با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ ویندوز و کتاب پنجرۀ ارقام خوارزمی
زیارت عاشورا

 


منبع: خبرگزاری تلنا


به گزارش گروه فناوری «زدفان نیوز» به نقل از مجلۀ Top Technology، بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت در سخنرانی خود در کالج Concordia به این نکته اعتراف کرد که در ساخت «ویندوز»، از محمد بن موسی خوارزمی ریاضیدان برجستۀ ایرانی الهام گرفته است.

 

 

وی اشاره کرد، زمانی که سال اول دانشگاه بوده، کتاب «پنجرۀ ارقام» خوارزمی را خوانده و با مطالعۀ نوشته‌های او در باب منطق مجموعه‌های مبهم (fuzzy: نسبی - فازی -) و جبر دوگانه، ذهنیت ساخت ویندوز در ذهنش شکل گرفته است و به همین دلیل از دانشگاه بیرون زد تا این نظریه را عملی کند.

او بعدها نام ویندوز را با الهام گرفتن از نام کتاب «پنجرۀ ارقام» برای سیستم عامل خود انتخاب کرد. او حتی به این نکته اشاره کرد که نام «ویندوز xp» را از مخفف کلمۀ xarazmi prestige به معنای «اعتبار خوارزمی» گرفته است.

به گفتۀ گیتس، در واقع خوارزمی در آن زمان «ویندوز» را در ذهن خود ساخته بود، اما امکانات به نمایش گذاشتن آن را نداشت.



اروپاییان واژۀ «جبر» را از کتاب خوارزمی گرفته‌اند و اصطلاح امروزی الگوریتم (Algorithmus) نیز از نام خوارزمی گرفته شده است.

کتاب «جبر و مقابله» خوارزمی که به عنوان الجبرا به لاتینی ترجمه گردید، باعث شد که همین کلمه در زبان‌های اروپایی به معنای جبر به کار رود. واژۀ «الجبر» (در فارسی: جبر) نخستین بار در عنوان کتاب خوارزمی به کار رفته و پس از آشنایی اروپاییان با این کتاب، با مختصر تغییراتی به صورت algebra در انگلیسی در آمد و سپس به زبان‌های دیگر راه یافت.

نام خوارزمی در ترجمه، به جای الخوارزمی به صورت الگوریتم(ی) تصنیف گردید و الفاظ الگوریسم و نظایر آن‌ها در زبان‌های اروپایی که به معنی «فن محاسبۀ ارقام یا علامات دیگر» است، مشتق از آن می‌باشد.



http://sobhanehonline.com/fa/news/11936

http://www.afsaran.ir/link/503655

http://www.trincoll.edu/depts/phil/philo/phils/muslim/khawariz.html

 

 

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%A8%D9%86_%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C_%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D9%85%DB%8C

 

 

 

*****


با این همه، متاسفانه عده‌ای در ادامۀ روند خودزنی‌های فرهنگی (مازوخیسم) خود که سال‌هاست دچارش هستند، باز هم به بهانه‌گیری‌های صد تا و یک غاز پرداخته و تلاش کرده‌اند تا این موضوع را نیز لوث کنند!


 

http://donbaler.com/forum/topic:285/%D8%B4%D8%A7%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D8%AE%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A8%DB%8C%D9%84.html

 


 

 

برای نمونه،


 

1- عده‌ای می‌گویند «طبق وبسایت مایکروسافت، XP مخفف شدۀ experience است، نهxarazmi prestige»!


 

Microsoft Announces Windows XP and Office XP - Feb. 042001

 

New Versions of Microsoft's Flagship Products Designed to Enable and Deliver Exciting New Experiences for People at Home and at Work.

 

 

 

بهانۀ آن را هم بر این پایه گذارده‌اند که، اصلا خوارزمی در انگلیسی به گونۀ kharazmiنوشته می‌شود، و باز نه xarazmi!

 

 

 

*پاسخ:


 

نخست آنکه واژۀ Experiences (به معنای تجربه کردن) چه ارتباطی با XP دارد؟ آیا اگر به جای آن، واژۀ Example در جملۀ فوق آمده بود، باز هم می‌شد گفت که مخفف XP از آن گرفته شده است؟

مخفف، زمانی در زبان انگلیسی به کار می‌رود که بخواهند مفهومی را که از دو یا چند واژه تشکیل شده است، به صورت کوتاه نشان دهند، مانند FIFA، USA، ISI و...

اما هیچگاه برای نشان دادن یک واژه، از مخفف حروف آن استفاده نمی‌شود. تازه چنانچه هم بخواهیم مخفف واژۀ Experiences را در نظر بگیریم، می‌شود EX یا EXP و یاEXES، نه XP.

بنابراین کاملا منطقی است که نماد «XP» برای مثال مخفف ترکیبی همچون xarazmi prestige باشد، نه Experiences.


و اما دربارۀ اینکه نام خوارزمی با الفبای لاتین چگونه نوشته می‌شود، باید گفت الفباها تقریبا یکی است اما این دو زبان با هم فرق دارند. یعنی اینکه باید دید، می‌خواهیم این واژه را به انگلیسی بنویسیم یا لاتین؟

بنابراین باید دانست، خوارزمی در انگلیسی به گونه Khawarizmi نوشته می‌شود، و نه باز هم kharazmi! دیگر آنکه، این نام در لاتین به گونۀ xarazmi نوشته خواهد شد.

یک مثال، نام خشیارشا در لاتین به گونۀ Xerxes نوشته می‌شود؛ و دیگر، آنچه اروپاییان از خوارزمی و دیگر دانشمندان ایرانی می‌دانند، مربوط به ترجمه‌های فارسی به عربی و سپس نیز عربی به لاتین بوده است، که تنها در سدۀ اخیر به انگلیسی و فرانسوی و آلمانی ترجمه گردیده است.

 


2- همچنین گفته شده است که، «خوارزمی کتابی به نام "پنجرۀ ارقام" ندارد».


*پاسخ:


کتابی با نام Algoritmi de numero Indorum که ترجمۀ کتاب «جمع و تفریق با عددهای هندی» خوارزمی به لاتین است، باعث شد تا دستگاه عددی در اروپا از عددنویسی رومی به عددنویسی هندی یا همان ایرانی (عربی!) تغییر یابد.

رسالۀ خوارزمی دربارۀ «ارقام هندی»، پس از آنکه در قرن دوازدهم به لاتین ترجمه و منتشر شد، بزرگترین تاثیر را بخشید. بدینگونه نام خوارزمی مترادف شد با هر کتابی که دربارۀ حساب جدید نوشته می‌شد. بیشترین چیره‌دستی وی در حل معادله‌های خطی و درجه دوم بوده است.


«ارقام هندی» که به غلط ارقام عربی نامیده می‌شود، از طریق ترجمه‌های فیبوناتچی به اروپا وارد گردید و همین ارقام، انقلابی در ریاضیات به وجود آورد و هرگونه اعمال محاسباتی را مقدور ساخت.

در واقع، این بخش از دانش ایرانیِ «خوارزمی» توانست تا پنجره‌ای نو به روی دوران سیاه قرون وسطای اروپا گشوده و دانش ریاضیات را یک گام دیگر به جلو رهنمون سازد. بنابراین محتمل است که نام نوشتاری با عنوان «پنجرۀ ارقام»، مُلهم از این برداشت در ترجمه‌های لاتینِ کتاب‌ها و دستنوشته‌های خوارزمی بوده باشد.

بسیاری برین باورند که، این ترجمه‌ها بیشتر در اسکندریه و قسطنطنیه انجام می‌گرفته و سپس نیز بدون ذکر نام مولف واقعی اثر، به نام محققی اروپایی منتشر می‌گشته است.

 

 

3- و باز اینکه گفته می‌شود، «در سخنرانی بیل گیتس در کالج فوق، ابداً به چنین نکته‌ای اشاره نشده است»!


*پاسخ:


http://www.youtube.com/watch?v=P_6K3mv9BbI

 


4- و در پایان اینکه، «منطق فازی در سال 1965 توسط دکتر لطفی‌زاده پایه‌گذاری شده و عمر آن به 50 سال هم نمی‌رسد».


*پاسخ:


می‌دانیم که، هر ادعای دانشمندان اروپایی، بی‌درنگ متعلق به خود ایشان قلمداد می‌گردد! برای مثال، آنچه دانشمندان ایرانی دربارۀ ستاره‌شناسی و دستکم 300 تا 400 سال پیش از رنسانس بدان آگاه بودند، اینک تمام و کمال به نام کپلر و کوپرنیک و گالیله ثبت گردیده است.

با این اوصاف، مدعیان کنونی نیز یافتۀ سال 1965 را فقط متعلق به این زمان دانسته و رَویۀ صادق انباشت دانش در طی زمان و قرون را نادیده می‌گیرند!


جالب است، حتی یافته‌های مسلم خوارزمی که برگرفته از دانش‌های شرقی سابق بر خود بوده است نیز، منتسب به غرب و مکانی موسوم به یونان تلقی گشته و حتی از ایرانی دانسته شدن وی نیز پرهیز می‌شود،

«لقب وی معمولاً اشاره به شهر خوارزم دارد که همان "خیوه" کنونی واقع در جنوب دریاچۀ آرال مرکزی و بخشی از جمهوری ازبکستان است / وی نتایجی را که یونانیان به دست آورده بودند، گردآوری کرد و بدین ترتیب تاثیر عمیقی در ریاضیات قرون وسطی گذاشت / در قرن اول میلادی بحث در مورد برخی از معادلات جبری در آثار دیوفانتوس یونانی نیز دیده می‌شود / نام بسیاری جاها که در کتاب بطلمیوس آمده، در کتاب خوارزمی هم دیده می‌شود و مختصات ذکر شده بر آن‌ها، یکسان است»!

 


- برخی آثار محمد بن موسی خوارزمی:


/ «المختصر فی حساب الجبر و المقابله»

/ «حساب الهند»

/ «عمل الاصطرلاب» در چگونگی ساختن اسطرلاب

/ «العمل بالاسطرلاب» در کاربرد این وسیلۀ اندازه‌گیری نجومی

/ جغرافیای خوارزمی با عنوان «صورةالارض»، که تمام آن عبارت است از طول‌ها و عرض‌های شهرها و محل‌های مختلف روی ربع مسکون و در هر بخش، جاها بر حسب «هفت اقلیم باستانی» مرتب شده بود.

/ کتابی نایافته ولی منتسب به خوارزمی تحت نام «التأریخ»

 

Window: پنجره

Windows (ویندوز): به معنای «پنجره‌ها» و نماد آن نیز شامل چهار پنجرۀ به هم چسبیده به رنگ‌های قرمز، سبز، زرد و آبی است.


 

ویندوز را از روی کتاب خوارزمی طراحی کردم

بیل گیتس, عکس,اعتراف

 

بیل گیتس اعتراف کرد که ویندوز را با خواندن کتاب پنجره الارقام خوارزمی طراحی کرده است..!به نقل از مجله ی TOp Technology : چندی پیش بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت در سخنرانی خود در کالج Concordiaa به این نکته اعتراف کرد که در ساخت ویندوز از محمد بن موسی خوارزمی ریاضیدان برجسته ایرانی الهام گرفته است.

او اشاره کرد که زمانی که سال اول دانشگاه بوده کتاب پنجره الارقام خوارزمی را خوانده و با مطالعه ی نوشته  های او در باب منطق فازی و جبر دو گانه ,ایده ساخت ویندوز در ذهنش شکل گرفته است و به همین دلیل از دانشگاه بیرون زد تا ایده خود را عملی کند.او بعد ها نام ویندوز را با الهام گرفتن از نام کتاب پنجره الارقام برای سیستم عامل خود انتخاب کرد.
او حتی به این نکته اشاره کرد که نام ویندوز xp را از مخفف کلمه ی xarazmi prestige به معنای اعتبار خوارزمی گرفته است.به گفته گیتس در واقع خوارزمی در آن زمان ویندوز را در ذهن خود ساخته بوده است اما امکانات به نمایش گذاشتن آن را نداشته است.

 

 

بیل گیتس اعتراف کرد که ویندوز را با خواندن کتاب پنجره الارقام خوارزمی طراحی کرده است..!

 

 

به گزارش ظهور۱۲ به نقل از مجله ی TOp Technology : چندی پیش بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت در سخنرانی خود در کالج Concordia به این نکته اعتراف کرد که در ساخت ویندوز از محمد بن موسی خوارزمی ریاضیدان برجسته ایرانی الهام گرفته است.

 

 

او اشاره کرد که زمانی که سال اول دانشگاه بوده کتاب پنجره الارقام خوارزمی را خوانده و با مطالعه ی نوشته های او در باب منطق فازی و جبر دو گانه ,ایده ساخت ویندوز در ذهنش شکل گرفته است و به همین دلیل از دانشگاه بیرون زد تا ایده خود را عملی کند.او بعد ها نام ویندوز را با الهام گرفتن از نام کتاب پنجره الارقام برای سیستم عامل خود انتخاب کرد.

 

 

او حتی به این نکته اشاره کرد که نام ویندوز xp را از مخفف کلمه ی xarazmi prestige به معنای اعتبار خوارزمی گرفته است.

 

 

به گفته گیتس در واقع خوارزمی در آن زمان ویندوز را در ذهن خود ساخته بوده است اما امکانات به نمایش گذاستن آن را نداشته

 

 

تاریخچه ویندوز از روزهای اول تا به سال 2015

Windows 1

تصویری که می بینید اولین نسخه تجاری ویندوز می باشد که در سال 1985 عرضه شده است. خیلی از شما کاربران دریچه شاید این گزارشی را که می خوانید سن تان آنقدری نباشد که با این سیستم عامل کار کنید.

 

 

 

 

 

Windows 2
این هم تصویری از ویندوز 2

 

 

 

 

 

Windows 3
این سیستم عامل دست خوش تغییراتی بود که در سال 1990 منتشر شد. برای اولین بار می توانستید پنجره ها را کمینه کرده و در آیکون کوچکی داشته باشید. همین Alt + Tab که الان برای پرش میان پنجره ها استفاده می کنید، از همین ویندوز شروع شده است.


 

 



 

 


Windows 95
برای بسیاری از کاربران، اولین کار پس از روشن کردن کامپیوتر ویندوزی‌شان فشردن دکمه Start است، منوی استارت اولین بار در ویندوز ۹۵ ظاهر شد. همچنین اصطلاحاتی چون مرور (Explore)، نوار وظیفه (Task Bar) و دسکتاپ نیز در ویندوز ۹۵ معرفی گردیدند.


 

 



 

 


Windows 98
در تصویر زیر که محیطی کلی از ویندوز 98 هست چیز جدیدی برای مشاهده وجود ندارد. تقریبا هیچ تغییری نمی توان در رابط کاربری ویندوز نسبت به نسخه قبلی یافت. ویندوز 98 بیشتر از آن که نسخه جدیدی از ویندوز باشد، یک به روزرسانی جزئی روی ویندوز 95 بود.


 

 



 

 


Windows 2000
این نسخه از سیستم عامل برخی ویژگی‌های جدید را در رابط کاربری خود به همراه آورد. چیزهایی چون شفافیت و افکت‌های سایه‌دار همگی در ویندوز 2000 معرفی گردیدند، با این حال ویندوز 2000 بهترین نبود.


 

 



 

 


Windows ME
ویندوز ME در سال 2000 منتشر و کاربران خانگی و معمولی را هدف قرار داد. در این نسخه امکانات شبکه و چندرسانه‌ای (Movie Maker, Media Player 7) ارتقاء یافته بود. ویندوز ME آخرین سیستم‌عامل مایکروسافت با کد ویندوز ۹۵ بود پس از آن مایکروسافت هسته ویندوز را در XP تغییر داد.


 

 



 

 


Windows XP
از این پس از ویندوز XP می شد به عنوان یک سیستم عامل یاد برد. در کل رابط کاربری در مقایسه با ویندوز 2000 تغییر عمده‌ای نکرده بود، ولی ظاهر و رابط کاربری و بصری آن بسیار متفاوت بود می شود گفت مایکروسافت عالی عمل کرده بود.


 

 



 

 


Windows Vista
مایکروسافت پس از عرضه ویندوز ویستا با مشکلات اساسی مواجه شد. اما اگر صادق باشیم، ویستا آن قدرها هم بد نبود. سیستم عامل جدید با خود یک رابط کاربری نو به نام Aero را آورد و طراحی منوی استارت نیز کاملا متحول شده بود.

 

 



 

 


Windows 7
سه سال پس از ویندوز ویستا، ویندوز ۷ منتشر شد و ناگهان تمام کمی و کاستی‌ها و مشکلات ویندوز ویستا را از خاطر کاربران پاک نمود. رابط کاربری Aero همچنان وجود داشت، اما ویژگی‌های جدیدی همچون Aero snap، Aero peek، Taskbar grouping، آیکون‌های بزرگ تر روی نوار وظیفه و پشتیبانی از صفحات چند لمسی، ویندوز ۷ را به آن چه امروز می‌بینیم تبدیل نمودند و آن قدر میان ما کاربران محبوب شد تا لقب محبوبیت گرفت.


 

 



 

 


Windows 8
بزرگترین تغییر اعمال شده روی این ویندوز، استفاده از رابط گرافیکی جدیدی بود که جایگزین کلید استارت سنتی ویندوز شده بود. این ویژگی جدید که مترو نام دارد، در بردارنده‌ی اپلکیشن‌هایی برای نمایش تصاویر، ویدئو، ایمیل وموزیک است و صرفا برای استفاده در ابزارهایی با صفحه‌ی نمایش لمسی ایجاد شده است. بعد از نصب این ویندوز مشکل اکثر کاربران و سردرگمی آن ها دکمه استارت بود و می توان این ویندوز را پنجره ای رو به دنیای تبلت ها دانست.


 

 



 

 


Windows 10
شاید یک از جدید ترین و زیبا ترین ویندوز های ساخته شده توسط شرکت مایکروسافت باشد که باتوجه به امکانات گسترده اش همه را به وجد می آورد.... در این سیستم عامل سعی شده تا از بهترین برنامه ویرایش برای عکس و حتی کارهای 3D یا سه بعدی است.


 

 

 

 


 


تاريخ : دو شنبه 17 مهر 1396برچسب:, | 20:55 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |

 



 
 
آزمون ورودی ریاضی
 

 
طراح سوال:بکوبک
 
 
 
 
آزمونهای ورودی کلاس ششم  
 


 
 
آزمون ورودی مطالعات اجتماعی
 

 
طراح سوال :بکوبک
 
 
 
آزمونهای ورودی کلاس ششم  
 


 
 
آزمون ورودی علوم تجربی
 

 
 
طراح سوال: بکوبک
 
 
 
آزمونهای ورودی کلاس ششم  
 


 
 
آزمون ورودی هدیه های آسمان
 
 
طراح سوال : بکوبک
 

 



تاريخ : دو شنبه 17 مهر 1396برچسب:, | 20:34 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |