افتد.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


بدن یک فرد 70 کیلویی حاوی 0.2 میلی گرم طلا است.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


بزرگترین مدرسه دنیا در شهر مونتسوری هندوستان با تعداد 26312 دانش آموز می باشد.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


قدیمی ترین کلمه در زبان انگلیسی "Town" است.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


3 مرد در یمن از ناسا به دلیل دست درازی به مریخ شکایت کردند. آنها ادعا کردند مریخ 3000 سال پیش توسط اجدادشان به آنها به ارث رسیده است.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


اسم این درخت ها رنگین کمان است و فقط در هاوایی و تنشان به صورت طبیعی این شکلی است.

دانستنی‌ های جالب (12)
 

کسانیکه 6 یا 7 ساعت میخوابند از کسانیکه 8 ساعت می خوابند امید به زندگی بیشتری دارند.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


دندان عقل فقط جای دیگر دندان ها در دهان را تنگ کرده است. سیر تکامل بی عیب و کامل نیست. اگر بود باید به جای دندان عقل بال درمی آوردیم. گاهی اوقات ویژگی های بی استفاده در برخی انواع موجودات ایجاد می شود فقط به خاطر اینکه آسیبی نمی رساند.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


استرس می تواند سایز مغز را تغییر دهد و آن را کوچکتر کند.

دانستنی‌ های جالب (12)

 


چرا 13 نحس است؟

از زمانیکه یهودا سیزدهمین یار مسیح به او خیانت کرد این عدد نفرین شد. روایت دیگر این است که در روز جمعه 13 اکتبر 1307 شوالیه های معبد به دستور پاپ دستگیر و کشته شدند و این عدد مورد نفرین قرار گرفت.



دانستنی‌ های جالب (12)



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 6:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

در این مجموعه به گورستان‌های سفیدچاه بهشهر، باغلق جرگلان، جن‌های روستای تیس، دارالسلام شیراز، هفتاد ملا میرجاوه و همچنین قبرستان تاریخی پیرازمیان و قبرستان‌هایی با شیر‌های سنگی پرداخته‌ایم.

    گورستان باغلق

 باغلق روستایی ترکمن‌نشین در منطقه جرگلان استان خراسان شمالی است. گورستان روستای باغلق از گورستان‌های قدیمی خراسان است و شکل آن متفاوت از آرامگاه‌های متداول در ایران است.
 

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


گورستان باغلق دور از روستا و بر فراز یک تپه ساخته شده است. در این گورستان مشخصات فرد دفن‌شده بر روی ستون‌های چوبی عمودی ثبت شده است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


گورستان سفید چاه

قبرستان تاریخی سفید چاه، یا آن‌طور که به تبری گفته می‌شود "اسپه چاه" را مربوط به دوره تیموریان می‌دانند. این گورستان در شهرستان بهشهر استان مازندران واقع است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


به گفته ساکنان محلی، در روستای سفیدچاه سنگ قبر مردگان بر اساس شغل آنها حکاکی و ساخته می‌شد. اما مدتی است که این سنت متوقف شده و درگذشتگان با سنگ‌های امروزی دفن می‌شوند.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبرستان تیس یا جن‌ها

گفته می‌شود که قبرستان تیس که به قبرستان جن‌ها نیز معروف است، قدمتی بیش از ۲ هزار سال دارد. این گورستان در شهرستان چابهار، در نزدیکی روستای تیس، در جنوب قلعه پرتغالی‌ها واقع شده است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


بیشتر اطلاعات در مورد قبرستان تیس و حتی قدمت آن با حدس و گمان و افسانه همراه است. حفر قبرها در کنار هم بر روی سطح صخره‌ای این باور را رواج داده که قبرستان متعلق به جن‌ها است. با این حال گفته می‌شود ممکن است تلاش برای مراقبت از اجساد مردگان در برابر تعرض حیوانات دلیل این نوع ساخت گورستان بوده باشد.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبرستان دارالسلام شیراز

گورستان دارالسلام شیراز یکی از قدیمی‌ترین قبرستان‌های ایران به شمار می‌رود. در آن قبرهایی از قرن اول و دوم هجری دیده می‌شود. با این حال برخی محققان می‌گویند که قدمت تاسیس این قبرستان به قبل از اسلام می‌رسد. دارا‌لسلام در بخش مرکزی شهر شیراز واقع شده است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبر‌های قدیمی با خط‌های رقاع، کوفی، بنایی، ثلث، نسخ و نستعلیق کنده‌کاری شده‌اند و تصاویری از قیچی، شانه، آینه و ابزار شغل‌های مردگان بر سنگ ‌قبرها خودنمایی می‌کنند. قبر افراد سرشناس مربوط به دوره زندیه تا قاجاریه در این آرامگاه دیده می‌شوند. با این حال، این قبرستان در معرض تخریب قرار گرفته و صدمه بسیاری دیده است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبرستان هفتاد ملا یا "موبدان زرتشتی"

قبرستان "هفتاد ملا" در شهرستان میرجاوه استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. این قبرستان با مساحتی بیش از ۵۰۰ متر مربع در سینه کوه ساخته شده است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


به نظر می‌رسد که شکل قبرها از مقبره کوروش الهام گرفته شده باشد. گفته می‌شود که قبرستان هفتادملا بیش از ۷۰۰ سال قدمت دارد. با این حال برخی مدعی‌اند که اولین قبرها مربوط به موبدان زرتشتی بوده که پس از حمله اعراب به ایران به این منطقه پناه آورده بودند.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبرستان و منطقه تاریخی شهر یری

منطقه باستانی "شهریری" در نزدیکی روستای پیرازمیان در استان اردبیل واقع است. قدمت قلعه و معبد این منطقه به ۱۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح و "قوشا تپه" به هزاره هفتم پیش از میلاد می‌رسد.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


در نزدیکی این منطقه مجسمه‌های سنگی با نقش‌های انسان‌هایی که دهان ندارند، وجود دارد. ده‌ها مورد از این آثار موجودند که اندازه آنها بین ۴۰ تا ۳۶۰ سانتیمتر متفاوت است. قدمت گورهای این منطقه به هزار تا دو هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد. بخش عمده‌ای از این منطقه تاریخی بر اثر بی‌توجهی تخریب شده است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبرستان‌های مزین به شیرهای سنگی

یکی از رسوم عشایر بختیاری در خوزستان و چهارمحال بختیاری قرار دادن شیر سنگی یا به زبان محلی "برد شیر" بر قبر چهره‌های سرشناس ایل است. شیر در میان بختیاری‌ها نماد شجاعت است. نماد شیر علاوه بر این تندیس‌ها، در قالی و گلیم و گبه‌هایی که بختیاری‌ها می‌بافند نیز دیده می‌شود.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


با وجود اینکه این مجسمه‌های سنگی در قبرستان‌های قدیمی بختیاری دیده می‌شوند اما بی‌توجهی به آن‌ها موجب شده که بسیاری از آن‌ها به سرقت بروند یا در معرض نابودی قرار بگیرند.

 

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


قبرستان خالد نبی

مجموعه گورستان و زیارتگاه خالد نبی در منطقه‌ای کوهستانی و بر فراز قله کوه "گوگجه داغ" در استان گلستان واقع شده است. سنگ مزارهای استوانه‌ای بلند، مستقیم و عمودی ساخته شده‌اند، احتمالا مخصوص گور مردان بوده‌اند.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران


ارتفاع واقعی این استوانه‌های سنگی از حداقل یک متر تا حداکثر پنج متر و ارتفاع آن‌ها از سطح زمین از حداقل ۶۰ سانتی‌متر تا حداکثر ۴ متر است.

نگاهی به گورستان‌های عجیب و تاریخی ایران



تاريخ : یک شنبه 29 شهريور 1394برچسب:, | 6:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
رئیس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: تعداد زیادی از دانشگاه های ژاپن اعلام کردند بودجه رشته های علوم انسانی و اجتماعی را به شدت کاهش داده و یا آنها را حذف می کنند.

جعفر مهراد  افزود: دلیل این تصمیم توجه به رشته هایی است که به طرز بهتری نیازهای جامعه را برآورده می سازد .

بنیانگذار پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) یادآور شد: از تعداد ۶۰ دانشگاه ملی که رشته هایی را در این حوزه ها ارائه می دهند ۲۶ دانشگاه تایید کرده اند که یا رشته های علوم انسانی و اجتماعی را تعطیل یا سطح فعالیت این رشته ها را طبق وزارت متبوع به حداقل خواهند رساند.

وی افزود: وزارت آموزش ژاپن طی نامه ای به تمام ۸۶ دانشگاه ملی این کشور ابلاغ کرده است که گام های موثری را برای حذف رشته های علوم انسانی و اجتماعی برداشته و در مقابل حوزه هایی را که به طرز بهتری نیازهای اجتماعی را تامین می کند، تقویت کند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: در حالی که با این نوع برخورد مخالفت به عمل آمده، دانشگاههایی مانند توکیو و کیوتو که از معتبرترین دانشگاه های ژاپن و طراز اول جهان محسوب می شوند اعلام کرده اند که از این درخواست تبعیت نخواهند کرد. با وجود این ۱۷ دانشگاه ملی از پذیرش دانشجویان علوم انسانی و اجتماعی در رشته هایی از جمله حقوق و اقتصاد خودداری خواهند کرد.

وی گفت: شورای علوم ژاپن در بیانیه ای نگرانی عمیق خود را از این تصمیم که تاثیر عمیقی بر آینده رشته های علوم انسانی و اجتماعی در ژاپن خواهد گذاشت، ابراز کرده است.

مهراد تاکید کرد: به نظر می رسد که اعلام حذف رشته های علوم انسانی و اجتماعی برخی از تلاش های شینزوآبه نخست وزیر ژاپن است که می کوشد رشته های کاربردی را که به نحو بهتری در آموزش علم و فناوری تاثیر دارند، توسعه دهد.

وی افزود: البته این احتمال نیز وجود دارد که این تصمیم با فشارهای مالی جاری که بر دانشگاه های ژاپن وارد آمده است، ارتباط داشته باشد. بر اساس این تصمیم بسیاری از موسسات آموزش عالی ژاپن با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.



تاريخ : شنبه 28 شهريور 1394برچسب:, | 14:29 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

تراز: یک پزشک عمومی راه‌های تشخیص بیماری کبد چرب و عوامل ایجاد این بیماری را تشریح کرد.

به گزارش تراز ،علی صنیعی اظهارداشت: کبد محل تصفیه بدن از سموم است و در صورتی که به درستی عمل نکند، در سایر ارگان‌های بدن اختلال ایجاد می‌کند.

وی افزود: کبد فاکتورهای مضرر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند. وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای ۵ تا ۱۰ درصد چربی باشد کبد چرب گفته می‌شود.

این پزشک عمومی با اشاره به اینکه کبد چرب یک موقعیت مخرب را در بدن ایجاد می کند و در مراحل اولیه هیچ علامت هشدار دهنده ای ندارد، ادامه داد: عادات و رفتارهای غلط در شیوه زندگی و غذا خوردن از علل ابتلا به کبد چرب است. مصرف مواد غذایی چرب، اضافه وزن، نداشتن فعالیت بدنی سالم سبب کبد چرب می‌شود.

صنیعی بیان داشت: سوء تغذیه، فشار خون بالا و مصرف برخی داروها سبب کبد چرب می‌شود. خستگی، بی حالی، کاهش وزن و اشتها، درد در مرکز و یا سمت راست بخش بالای شکم از علائم کبد چرب به شمار می‌رود.

وی خاطر نشان کرد: انجام آزمایش خون و سونوگرافی از راه‌های تشخیص کبد چرب است لذا افراد زمان مراجعه به پزشک موضوع کبد چرب را با وی در میان بگذارند تا نسبت به درمان و تشخیص به موقع این بیماری اقدام شود.

منبع: فارس

 



تاريخ : شنبه 28 شهريور 1394برچسب:, | 13:26 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

روز نو :

یک شهروند ایرانی - آمریکایی دیگر وارد کاخ سفید شد.

 این ایرانی آمریکایی "هدیه روشن غفاریان" نام دارد و به عنوان مسؤول جدید بخش گل آرایی کاخ سفید انتخاب شده است.

کاخ سفید در شهر "واشنگتن دی سی" محل رسمی کار و اقامتگاه رئیس ایالات متحده آمریکا و خانواده اوست.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، مسؤول جدید بخش گل آرایی کاخ سفید توسط میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا انتخاب شده است.

هدیه روشن غفاریان متولد تهران است و در کودکی یعنی در سال 1979 میلادی به همراه خانواده اش به ایالت کالیفرنیای آمریکا رفت.

وی 25 سال قبل کار خود را در بخش گل آرایی آغاز کرده است و با تاسیس شرکت خصوصی در زمینه گل آرایی در این بخش فعالیت می کند.

نشریات آمریکایی قبل از این بارها به دلیل عملکرد موفق او در بخش گل آرایی چند مراسم بزرگ، نام وی را منتشر کرده بودند.

اولین ماموریت هدیه روشن غفارین نظارت بر گل آرایی در مراسم ضیافت شام کاخ سفید برای رئیس جمهور چین در 25 سپتامبر است.
 
سحر نوروززاده مسؤول بخش ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید در حال معرفی سفره نوروز برای جان کری وزیر خارجه آمریکا 

انتقاد افراطی های آمریکا از مشاور ایرانی کاخ سفید: برای تهران لابی می کند

ایرانی ها در کاخ سفید 

براساس مطالب منتشر شده در رسانه ها، هم اکنون 2 شهروند ایرانی - آمریکایی در کاخ سفید سمت های مهمی دارند.

سحر نوروز زاده در حال حاضر مسؤول پرونده ایران در شورای امنیت ملی آمریکاست. سحر نوروززاده در زمینه اقتصاد بین المللی و مطالعات خاورمیانه تحصیل و فارغ التحصیل دانشگاه جرج واشنگتن و مریلند در سال های 2005 و 2007 است. او در سال 2009 به شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایک) یپوست. 
او در سال 2014 به عضویت شورای امنیت ملی کاخ سفید پیوست و از او به عنوان مشاور اوباما در امور ایران یاد می شود.
وی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تسلط کامل و با زبان اسپانیولی هم آشنایی دارد.

 
فریال گواشیری منشی ایرانی - آمریکایی اوباما (نفر اول از سمت راست) در حال یادداشت برداری 
 
هدیه کریسمس منشی ایرانی - آمریکایی اوباما (عکس)

علاوه بر این، منشی اوباما نیز یک آمریکایی ایرانی تبار است.
فریال گواشیری منشی ایرانی - آمریکایی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز از دیگر ایرانی تباران فعال در کاخ سفید است.

همچنین رسانه ها گفته بودند یک آمریکایی متولد ایران یعنی خانم والری جارت مسؤولیت مذاکرات محرمانه آمریکا و ایران بود.
خانم " والری جارت" یکی از مشاوران اوباما است. وی متولد شیراز است و تا 9 سالگی در این شهر زندگی می کرد. پدرش سال ها قبل به عنوان یک پزشک در بیمارستان نمازی شیراز فعالیت می کرد.
 
خانم " والری جارت" شهروند آمریکایی متولد ایران یکی از مشاوران اوباماست



تاريخ : شنبه 28 شهريور 1394برچسب:, | 13:25 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
یک پژوهش جدید بیانگر آن است که چگونه حرارت فلفل‌های تند به مرگ سلولهای سرطانی کمک میکند.
 

 ترکیبات کاپسایسین که مسؤول حرارت فلفلهای تند است، در کرمهایی که برای تسکین درد به فروش می‌رسد، استفاده می شود و تحقیقات اخیر نشان داده که این ماده در دوزهای بالا، سلول‌های سرطانی پروستات را از بین می‌برد.

در حال حاضر محققان در حال پیدا کردن سرنخ‌هایی هستند که به چگونگی عملکرد این ماده کمک می‌کند. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که در آینده می‌توان این مواد را در شکل جدید و درمانی آن به کار برد.

حدود 10 سال پیش محققان گزارش دادند که کاپسایسین می‌تواند سلول‌های سرطانی پروستات را بدون آسیب رساندن به سلولهای سالم در موشها از بین ببرد، اما تعمیم دادن آن به انسان‌ها نیازمند این است که آن‌ها تعداد زیادی از فلفل‌های تند را در طول روز مصرف کنند. کشف چگونگی عملکرد کاپسایسین می‌تواند به محققان کمک کند که آن را به یک داروی مؤثر در قالب تزریق یا قرص تبدیل کند.

محققان کشف کردند که این مولکول به سطح سلول‌ها متصل می‌شود و غشایی که سلولها را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کند، تحت تاثیر قرار می دهد. این یافته‌ها، محققان را به تلاش برای به دست آوردن درک عمیق‌تر از اثرات کاپسایسین واداشت، بنابراین این کشف ممکن است در آینده برای داروهای جدید مورد استفاده قرار گیرد.

دانشمندان توانستند چگونگی تعامل این ترکیب را با غشای سلولی از طریق نظارت بر فلورسانت طبیعی آن تشخیص دهند. این پژوهش نشان داده که مخزن کاپسایسین درغشای نزدیک سطح سلول قرار دارد.

تنها افزودن میزان لازمی از کاپسایسین باعث می‌شود که این غشا از هم جدا شود. با تحقیقات بیشتر، این بینش می‌تواند به دستیابی به ابزاری نوین در برابر سرطان و یا شرایط دیگر کمک کند.

این یافته‌ها در مجله Physical Chemistry B منتشر شده است.



تاريخ : شنبه 28 شهريور 1394برچسب:, | 13:24 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
اول مهر،بازگشایی مدارس،دانش آموزان
 
کودک و والدین ، توصیه های مهم برای بچه ها در اول مهر ، با شروع مدارس روال خواب و زندگی اطفال و والدین آن ها تغییرمی کند ؛در این مطلب توصیه های مهمی در این زمینه داریم!

با توجه به نزدیک شدن به بازگشایی مدارس دانش آموزان و والدین آنان باید به کیفیت تغذیه، خواب، رعایت اصول بهداشتی همچنین لوازم مورد نیاز در مدرسه توجه ویژه داشته باشند.

با توجه به این‌که به فصل پاییز و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 94 نزدیک می‌شویم به منظور ارتقاء کیفیت شرایط دانش آموزان برای داشتن جسمی و روحی سالم‌تر و شاداب‌تر بیان چند نکته ضروری به نظر می‌رسد؛ از جمله این موارد می‌توان به کیفیت خواب، تغذیه، مراقبت‌های لازم بهداشتی در جهت پیشگیری از شیوع بیماری‌ها در میان دانش آموزان و ابزار مدرسه دانش آموزان اشاره کرد.

خواب‌های نامنظم تمرکز و یادگیری را پایین می‌آورد

دکتر سید رضا مهدوی، متخصص روانپزشک در گفت‌وگو با سینا، درباره خواب دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی گفت: در طول تابستان نباید نظم خواب کودک به هم بریزد؛ دانش آموزان برای مطالعه و یادگیری نیاز به تمرکز بالا دارند و به هم ریختن سیکل خواب و نامنظم شدن آن اولین تاثیرات را بر روی حافظه، تمرکز و یادگیری فرد می‌گذارد به شکلی که می‌تواند باعث ایجاد تنش و اضطراب شود.

وی در ادامه افزود: در تحقیقات مشخص شده خواب‌های نامنظم تمرکز و یادگیری را پایین می‌آورد و اضطراب و عصبانیت را افزایش می‌دهد.

این روانپزشک تاکید کرد: درست کردن سیستم به هم ریخته خواب کار راحتی نیست و این‌که والدین فکر کنند که کودک در طول تابستان می‌تواند تا دیر وقت بیدار باشد سپس در ابتدای پاییز به دنبال تغییر خواب فرزند به شکل سابق باشند اشتباه است، به این دلیل که ممکن است تنظیم خواب دانش آموز برای بازگشت به حالت طبیعی دو تا سه ماه طول بکشد، همچنین خوب شروع نکردن سال تحصیلی برای دانش آموز ممکن است تا پایان سال تحصیلی تاثیر منفی در یادگیری وی داشته باشد.

با تغذیه مناسب از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنید

دکتر علی معصومی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با سینا درباره نوع تغذیه دانش‌آموزان برای شروع سال تحصیلی گفت: مصرف شیر، مایعات و غذاهایی که کالری مناسبی به کودکان می‌دهد بسیار مهم است به این دلیل که این مواد غذایی فاکتورهایی هستند که می‌توانند مقاومت بدن را بالا‌تر ببرند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: عدم خرید مواد غذایی از فروشندگان دوره گرد بسیار مهم است به این دلیل که منجر به مصونیت در مقابل بیماری‌های اسهالی می‌شود.

بیماری‌های شایع دوران مدرسه

وی درباره بیماری‌های شایع در ابتدای فصل پاییز و به هنگام بازگشایی مدارس نیز گفت: در ابتدای سال تحصیلی دو گروه از بیماری‌های عفونی قابل انتقال هستند که شامل بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی‌، گلو درد چرکی، آنفلوآنزا و اوریون می‌شوند.

وی در ادامه افزود: یک گروه دیگر از بیماری‌های عفونی که شیوع بیشتری دارند شامل بیماری گوارشی مانند اسهال است که دو نوع ویروسی یا میکروبی در دانش آموزان را شامل می‌شود؛ برخی بیماری‌های انگلی مانند انگل شیاربیا فرد به فرد قابل انتقال است که ممکن است در صورت رعایت نکردن بهداشت، فرد تا چند ماه اسهال داشته باشد.

راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در میان دانش آموزان

معصومی درباره راه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در دانش آموزان نیز بیان کرد: در کودکان رعایت بهداشت دست بسیار ضروری است؛ استفاده از صابون فردی برای دانش آموزان بهتر است و می‌تواند از بروز بیماری‌های گوارشی پیشگیری کند، دانش آموزان از لیوان و دستمال شخصی در مدارس استفاده کنند همچنین دانش آموزان باید در برابر بیماری‌هایی که با واکسن قابل پیشگیری هستند در طول سال واکسینه شوند.

پرهیز از خرید کفش با سایزهای بزرگ‌تر برای دانش آموزان

دکتر عبدالحسین مهدی نسب، متخصص اورتوپد در گفت‌وگو با سینا درباره ویژگی‌های کفش مناسب برای دانش آموزان گفت: به دلیل انعطاف پذیری پای کودک، کف و پاشنه کفش نباید با یکدیگر هم سطح باشند، بنابراین کفش باید مقداری حالت خم شدگی و نرمی داشته باشد تا انعطاف پذیری پا حفظ شود همچنین جلوی پا هیچ‌گاه نباید تنگ و باریک باشد.

وی ادامه داد: کفش‌های دارای جلوی باریک به تدریج باعث انحراف شصت پا به سمت بیرون می‌شوند پس باید پنجه پا پهن و جادار باشد تا فشاری به پا وارد نشود

به این دلیل که فرد در آینده دچار درد پا و میخچه می‌شود.مهدی نسب با بیان این‌که کفش‌های ورزشی محافظ بهتری برای پا هستند و کاربرد بهتری نسبت به کفش‌هایی با پشت باریک دارند، ابراز کرد: به شکل طبیعی ارتفاع پاشنه کفش نسبت به کف کفش باید یک اینچ (2.54 سانتی متر) باشد به شکل طبیعی برای کودکان حدود 2 سانت کفایت می‌کند همچنین باید از خرید کفش تنگ یا گشاد برای کودک پرهیز کرد.

این متخصص اورتوپد درباره استفاده از کوله پشتی برای دانش آموزان به هنگام بازگشایی مدارس نیز گفت: از نظر وزن کل محتویات کوله پشتی نباید بیش از یک چهارم وزن بدن فرد باشد و هنگام استفاده کودک باید بنشیند و کوله پشتی بر روی کتف وی قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: معمولاً وسایل داخل کوله پشتی باید به شکلی چیده شوند تا همه چیز به شکل قرینه باشد و وزن به شکل مساوی تقسیم شود.

این متخصص اورتوپدی با بیان این‌که کوله پشتی دارای یک بند برای حمل وسایل سبک است و نباید وزن زیاد داشته باشد، تاکید کرد: در غیر این صورت فشار زیادی به کودک وارد می‌شود و اگر سنگین باشد ممکن است کودک خود را به یک سمت دیگر متمایل کند که باعث کمر درد شود اما بهترین نوع کوله پشتی از نوع دو بند آن است تا بر روی دو کتف قرار گیرد.

دانش آموزان را برای ورود به مدرسه آماده کنیم

دکتر مریم کوشا، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان  گفت: باید بتوانیم فضای خوبی از مدرسه را برای دانش آموزان به ویژه کلاس اولی‌ها توصیف کنیم تا واهمه‌ای از حضور در مدرسه نداشته باشند

وی افزود: بسیاری از مواقع نگرانی کودک از این است که نمی‌داند در مدرسه چه اتفاقاتی قرار است رخ دهد اما باید برای کودک شرایط مدرسه، وجود معلمان و دوستان جدید را توضیح داد همچنین والدین کودک بر این موضوع که «که ما در کنار تو هستیم و به تو کمک می‌کنیم» تاکید کنند تا با این روش کودک به مدرسه عادت کند.

وی ادامه داد: بهتر است والدین فرزند را پیش از آغاز مدرسه به این مکان ببرند تا با محیط آن آشنا شود البته در این زمینه مدارس نیز یک روز زود‌تر برای کودکان کلاس اولی جشن برپا می‌کنند تا آنان برای شروع مدرسه آماده باشند.

منبع :سینا نیوز


تاريخ : شنبه 28 شهريور 1394برچسب:, | 13:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: هدف آموزش و پرورش ارتقاء سطحی علمی و کاهش آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان است.

به گزارش خبرنگار مهر، سلیمان محبی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته کرمانشاه با گرامی داشت هفته دفاع مقدس و آغاز بازگشایی مدارس اظهار داشت: از مهر ماه باید به عنوان بهار تعلیم و تعلم در کشور یاد کرد چرا که درهای علم و دانش به روی آینده سازان کشور به عنوان سرمایه‌هایی ارزشمند گشوده می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با تاکید بر دقت در تربیت صحیح نسل آینده سازکشور و اثر گذاری آنها در جامعه تصریح کرد: این وظیفه دشوار بر عهده دو نهاد خانواده به عنوان زیربنای جامعه و نیز دستگاه‌های آموزش و پرورش است که باید با همکاری، همدلی و هماهنگی بر اساس تعالیم دینی به بهترین روش تربیتی عمل کنند.

محبی با بیان اینکه در مجموع بیش از ۳۲۵ هزار دانش آموز در استان و شهرستان‌های تابعه کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند، افزود: نزدیک به ۲۸ هزار و ۵۰۰ فرهنگی شاغل همچون رزمندگان ۸ سال دفاع مقدس که عاشقانه در میادین نبرد حضور داشتند، در سنگر های تعلیم و تعلم در دورترین و نزدیکترین روستاها همواره در صحنه با اجتهاد علمی و فرهنگی حضوری فعال دارند.

وی با یادآوری اینکه اسلام بیش از هر مذهب دیگری به امر دانش و علم آموزی بها داده است، ابراز داشت: برتری ائمه معصومین(ع)  در علم و دانش از ویژگی‌های این بزرگواران بود همچنان که نهج البلاغه حضرت علی (ع) پس از سال‌ها یکی از بهترین کتب و سخنانی است که برای همه بشریت در طول تاریخ کاربرد دارد و موجب سرافرازی مسلمانان شده است.

محبی با  اشاره به اینکه در بسیاری از آیات قرآن به تفکر و تدبر در کلام خداوند تاکید شده، گفت: هدف آموزش و پروش ارتقاء علمی جامعه است و نیز کاهش آسیب‌های اجتماعی و رساندن آن به حداقل‌ها است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه یادآوری شد: سال گذشته بیش از ۲۸ هزار دانش آموز از طریق کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی دفاع مقدس جهت آشنایی با ارزش‌های اسلامی و رسالت‌ها اعزام شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴ دارالقرآن در استان کرمانشاه ویژه دانش آموزان دایر شده، اظهار داشت: از ۱۶ رشته ورزشی در ۱۰ رشته در سال گذشته مقام کشوری توسط دانش آموزان استان کسب شده و ۲۳نفر حائز رتبه زیر ۱۰۰ و حتی رتبه ۶ در کنکور هستند و در مسابقات فرهنگی رتبه‌های خوبی کسب شد.



تاريخ : شنبه 28 شهريور 1394برچسب:, | 13:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
یکی از واجبات نماز با صدای بلند خواندن حمد و سوره نمازهای صبح، مغرب و عشاء است البته نباید به حدی بلند باشد که به صورت داد و فریاد باشد، فقط همین مقدار که صدا آشکار باشد کافی است.

 این که می گویند مثلاً نماز صبح را با صدای بلند بخوانیم یعنی چطور؟ چقدر بلند؟ اگر به جهت رعایت حال کسانی که در خواب هستند با صدای آرام بخوانیم مشکل دارد؟ مثلاً مادر یا طفل کوچک ممکن است بر اثر صدای ما بیدار شوند. اساساً با صدای بلند خواندن واجب است؟ چون من ترجیح می دهم هیچ کس متوجه نشود که نماز می خوانم. این طوری راحت تر هستم و تمرکز خیلی بیشتری دارم.

پاسخ اجمالی

یکی از واجبات نماز؛ بلند خواندن حمد و سوره نمازهای صبح، مغرب و عشاء است البته نباید به حدی بلند باشد که به صورت داد و فریاد باشد، فقط همین مقدار که صدا آشکار باشد کافی است و معمولاً این مقدار از آشکار کردن صدا، به حدی نیست که موجب مزاحمت برای دیگران شود.

پاسخ تفصیلی

یکی از واجبات نماز، بلند خواندن حمد و سوره برخی از نمازها (صبح و مغرب و عشاء) است. مراجع معظم تقلید درباره جهر و اخفات (بلند و آهسته خواندن) نمازها گفته اند: «بر مرد واجب است حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخواند و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند.» [1]

بنابراین، بلند خواندن حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشاء از واجبات نماز است. بله! اگر مکلف حکم را نداند یا سهواً در جایی که می بایست حمد و سوره را بلند بخواند، آهسته خواند و بالعکس، اشکالی به نمازش وارد نمی شود، ولی اگر از روی عمد و در حالی که هم حکم را می داند و هم توجه دارد که باید حمد و سوره را بلند بخواند، ولی آهسته خواند یا بالعکس، نمازش باطل است. [2]

اگر بعد از آن که مقداری از حمد یا سوره را خواند و بعد فهمید که در بلند یا آهسته خواندن اشتباه کرده است، آن مقدار که خوانده اشکالی ندارد و لازم نیست آن مقدار را که خوانده دوباره بخواند. [3]

ملاک در بلندی صدا:

آهسته خواندن نماز که معمولاً معنایش مشخص است و آن عدم آشکار کردن صداست، [4] ولی در بلند بودن نماز باید دقت کرد که اولاً به بلندی داد و فریاد نباشد که این هم باعث بطلان نماز است. [5] و ملاک در بلندی نماز فقط آشکار کردن جوهر صدا است. [6]

با توجه به این ملاک شخص می تواند نمازش را در جایی اقامه کند که کسی متوجه نشود، علاوه بر این که این مقدار از آشکار کردن صدا، عرفاً به حدی نیست که موجب مزاحمت برای دیگران شود.

در پایان متذکر می شویم که رعایت احکام اسلام، (مانند همین بلند خواندن نماز صبح)، مصالحی دارد که شخص مکلف شاید به آن مصلحت ها آگاه نشود، ولی باید به عبودیت و بندگی خداوند ملتزم بوده و به طور دقیق آنها را رعایت کند.

پی نوشتها:

[1] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏1، ص 549.

[2] همان، ص 550.

[3] همان.

[4] همان، ج ‏1، ص 610.

[5] همان، ج 1، ص 550.

[6] همان، ج ‏1، ص 610./آ



تاريخ : شنبه 28 شهريور 1394برچسب:, | 3:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

رئیس سازمان سنجش کشور گفت: سؤالات آزمون استخدامی آموزش و پرورش شخصی‌سازی شده و دارای تنوع است و هر داوطلب باید به پرسش‌های عمومی و تخصصی پاسخ دهد.

حسین خدایی رئیس سازمان سنجش کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فرهنگیان ، با اشاره به آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال ۹۴ که صبح فردا در سراسر کشور برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این آزمون ۱۰۰۱۰۹ نفر خانم و ۷۷۹۱۵ نفر آقا و در مجموع ۱۷۸۰۲۴ نفر شرکت کرده‌اند.

وی در خصوص سؤالات این آزمون گفت: سؤالات شخصی‌سازی شده و دارای تنوع است و هر داوطلب باید به پرسش‌های عمومی و تخصصی پاسخ دهد.

خدایی در خصوص جزئیات دفترچه‌های آزمون عمومی و تخصصی استخدامی آموزش و پرورش اظهار داشت: در دفترچه آزمون عمومی ۱۱۰ سؤال درج شده است که داوطلبان باید در مدت ۱۳۰ دقیقه به آنها پاسخ دهند و دفترچه آزمون تخصصی با توجه به رشته و زیر شغل داوطلب متغیر است و شرکت‌کنندگان در زمان ۹۰ دقیقه‌ای فرصت پاسخ به این پرسش‌ها را دارند.

رئیس سازمان سنجش کشور ادامه داد: سؤالات چهار گزینه‌ای بوده و پاسخ هر پرسش صحیح سه نمره مثبت و پاسخ غلط یا مخدوش یک نمره منفی برای داوطلب منظور خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون نحوه تهیه سؤالات این آزمون اظهار داشت: در تهیه سؤالات آزمون استخدامی آموزش و پرورش از متخصصان موضوعی دعوت شده است و همانند سایر آزمون‌هایی که برگزار می‌شود، از متخصصین و اساتید هر درس برای تهیه پرسش‌ها دعوت به عمل آورده‌ایم.

رئیس سازمان سنجش کشور با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد در کوتاه‌ترین زمان نتایج استخدامی را اعلام کنیم، خاطرنشان کرد: پس از برگزاری آزمون، طبق برنامه زمانبندی شده برای هر داوطلب کارنامه صادر خواهد شد و با توجه به لیست‌های مورد نیاز آموزش و پرورش، به منظور سپری شدن ادامه مراحل استخدامی، نتایج تحویل این وزارتخانه می‌شود.



تاريخ : جمعه 27 شهريور 1394برچسب:, | 14:16 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت:با در نظر گرفتن این معیار که طرح رتبه بندی فرهنگیان برای افراد بالای ۶ سال سابقه اجرا می شود، ۴۰ هزار فرهنگی شامل این طرح نمی شوند.

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان ؛ سیدمحمدبطحائی در مورد زمان نظام رتبه بندی معلمان گفت: طی چند روز آینده دستورالعمل اجرای رتبه بندی معلمان برای اجرا به استان ها ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: در طرح رتبه بندی ،معلمانی که مشمول رتبه بندی می شوند می توانند از مزایای طرح استفاده کنند. این طرح یکی از مهمترین سیاست های آموزش و پرورش برای ارتقای نیروی انسانی است.
 
طرح رتبه بندی شامل ۴۰ هزار فرهنگی نمی شود
بطحائی خاطرنشان کرد: تمام افرادی که بیش از ۶ سال سابقه دارند در صورتی که شامل ضوابط رتبه بندی می شوند تحت پوشش این نظام قرار می گیرند.
وی افزود: با در نظر گرفتن این معیار برای فرهنگیان بالای ۶ سال سابقه، ۴۰ هزار نفر که در این محدوده سابقه قرار دارند شامل طرح رتبه بندی نمی شوند.
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: آنچه در مهر ۹۴ برای اجرایی شدن نظام رتبه بندی آغاز می شود گام نخستین است نه نقطه مطلوب رتبه بندی.
 
افراد مشمول طرح رتبه بندی براساس شایستگی امتیاز می گیرند
بطحائی با اشاره به اینکه هدف نظام رتبه بندی معلمان ارتقای کیفیت نیروی انسانی است افزود: پیرو اجرایی شدن این نظام، نظام پرداخت نیز تغییر می کند؛ آنچه در شورای مدیریت به تصویب رسیده افرادی که شامل رتبه بندی می شوند بر اساس شایستگی های خود امتیاز می گیرند.
 
ضریب افزایش حقوق معلمان در طرح رتبه بندی
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: معلمان در نظام رتبه بندی یکی از چهار رتبه حرفه ای ارشد، حرفه ای، خبره و عالی را کسب می کنند و طبقه بندی می شوند همچنین متناسب با رتبه آنها از ۱۵،۲۵،۳۵ و ۵۰ درصد حداقل شغل بهره مند خواهند شد.
بطحائی با اشاره به اینکه مبنای اصلی طبقه بندی معلمان برای رتبه بندی ایجاد نظام سنجش سلامت است گفت: بر اساس نظام رتبه بندی صلاحیت ها صورت می گیرد و بنا شده آنچه که تصویب و آماده ابلاغ است به عنوان نظام مطلوب رتبه بندی آغاز شود.
وی ادامه داد: برای سال پیش رو، شورای توسعه مدیریت اجازه داده که با استفاده از شاخص های مصوب شده آموزش و پرورش برای اجرای نظام رتبه بندی تمهیدات لازم را به کار گیرد بنابراین برای سال تحصیلی این نظام مطلوب دنبال می شود.
 
میزان افزایش حقوق متفاوت است
وی ادامه داد: رتبه بندی حرکت به سوی یک نظام متعالی برای افزایش کیفیت است میزان افزایش حقوق افراد شامل رتبه بندی متفاوت خواهد بود.
 
مدرک تحصیلی معلمان امتیازی در نظام رتبه بندی ندارد
بطحائی خاطرنشان کرد: مدرک تحصیلی معلمان برای آنها امتیازی در اجرای نظام رتبه بندی ندارد .
وی افزود: تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی به پیمانی نیازمند مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است.
 
بازنشستگان ۳۱ شهریور کمی صبر کنند
بطحائی ادامه داد: قانون رتبه بندی معلمان از ۱/۷/۹۴ اجرا خواهد شد و قصد داشتیم این طرح را برای بازنشستگان نیز اجرا کنیم که ان شاء الله پس از مطالعات این قانون برای آنها نیز اجرا خواهد شد و کسانی که قبل از ۳۱ شهریور بازنشست می شوند سعی کردیم مقداری دیرتر بازنشست شوند تا از مزایای این طرح برخوردار شوند.


تاريخ : جمعه 27 شهريور 1394برچسب:, | 14:15 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ایسنا نوشت: مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری آزمون استخدام پیمانی مشاغل آموزشی وزارت آموزش و پرورش سال 94 خبر داد.

حسین توکلی اظهار کرد: آزمون استخدام پیمانی مشاغل آموزشی وزارت آموزش و پرورش سال 94 برای 178 هزار و 24 داوطلب که از این تعداد 109 نفر زن و 77 هزار و 915 نفر زن هستند صبح امروز (جمعه) 27 شهریور ماه در 62 شهرستان مختلف کشور و در حوزه‌های امتحانی مربوط برگزار گردید.

وی افزود: فرآیند برگزاری آزمون از ساعت 8:30 دقیقه آغاز شده و به هر یک از داوطلبان رشته‌های شغلی دو دفترچه آزمون داده شده است. دفترچه سئوالات کلیه داوطلبان شخصی سازی شده و اطلاعات داوطلب روی آن درج شده است. دفترچه آزمون عمومی (دفترچه شماره 1) همراه پاسخنامه برای کلیه عنوان‌های شغلی حاوی 110 سوال است که داوطلبان ضرورت دارد در مدت 130 دقیقه به سئوالات آن پاسخ دهند.

مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور در مورد سوالات تخصصی نیز توضیح داد: داوطلبان باید به سوالات تخصصی مندرج در دفترچه آزمون تخصصی (دفترچه شماره 2) به شرحی که روی جلد دفترچه درج گردیده در مدت 90 دقیقه پاسخ دهند.

توکلی در پایان گفت: پس از برگزاری آزمون پاسخنامه هرداوطلب به صورت پلمب شده به قرنطینه دفتر فناوری سازمان سنجش، آموزش کشور منتقل شده و کار قرائت پاسخنامه توسط دستگاه‌های علامت خوان آغاز می‌شود. زمان اعلام نتایج متعاقبا اعلام خواهد شد.



تاريخ : جمعه 27 شهريور 1394برچسب:, | 14:14 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبر فوری بخشنامه رتبه بندی اعلام شد

IMG-20150916-WA0003

IMG-20150916-WA0001

 

خبرگزاری فارس: معاون رسانه‌ای مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ضوابط رتبه‌بندی معلمان را اعلام کرد.

رسول پاپایی معاون رسانه‌ای مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: ضوابط رتبه‌بندی حرفه‌ای مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان بر اساس مصوبه ۹ شهریور ۹۴ شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به منظور اجرا از تاریج اول مهر ۹۴ از سوی وزیر آموزس و پرورش ابلاغ شد.

وی افزود: بر اساس این شیوه‌نامه، معلمان مشمول طرح طبقه‌بندی شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان و مربیان تربیتی که به صورت تمام وقت به خدمت اشتغال دارند، است و احکام حقوقی افراد مشمول این طرح پس از تأیید کارگروه‌هایی که به همین منظور در ادارات آموزش و پرورش تشکیل می‌شوند، صادر خواهد شد.

پاپایی ادامه داد: بر اساس این طرح برخی از شایستگی‌ها در محور طراحی و برنامه‌ریزی مانند «آشنایی با اهداف و روش‌های آموزشی» و «آشنایی با برنامه‌ریزی آموزشی و درسی» است و در محور فرایند یاددهی و یادگیری شاخص‌هایی مانند «فعالیت‌های فردی و گروهی»، «مشارکت‌ در گروه‌ها و انجمن‌های علمی ـ آموزشی»، «بهره‌گیری از روش‌های فعال و اکتشافی در امر آموزش»، «استفاده به هنگام و موثر از رسانه‌ها و فناوری‌های جدید آموزشی مانند آی‌تی و آی‌سی‌تی»، «به کارگیری شیوه‌ها و ابزارهای نوین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی»، «ارائه تکالیف درسی مبتنی بر مهارت‌های زندگی» و «نوآوری و خلاقیت در فرایند آموزشی» است.

وی گفت: بر اساس این طرح، «ویژگی‌های «پایه حرفه‌ای» داشتن حداقل ۶ سال تجربه، گذراندن ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی، اشتغال به کار تمام وقت در سال تحصیلی ۹۵ـ۹۴ و کسب حداقل ۶۰ درصد امتیاز شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای»، «ویژگی‌های «ارشد حرفه‌ای»، داشتن حداقل ۱۲ سال تجربه، گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، اشتغال به کار تمام وقت و کسب حداقل ۶۵ درصد امتیاز شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای»، «ویژگی‌های «خبره حرفه‌ای»، داشتن حداقل ۱۸ سال تجربه، گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، اشتغال به کار تمام وقت و کسب حداقل ۷۵ درصد شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای» و «ویژگی‌های «عالی حرفه‌ای» داشتن حداقل ۲۴ سال تجربه، گذراندن ۱۰۰ ساعت آموزشی، اشتغال به کار تمام‌وقت، کسب حداقل ۸۵ درصد شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای» است.

معاون رسانه‌ای مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس این طرح، مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان که در یکی از رتبه‌های پایه، ارشد، خبره و عالی قرار می‌گیرند به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش امتیاز حق شغل از تاریخ اول مهر ۹۴ برخوردار خواهند شد.



تاريخ : جمعه 27 شهريور 1394برچسب:, | 14:11 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

معاون شورای عالی آموزش و پرورش گفت: حداقل سابقه کار در طرح رتبه‌بندی ۶ سال است و معیارهایی همچون شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و شرکت در دوره‌های ضمن خدمت مد نظر است همچنین ۸۰ درصد معلمان افزایش حقوقی حدود ۳۰۰ هزار تومان خواهند داشت. احمد عابدینی درخصوص طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: در قالب این طرح معلمان در رتبه‌های پایه، ارشد،‌ خبره و عالی تقسیم بندی شده و بر اساس آن افزایش امتیاز حق شغل را دارند. وی افزود:‌ سابقه کار برای قرار گرفتن در طرح رتبه بندی حداقل ۶ سال است. افرادی که در رتبه پایه حرفه‌ای قرار می‌گیرند باید سه سال توقف در رتبه مقدماتی داشته باشند، گذراندن دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و کسب حداقل امتیاز حاصل از محاسبه میانگین امتیاز برای ارزیابی عملکرد از سایر شروط است. معاون شورای عالی آموزش‌وپرورش بیان کرد:‌ شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای در طرح رتبه‌بندی مدنظر است. در سند تحول بنیادین شایستگی‌های عمومی، صلاحیت تخصصی (‌رشته تخصصی) و صلاحیت حرفه‌ای یعنی آشنایی معلم با اصول و مهارت‌های معلمی به منظور انتقال دانش عنوان شده است. معتقدیم تمام معلمانی که به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند، شایستگی عمومی را دارند بنابراین در بحث رتبه‌بندی باید به شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای تأکید داشته باشیم. شایستگی‌های مهارتی به مسائلی همچون توانایی مدیریت کلاس درس، بهره‌گیری از روش‌های نوین و اکتشافی در آموزش و تبعیت از الگوهای برتر تدریس و توانایی تطبیق آموزش با نیازهای یکایک دانش‌آموزان اشاره دارد. عابدینی گفت:‌برای رتبه‌بندی معلمان در مهر امسال چند شاخص که با وظایف حرفه‌ای آنها در ارتباط است، مدنظر است. وی ادامه داد:‌ با اجرای طرح رتبه‌بندی و طبقه‌بندی معلمان در ۴ رتبه حداقل ۱۵۰ هزار تومان و حداکثر حدود ۶۰۰ هزار تومان به حقوق آنها اضافه می‌شود که ۸۰ درصد معلمان مشمول طرح رتبه‌بندی، میانگین افزایش حقوق یعنی ۳۰۰ هزار تومان را دریافت خواهند کرد.



تاريخ : جمعه 27 شهريور 1394برچسب:, | 14:10 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
ضوابط رتبه‌ بندی حرفه‌ای مشمولان طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان بر اساس مصوبه ۹ شهریور ۹۴ شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به منظور اجرا از اول مهر ۹۴ از طرف وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد.
بر اساس این شیوه نامه اجرایی رتبه بندی حرفه ای معلمان مشمولان طرح طبقه بندی شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان و مربیان تربیتی به صورت تمام وقت به خدمت اشتغال دارند، است.

احکام حقوقی افراد مشمول این طرح پس از تأیید کارگروه هایی که به همین منظور در ادارات آموزش و پرورش تشکیل می شوند، صادر خواهد شد.

بر اساس این طرح، برخی از شایستگی ها در محور طراحی و برنامه ریزی مانند آشنایی با اهداف و روش های آموزشی و آشنایی با برنامه ریزی آموزشی و درسی است.

در محور فرایند یاددهی و یادگیری شاخص هایی مانند فعالیت های فردی و گروهی، مشارکت در گروه ها و انجمن های علمی آموزشی، بهره گیری از روش های فعال و اکتشافی در امر آموزش، استفاده به هنگام و موثر از رسانه ها و فناوری های جدید آموزشی مانند آی تی و آی سی تی، به کارگیری شیوه ها و ابزارهای نوین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، ارائه تکالیف درسی مبتنی بر مهارت های زندگی، نوآوری و خلاقیت در فرایند آموزشی است.

بر اساس این طرح، ویژگی های «پایه حرفه ای»: داشتن حداقل ۶ سال تجربه، گذراندن ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی، اشتغال به کار تمام وقت در سال تحصیلی ۹۵۹۴ و کسب حداقل ۶۰ درصد امتیاز شایستگی های عمومی و حرفه ای.

ویژگی های «ارشد حرفه ای»: داشتن حداقل ۱۲ سال تجربه، گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، اشتغال به کار تمام وقت و کسب حداقل ۶۵ درصد امتیاز شایستگی های عمومی و حرفه ای.

ویژگی های «خبره حرفه ای»: داشتن حداقل ۱۸ سال تجربه، گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، اشتغال به کار تمام وقت و کسب حداقل ۷۵ درصد شایستگی های عمومی و حرفه ای.

ویژگی های «عالی حرفه ای»: داشتن حداقل ۲۴ سال تجربه، گذراندن ۱۰۰ ساعت آموزشی، اشتغال به کار تمام وقت، کسب حداقل ۸۵ درصد شایستگی های عمومی و حرفه ای.

بر اساس این طرح، مشمولان طرح رتبه بندی معلمان که در یکی از رتبه های پایه، ارشد، خبره و عالی قرار می گیرند به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد افزایش امتیاز حق شغل از تاریخ اول مهر ۹۴ برخوردار خواهند شد.

 


تاريخ : جمعه 27 شهريور 1394برچسب:, | 9:48 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

نتیجه چگونگی اجرای نظام آموزشی 3-3-3-3 به مجلس نرسیده استسخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه نتیجه چگونگی اجرای نظام آموزشی 3-3-3-3 در دو سال گذشته به مجلس نرسیده، معتقد است نظام آموزشی که سه پایه اول ابتدایی از سه پایه دوم جدا باشد مطلوب است و باید هرچه سریع تر نسبت به آماده سازی زیرساخت های آن جهت اجرای آزمایشی و جدی اقدام شود.

به نقل از خانه ملت:عبدالوحید فیاضی  با اشاره به شیوه نظام آموزشی مدارس کشور گفت: در حال حاضر نظام آموزشی مدارس بر اساس 3-3-6 تبیین می شود که نگرانی هایی را برای خانواده ها به همراه دارد.

نماینده مردم نور و محمودآباد با مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: سال تحصیلی 92-91 بود که قرار شد وزارت آموزش و پرورش در 5 درصد مدارس کشور نظام آموزشی 3-3-3-3 را به صورت آزمایشی اجرا کنند اما خبری از اجرای این طرح نشد و گزارشی نیز مبنی بر نتیجه آن به کمیسیون نیامد.

وی افزود: قرار گرفتن دانش آموزانی با فواصل سنی زیاد در نظام آموزشی 3-3-6 و به خصوص در مقطع ابتدایی می تواند مشکلات و آسیب های روانشناختی بسیاری را برای دانش آموزان کم سن و سال تر به همراه داشته باشد.

فیاضی ادامه داد: البته برای تحقق نظام آموزشی جایگزین، نیازمند تأمین زیرساخت هایی از قبیل تأمین ساختمان و آموزش معلم های بیشتری هستیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هزینه در حوزه آموزش به مثابه سرمایه گذاری است، خاطرنشان کرد: با انجام تحقیق و پژوهش گسترده در زمینه آسیب شناسی نظام آموزشی 3-3-6 و مقایسه آن با شرایطی که نظام 3-3-3-3 برای دانش آموزان و خانواده های آنها رقم خواهد زد می توان راحت تر در زمینه سرمایه گذاری جهت تأمین زیرساخت های تغییر نظام آموزشی تصمیم گیری کرد.

 



تاريخ : جمعه 27 شهريور 1394برچسب:, | 1:45 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اگر شما نیز یکی از کاربران اندروید هستید، حتما متوجه شده‌اید که گاهی اپلیکیشن‌های مختلف، هشداری را مبنی بر وجود یک به‌روز رسانی جدید یا آپدیت شدن اپلیکیشن‌ها نمایش می‌دهند. ممکن است شما نیز از جمله افرادی باشید که می‌خواهید از شر این هشدار‌ها رهایی یابید. همراه ما باشید تا روش انجام این کار را فرا بگیریم.How-to-disable-app-update-notifications-on-Android

غیرفعال کردن هشدار به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها در اندروید کار ساده‌ای است. شما در ابتدا می‌بایست به صفحه گوگل پلی در دستگاه خود بروید و سپس دکمه منو را در بالاترین بخش سمت چپ لمس کنید. حال باید به سراغ گزینه Settings بروید. در بخش تنظیمات دو قسمت مربوط به نوتیفیکیشن‌ها (هشدار‌ها) را مشاهده خواهید کرد که یکی از آن‌ها Notify when app updates are available و دیگری Notify when apps are automatically updated است. حال شما می‌توانید با غیر فعال کردن این گزینه‌ها، نمایش هشدار‌های مربوط به آپدیت را متوقف کنید. گفتنی است که گزینه اول به معنای "هشداری را در زمان ارایه به‌روز رسانی جدید نمایش بده” و گزینه دوم نیز به معنای "زمان انجام به‌روز رسانی، هشداری را نمایش بده” است.

And-uncheck-the-boxes-next-to-the-notifications-that-you-want-to-be-turned-off.-And-thatll-be-it

ناگفته نماند که با غیر فعال کردن این گزینه‌ها همچنان برنامه‌ها به صورت اتوماتیک به‌روز رسانی خواهند شد و شما می‌توانید از طریق بخش تنظیمات این قابلیت را نیز غیرفعال کنید.

منبع: آی تی رسان



تاريخ : پنج شنبه 26 شهريور 1394برچسب:, | 8:52 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

خبرگزاری میزان - در این مطلب قصد داریم نحوه انجام تبدیل سطر به ستون و بلعکس را که بسیار ساده انجام می‏شود را به شما آموزش دهیم.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، فرض کنید در محیط نرم‏افزار Microsoft Excel با استفاده از سلول‏های موجود یک ستون تشکیل داده‏اید. حال اگر قصد بخواهید این ستون را مستقیماً تبدیل به یک سطر کنید چه می‏کنید؟ یا فرض کنید قصد دارید محتویات یک سطر را به یک ستون تبدیل کنید. در این ترفند قصد داریم نحوه انجام این کار را که بسیار ساده انجام می‏شود را برای شما بازگو نماییم. این ترفند بر روی کلیه نسخه‏های Excel امکان‏پذیر است.

برای این کار:
ابتدا Microsoft Excel را اجرا نمایید.
سپس سلول‏های مربوط به ستون یا سطر را با استفاده از ماوس به حالت انتخاب دربیاورید.
بر روی یکی از سلول‏های انتخاب شده راست کلیک کنید و Copy را انتخاب نمایید (می‏توانید از کلیدهای ترکیبی Ctrl+C نیز استفاده کنید).
اکنون بر روی یک سلول خالی راست کلیک کنید و گزینه Paste Special را انتخاب نمایید.
در پنجره باز شده، تیک گزینه Transpose را بزنید و بر روی دکمه OK کلیک کنید.
خواهید دید که در محلی که سلول خالی را انتخاب کرده بودید سلول‏ها از سطر به ستون (یا بلعکس) تغییر حالت داده‏اند.
در صورت لزوم می‏توانید ستون یا سطر قبلی را پاک کنید، یا در مرحله اول به جای Copy گزینه Cut را انتخاب نمایید.



تاريخ : پنج شنبه 26 شهريور 1394برچسب:, | 8:51 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ iOS سیستم عامل انحصاری محصولات اپل است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ به همراه آیفون ارائه شد. استیو جابز از همان ابتدا مرزهای خویش را با دیگر شرکت های جهان مشخص کرد و برای اجتناب از هر گونه دعوی حقوقی علامت iOS را از سیسکو دریافت کرد. iOS بر مبنای رابط کنترل چند لمسی طراحی شده است.

از سیستم عامل اپل چه می دانید؟+ قابلیت های نسخه جدید

برای جابه جایی صفحات در سیستم عامل باید یک انگشت را روی نمایشگر کشید و با دوبار کشیدن انگشت می توان روی صفحات زوم کرد.ساختار اولیهٔ iOS از چهار لایهٔ core، coreos media layer، services و cocoa touch تشکیل شده و در نسخه های multi tasking 5,4 و پردازش ابری به آن افزوده شد. iOS از نظر ساختار و هستهٔ اولیه، شباهت بسیاری به macos دارد. این سیستم عامل از مرورگر سافاری برای جستجو در وب و از برنامهٔ Itunes برای مدیریت فایل ها، دفترچهٔ تلفن، پخش فرمت های صوتی و تصویری و اجرای اپلیکیشن ها استفاده می کند.

از سیستم عامل اپل چه می دانید؟+ قابلیت های نسخه جدید
شرکت اپل در سال ۲۰۰۸، اپ استور را راه اندازی کرد که با استقبال بسیار خوبی از سوی کاربران رو به رو شد.اپ استور تا فوریه ۲۰۱۲ بیش از هفتصد و بیست و پنج هزار و هفتصد اپلیکیشن ارائه کرده است که تعداد دانلودهای آن حدود ۲۵ میلیارد بار بوده است. همین نکته نشان می دهد که کاربران iOS با سرعت زیادی در حال افزایش هستند و اپل نیز همیشه محصولات خود را جزو برترین ها معرفی کرده است. این تعریف و تمجیدها سبب شده است که انتظارها روز به روز از این برند بیشتر شود و البته اپل هم تا حدودی توانسته است با ارائه آخرین نسخهٔ iOS، رقبای سرسخت خود را ساکت کند. اجرای برنامه های اصلی و جانبی موبایل با صدا، ارسال پیامک بعد از رد تماس، تماس ویدئویی با اینترنت سیم کارت، خواندن صفحات وب به صورت آفلاین و ایجاد نقشه های سه بعدی، بخشی از تلاش اپل برای این ارائه بی کم‌وکاست آخرین شاهکارش است.

مشخصات فنی آی او اس

یکی از ویژگی های مهم iOS، منحصربه‌فرد بودن آن است. علاوه بر این که خود سیستم عامل در انحصار محصولات اپل است، برنامه های آن صرفاً برای iOS و ARM نوشته می شوند. مرورگر وب سافاری، برنامه های کاربردی وب را با دیگر مرورگرهای وب پشتیبانی می کند و برنامه های بومی برای دستگاه های در حال اجرای iOS و بعد از راه appstore قابل دریافت هستند.

یک مرکز بازی برای این سیستم عامل در نظر گرفته شده است که علاوه بر ارائه بازی های متنوع، بازی های آنلاین چند نفره منتشر می کند و کاربران را قادر می سازد تا از راه شبکه های اجتماعی، دوستان خود را دعوت به بازی کنند، امتیازهای خود را پیگیری کنند و در leaderboard به مقایسه با رقبای خود بپردازند. اپل آخرین نسخهٔ آی او اس را به تازگی به کاربران خود معرفی کرده است. iOS از زمان معرفی اولین نسخهٔ خود، تغییرات بسیاری را پذیرفته است.
 
حال شرکت اپل تا چند روز دیگر iOS 9 را منتشر خواهد کرد. به نظر می‌رسد این کمپانی بدون اتلاف وقت، قصد انتشار نسخه بتای عمومی iOS 9.1 را برای توسعه دهندگان دارد.
 
از سیستم عامل اپل چه می دانید؟+ قابلیت های نسخه جدید
 
iOS 9.1 دارای شکلک‌های ایموجی جدید و عملکرد بهتر در مقایسه با iOS 9 است. در این نسخه سعی شده تا برخی APIها برای توسعه دهندگان در دسترس باشد تا بتوانند از قابلیت‌های تاچ سه بعدی و Live Photos بهره‌مند شوند. علاوه بر این نسخه‌ی iOS 9.1 دارای ویژگی‌هایی برای آیپد پرو جدید، صفحه کلید هوشمند و اپل پنسل است.


تاريخ : پنج شنبه 26 شهريور 1394برچسب:, | 8:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)_ واژه «حول» در لغت به معنای حرکت و جنبش و کلمه «قوّه» به مفهوم استطاعت و توانایی است؛ بنابراین معنای عبارت فوق چنین است: هیچ حرکت و استطاعتی جز به مشیت خداوند بزرگ نیست.(۱)
به گزارش شفقنا به نقل از حوزه در تفسیر مفهوم فوق باید گفت: تمام افعال انسان ها با قدرت الهی به وجود می آید اگرچه به لحاظ اینکه انسان ها در انجام آن برخوردار از اراده و اختیار هستند، به عنوان کارهای بشری به شمار می روند؛ اما حقیقت این است که توانایی بشر در انجام کارهای خود، تنها از جانب خدای قادر متعال است. البته فراموش نکنیم که حدیث مورد بحث، به هر نوع قدرت و توانایی و هر نوع جنبش و تحرکی در همه جهان هستی نظر دارد، نه فقط قدرت استطاعت در انسان، لذا چنین برداشتی شکوه ویژه ای به معنای حدیث می دهد و تأثیر بسزایی در خداشناسی و خداباوری یک انسان با ایمان دارد.
پس براساس این حدیث، جریان هر چیزی به مشیت خواست الهی است و خواست خداوند بر همه خواست ها غلبه می یابد و هر آنچه که پروردگار متعال اراده کند، انجام می دهد.
شخصی از امام محمد باقر علیه السلام درباره معنای عبارت «لا حول و لا قوه الا بالله» پرسید، آن حضرت در پاسخ فرمود: ما توانی در ترک معصیت الهی و قدرتی در اطاعت پروردگار جز با توفیق و یاری خداوند نداریم.
زمانی که «عبادیه بن ربعی» از علی علیه السلام درباره استطاعت و قدرت بندگان خدا پرسید، آن حضرت فرمود: آیا قدرت تو در انجام کارها به طور شرکت و معیت با خداست یا آنکه در افعال و کارهای خود مستقل هستی، به طوری که محتاج به خدا نیستی؟. «عبادیه» ساکت و متحیر شد. حضرت فرمود: چرا پاسخ نمی دهی؟. اگر بگویی در کارهای خود با اشتراک خدا قادرم، تو را می کُشم، زیرا این عقیده مستلزم شرک به خداست و نیز اگر بگویی به نحو مستقل قادرم، تو را خواهم کُشت، زیرا این عقیده مستلزم ضعف سلطنت الهی است، «عبادیه» عرض کرد: پس چه بگویم؟. علی علیه السلام فرمود: بگو با اعطای قدرت از جانب خداوند قادرم؛ آیا نشنیده ای که مردم، قدرت را از خداوند طلب می کنند و می گویند: «لاحول و لا قوه الا بالله».
پس خداوند منشاء همه قدرت هاست و هر کاری تنها با قدرت الهی تحقق می یابد.
اهمیت حدیث:
اهمیت حدیث «لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم» در این است که هم در متون روایی و آثار فقهی و هم در دانش ‌هایی چون کلام و اخلاق و نیز در دعا و مناجات مورد کاربرد و استناد قرار گرفته است. در این نوشتار سعی شده به طور اختصار از سه منظر عمده به آن توجه شود:
۱ . از جهت «فضیلت»
۲ . از حیث «آثار».
۳ .از نظر «آداب و احکام».
فضیلت حدیث:
با مطالعه و تحقیق درباره این حدیث، در می یابیم، که خداوند برای آن ارزش و فضیلت ویژه ای قرار داده است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله در سفر معراج خود به خدا عرض کرد: پروردگارا! تو به انبیای خود فضایلی کرامت نمودی، به من نیز کرامت کن. خدا فرمود: در میان آنچه عطا کرده‌ام، به تو دو کلمه عطیه داده ‌ام که در زیر عرشم نوشته شده است و آن دو کلمه عبارتست از کلمه «لاحول ولا قوه الا بالله… و کلمه «لامنجا منک الا الیک»(۲)
ابن مسعود از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت کرده که فرمود: من ابراهیم علیه السلام را در شب معراج دیدم و به من گفت:‌ ای محمد! سلام مرا به امت برسان و به آنها بگو، زمین بهشت، زمین پاکیزه و قابل کشت و زرع، و آب آن گواراست و همه آن دشت هموار می باشد و نهال ‌هایی که می‌ توانید بفرستید کلمه «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر» و کلمه «لاحول ولا قوه الا بالله» است!.
امام صادق علیه السلام فرمود: وقتی بنده ‌ای می‌ گوید: ماشاء الله لاحول و لاقوه الا بالله» خداوند به ملائکه می‌ گوید: بنده من تسلیم است، پس او را کمک کنید و او را دریابید و حاجت او را برآورده سازید.(۳)
علی علیه السلام روایت نمود که پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمود: یا علی! آیا تو را به گنجی از گنج‌ های بهشت راهنمایی کنم؟. علی علیه السلام گفت: آری یا رسول الله، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «آن گنج عبارت است از سخن لاحول و لاقوه الا بالله»(۴)
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: بافضیلت ‌ترین عبادت ‌ها، سخن «لا اله الا الله و لا حول ولا قوه الا بالله» است،(۵)
آثار حدیث:
آثار ذکر «لاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم»:
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است که وقتی بنده ‌ای گفت: «لاحول ولاقوه الا بالله» همانا سرنوشت خود را به خدا واگذار کرده است بنابراین برخداوند است که او را کفایت نماید (و همه نیازهای او را برآورده سازد).(۶)
نیز از آن حضرت نقل شده که هر کس موقع خارج شدن از خانۀ خود بگوید: بسم الله الرحمن الرحیم، دو فرشته به او می‌گویند: هدایت یافته ‌ای، و اگر بگوید لا حول ولاقوه الا بالله، آن دو فرشته می‌ گویند: حفظ شده ‌ای و اگر بگوید: توکلت علی الله، آن دو می‌ گویند: در کفایت قرار گرفتی، آن گاه شیطان می‌ گوید: بنده ‌ای که هدایت شده و حفظ گشته و در کفایت قرار گرفته چگونه برای من است (یعنی من نمی ‌توانم چنین انسانی را فریب دهم و از راه بندگی بیرون کنم).(۷)
شیبه هذیلی، از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله خواست تا به او سخنی بیاموزد که در اثر آن به او فایده رسد و کار بر او آسان باشد، لذا پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمود: بعد از نماز صبح ده مرتبه بگو: سبحان الله العظیم و بحمده و لا حول و لاقوه الا بالله العظیم؛ که در اثر ‌‌آن خداوند تو را از نابینایی و جنون و جذام و پیری (زودرس) در امان می ‌دارد.(۸)
از پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله نقل شده است: شخصی که نعمت ‌های الهی به او روی آورده بگوید: «الحمدلله رب العالمین» و کسی که از فقر رنج می ‌برد پیوسته بگوید: «لاحول و لاقوه الا بالله العلی العظیم» زیرا آن گنجی از گنج های بهشت است و در آن از هفتاد و دو بیماری شفا است که آسان‌ ترین آنها دل مشغولی می ‌باشد.(۹)
رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسی که از چیزی اندوهناک شد پس بگوید: «لاحول ولاقوه الا بالله»(۱۰).
جمعی از مفسران گفته ‌اند: آیه شریفه «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا …» درباره عوف بن مالک نازل شده است که از یاران پیامبر صلی الله علیه و آله بود، وقتی که دشمنان اسلام فرزندش را اسیر کردند،‌ او به محضر رسول خدا آمد و از این ماجرا و نیز از تنگدستی خود شکایت کرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در پاسخ فرمود: تقوا پیشه کن و شکیبا باش و بسیار ذکر «لاحول و لاقوه الا بالله» بگو. او این کار را کرد، ناگهان در حالی که درخانه اش نشسته بود، فرزندش از در آمد؛ معلوم شد که از یک لحظه غفلت دشمن استفاده کرده و فرار نموده و حتی شتری از دشمن را با خود آورده است. این بود که آیه فوق نازل شده و از گشایش مشکل این شخص باتقوا و روزی او از جایی که انتظارش را نداشت خبر داد. البته باید توجه داشت که هرگز مفهوم سخن بالا این نیست که انسان تلاش وکوشش در زندگی را به دست فراموشی بسپارد و بگوید: در خانه می ‌نشینم و تقوا پیشه می‌ کنم و ذکر «لاحول ولا قوه الا بالله» می‌ گویم تا از آنجا که گمان ندارم به من روزی رسد!(۱۱) بلکه هدف تقوی و پرهیزکاری توأم با تلاش و کوشش است، اگر با این حال، درها به روی انسان بسته شد، خداوند گشودن آنها را تضمین فرموده است.
از امام صادق علیه السلام روایت شده است که هر کس هزار بار بگوید: «لاحول ولاقوه الا بالله العلی العظیم»، خداوند زیارت خانه خدا را نصیب او می‌ کند پس اگر اجل او نزدیک باشد، خداوند آن را به تأخیر می ‌اندازد تا بتواند حج را به جای آورد.(۱۲)
همچنین از آن حضرت نقل شده است که هر کس در روز صد بار ذکر «لاحول ولا قوه الّا بالله» بگوید، ابداً فقیر نمی ‌شود.(۱۳)
از امام رضا علیه السلام روایت شده است که هر کس بعد از نماز فجر، صد بار بگوید: «بسم الله الرحمن الرحیم لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم»، به اسم اعظم نزدیکتر است از سیاهی چشم نسبت به سفیدی آن، و همانا داخل شده است در او اسم اعظم.(۱۴)
از امام جعفر صادق علیه السلام روایت شده است که هر کس پس از نماز فجر و نماز مغرب هفت بار بگوید، «بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم»، خداوند او را از هفتاد بلا می‌ رهاند که سبک‌ترین آن ها، برص و جنون است؛ و اگر آن شخص شقی باشد، نام او از دفتر شقاوتمندان پاک می ‌شود و در دفتر سعادتمندان نوشته می شود.(۱۵)
آداب و احکام
برخی از کتاب های روایی که در بر دارنده احادیث فقهی اند، بابی مستقل درباره استحباب ذکر «لاحول و لاقوه الا باالله» ‌دارند(۱۶) که به عنوان نمونه چند مورد اشاره می گردد:
مستحب است انسان قبل از مسافرت، غسل کند و در وقت غسل بگوید: «بسمِ اللهِ و باللهِ و لاحولَ ولا قوّهَ الاّ بالله»(۱۷) و همچنین مستحب است موقع داخل شدن در حمام، ذکر «بسم الله و بالله و لاحول و لا قوه الا بالله»‌ را بگوید.(۱۸)
در روایت آمده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در قنوت «وتر» در نماز شب در کنار دیگر اذکار ذکر «لاحول و لا قوه الا بک» را می‌ گفت.(۱۹)
گفتن: «لا حول ولا قوه الا بالله» در وقت پوشیدن لباس نو مستحب است.(۲۰)
همچنین مستحب است موقع رفتن به بازار یا مسجد و نیز حین سوار شدن به مرکب، این ذکر را بگوید.(۲۱)
نتیجه:
حدیث مذکور با توجه به معنای عمیقی که دارد ما را به یکی از اوصاف بسیار مهم خداوند توجه می دهد. زیرا صفت قدرت مطلق، یکی از صفات اساسی خداوند است و هر انسان خردمند و خداشناس ناگزیر است در حوزه خداشناسی خویش به آن توجه کند و از آن تصور و بینش درستی داشته باشد.
لذا همانگونه که از احادیث شریف و کلمات معصومین علیهم السّلام استفاده می ‌شود، این ذکر دارای فضیلت و منزلت بسیار والا است و خداوند آن را به منزله گنجی از گنج ‌های بهشت قرار داده و برای آن اسرار و آثار زیادی نهاده است.
پاورقی:
۱. ابن منظور، لسان العرب، ج۳، ص۴۰۳. و علی اکبر، دهخدا، لغت نامه، ج۶.
۲. طباطبایی، محمد حسین، تفسیر المیزان، مترجم سید محمدباقر موسوی همدانی، ج۱۳، ص۱۷.
۳. همان، ‌ج۱۲، ص۳۰.
۴. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۹۰، ص۱۹۰.
۵. همان.
۶. حرعاملی، وسایل الشیعه، ج۷، ص۲۱۸.
۷. همان، ج۶، ص۲۸.
۸. همان، ص۴۷۵.
۹. همان، ج۷، ص۱۸۸.
۱۰. بحارالانوار، همان، ج۹۰، ص۱۹۰.
۱۱. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۴، ص۲۳۸. و امین الاسلام طبرسی، مجمع البیان، ج۱۰، ص۴۶۰
۱۲. تاج الدین شعیری، جامع الاخبار، ص۵۵.
۱۳. همان.
۱۴. نوری، حسین، مستدرک الوسایل، ج۵، ص۸۹.
۱۵. حرعاملی، وسایل الشیعه، ج۶، ص۴۷۹.
۱۶. همان، ج۷، ص۲۲۰.
۱۷. همان، ج۱۱، ص۳۸۳.
۱۸. همان، ص۳۸۱.
۱۹. طباطبایی، محمدحسین، تفسیر المیزان، مترجم سید محمدباقر موسوی همدانی، ج۶، ص۴۷۹.
۲۰. وسایل الشیعه، همان، ج۵، ص۴۷.
۲۱. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۱۸۷.
منبع: مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه علمیه قم


تاريخ : پنج شنبه 26 شهريور 1394برچسب:, | 8:50 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
نتایج رتبه بندی سال 16-2015 نظام رتبه بندی QS در تاریخ 24 شهریور ماه 1394 منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، 2 دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران از ایران توانستند با عملکردی بهتر نسبت به سال گذشته به طور چشمگیری رتبه ­های بین­ المللی خود را بهبود بخشند.

بر اين اساس دانشگاه صنعتی شریف به عنوان برترین دانشگاه کشور در رتبه بندی QS توانست با بیش از 100 پله رشد، رتبه­ ای در بازه 480-471 را کسب كند و دانشگاه تهران نیز با بیش از 50 رتبه رشد، در بازه 600-551 قرار گرفت.

گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ISC اعلام کرد: مؤسسه "کاکارلی سیموندز" 12 سال است که دانشگاه­ ها را در سطح جهان مورد ارزیابی و رتبه ­بندی قرار داده است. این نظام بین المللی با بهره جستن از 6 شاخص بررسی شهرت دانشگاه با وزن 40 درصد، ارزیابی کارفرمایان با وزن 10%، میزان گرایش بین المللی با وزن 10 درصد، میزان استناد به ازای هر عضو هیئت علمی با وزن 20 درصد و نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو با وزن 20 درصد بیش از 800 دانشگاه­ برتر جهان را مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار داده است.

در ادامه اين گزارش آمده است: تنها تغییری که در متدولوژی این رتبه ­بندی نسبت به سال گذشته ایجاد شده است مربوط به شاخص میزان استنادات به اعضای هر عضو هیئت علمی است که با نرمال‌سازی استنادات در کلیه حوزه های موضوعی باعث شد که دانشگاه­ هایی که در حوزه علوم اجتماعی، هنر و مهندسی عملکرد بهتری دارند، قادر باشند رتبه بهتری را کسب كنند.

بر اساس اين گزارش ،در فهرست برترین­ های جهان، موسسه فناوری ماساچوست همچون سال گذشته مقام اول جهان را به دست آورده است. دانشگاه هاروارد مقام دوم جهان و دانشگاه کمبریج انگلستان و استنفورد آمریکا مشترکا رتبه 3 جهان را به خود اختصاص دادند.

همچنين انستيتو فناوري کاليفرنيا، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالج لندن، امپریال کالج لندن، انستیتو فناوری زوریخ و دانشگاه شيکاگو رتبه های 5 الی 10 فهرست برترین­ های جهان را به خود اختصاص دادند.

10 دانشگاه برتر جهان متعلق به آمریکا و انگلستان هستند. تنها دانشگاه برتر خارج از دو کشور آمریکا و انگلستان در این رده، انستیتو فناوری زوریخ سوئیس است که رتبه 9 جهان را کسب کرده است.

دانشگاه­ های آسیایی همچون سال‌های گذشته، در سال 16-2015 نیز رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کردند. 2 دانشگاه از 20 دانشگاه برتر جهان و 10 دانشگاه از 50 دانشگاه برتر جهان به قاره آسیا تعلق دارند.

در گزارش گروه رتبه بندی ISC آمده است : دو دانشگاه آسیایی که در سال 16-2015 توانستند در جمع 20 دانشگاه برتر جهان قرار گیرند دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور هستند. دانشگاه ملی سنگاپور به عنوان برترین دانشگاه آسیا شناخته شد که با 10 رتبه رشد نسبت به سال گذشته، حائز رتبه 12 جهان شد. دانشگاه صنعتی نانیانگ نیز با 26 رشد رتبه، دانشگاه دوم آسیا و سیزدهم جهان شد. دانشگاه تسینگوا چین با 22 رتبه رشد در جایگاه 3 آسیا و 25 جهان قرار گرفت.

همچنین دانشگاه­ های حوزه خاورمیانه نیز نسبت به سال گذشته، دارای رشد رتبه بوده­اند. از ترکیه دانشگاه بیلکنت با 5 رشد رتبه نسبت به سال گذشته برترین دانشگاه این کشور شناخته شد که رتبه 394 جهان را به خود اختصاص داد. از عربستان سعودی نیز دانشگاه نفت و مواد معدنی ملک فهد با 26 رشد رتبه، جایگاه 199 جهان را به دست آورد.

در منطقه اقیانوسیه دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه ملبورن به عنوان دو دانشگاه برتر این منطقه شناخته شدند که به ترتیب رتبه های 19 و 42 جهانی را کسب کردند.

دانشگاه بوئنوس­آیرس آرژانتین با رتبه 124 و دانشگاه سائوپائولو برزیل نیز با رتبه 143 جهان 2 دانشگاه­ برتر آمریکای جنوبی هستند.
در قاره آفريقا نیز دانشگاه کيپ تاون آفریقای جنوبی با رتبه 171 جهان برترین دانشگاه این قاره شناخته شد.

 



تاريخ : چهار شنبه 25 شهريور 1394برچسب:, | 22:32 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 نشریه «کیو اس» امروز رتبه بندی دانشگاه ها را در سال 2015-2016 اعلام کرد که در آن دانشگاه ام آی تی (موسسه تکتولوژی ماساچوست) همانند سال قبل اول شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «کیو اس» یک نشریه است که سالانه لیستی از 800 دانشگاه برتر دنیا منتشر می کند.این نشریه از سال 2004 تا 2009 با مجله آموزش عالی تایمز همکاری می کرد اما پس از آن از هم جدا شدند و هر کدام لیست های جدایی منتشر کردند.

امروز «کیو اس» لیستی از رتبه دانشگاه ها سال 2015 و 2016 منتشر کرد که در آن دانشگاه «ام آی تی» امسال  همانند سال قبل اول شد،دانشگاه هاروارد نیز که سال قبل چهارم شده بود امسال پیشرفت داشته است و دوم شده است.
لندن تنها شهری بود که در میان 50 دانشگاه اول 4 دانشگاه داشته است پس از آن بوستون و نیویورک 3 دانشگاه در 50 دانشگاه اول داشته اند.
شهردار لندن که شهرش را «پایتخت آموزش جهان» نامیده است در این رابطه گفت: قسمت آموزش شهر مان روز به روز قوی تر می شود.



تاريخ : چهار شنبه 25 شهريور 1394برچسب:, | 22:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان ، طرح رتبه‌بندی معلمان در شورای توسعه مدیریت تصویب شد و با ابلاغ آن به آموزش و پرورش قرار است از اول مهر کار صدور احکام فرهنگیان اجرایی شود. براین اساس افراد طبق شایستگی‌هایی تعریف شده بررسی و به آنها امتیازاتی داده می‌شود که در چهار رتبه پایه، ارشد، خبره و عالی طبقه‌بندی می‌شوند و به ترتیب از ۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد حق شغل بهره‌مند خواهند شد همچنین مدرک تحصیلی تأثیری در احراز رتبه توسط افراد تأثیری ندارد و سهم سوابق کاری پُررنگ لحاظ شده است.

برخی از کارشناسان براین باورند طرح رتبه‌بندی که قرار است توسط آموزش و پرورش از اول مهر اجرا شود همان قانون مدیریت خدمات کشوری است و با رتبه‌بندی مدنظر سند تحول بنیادین تفاوت زیادی دارد اما مسئولان آموزش و پرورش این مرحله را نخستین مرحله اجرای طرح رتبه‌بندی می‌دانند.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران رتبه‌بندی از اول مهر ۹۴ اجرا می‌شود، بنابراین افرادی که قبل از مهر بازنشسته می‌شوند تحت پوشش رتبه‌بندی قرار نمی‌گیرند اما آموزش و پرورش در تلاش است تا افرادی راکه قبل از مهر بازنشسته می‌شوند با اندکی تأخیر بازنشسته کند تا مشمول طرح رتبه‌بندی قرار بگیرند.

احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش درخصوص مصوبه شورای توسعه مدیریت درخصوص طرح رتبه معلمان به تسنیم گفت:در قالب این طرح معلمان در رتبه‌های پایه، ارشد،‌ خبره و عالی تقسیم بندی شده و بر اساس آن افزایش امتیاز حق شغل را دارند.

وی افزود:‌ سابقه کار برای قرار گرفتن در طرح رتبه بندی حداقل ۶ سال است. افرادی که در رتبه پایه حرفه‌ای قرار می‌گیرند باید سه سال توقف در رتبه مقدماتی داشته باشند، گذراندن دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و کسب حداقل امتیاز حاصل از محاسبه میانگین امتیاز برای ارزیابی عملکرد از سایر شروط است.

معاون شورای عالی آموزش‌وپرورش بیان کرد:‌ شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای در طرح رتبه‌بندی مدنظر است. در سند تحول بنیادین شایستگی‌های عمومی، صلاحیت تخصصی (‌رشته تخصصی) و صلاحیت حرفه‌ای یعنی آشنایی معلم با اصول و مهارت‌های معلمی به منظور انتقال دانش عنوان شده است. معتقدیم تمام معلمانی که به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند، شایستگی عمومی را دارند بنابراین در بحث رتبه‌بندی باید به شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای تأکید داشته باشیم. شایستگی‌های مهارتی به مسائلی همچون توانایی مدیریت کلاس درس، بهره‌گیری از روش‌های نوین و اکتشافی در آموزش و تبعیت از الگوهای برتر تدریس و توانایی تطبیق آموزش با نیازهای یکایک دانش‌آموزان اشاره دارد.

عابدینی گفت:‌برای رتبه‌بندی معلمان در مهر امسال چند شاخص که با وظایف حرفه‌ای آنها در ارتباط است، مدنظر است.

وی ادامه داد:‌ با اجرای طرح رتبه‌بندی و طبقه‌بندی معلمان در ۴ رتبه حداقل ۱۵۰ هزار تومان و حداکثر حدود ۶۰۰ هزار تومان به حقوق آنها اضافه می‌شود که ۸۰ درصد معلمان مشمول طرح رتبه‌بندی، میانگین افزایش حقوق یعنی ۳۰۰ هزار تومان را دریافت خواهند کرد.



تاريخ : چهار شنبه 25 شهريور 1394برچسب:, | 10:41 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اگر کاهش وزن آسان بود، هیچکس اضافه وزن نداشت! حقیقت این است که رولت تخم مرغ، خیلی خوشمزه تر از نیمرو است، مزه ی سیب زمینی سرخ کرده خیلی بهتر از سالاد کنار غذاست، و مرغ هم لذیذتر خواهد شد اگر آنرا سوخاری کرده باشید. از طرف دیگر اما، تناسب اندام و داشتن وزنی سالم، خیلی بهتر از چاقی و داشتن اضافه وزن است.

اگر که انتخاب های صحیح تان را، به عاداتی سالم در زندگی تان تبدیل کنید، رسیدن به وزنی سالم، خیلی آسان تر خواهد شد. به عبارت دیگر، هنگامی که انتخاب های صحیح تان به عادات سالم تغییر پیدا کرد، رسیدن به اهداف تناسب اندامتان، دست یافتنی خواهد شد. در این ایمیل، عاداتی را به شما یادآور می شویم که مسبب چاق شدن شما هستند. آنها را بشناسید و به تدریج تغییرشان دهید.


عادت 1: تهیه و تدارکتان ضعیف است

سازمان های Boy Scouts و healthy eaters هر دو شان یک شعار دارند: آماده باش!

یخچال و کابینت های پر از مواد غذایی سالم، گوشت های کم چرب، غلات کامل، میوه، سبزیجات غیر نشاسته ای و روغن های سالم، به این معنی است که شما برای آنچه که باید بخورید، در هر زمانی آماده هستید. به همین شکل، هنگامی که می خواهید بیرون غذا بخورید، با برنامه ریزی قبلی بیرون رفتن می تواند شما را در مسیر صحیح نگاه دارد.

مولی کیمبال، متخصص تغذیه می گوید: تهیه و تدارک به این معنی هم هست که چیزهایی که هوس می کنید را بشناسید و جایگزین آنها را دم دستتان داشته باشید تا بتوانید جلوی هوستان را بگیرید. مثلا اگر ضعفتان در شیرینی است، میوه یا یک فنجان پودینگ بدون شکر دم دستتان داشته باشید تا بتوانید بدون دریافت مقدار زیادی کالری، هوستان به شیرینی را ارضا کنید.

عادت 2: آب کافی نمی نوشید

نوشیدن مقدار مناسب آب، سلامت کلی تان را ارتقا خواهد داد، از پوست، استخوان و مفاصل گرفته، تا سیستم گوارش، حافظه و حتی عملکرد مغزتان.

اما کیمبال می گوید که: اگر وزنتان برایتان مهم است، مصرف آب کافی و بجا خیلی می تواند کمک کند. او ادامه می دهد که: خستگی و کوفتگی، یکی از اولین علائم بی آبی بدن است. افراد بسیاری این اتفاق را به غلط تفسیر کرده و احساس می کنند که گرسنه اند، پس غذا می خورند تا انرژی بگیرند!

تاثیر آب در کاهش وزن، این است که دیگر پیام های بدن به اشتباه تفسیر نمی شوند. تحقیقاتی که در نوامبر ۲۰۰۸ در رابطه با موضوع چاقی منتشر شده است، نشان می دهد که بین افزایش مصرف آب و افزایش از دست دادن وزن، ارتباط مشخصی وجود دارد. در تحقیق دیگری که نتایج آن در یک انجمن آمریکایی شیمی ارائه شده بود، محققان ویرجینیایی تایید کردند که افرادی که پیش از وعده های غذایی شان یک لیوان آب می نوشیدند، حدود ۱.۵ کیلوگرم بیشتر از اشخاصی که پیش از غذایشان آب نمی نوشیدند وزن کم کرده اند.

عادت 3: پروتئین کافی مصرف نمی کنید

اشخاصی که بخش اعظمی از کالری دریافتی شان در روز را از کربوهیدرات ها تامین می کنند، برای کاهش وزنشان زمان سختی را خواهند گذراند.

کیمبال توصیه می کند که: در هر وعده ی غذایی تان، باید یک منبع پروتئینی هم وجود داشته باشد. بدن برای پردازش پروتئین دو برابر مقداری که برای کربوهیدرات و چربی انرژی می خواهد، انرژی مصرف می کند. این بدین معنی است که شما پروتئین می خورید و بدن شما کالری بیشتری برای هضم آن استفاده می کند.

گوشت های کم چرب، مانند سینه ی مرغ، برش های کم چرب گوشت گاو و غذاهای دریایی، منابع عالی پروتئین هستند. کیمبال می گوید همچنین شما می توانید پروتئینتان را از طریق تخم مرغ، پنیر، کره ی بادام زمینی، آجیل یا شکلات ها و پودرهای پروتئین کم کالری تامین کنید.

عادت 4: دریافت کالری زیاد از مایعات

کالری هایی که به شکل مایع وارد بدن شما می شوند کالری های بی کفایتی هستند. آنها در مجموع کالری های مصرفی تان حساب می شوند، اما باعث نمی شوند که احساس سیری کنید. کیمبال در اینباره توصیه می کند که: اگر در حال کاهش وزن هستید، از آبمیوه ها، نوشیدنی های گازدار و حتی نوشیدنی های ورزشی استفاده نکنید.

در عوض این ها، آب، چای یا قهوه ی بدون شکر بنوشید. اگر می خواهید یک نوشیدنی شیرین میل کنید، کیمبال هیچ مشکلی با نوشیدنی های بدون شکر یا پودرهای طعم دهنده ی کم کالری ندارد.

عادت 5: به اندازه ی کافی نمی خوابید

نیاز نیست برای کاهش وزن کاملا هشیار باشید! به اندازه ی کافی خوابیدن، یک عامل مهم برای دستیابی و کنترل وزن سالم است.

مطالعاتی در سال ۲۰۰۶ در این رابطه، وزن و عادات خواب ۶۸هزار خانم را طی ۱۶ سال بررسی کرده است. خانم هایی که گزارش شده هر شب ۵ ساعت یا کمتر می خوابیدند حدود ۲.۵ کیلوگرم بیشتر از آنهایی که هر شب ۷ ساعت یا بیشتر می خوابیدند وزن داشتند.

دلیل این اتفاق هورمون ها هستند، مخصوصا لپتین و گرلین. چندین تحقیق هدایت شده توسط دانشگاه شیکاگو و دانشگاه استنفورد، به این نتیجه رسیده اند که محرومیت از خواب کافی، باعث کاهش سطح لپتین و افزایش سطح گرلین می شود. گرلین بالا اشتها را تحریک می کند و لپتین پایین هم باعث می شود تا بعد از غذا خوردن احساس سیری نکنید، بنابراین هنگامی که بیدارید دائم گشنه و البته سنگین هستید!

عادت 6: صبحانه را نادیده می گیرید

خیلی سخت است وقتی برای بیرون رفتن عجله دارید، زمانی برای صبحانه خوردن در نظر بگیرید، اما اگر علاقه دارید وزنتان را کم کنید یا اینکه وزنتان را ثابت نگه دارید، باید تلاش کنید تا صبحانه را در برنامه تان بگنجانید. صبحانه، سوخت و ساز بدنتان را روبراه ساخته و آنرا وادار می کند تا کالری بسوزاند. اما افراد زیادی، اول صبح واقعا اشتها ندارند. کیمبال می گوید مشکلی نیست، کافیست تا در دو ساعت اولی که از خواب بیدار شده اید، چیزی بخورید، نه دقیقا بعد از بیدار شدن.

او می گوید که یک صبحانه ی عالی، از کربوهیدرات های پیشرفته بهمراه پروتئین و کمی هم چربی سالم تشکیل شده است. می توانید ۲ تخم مرغ به همراه یک تکه نان تست و یک کاسه ماست که یک مشت توت و آجیل های خرد شده در آن مخلوط شده؛ یا یک کاسه بلغور جو و یک مشت هم انواع توت، بهمراه مقداری شیر را امتحان کنید. اگر معمولا صبح ها عجله ای از خانه خارج می شوید، شکلات های پروتئینی کم شیرینی خریده و در طول مسیر بعنوان صبحانه میل کنید.

عادت 7: از قفسه های وسط فروشگاه خرید می کنید

یک قانون اساسی که باید از آن در فروشگاه های غذایی پیروی کنید، این است که همیشه نزدیک دیوارهای فروشگاه بمانید! نیکول وین، یکی از کارمندان مراکز کنترل وزن از لوئیزیانا می گوید: معمولا اطراف فروشگاه های مواد غذایی، بر اساس آنچه که به خوردن آنها نیازمندید چیده می شوند. آنجا می توانید محصولات تازه همچون گوشت و لبنیات را بیابید. اما در قفسه های وسط فروشگاه معمولا بیشتر غذاهای فراوری شده را خواهید یافت که باید از آنها دوری کنید.

وین می گوید: البته استثناهایی هم وجود دارد. مثلا در یخچال ها می توانید علاوه بر سبزیجات منجمد، میوه های یخ زده ی بدون شکر، ماست، بلغور جو و مواد خوراکی سالم این چنینی، غذاهای فراوری شده یا مضر برای رژیمتان را هم بیابید.

عادت 8: خورد و خوراکتان را ثبت نمی کنید

دوست دارید لاغر شوید، و تلاشتان را هم می کنید تا یک رژیم غذایی سالم داشته باشید، اما وزنتان کم نمی شود. ممکن است مشکل از آنجا باشد که شما بیشتر از آنچه که فکر می کنید می خورید! نوشتن هر آنچه که می خورید می تواند یک راه حل موثر برای این مشکل باشد.

وین می گوید که هر چیزی که در دهانتان گذاشتید را باید بنویسید. به اعتقاد وین، ثبت هر چه که می خورید، در چند سطح برایتان موثر است. اول اینکه یک تصویر کلی از میزان کالری مصرفی تان در روز کسب خواهید کرد، حتی آن شکلات کوچکی که وقتی از خانه خارج می شوید در دهانتان می گذارید. همین که بدانید قرار است هر چه خوردید را بنویسید، به احتمال خیلی زیادی شما را از خوردن یک کاسه ی بزرگ بستنی در آخر شب منصرف خواهد کرد.

همچنین پس از چندی که خورد و خوراک هایتان را ثبت کردید، می توانید الگوهای رفتاری تان را ببینید. مثل اینکه هر وقت خانه ی عمویتان شام دعوت می شوید کمی مقدار کالری مصرفی تان افزایش پیدا می کند. پس این کار، شما را برای تنظیم کالری های مصرفی تان در موقعیت ها یا شرایط خاص کمک خواهد کرد. اینکه چطور مصرف غذاهایتان در روز را ثبت کنید بسته به انتخاب خودتان است. برخی ها ترجیح می دهند یک خودکار و کاغذ به سبک قدیم داشته باشند، در حالیکه دیگران ممکن است از برنامه های آنلاین یا مخصوص گوشی های هوشمند استفاده نمایند.

عادت 9: با وزنه تمرین نمی کنید

شما فقط با انجام دادن تمرینات هوازی و رعایت رژیم غذایی، به راحتی به اهداف کاهش وزنتان دست پیدا نخواهید کرد. اگر تمرین با وزنه را با تمرینات هوازی تان ترکیب کنید، توانایی کاهش وزنتان به مراتب بهینه می شود.

مطالعات نشان داده اند که بین تمرینات قدرتی و کاهش وزن، ارتباط قابل توجهی وجود دارد. درست است که هم تمرینات قدرتی و هم تمرینات کاردیو، جفتشان کالری می سوزانند و به سوخت و ساز بدن سرعت می دهند، اما تمرینات کاردیو تنها سوخت و ساز را در طول تمرین و برای زمانی کوتاه پس از تمرین افزایش می دهند. اما تمرین با وزنه، هم در طول تمرین و هم برای زمانی طولانی پس از تمرین، سوخت و سازتان را زیاد می کند.

این مصرف انرژی مستمر که بواسطه ی تمرین با وزنه اتفاق میفتد، تا ساعت ها و حتی روزها بعد از اتمام تمرین ادامه خواهد داشت. در طول دوره ی ریکاوری، عضلات شما هنوز انرژی مصرف می کنند، آنوقت، زمانی است که باید به سراغ تمرینات کاردیو بروید. ترکیب تمرینات قدرتی سبک با تمرینات کاردیوی جدی و سخت، به عضلات استرسی وارد کرده که تاثیر چربی سوزی کلی را زیاد خواهد کرد.

عادت 10: خودتان را از آب و تاب می اندازید

سستی به خودتان راه ندهید! یکی از بهترین کارهایی که هنگام کاهش وزن می توانید انجام دهید همین است. اشتباه، همیشه اتفاق می افتد. پس وقتی به ولع افتادید و یک ناهار چرب و چیلی خوردید، تسلیم نشوید! خودتان را ببخشید و دوباره به برنامه ی اصلی تان بازگردید.

دکتر وین می گوید: "اگر که از دستتان در رفت و در یک وعده ی غذایی، تغلب (غالب شدن) کردید، بدین معنی نیست که مجوز پیدا کرده اید که بقیه ی روز را هم به تغلبتان ادامه دهید!" کسانی که با اتفاق افتادن یک اشتباه، خودشان را می بازند و بقیه ی روز، هفته و ماه را تسلیم می شوند، هیچوقت نخواهند توانست به هدف کاهش وزنشان دست یابند.

اشتباه، همیشه رخ می دهد؛ موفقیت یا شکست شما در راه کاهش وزن، بستگی به این دارد که چطور به این اشتباهات واکنش نشان می دهید. وین می گوید: "بهترین راه این است که خودتان را ببخشید، دوباره اراده کنید و بلافاصله سبک زندگی سالمتان را از سر بگیرید."

عادات سالم برای زندگی سالم

اگر هر یک از ۱۰ عادت بالا را در خود می بینید، بهترین زمان برای تغییر آن ها همین حالاست. برای هر عادت بدی، یک عادت خوب هم هست. تنها راه برای تبدیل یک انتخاب صحیح به یک عادت سالم، تکرار است. پس شروع به حذف کردن عادات ناسالمتان کنید، تا بزودی چند کیلویی وزن کم کنید.



تاريخ : چهار شنبه 25 شهريور 1394برچسب:, | 10:30 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

هومن آپرین متولد ۱۳۲۵ تهران، از کودکی و نوجوانی به کوهستان علاقمند بود. در ۱۶ سالگی بسیاری از قله‌های اطراف تهران را صعود کرد. سال ۱۳۵۵ برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در رشته نقشه‌برداری فارغ‌التحصیل شد. استخدام در شرکت‌های اکتشاف نفت فرصتی برای او فراهم ساخت که به مناطق متنوع کوهستانی در آمریکا مراجعه کند همزمان کوهنوردی و سنگ‌نوردی را در مناطق مختلف ادامه داد و با کوهنوردان برجسته‌ای آشنا شد. از سال ۱۳۶۵ به‌عنوان راهنمای مسیرهای کوهستانی فعالیت داشت و به‌تدریج به منطقه هیمالیا عزیمت و برنامه‌هایی را اجرا کرد.
 

اولین ایرانی که موفق به فتح قله ی اورست شد کیست؟


سال ۱۹۸۵ تجربه سختی را در صعود به نانگابارپات از سر گذراند، سپس در سال‌های بعد چند قله دیگر را در هیمالیا صعود کرد. وی سرپرستی تیمی را به‌عهده داشت که اولین صعود به دیواره جنوب شرقی آمادابلام را انجام داد، این مسیر به نام آپرین نامگذاری شده است.
اکتبر ۱۹۹۰ (مهر ۱۳۶۹) او در مقام راهنمای یک تیم آمریکایی موفق به صعود اورست شد.
آپرین شرکتی به نام «هیم کوه» تاسیس کرد که به اعزام تیم‌های کوهنوردی به منطقه هیمالیا می‌پرداخت.
هومن آپرین اولین کوهنورد ایرانی که موفق به صعود قله اورست شد، در دهه هفتاد به میهن بازگشت، مدتی با دوستان سابق و کوهنوردان کشور گذراند و به قله دماوند صعود کرد. او هماهنگی‌هایی برای تشکل تیم ایرانی جهت صعود به اورست به عمل آورد که به نتیجه مطلوب نرسید. هومن آپرین تابعیت ایرانی-آمریکایی اشت و تا آخرین روزهای عمر پرتلاش خود، عکس‌ها و خاطرات ایران را عزیز می‌داشت. وی در اردیبهشت ۱۳۹۴(۲۰۱۵) در آمریکا چشم از جهان فرو بست.



تاريخ : چهار شنبه 25 شهريور 1394برچسب:, | 10:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

هفتاد سال پیش کشاورزی در کلرادو سر مرغی را برید، اما مرغ دوست نداشت از دنیا برود! آن مرغ بعدها با نام «مایک» مشهور شد و تا 18 ماه بعد زنده ماند. اما سوال اینجا است که مایک چگونه 18 ماه بدون سر زنده ماند؟
 

ماجرای مرغی که 18 ماه بدون سر زنده ماند!

 
به گزارش نقل از بی‌بی‌سی انگلیسی، این سوال نه تنها برای ما، بلکه برای «کریس استوکل واکِر» هم جالب بود. کریس تصمیم گرفت که به پاسخی منطقی برای این سوال برسد.
 
لوید اولسِن و همسرش کلارا در 10 سپتامبر 1945 میلادی داشتند مرغ‌های مزرعه‌شان در «فروئیتا» کلرادو را سر می‌بریدند. در واقع، اولسن آن‌ها را سر می‌برید و همسرش هم آن‌ها را تمیز می‌کرد. اولسن آن روز حدودا سر 40 تا 50 مرغ را برید. در این بین فقط یک مرغ بود که مانند دیگران رفتار نکرد!

ماجرای مرغی که 18 ماه بدون سر زنده ماند!


ماجرا از چه قرار بود؟

تروی واترز، نتیجه‌ی این زوج، که حالا خودش هم در همان مزرعه مشغول کشاورزی است، می‌گوید: «آن‌ها دخل تمام مرغ‌ها را درآوردند و فقط همان یک مرغ بود که هنوز زنده مانده بود. آن مرغ بدون سر داشت این طرف و آن طرف می‌رفت و اصلا نمی‌ایستاد.»
 
آن‌ها یک جعبه چوبی سیب را برداشتند و روی مرغ گذاشتند تا شبانه جان دهد. لوید اولسن (Lloyd Olsen) صبح روز بعد با سرخوشی تمام بیدار شد و به سراغ جبعه سیب رفت تا کار آن مرغ را هم یکسره کند. اما وقتی جعبه را کنار زد، از تعجب شاخ درآورد. تروی می‌گوید: «آن مرغ لعنتی هنوز هم زنده بود.»
 
کریستا واترز، همسر تروی می‌گوید: «این داستان همیشه یکی از عجیب‌ترین حوادث خاندان ما بوده است.» تروی واترز اما این داستان را از قول پدر پدربزرگِ بیمارش شنیده است. اتاق پدر پدربزرگ تروی کنار اتاق او بود و آن پیرمرد که با سالخوردگی دست و پنجه نرم می‌کرد، شب‌ها از روی بی‌خوابی ساعت‌ها با تروی حرف می‌زد.
 
تروی واترز (Troy Waters) می‌گوید: «او مرغ‌ها را به شهر برد تا در بازار گوشت بفروشد. او حتی خروسش را هم با خود برد و آن موقع هنوز هم از اسب و ارابه برای حمل و نقل استفاده می‌شد. او آن مرغ بی سر را هم داخل ارابه انداخت و با مردم بر سر اینکه آیا تا به حال یک مرغ بی سر زنده دیده‌اند یا خیر، شرط‌بندی می‌کرد.»
 
ماجرای پرنده جادویی نقلِ محافل در فروئیتا شده بود. روزنامه محلی یک خبرنگار را برای صحبت با اولسن اعزام کرد و دو هفته بعد، شخصی به نام «هوپ وِید» حدود 450 کیلومتر را از «یوتا» فقط برای دیدن مرغ به آنجا پیمود. ایده هوپ این بود که کافی است آن مرغ را به سیرک‌ها ببریم و از این طریق کلی پول به جیب بزنیم.
 
تروی می‌گوید: «سال 1940 میلادی بود که آن‌ها یک مزرعه کشاورزی داشتند و اوضاع مالی هم خوب نبود. لوید هم جواب مثبت داد.»
 
مرغ بی سر در سیرک!

آن‌ها در ابتدا به «سالت لِیک سیتی» و دانشگاه یوتا رفتند و چندین آزمایش از آن مرغ به عمل آمد. حتی شایعه شده بود که دانشمندان با کمک عمل جراحی سر چند مرغ دیگر را بریدند تا ببیند آن‌ها زنده می‌مانند. در همین جا بود که مجله لایف به این داستان عجیب و غریب برخورد. لوید، کلارا و مایک تصمیم گرفتند که پس از آن یوتا یک تور به دور آمریکا را برگزار کنند.
 

ماجرای مرغی که 18 ماه بدون سر زنده ماند!
کلارا و لوید اولسن
 

آن‌ها به کالیفرنیا و آریزونا رفتند و وقتی باید برای جمع‌آوری محصولات به مزرعه خود بازمی‌گشتند، این هوپ وید بود که مرغ را به شهرهای جنوب شرقی آمریکا برد. کلارا شرح آن سفرها را در یک دفتر نوشت و در حال حاضر نیز کاملا سالم است.
 
مردم سر جمع 40 تا 50 نامه برای اولسن نوشتند. در یکی از نامه‌ها، اولسن را با نازی‌ها مقایسه کرده بودند و شخص دیگر پیشنهاد داده بود که بهتر است از یک پای چوبی برای مرغ استفاده شود. پس از اولین تور، اولسن مایک را به «فینکس» در آریزونا فرستاد. در فینکس بود که آن فاجعه در بهار 1947 میلادی رخ داد.
 
تروی می‌گوید: «مرغ در آنجا مرد... در فینکس.»
 
لوید مستقیم غذای مایع و آب را داخل مریِ مایک می‌ریخت. کار دیگری که لوید و کلارا برای زنده ماندن مایک مرتب انجام می‌دادند این بود که مخاط انباشته شده در گلوی مرغ را تمیز کنند. آن‌ها با کمک یک قطره چکان به مایک غذا می‌دادند و با یک سرنگ مخاط او را تخلیه می‌کردند.
 
شبی که مایک مرد...

شبی که مایک مرد، آن‌ها در اتاقی در متل خوابیده بودند که با صدای خفه شدن مرغ از خواب بیدار شدند. آن‌ها دنبال سرنگ گشتند تا مخاط مایک را خالی کنند، ولی یادشان افتاد که آن سرنگ را در سیرک جا گذاشته‌اند. قبل از اینکه راه‌حلی به ذهنشان برسد، مایک خفه شد و مرد.
 
تروی می‌گوید: «لوید تا سال‌ها ادعا می‌کرد که مرغ را به شخصی در سیرک فروخته است. در نهایت، چند سال قبل از مرگش بود که یک شب پیش من اعتراف کرد که آن مرغ چگونه مرد. به نظرم او نمی‌خواست اعتراف کند که چه اشتباهی را مرتکب شده است، زیرا غازی که تخم طلا می‌گذاشت را از دست داده بود.»
 
اولسن هیچ وقت نگفت که چه به سر لاشه آن مرغ آورد. تروی می‌گوید: «حاضرم شرط ببندم که او مایک را در بیابانی بین اینجا تا فینکس چال کرده یا شاید در کنار جاده انداخته و احتمالا گرگ‌ها آن را خورده باشند.»
 
پاسخ چیست؟

اما برگردیم سر سوال اصلی و آن اینکه مایک چگونه زنده ماند؟  آن هم برای 18 ماه؟ دکتر تام اسمولدِر، متخصص مرکز رفتارشناسی و فرگشت در دانشگاه نیوکاسل می‌گوید: «بیشتر باید از این مسئله شوکه شد که چرا خون مرغ تمام نشد و آن مرغ جان نداد؟ این مسئله که مرغ توانست بدون سر زنده بماند، راه‌حلی آسان‌تر دارد.»
 

ماجرای مرغی که 18 ماه بدون سر زنده ماند!


اگر یک انسان سر خود را از دست دهد قضیه متفاوت است، چرا که کاملا مغزش را از دست می‌دهد؛ اما مرغ از این نظر شبیه انسان نیست. اسمولدر می‌گوید: «شاید از این مسئله تعجب کنید، اما مغز مرغ نسبت به بدنش بسیار کوچک است.»
 
او توضیح می‌دهد که مغز مرغ در پشت جمجمه و در پشت چشم‌هایش قرار دارد.
 
گزارش‌ها حاکی از این است که نوک، صورت و چشم‌ها و یک گوش مایک با ضربه‌ی ساتور در جا کنده شد. اسمولدر این موارد را تخمین زده و می‌گوید که حدود 80 درصد مغز مرغ از بین رفت و تقریبا تمام چیزهایی که بدن مرغ را کنترل می‌کنند (نظیر ضربان قلب، تنفس، گرسنگی و گوارش) دست‌نخورده باقی ماند.
 
در آن موقع هم گفته می‌شد که چون همه یا بخشی از «ساقه مغزِ» مایک همچنان به بدنش متصل است، او زنده مانده است. اما علم پیشرفت کرده و حالا مشخص شده که آن ساقه‌ی مغز در حقیقت بخشی از مغز است.
 
اسمولدر می‌گوید: «چیزی که امروز ما به آن مغز می‌گوییم در آن سال‌ها به عنوان ساقه مغز شناخته می‌شود. اسامی که در اوایل قرن نوزدهم به بخش‌های مختلف مغز اطلاق می‌شد، معادل مغز پستانداران بود که در حقیقت اشتباه بودند.»
 
اما کسانی که سعی کردند با عمل جراحی و روش‌های دیگر یک مرغ مانند مایک ایجاد کنند ناموفق ماندند، زیرا به نظر می‌رسد ضربه‌ای که با مایک وارد شد دقیقا با زاویه‌ای مناسب وارد شده بود و خون لختگیِ بعدش هم مانع مرگ او شد.
 
تروی واترز می‌گوید که احتمالا پدر پدربزرگش چندین بار این کار را بعد از مایک انجام داده بود. احتمالا دیگران هم این کار را کرده باشند. یکی از همسایه‌های بالاتر خانه لوید گفت که حاضر است تمام مرغ‌های حراجی‌ها را برای او بخرد، به شرطی که او بگوید چطور این کار را انجام داده است؟

ماجرای مرغی که 18 ماه بدون سر زنده ماند!
تروی واترز در کنار مجسمه مایک در فروئیتا –جشنواره «مرغ بی سر» هر سال در ماه مه برگزار می‌شود


تروی می‌گوید: «یادم می‌آید که پدر پدربزرگم با خنده به من می‌گفت که دیگران حسابی او را تحویل می‌گرفتند و می‌گفتند که لوید خیلی خیلی ثروتمند است.» بسیاری از ساکنان فروئیتا فکر می‌کردند که خانواده اولسن ثروتمند هستند، اما تروی این قضیه را رد کرد.
 
تروی واترز می‌گوید: «او کمی از طریق مایک پول به جیب زد. او توانست دو تراکتور و کمی تجهیزات کشاورزی بخرد و جایگزین اسب و قاطرش کند. او حتی کمی هم خرج چیزهای لوکس کرد: یک شورلت پیکاپ مدل 1946.»
 
تروی یک بار از لوید اولسن پرسیده بود که آیا تفریحی هم داشته است؟ او جواب داده بود: «البته که داشتم. من توانستم به خیلی جاهای کشور سفر کنم و اگر به خاطر مایک نبود هرگز موفق نمی‌شدم. من مزرعه‌ام را مجهز کردم.»
 
اما پدر پدربزرگ برای همیشه ماجرای مرغ بی سر را فراموش کرد و با شخم زدن زمین و کشاورزی بقیه عمر خود را سر کرد.



تاريخ : سه شنبه 24 شهريور 1394برچسب:, | 8:22 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

ایسنا نوشت: آموزش مناسب والدین به فرزندان خود برای استفاده ایمن از تلفن همراه و کنترل کردن فعالیت‌های کودکان می‌تواند تا حدی با تهدیدات امنیتی مقابله کند.

تلفن همراه و شرکت‌های تلفن سیار معمولاً امکاناتی را درباره تنظیمات حریم خصوصی و کنترل‌های ایمنی کودک ارائه می‌دهند. اکثر شرکت‌ها به والدین امکان خاموش کردن قابلیت‌هایی مانند دسترسی وب، ارسال پیام کوتاه یا دانلود کردن را می‌دهند.

برخی تلفن‌های همراه سلولی، خاص کودکان ساخته شده‌اند. این تلفن‌ها برای استفاده ساده طراحی شده‌ و دارای قابلیت‌هایی مانند دسترسی محدود به اینترنت، مدیریت دقیقه (minute management)، حفظ حریم خصوصی شماره‌ها، و دکمه‌های تماس اضطراری هستند.

کلمه عبور، کد عددی یا اثر انگشت می‌تواند منجر به عدم دسترسی مزاحمان به تلفن شود. اینکار نه تنها می‌تواند از تماس تصادفی جلوگیری کند بلکه می‌تواند به حفظ اطلاعات و عکس‌ها در برابر دسترسی افراد غیرمجاز کمک کند.

به اشتراک گذاری و اجتماعی بودن می‌تواند فرصت‌ها و چالشهایی را ایجاد کند. این ابزارها می‌تواند باعث ایجاد خلاقیت و سرگرمی کودک شود اما از طرفی دیگر می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در خصوص اعتبار و ایمنی اشخاص گردد.

بر اساس اطلاعات سایت مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای - ماهر - بیشتر تلفن‌های همراه قابلیت عکس گرفتن و تصویربرداری را دارند و به اشتراک گذاری و گرفتن تصاویر را در هر لحظه آسان می‌کنند. فرزندانتان را تشویق کنید که در خصوص حفظ حریم خصوصی خود و دیگران قبل از به اشتراک گذاری تصاویر و فیلم‌ها از طریق تلفن همراه فکر کنند.

قبل از ارسال تصاویر یا فیلم‌ها، از کسی که در تصویر یا فیلم است اجازه بگیرند. اینکه از ابتدا به اندازه کافی هوشمند باشیم که چه تصویر یا فیلمی به اشتراک گذاشته شود نسبت به اینکه بعداً بخواهیم خسارت را کنترل کنیم ساده‌تر است.

درباره برنامه‌های کاربردی چه باید بدانیم؟

برنامه‌های کاربردی ممکن است اطلاعات شخصی را جمع آوری و به اشتراک بگذارند، رایگان باشند اما فرزندان شما را ترغیب به پرداخت پول کنند، شامل تبلیغات باشند و یا به رسانه‌های اجتماعی (social medida) متصل باشند. اما برنامه‌های کاربردی ممکن است به شما درباره کارهایی که انجام می دهند چیزی نگویند.

کارهایی وجود دارند که شما و فرزندتان می‌توانید قبل از دانلود برنامه برای یادگیری درباره برنامه‌های کاربردی انجام دهید:

تصاویر انتشاریافته از این برنامه را بررسی کنید؛ توضیحات مربوطه، رده‌بندی محتوایی، و نظرات کاربران را بخوانید، درباره توسعه‌دهنده برنامه تحقیق کنید و بررسی کنید که برنامه کاربردی چه اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند.

می‌توان چگونگی استفاده از برنامه‌های کاربردی توسط کودکان را محدود کرد؟

قبل از اینکه تلفن یا تبلت خود را به فرزندتان بدهید، به تنظیمات آن نگاه کنید. ممکن است قادر به انجام کارهای زیر باشید:

محتوا را به آنچه که مناسب سن کودک شما است محدود کنید. کلمه عبوری را تنظیم کنید که برنامه های کاربردی بدون آن نتواند دانلود شوند و کودکان نتوانند بدون آن چیزی بخرند.

خدمات داده و وای‌فای را خاموش کنید تا به اینترنت متصل نشوید. همچنین می‌توانید تلفن را در حالت پرواز قرار دهید. اما بهترین راه برای مراقبت در قبال برنامه‌های کاربردی کودکان تست و بررسی توسط والدین است. با فرزندان خود درباره قوانین خرید و استفاده از برنامه های کاربردی صحبت کنید.

به کودکان خود یادآوری کنید که متن‌هایی که از افراد ناشناس دریافت می کنید نادیده بگیرند، یاد بگیرند که چگونه شماره هایی را در تلفن همراه خود مسدود کنند، از ارسال شماره تلفن خود به صورت آنلاین اجتناب کنند و هرگز اطلاعات شخصی یا مالی خود را در پاسخ به پیامکی ارائه ندهند.

به فرزندان خود در تشخیص پیامک هرزنامه‌ای کمک کنید و نتایج این نوع پیامک‌ها را توضیح دهید. این پیامک‌ها اغلب وعده هدایای رایگان را می‌دهند یا از شما خواسته می‌شود که اطلاعات کاربری خود را تایید کنید تا از این طریق شما اطلاعات شخصی‌تان را آشکار کنید.

این پیامها می توانند منجر به شارژ هزینه های ناخواسته در صورتحساب تلفن همراه شما شون و می‌توانند کارایی تلفن همراه شما را پایین بیآورند.

به فرزندان خود بگویید پیام‌هایی را که اطلاعات شخصی را درخواست می‌کند حذف کنید؛ حتی اگر وعده هدیه رایگان را می‌دهد. شرکت‌های قانونی اطلاعاتی مانند شماره حساب‌ها یا کلمات عبور را از طریق ایمیل یا متن درخواست نمی‌کنند.

به لینک‌هایی که در پیامک می‌آید پاسخ ندهید و روی آنها نیز کلیک نکنید. لینک‌ها می‌توانند بدافزاری را نصب کنند و شما را به سمت سایت‌های کلاهبرداری ببرند که اطلاعات شما را به سرقت ببرند.



تاريخ : سه شنبه 24 شهريور 1394برچسب:, | 8:17 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرهنگیان بازنشسته مشمول طرح رتبه بندی نمی شوند گفت:افرادی که قبل از مهر بازنشسته می‌شوند را با اندکی تأخیر بازنشسته می کنیم .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمحمد بطحایی، در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش با اصحاب رسانه در آستانه بازگشایی مدارس، درباره طرح رتبه بندی معلمان گفت: هیات وزیران اجرای طرح رتبه بندی را از ابتدای مهرماه مصوب کرده است و شاخص‌های آن هفته گذشته در شورای توسعه مدیریت مصوب شد.
 
وی با بیان اینکه دستورالعمل اجرایی رتبه بندی ظرف یکی دو روز آینده برای اجرا به مناطق ابلاغ می‌شود افزود:همه معلمان مشمول طرح طبقه‌بندی مشاغل که بیش از شش سال سابقه کار دارند، بر اساس قانون می‌توانند از مزایای طرح رتبه بندی استفاده کنند.
 
بطحایی با بیان اینکه معلمانی که بیش از ۶ سال سابقه خدمت دارند بر اساس ضوابط در دستورالعمل تحت پوشش رتبه‌بندی قرار می‌گیرند، گفت: محدودیتی در خصوص اینکه چه تعداد معلم را تحت پوشش رتبه‌بندی قرار دهیم  وجود ندارد. اگر همه افراد واجد شرایط باشند و امتیاز لازم را کسب کنند تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
 
وی با بیان اینکه گام نخست رتبه بندی معلمان را مهر ۹۴ آغاز می‌کنیم  تصریح کرد: این آغاز کار برای رسیدن به یک نقطه مطلوب و حرکت به سوی یک نظام متعالی برای تقویت کیفیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش است به امید خداوند و با تلاش رتبه‌بندی برای سال آینده نهایی خواهد شد و میزان افزایش حقوق معلمان با توجه به شاخص‌ها متفاوت است.
 
معاون توسعه و مدیریت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: برخی از خبرنگاران در خصوص میزان افزایش حقوق معلمان از ما سئوال می‌پرسند اما این خواسته معلمان است که میزان افزایش حقوق آنها رسانه‌ای نشود و البته میزان حقوق ها متفاوت است.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا بازنشستگان آموزش و پرورش تا شهریور امسال مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند یا خیر؟ گفت: براساس مصوبه هیات وزیران، رتبه‌بندی معلمان از اول مهر ۹۴ اجرا می‌شود و اگر همکار فرهنگی ما حتی در شهریورماه امسال بازنشسته شود، شامل طرح نیست البته افرادی که قبل از مهر بازنشسته می‌شوند را با اندکی تأخیر بازنشسته خواهیم کرد تا مشمول طرح رتبه‌بندی شوند مدرک تحصیلی امتیازی در احراز رتبه ندارد.
 
بطحایی در پاسخ به پرسشی درباره توزیع شیر مدارس گفت: بدهی‌های قبلی به کارخانه های شیر پرداخت شده است و قرارداد جدید منعقد کرده ایم و سال تحصیلی جدید  شیر مدارس در سه دوره تحصیلی در مدارس دولتی و غیردولتی توزیع می شود.
 
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری درباره احکام دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان گفت: احکام مربوط به ورودی‌های سال ۹۳ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تا قبل از مهرماه صادر می‌شود.
 
منبع: مهر


تاريخ : سه شنبه 24 شهريور 1394برچسب:, | 8:12 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 سید محمد بطحایی امروز در نشست خبری که به مناسبت بازگشایی مدارس برگزار شد، درخصوص طرح رتبه‌بندی معلمان، اظهار داشت: مصوبه هیئت وزیران تکلیف کرده که از اول مهر براساس ضوابط شورای توسعه مدیریت طرح رتبه‌بندی اجرا شود. این مصوبه هفته گذشته به تصویب رسید و به آموزش و پرورش ابلاغ شد.امیدواریم طی چند روز آینده دستورالعمل اجرایی رتبه‌بندی را به استان‌ها ابلاغ کنیم.

وی افزود: معلمانی مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند که جزو طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان هستند که شامل مربیان معلمان و مدیران مدارس هستند و این افراد می‌توانند از مزایای رتبه‌بندی استفاده کنند. این طرح یکی از مهمترین سیاست‌ها برای ارتقای کیفیت نیروی انسانی آموزش و پرورش است. هرچند بالتبع ارتقای کیفیت نظام پرداخت‌ها نیز تغییر می‌کند. آنچه در شورای توسعه مدیریت تصویب شده است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: افراد را براساس شایستگی‌هایی که تعریف شده بررسی و به آنها امتیازاتی می‌دهد که براین اساس در چهار رتبه پایه، ارشد، خبره و عالی طبقه‌بندی می‌شوند و به ترتیب از۱۵، ۲۵، ۳۵ و ۵۰ درصد حق شغل بهره‌مند خواهند شد.مبنای اساسی برای اجرای طرح رتبه‌بندی ایجاد نظام سنجش صلاحیت‌ها است که مقدمات تدوین این نظام باید طراحی شود.

بطحایی گفت: تدوین نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان نیاز به زمان طولانی دارد بنابراین نمی‌توانستیم آن را برای مهر امسال تهیه کنیم، بنابراین تصمیم گرفته شد تا نظام رتبه‌بندی را به شکل فعلی اجرا کنیم و به تدریج کار را برای تدوین نظام سنجش افرادی که بیش از ۶ سال سابقه کار داشته باشند مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند و بخش عمده‌ای از معلمان تحت پوشش طرح رتبه‌بندی قرار خواهند گرفت و مهر ۹۴ نخستین گام برای اجرای رتبه‌بندی برداشته می‌شود تا صلاحیت‌ها را آغاز کنیم.

وی تصریح کرد: میزان افزایش حقوق با اجرای طرح رتبه‌بندی را از من نپرسید چرا که شرایط افراد متفاوت است، بنابراین میزان افزایش حقوق نیز متفاوت است و با ارسال بخشنامه مربوطه میزان افزایش حقوق نیز مشخص می‌شود. براساس مصوبه هیئت وزیران رتبه‌بندی از اول مهر اجرا می‌شود، بنابراین افرادی که قبل از مهر بازنشسته می‌شوند تحت پوشش قرار نمی‌گیرند اما به دنبال آن هستیم تا برای بازنشستگان نیز اجرایی شود اما باید ابتدا آن را برای شاغلان اجرا کنیم.البته افرادی که قبل از مهر بازنشسته می‌شوند را با اندکی تأخیر بازنشسته خواهیم کرد تا مشمول طرح رتبه‌بندی شوند مدرک تحصیلی امتیازی در احراز رتبه ندارد.



تاريخ : دو شنبه 23 شهريور 1394برچسب:, | 20:43 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

اخبار آموزش و پرورش

علی اصغر فانی در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته نسبت به سال قبل جمعیت تحت پوشش متوسطه اول از ۸۷ درصد به ۹۴٫۳ درصد افزایش یافت و امیدواریم در سال تحصیلی جدید این روند روبه‌رشد ادامه یابد. سال تحصیلی گذشته در دوره متوسطه دوم پوشش تحصیلی دانش‌آموزان از ۷۶ درصد به ۸۳٫۲۴ درصد افزایش یافت و این نشان‌دهنده توجه دولت به توسعه عدالت آموزشی است.

 فانی با اشاره به طرح‌های ورزشی مدارس، گفت: المپیاد درون مدرسه‌ای ۳٫۵ میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داد که بر این اساس فعالیت ورزشی دانش‌آموزان در مدارس افزایش یافت و شاهد ایجاد تحرک و شادی در محیط مدارس بودیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های پرورشی مدارس، افزود: ۶۵۰ دارالقران افتتاح شد همچنین توسعه تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان و تنوع مجلات تربیت در عناوین مختلف برای سال تحصیلی جدید مدنظر است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ششم توسعه، گفت: فرصت خوبی است تا اولویت‌های خود به ویژه استلزامات اجرای سند تحول بنیادین را در برنامه‌های پیشنهادی بگنجانیم امیدواریم با اجرای سند تحول به ساحت‌های ششگانه تربیتی دست یابیم و در نقشه راه استلزامات اجرای سند در نظر گرفته شده است.

فانی علی اصغر فانی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص سیاست ساماندهی نیروی انسانی و کاهش جمعیت نیروی انسانی آموزش وپرورش از یک میلیون به ۷۰۰هزار نفر و تبعات این طرح در کاهش کیفیت آموزشی در مدارس، اظهار داشت:هم اکنون ۱٫۵میلیون دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و ۱۱٫۵ میلیون دانش‌آموز از جمعیت ۱۳ میلیونی دانش‌آموزان در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

وی افزود: در بخش دولتی به ازای هر ۱۵ دانش‌آموز یک نیرو داریم در حقیقت نیاز واقعی آموزش وپرورش وجود ۷۵۰ هزار نیروی انسانی است اما هم اکنون ۹۷۰ هزار نیروی انسانی داریم.این موضوع یک پیام دارد و این است که نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش اصولی توزیع نشده است. توزیع نیروی انسانی آموزش و پرورش با توجه به رشته جنسیت و منطقه جغرافیایی نبوده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت:  آموزش و پرورش هم اکنون با اجرای سیاست ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی به دنبال توزیع صحیح نیروی انسانی با توجه به رشته جنسیت و منطقه جغرافیایی است. هم اکنون در برخی مناطق با تورم و در برخی مناطق با کمبود نیرو مواجه هستیم. آموزش وپرورش ذیل سیاست ساماندهی نیروی انسانی به دنبال بهبود وضعیت موجود است و راه‌های ورورد نیرو به آموزش و پرورش گرفته نشده است چرا که از طریق فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و سایر روش‌ها نیروهای مورد نیاز را تامین می‌کنیم.

وی افزود: مهر ۹۵ نیز اولین ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش وارد می‌شوند و این می‌تواند نیاز فوری ما به نیروی انسانی را تا حدودی تأمین کند روش‌هایی که برای ساماندهی نیروی انسانی به کار برده‌ایم اصولی بوده و برای ایجاد توازن در نیروی انسانی موجود است و همچنان دنبال می‌شود.



تاريخ : دو شنبه 23 شهريور 1394برچسب:, | 20:42 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |
اخبار آموزش و پرورش
 

وزیر آموزش و پرورش و معاونانش در نشست خبری امروز که به مناسبت بازگشایی مدارس در حال برگزاری است به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند که معاون پشتیبانی وزارتخانه گفت:بطحائی:دستورالعمل اجرای رتبه بندی طی چند روز آینده ابلاغ می شود.

سیدمحمدبطحائی در نشست خبری وزیر آموزش و پرورش که امروز ۲۳ شهریورماه در دبستان شهدای معلم منطقه ۵ تهران در حال برگزاری است در مورد نظام رتبه بندی معلمان گفت: طی چند روز آینده دستورالعمل اجرای رتبه بندی معلمان برای اجرا به استان ها ابلاغ می شود.

وی ادامه داد: در طرح رتبه بندی ،معلمانی که مشمول رتبه بندی می شوند می توانند از مزایای طرح استفاده کنند. این طرح یکی از مهمترین سیاست های آموزش و پرورش برای ارتقای نیروی انسانی است.

افراد مشمول طرح رتبه بندی براساس شایستگی امتیاز می گیرند
بطحائی با اشاره به اینکه هدف نظام رتبه بندی معلمان ارتقای کیفیت نیروی انسانی است افزود: پیرو اجرایی شدن این نظام، نظام پرداخت نیز تغییر می کند؛ آنچه در شورای مدیریت به تصویب رسیده افرادی که شامل رتبه بندی می شوند بر اساس شایستگی های خود امتیاز می گیرند.

ضریب افزایش حقوق معلمان در طرح رتبه بندی

معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: معلمان در نظام رتبه بندی یکی از چهار رتبه حرفه ای ارشد، حرفه ای، خبره و عالی را کسب می کنند و طبقه بندی می شوند همچنین متناسب با رتبه آنها از ۱۵،۲۵،۳۵ و ۵۰ درصد حداقل شغل بهره مند خواهند شد.

بطحائی با اشاره به اینکه مبنای اصلی طبقه بندی معلمان برای رتبه بندی ایجاد نظام سنجش سلامت است گفت: بر اساس نظام رتبه بندی صلاحیت ها صورت می گیرد و بنا شده آنچه که تصویب و آماده ابلاغ است به عنوان نظام مطلوب رتبه بندی آغاز شود.
وی ادامه داد: برای سال پیش رو، شورای توسعه مدیریت اجازه داده که با استفاده از شاخص های مصوب شده آموزش و پرورش برای اجرای نظام رتبه بندی تمهیدات لازم را به کار گیرد بنابراین برای سال تحصیلی این نظام مطلوب دنبال می شود.

طرح رتبه بندی شامل فرهنگیان بالای ۶ سال سابقه می شود

بطحائی خاطرنشان کرد: تمام افرادی که بیش از ۶ سال سابقه دارند در صورتی که شامل ضوابط رتبه بندی می شوند تحت پوشش این نظام قرار می گیرند.
معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: آنچه در مهر ۹۴ برای اجرایی شدن نظام رتبه بندی آغاز می شود گام نخستین است نه نقطه مطلوب رتبه بندی.

میزان افزایش حقوق متفاوت است

وی ادامه داد: رتبه بندی حرکت به سوی یک نظام متعالی برای افزایش کیفیت است میزان افزایش حقوق افراد شامل رتبه بندی متفاوت خواهد بود.

سیدمحمدبطحائی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا در مورد زمان واریزی سرانه مدارس گفت: سرانه مدارس با اولویت مدارس محروم ۳۵ میلیارد تومان به استان ها واریز می شود.

معاون توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش ادامه داد: این مقدار سرانه باید به مرز ۵۰ میلیارد تومان برسد تا قبل از مهر در مناطق کم برخوردار برای بازسازی فضای آموزشی اعمال شود.

پرداخت بدهی شیرمدارس

بطحائی در خصوص بدهی مربوط به شیر مدارس گفت: در بهمن ماه امسال توانستیم نه تنها بدهی مربوط به سال جاری شیر را پرداخت کنیم بلکه بدهی سال گذشته را نیز تسویه کردیم.

معاون توسعه و پشتیبانی آموزش و پرورش گفت: از مهرماه امسال شیر مدارس برای سه دوره تحصیلی و مدارس غیرانتفاعی در ۷۰ نوبت توزیع می شود

صدور احکام دانشجو معلمان

وی در مورد احکام دانشجو معلمان هم گفت: قبل از مهر ماه امسال احکام دانشجومعلمان ورودی ۹۳ دانشگاه فرهنگیان صادر می شود.

مدرک تحصیلی معلمان بدون امتیاز در نظام رتبه بندی

بطحائی خاطرنشان کرد: مدرک تحصیلی معلمان برای آنها امتیازی در اجرای نظام رتبه بندی ندارد .

وی افزود: تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی به پیمانی نیازمند مجوز سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است.

بازنشستگی پیش از موعد خانواده شهدا

بطحائی اظهار داشت: برای بازنشستگی پیش از موعد خانواده های شهدا در حال بررسی هستیم که امیدواریم بعد از مهر ماه بتوانیم اعتبارات اجرایی آن را فراهم کنیم.

وی گفت: بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی آموزش به زبان های دیگر مجاز شناخته شده است که در این خصوص نیز مطالعاتی صورت گرفته که پس از تایید و تصویب اجرا خواهد شد.

بازنشستگان ۳۱ شهریور دیرتر بازنشسته شوند

بطحائی ادامه داد: قانون رتبه بندی معلمان از ۱/۷/۹۴ اجرا خواهد شد و قصد داشتیم این طرح را برای بازنشستگان نیز اجرا کنیم که ان شاء الله پس از مطالعات این قانون برای آنها نیز اجرا خواهد شد و کسانی که قبل از ۳۱ شهریور بازنشست می شوند سعی کردیم مقداری دیرتر بازنشست شوند تا از مزایای این طرح برخوردار شوند.



تاريخ : دو شنبه 23 شهريور 1394برچسب:, | 20:40 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

به گزارش خبرگزاری فرهنگیان، با تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشجو مقرر شد تا کنکور به تدریج حذف شده و سوابق تحصیلی جایگزین آن شود. بر این اساس سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان باید به ۸۵ درصد برسد از سوی دیگر برای رشته‌ها و دانشگاه‌های پرطرفدار در کنار سوابق تحصیلی، آزمون عمومی و تخصصی نیز وجود دارد.

با وجود تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشجو، سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان سهم ۲۵ درصدی دارد و در حالی که مسئولان آموزش‌وپرورش خواستار افزایش سهم سوابق تحصیلی هستند اما مسئولان وزارت علوم چندان با این موضوع موافق نیستند.

احمد حج فروش، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت یادداشتی را در خصوص تبعات کنکور برنظام آموزشی کشور در اختیار  قرار داده است.

در این یادداشت آمده است:

چندی پیش به نقل از حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اعلام کرد: «کنکور برای ۱۳ رشته پر طرفدار باقی می‌ماند‌»‌. در این گفت‌وگو توکلی اظهار داشت:  شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تلاش است تا سال ۹۷ تعداد رشته‌هایی که پذیرش در آن‌ها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی باشد را افزایش دهد. طبق قانون باید طی مدت زمانی ۵ ساله، ۸۵ درصد پذیرش در دانشگاه‌های کشور بر اساس سوابق تحصیلی و ۱۵ درصد با توجه به آزمون باشد.

مشاور عالی سازمان سنجش ادامه داد:‌ ۱۵ درصدی که برای آن آزمون برگزار می‌شود، مربوط به رشته‌های برتر و دانشگاه‌هایی است که شهریه برای آن پرداخت نمی‌شود. خدایی رئیس سازمان سنجش نیز به دفعات نظر مشابهی را مطرح کرده است.

حدود ۴۵ سال است (۹۴ – ۱۳۴۹) که کنکور در قالب آزمون‌های چهار گزینه‌ای (تستی) معیار اصلی سنجش پیشرفت تحصیلی داوطلبان ایرانی برای ورود به آموزش عالی است. 
در این مدت صدها گزارش، تحقیق، مقاله و یادداشت منتشر شده (به ویژه گزارش تحقیق جامع مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در سال ۸۴) از انواع آسیب‌های روانی‌، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و آموزشی کنکور بر نظام تعلیم و تربیت کشور و آحاد جامعه حکایت دارد.

قبل از آن، از زمان تأسیس نخستین مؤسسه آموزش عالی (مدرسه عالی سیاسی) حدود ۷۱ سال (۴۹-۱۲۲۷) سابقه تحصیلی و آزمون‌های تشریحی معیاراصلی سنجش پیشرفت تحصیلی برای ورود به آموزش عالی بوده است.

افرادی چون جلال آل احمد، دکترعلی شریعتی، پروفسورحسابی، پروفسورهشترودی، پروفسور سمیعی و بسیاری از دانشمندان و نامداران تاریخ ایران، محصول نظام آموزشی بودند که در آن تست و سئوالات چند گزینه‌ای برای سنجش پیشرفت تحصیلی آن‌ها راهی نداشت و پاسخ سئوالات امتحانی تشریحی خود را، نه با اتکا به حافظه، بلکه با استفاده از ذهن فعال خود خلق و تشریح و تحلیل می‌کردند چرا که در سئوالات نوع تشریحی می‌توان فراتر از دانش حافظه‌ای، اذهان را به تکاپو وادار کرد و درک مفهوم، کاربرد، تحلیل، ترکیب، ارزشیابی، خلاقیت، ابتکار و نوآوری آزمون شونده را نیز سنجش کرد.نه آنکه تنها دانستنی‌های معمول را بسنجد.

از سوی دیگر پاسخ سوال تشریحی توسط پاسخ دهنده خلق و تشریح می‌شود و پاسخ‌های متعدد قابل قبولی وجود دارد یا راه‌حل‌های متعدد و خلاقانه‌ای که بعضاً نظیر آن نبوده است، خلق و تولید می‌شود، نه مثل تست‌های عینی که پاسخ معینی دارد و پاسخ دهنده تنها با استفاده از دانش حفظ کردنی و ترفندهای تست‌زنی بدون آنکه سوال را بخواند پاسخ صحیح را انتخاب می‌کند.

تا چه زمانی باید شاهد باشیم که نظام سنجش آموزش ما با سوالات چهارگزینه‌ای (تست و تست زنی) و رواج ترفندها و حقه‌های تست زنی‌، نظام تعلیم و تربیت پویا و خلاق را ویران سازد؟

شگفت‌آور است که دو قانون در مجلس شورای اسلامی برای حذف هیولای مخرب کنکور تصویب شده و مافیای کنکور ۸ سال است که درمقابل آن قوانین ایستاده، آن را وتو می‌کند و اجازه اجرای قوانین را نمی‌دهد.

متخصصان تحقیق و ارزشیابی آموزشی و سنجش و اندازه گیری و کارشناسان آموزشی نظر دهند: آیا آزمون چهارگزینه‌ای که با۲۵۰سوال ازمحتوای حفظ کردنی حدود ۳۰ کتاب درسی دریک روز و در مدت ۴ ساعت برگزار می‌شود و پاسخ دهنده برای پاسخ به هرسئوال بطور متوسط کمتر ازیک دقیقه فرصت دارد،‌ ارزش و اعتبار علمی بیشتری دارد یا آزمونی که باسوالات تشریحی با میانگین حدود همان تعداد سوال می‌تواندعلاوه برسنجش محتوای حفظ کردنی کتاب‌های درسی، انواع مفاهیم(ذهنی مبتنی بردرک،کاربردی، تحلیلی، ترکیبی، ارزشیابی، خلاقیت، ابتکار و نوآوری)کسب شده جوانان را اندازه‌گیری کند؟ درحالی که آزمون از۱۵ کتاب درسی  (۱۱کتاب ازپایه سوم و۴کتاب ازپایه چهارم(پیش دانشگاهی) نه۳۰کتاب نه دریکسال بلکه در دو سال و نه دریک روز بلکه در ۲۱ روز و نه از۳۰ کتاب درمدت ۴ساعت، بلکه از۲ کتاب درمدت۴ ساعت؟

بنابراین تنها به لحاظ زمان تفکر، تحلیل، ترکیب و ارزشیابی می‌توان گفت اعتبار و ارزش آزمون‌های تشریحی پیشرفت تحصیلی متکی به حداقل سه سطح اولیه یادگیری چند برابر از اعتبار و ارزش آزمونی که در کنکور کشور ما برگزارمی‌شود،‌ بیشتر است. اکنون جای شگفتی است که رئیس سازمان سنجش و مشاور عالی آن سازمان نتایج امتحانات نهایی وسراسری از ۱۵درس دردو پایه ازسه پایه (۶۶درصدازپایه‌هاو دروس مورد نظرشورای عالی آموزش وپرورش که درقانون حذف کنکورتصریح شده است) را کافی نمی‌دانند . درحالی که به جرأت می توان گفت آزمون‌های تشریحی از تنها ۶  کتاب درسی از دو پایه سوم وپیش دانشگاهی، نسبت به آزمون های چهار گزینه ای (کنکور) که سازمان سنجش در۳۰ درس برگزارمی‌کند به مراتب معتبرتر است.

البته سوالات تشریحی در امتحانات نهایی و سراسری آموزش و پرورش هر چند ۴ سطح بالاتر از سئوالات چهار گزینه‌ای را می‌سنجد ولی هنوز قادر به سنجش سه سطح آخریادگیری نیست؛ علت اصلی آن این است که سازمان سنجش همان فرصتی که قانون تعیین کرده برای آموزش و پرورش فراهم نکرده است. این فرصت همان افزایش سالانه ضریبی است که ۸ سال است از ۲۵ درصد فراتر نرفته است. در حالی که مطابق تبصره ۴ ماده ۵ قانون: در پذیرش دانشجو تأثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از پنج سال حداقل هشتاد و پنج درصد (۸۵ درصد) ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور (نه فقط ظرفیت غیردولتی‌ها) بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود.

برای مقایسه این دو نوع آزمون به تعریف عملیاتی آن‌ها درنظام سنجش و پذیرش دانشجو و مزایا و معایب هریک می‌پردازیم:

۱- آزمون‌های چهارگزینه‌ای(عینی) پیشرفت تحصیلی (نمونه آن: کنکورسراسری درایران):

این نوع آزمون‌ها که به منظور غربال کردن و سنجش دانش حفظ کردنی برگزار می‌شود و بر اساس گزارش تحقیق جامع مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  در معدود کشورهایی ( شامل آذربایجان، ایران، برزیل، بنگلادش، چین، عراق، غنا، موزامبیک، فنلاند و مالت ) معیار ورود به آموزش عالی است در حالی که در اکثر قریب به اتفاق کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی، کشورهای عربی و اسلامی و حتی بسیاری از کشورهای آفریقایی ( بیش از ۷۰ درصد کشورها ) سابقه تحصیلی معیار اصلی ورود جوانان به آموزش عالی است . البته در ۱۲ درصد کشورها نیز دو معیار ( سابقه و آزمون ) معیار است.

نکته مهم این است که بیش از ۵۰ درصد آزمون‌های ورودی در کشور چین ، ۵۷ درصد آزمون‌های کشور موزامبیک، ۸۰ درصد آزمون‌های کشور عراق و ۱۰۰ درصد آزمون‌های ورود به آموزش عالی در کشور غنا به صورت تشریحی است.

این آزمون‌ها درکنکور ایران تستی و از محتوای آموزشی کتاب‌های درسی دوره متوسطه تهیه و تدوین می‌شود و همواره با چهار پاسخ ارائه می‌شود که معمولا یک پاسخ آن صحیح است.سالهاست که بسیاری از آموزشگاه‌های آزاد با استفاده از انواع ترفندهای تست زنی به شاگردان خود می‌آموزند که چگونه بدون توجه به محتوای سئوال تستی، گزینه صحیح را انتخاب کنند.

مزایای آزمون‌های چهار گزینه‌ ای ( عینی )

۱- دخالت کم انسان درتصحیح  ونمره گذاری

۲- سریع ترو آسان تر از آزمون‌های تشریحی(ذهنی) است

۳- به سبب فراوانی سئوالات، مقدار بیشتری از محتوا را پوشش می‌دهد

 معایب آزمون‌های چهار گزینه ای ( عینی )

۱- تهیه آزمون‌های عینی نسبتا دشوار و زمان بر است

۲- حدس زدن را تشویق می‌کند

۳-  عادت‌های ناصحیح مطالعه و حفظ کردن را تشویق می‌کند

۴- سطوح پایین یادگیری را ( با تأکید بر دانش حفظ کردنی و ترفندهای تست زنی ) می‌سنجد و در نتیجه به کاهش سطح‏ یادگیری دانش‌‏آموزان منجر می‌شود.  این شیوه آزمون حاصل نظریه رفتارگرایی است

۵- اختصاص دادن وقت مفید آموزش در کلاس مدرسه به تدریس‏ سؤال‌های محتوای آزمون

۶- بی‌‏توجهی به تدریس مطالب مهم و عدم‏ ایجاد بینش عمیق و همه ‏جانبه در دانش‏‌آموزان

۷- مانع یادگیری سطوح یادگیری پیشرفته دردانش آموزان می‌شود

۸- یادگیرنده را با نقص اساسی در یادگیری قطره‏ قطره و به شکل‏ مهارت‌های جزئی و مستقل از یکدیگر و جدا از زمینه اصلی مطلب و مفهوم مواجه می‌کند

۹- بی اعتنایی به اصالت و عمق اطلاعات

۱۰- این نوع آزمون در کشور ما فرصت بهره گیری ازآزمایشگاه‌ها وکسب انواع مهارت‌های پیشرفته ( اجتماعی ، ارتباطی، تربیتی، زندگی، فنی و حرفه‌ای و هنری و آمادگی برای ورود به بازار کار، شناخت رشته‌های تحصیلی، مشاغل و حرف و … ) را سلب کرده است

۲ – آزمون های تشریحی (ذهنی) پیشرفت تحصیلی که در امتحانات نهایی دوره متوسطه استفاده می‌شود

این آزمون‌ها در کشور ما از محتوای آموزشی کتاب‌های درسی دوره متوسطه تهیه و تدوین می‌شود و بدون پاسخ  است. داوطلب بایستی پاسخ هر سوال را با استفاده از فعالیت‌های ذهنی خود کشف و خلق و تشریح نماید . بدیهی است اینگونه سوالات ( چون پاسخ بایستی توسط داوطلب تولید شود ) ترفند ناپذیر است.

مزایای آزمونهای تشریحی

۱- تهیه آزمونهای تشریحی از آزمونهای عینی آسانتر است

۲- آزمون شونده می تواند پاسخ‌هارا در ذهن خود بپروراند و در واقع پاسخ راخود خلق کند

۳- این آزمونها توانایی پاسخ دادن به سوال‌ها را می‌سنجد نه توانایی انتخاب پاسخ را

۴- آزمون های تشریحی سطوح پیشرفته یادگیری ( مثل درک مفهومی، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب، ارزشیابی، خلاقیت و نوآوری ) را می‌سنجند

۵- از طریق آزمون‌های تشریحی می‌توان علاوه بر آموخته‌های حیطه شناختی، آموخته‌های حیطه عاطفی (علائق ، رغبت ها ، انگیزش ، هوش ، استعداد ، شخصیت  و نگرش ) را سنجید

۶- ازطریق آزمون‌های تشریحی انواع مهارتهای پیشرفته را(که قبلا زمینه یادگیری آن فراهم شده) می‌توان سنجید

معایب آزمونهای تشریحی

۱- تعداد سوالات امتحانی و پوشش محتوای آموزشی در سوالات تشریحی کمتر از سئوالات عینی است

۲- تصحیح برگه‌های امتحانی این آزمونها ( بدون استفاده از ICT و روش‌های جدید ) دشوارتر و زمان برتر است

۳- در تصحیح اوراق امتحانی ( اگر از روش های نوین و کاربرد ICT استفاده نشود ) احتمال خطای انسانی وجود دارد

۴- تفکیک و تمیز نمرات امتحانات نهایی و سراسری (در صورت عدم استفاده از روش های جدید) دشوار است

۵- برگزاری امتحانات نهایی با سوالات تشریحی یکسان در سراسر کشور ( به سبب تعدد امتحانات در دروس و پایه‌ها و روزهای مختلف ) از برگزاری کنکور سراسری (در یک روز و حدود ۴ ساعت ) دشوارتر است

بدون تردید رفتار سازمان سنجش با آموزش و پرورش (با توجه به مفاد قانون) از مصادیق بارز حکایت زیر است:مردی می‌میرد و برای وراث خود که دو پسر بودند، یک خانه، یک قاطر و یک گربه به ارث می‌گذارد : برادر بزرگتر ارث پدر خود را اینگونه بین خود و برادر کوچک خود تقسیم می‌کند:
آن گُربه ملوس میو میو کن از آنِ تو                    این قاطر چموش لگد زن از آنِ من
از خاکِ پَست تا بام، از آنِ من                            از بام تا ثریا، از آنِ تو



تاريخ : دو شنبه 23 شهريور 1394برچسب:, | 10:28 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |